Citat:
Ursprungligen postat av
Filip-schteek
Nu vet inte jag hur du räknar men du har noll koll på det här med sponsorer märker jag... en KÄND person med hög status som typ zara Larsson får 200k för ett inlägg då hon har internationella sponsorer. Bella hon må va känd från tunnelbanan och en ”influenser” men de är inga 100-300k per år vi snackar om här.. Sponsorerna hon hade va ett hundföretag för hennes hundar, Barebells, träningsklädsföretag och ett till som jag inte vet om. Tror inte barebells pungar ut 5k per inlägg.
Bara folk som spekulerar här utan att Veta något
Sponsorer ser inte endast till antalet följare utan hur följarna konverterar, det vill säga skapar affärer. Även vanliga personer som har kanske 1000 följare men där samtliga är relevanta, t.ex. intresserade av träning, kan få "presenter" utan krav på motprestation. Skickar sponsorn 30 träningstoppar till 30 "vanliga" fitnesskonton med 2000 följare i snitt kommer 20 garanterat att nämna varumärket på Instagram och ge exponering till 40 000 av deras viktigaste målgrupp. Jag tycker detta är lite off topic men jag gissar att ordningsvakten främst fått gåvor av sponsorerna, inte några större utbetalningar. Varför? Hon hade många följare men gissningsvis väldigt breda som målgrupp i ålder, kön och intresse. Hade alla hennes följare arbetat inom säkerhet och blåljusorganisationer hade det varit en annan sak, då hade hon kunnat tjäna hyfsat bra med att ha sponsorer som vill nå just denna målgrupp.
Ontopic är väl frågan om ordningsvakten fått gåvor och eventuella utbetalningar i en omfattning som behöver deklareras samt tagit upp det i sin deklaration.