Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-06-06, 21:27
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Så den kurva som du avsåg existerar alltså inte? Fast du drog så viktiga slutsatser av den.

Det där förstod jag inte.

Data utan referensdata säger oftast ingenting.

Säg till exempel att du har siffror på att en elefant har bajsat följande lortar i kilo under veckan:

2
1,9
1,8
1,7
1,3
1,3
0,5

Eftersom du har så lite kunskap om vad som är en elefants normala bajsning per dag så är det väldigt svårt för dig att ha en kvalificerad åsikt baserat på dessa data.

En person som är ivrig att dra slutsatser kan här lätt få för sig att elefanten är på väg att bli förstoppad.

Begriper du?

/Johan
Senast redigerad av JohNils 2019-06-06 kl. 21:33.
Citera
2019-06-06, 21:28
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Jag brukar hänvisa till PAGES2K
https://www.nature.com/articles/ngeo2566

Fel skala!

/Johan
Citera
2019-06-06, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohNils
Fel skala!
Vilken skala vill du ha?
Citera
2019-06-06, 21:35
Avstängd
Citat:
Vilken skala vill du ha?

Vi tittar naturligtvis på en normalskala och inte på en skala som redovisar avvikelser från ett medel. Och jag vill se hela utvecklingen från år 0 eller tidigare.

Och tack inte hempulade manipulerade hockeklubbsfantasier från den där forskargruppen som blev avslöjad i climategate.

/Johan
Citera
2019-06-06, 21:36
Avstängd
Citat:
Vilken skala vill du ha?

Men visa gärna hockeyklubbsgrafen från nature som du länkade till - men med data fram till butid istället för bara till 2000.

Det vill jag gärna se! ;-)

/Johan
Citera
2019-06-06, 21:58
Medlem
Citat:
Vi tittar naturligtvis på en normalskala och inte på en skala som redovisar avvikelser från ett medel. Och jag vill se hela utvecklingen från år 0 eller tidigare.
Ledsen, men alla mäter anomalier. Vad gör det för skillnad? Och vill du ha data efter år 2000 är inte så svårt att lägga till dessa själv från GISS, UAH eller vilka du föredrar.
Citat:
Och tack inte hempulade manipulerade hockeklubbsfantasier från den där forskargruppen som blev avslöjad i climategate.
Sluta dra upp "climategate" när du ändå inte har en aning om vad det handlade om. Det enda som avslöjades där var att folk på Hadley var lite mindre villiga att lämna ut data än de borde enligt brittisk lag, vilket kan berott på att de fått tillgång till dessa data från meteorogiska institut runt om i världen mot löfte om att inte lämna dem vidare (sedan dess har de förhandlat med alla dessa och nu finns i stort sett alla data att ladda ned).

Något "avslöjande" av Mann, Bradley och Hughes handlade det inte om, hur mycket ni förnekare än vill det.
Citera
2019-06-07, 06:55
Medlem
Osthuss avatar
Citat:
Min ståndpunkt är följande: Det räcker med att titta å en långtidsgraf över temperatur- och koldioxidutvecklingen för att inse att det inte är enbart koldioxidhalten som styr temperaturutvecklingen.
/Johan

Det finns väl ingen som har påstått det?
Citera
2019-06-07, 09:31
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Det där förstod jag inte.

Data utan referensdata säger oftast ingenting.

Säg till exempel att du har siffror på att en elefant har bajsat följande lortar i kilo under veckan:

2
1,9
1,8
1,7
1,3
1,3
0,5

Eftersom du har så lite kunskap om vad som är en elefants normala bajsning per dag så är det väldigt svårt för dig att ha en kvalificerad åsikt baserat på dessa data.

En person som är ivrig att dra slutsatser kan här lätt få för sig att elefanten är på väg att bli förstoppad.

Begriper du?

/Johan
För att du skall slippa skämma ut dig mer, får du här lite basfakta om klimatförändringarna. Läs och lär och kom igen när du har något vettigt att säga i ämnet.
(Ja, det blev nödvändigt att använda en härskarteknik mot dig.)

Fakta om klimat

Jordens klimat blir allt varmare. FN:s klimatpanel IPCC har slagit fast att människans påverkan ligger bakom merparten av den temperaturökning som skett sedan 1900-talets mitt. Fortsatta utsläpp innebär fortsatt stigande temperatur.

https://www.naturvardsverket.se/Sa-mar-miljon/Klimat-och-luft/Klimat/

Därför blir det varmare

Huvudorsaken till uppvärmningen av jordens klimat är den förändring av luftens kemiska sammansättning som människan orsakar genom utsläpp av växthusgaser, främst koldioxid. Växthusgaserna förstärker atmosfärens förmåga att värma jordytan; den så kallade växthuseffekten blir starkare.

https://www.naturvardsverket.se/Sa-mar-miljon/Klimat-och-luft/Klimat/Darfor-blir-det-varmare/
Citera
2019-06-07, 12:33
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Vilka åtgärder tycker du är drastiska? Att vi ersätter fossila bränslen med vind, sol och vattenkraft? Är det drastiskt? Om du svarar ja på den frågan tycker jag att du skall förklara på vilket det är drastiskt. För det fungerar ju alldeles utmärkt och är dessutom billigare.

Det drastiska, enligt min mening är att fortsätta med energikällor som skadar oss. Det vet vi nämligen, alldeles oavsett att en del människor försöker förminska påverkan på klimat och hälsa. Dessa vet ju ännu mindre! Varför inte lita på de som sitter på värdefull kunskap istället för de som sprider sin egen osäkerhet.
Gör du alltid det?
Jag menar, litar du alltid på de som är mest osäkra? Är det inte en märklig livshållning?

Det drastiska är att föra en direkt energifientlig politik som gör att vi får elbrist, i Sverige! Att stänga ner kärnkraft till förmån för t.ex vind, är inget annat än extremt. Det är bara ideologiskt baserat, det har inget med vetenskap att göra och det är extremt skadligt för landet.
Citera
2019-06-07, 12:50
Medlem
100tearss avatar
Citat:
För att du skall slippa skämma ut dig mer, får du här lite basfakta om klimatförändringarna. Läs och lär och kom igen när du har något vettigt att säga i ämnet.
(Ja, det blev nödvändigt att använda en härskarteknik mot dig.)

Fakta om klimat

Jordens klimat blir allt varmare. FN:s klimatpanel IPCC har slagit fast att människans påverkan ligger bakom merparten av den temperaturökning som skett sedan 1900-talets mitt. Fortsatta utsläpp innebär fortsatt stigande temperatur.

https://www.naturvardsverket.se/Sa-mar-miljon/Klimat-och-luft/Klimat/

Därför blir det varmare

Huvudorsaken till uppvärmningen av jordens klimat är den förändring av luftens kemiska sammansättning som människan orsakar genom utsläpp av växthusgaser, främst koldioxid. Växthusgaserna förstärker atmosfärens förmåga att värma jordytan; den så kallade växthuseffekten blir starkare.

https://www.naturvardsverket.se/Sa-mar-miljon/Klimat-och-luft/Klimat/Darfor-blir-det-varmare/

NI klimat tokar tror på dem?! De är inte tillförlitliga alls. De har inte rätt. Inte ens i närheten av rätt. D är ju ett organ för globalisterna att vräka ur sig propaganda och skrämma folk. Fakta!
Jag väntar på bevis som ni tokar ej presenterar överhuvudtaget. NI är en stor bluff...
Citera
2019-06-07, 13:14
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Det drastiska är att föra en direkt energifientlig politik som gör att vi får elbrist, i Sverige!

Ja, det vore drastiskt, men det är det ju heller ingen som föreslår, tvärtom. Vi måste bygga ut de fossilfria energislagen så att vi kan börja avveckla de fossila. Det är ju det enda förnuftiga. På det sättet undviker man energibrist.

Om man däremot inte gör någonting, så kan man bli tvungen till drastiska åtgärder, vi vet ju faktiskt inte vilka katastrofer som väntar.
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Att stänga ner kärnkraft till förmån för t.ex vind, är inget annat än extremt. Det är bara ideologiskt baserat, det har inget med vetenskap att göra och det är extremt skadligt för landet.
Nej, vind, sol och vatten överträffar faktiskt redan nu kärnkraften. De är kostnadseffektiva redan, billigare än både kol och kärnkraft. Kärnkraften skall vi behålla tills vidare, tills vi har ersatt den. Kärnkraften är farlig och kommer att bli onödig. Att hålla fast vid en farlig energikälla är däremot ideologiskt betingat.
Vi skall naturligtvis använda sådan energi som tjänar oss bäst och skadar oss minst. Det måste ju vara den enda rätta hållningen, eller hur?
Citera
2019-06-07, 13:18
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ja, det vore drastiskt, men det är det ju heller ingen som föreslår, tvärtom. Vi måste bygga ut de fossilfria energislagen så att vi kan börja avveckla de fossila. Det är ju det enda förnuftiga. På det sättet undviker man energibrist.

Om man däremot inte gör någonting, så kan man bli tvungen till drastiska åtgärder, vi vet ju faktiskt inte vilka katastrofer som väntar.

Nej, vind, sol och vatten överträffar faktiskt redan nu kärnkraften. De är kostnadseffektiva redan, billigare än både kol och kärnkraft. Kärnkraften skall vi behålla tills vidare, tills vi har ersatt den. Kärnkraften är farlig och kommer att bli onödig. Att hålla fast vid en farlig energikälla är däremot ideologiskt betingat.
Vi skall naturligtvis använda sådan energi som tjänar oss bäst och skadar oss minst. Det måste ju vara den enda rätta hållningen, eller hur?

Nej, kärnkraften är inte speciellt farlig idag. I synnerhet inte i Sverige. Den är överlägsen alla andra energislag. Se bara på hur det gått för Tyskland och deras satsning på vindkraft. Åt helvete. Svindyr el för konsumenterna och ökat CO2 utsläpp för att vindsnurror är intermitenta, precis som sol.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in