2019-05-05, 21:10
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LudvigSigurdDavid
Typ obefintligt i Sverige, men väldigt utbrett i staterna har jag förstått.
Ok då begriper jag. Hittade nämligen bara möten i Linköping, men har redan skrivit ett mail till dem och frågat. Får se vad de svarar
Citera
2019-05-05, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Har läst tråden, men inte alla 2000 inlägg. Peka på något jag missat.

Det du svarar på och skriver i inlägg 1867. Detta har det skrivits en hel del om i tråden. Läs gärna tråden! Tar inte så många timmar.

Det är i all välmening! Du får mer kött på benen om du läser mer. Det mesta är redan sagt många gånger. Dock finns det en hel del käbbel och skräp också.
Senast redigerad av Palkranen 2019-05-05 kl. 21:19.
Citera
2019-05-05, 21:36
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Palkranen
Det du svarar på och skriver i inlägg 1867. Detta har det skrivits en hel del om i tråden. Läs gärna tråden! Tar inte så många timmar.

Det är i all välmening! Du får mer kött på benen om du läser mer. Det mesta är redan sagt många gånger. Dock finns det en hel del käbbel och skräp också.
Ok. Pallar inte för tillfället. Får väl ta i det lite senare. Tack ändå,
Citera
2019-05-05, 21:54
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:

Ja nu har jag läst årets inlägg. Där fanns inget som motsäger det jag skriver i inlägg 1867.
Kan du kanske nämna vilket år det är jag skall titta på så går det lite fortare?
Citera
2019-05-06, 09:19
Medlem
Citat:
Ja nu har jag läst årets inlägg. Där fanns inget som motsäger det jag skriver i inlägg 1867.
Kan du kanske nämna vilket år det är jag skall titta på så går det lite fortare?

Det är 12-stegshemmen som förser AA med medlemmar! Det är obligatoriskt med mötesgående när man är på behandlingshem. Efter behandlingen måste man gå på AA-möten för att inte återfalla. Bara att kolla på mötena hur många som varit på behandling. Inte många som går stadigt på möten som inte varit på behandling. AA skulle föra en mycket tynande tillvaro om inte behandlingshemmen slussar in folk. AA lever alltså inte på sin egen attraktionskraft.
Citera
2019-05-06, 11:06
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Det är 12-stegshemmen som förser AA med medlemmar! Det är obligatoriskt med mötesgående när man är på behandlingshem. Efter behandlingen måste man gå på AA-möten för att inte återfalla. Bara att kolla på mötena hur många som varit på behandling. Inte många som går stadigt på möten som inte varit på behandling. AA skulle föra en mycket tynande tillvaro om inte behandlingshemmen slussar in folk. AA lever alltså inte på sin egen attraktionskraft.
Ja det är sant. Det är också upptaget i ett dokument på AA från Servicekonferensen att antalet som kommer från behandlingshemmen minskar och att det leder till minskat antal nykomlingar.
Att KBT och andra behandlingsmetoder utan tolv steg har visat sig effektiva är kanske orsaken. Därför ligger det i AA:s intresse att hitta andra vägar för rekrytering. Detta är viktigt för den lokala gruppen som annars kanske upphör eller inte har tillräckligt med hattpengar för att betala hyran.
Men detta arbete går trögt och attityden inom AA-grupperna är att AA:s egen attraktionskraft skall vara vinnande. Vilket förmodligen är en falsk förhoppning om man inte visar upp sig mer och tror att anonymitet betyder att vara svåråtkomlig och okänd.
Jag håller alltså med om att behandlingshem och AA-grupperna är beroende av varandra.
Men AA tar inte emot bidrag för sitt arbete - endast hattpengar. Det finns säkert något fall som visar motsatsen men då är det ett undantag där en lokal AA-grupp gjort fel.
Felet blir större om någon MEDLEM i AA driver ett behandlingshem med AA som en del i behandlingen och tjänar pengar på det själv. Då blir det klurigt och kan uppstå tveksamheter. AA kan ju varken förbjuda en AA-medlem att driva behandlingshem där tolv steg används eller förbjuda att patienterna går på AA. Ej heller förbjuda en chef för ett behandlingshem att få hjälp på AA.
Gällande Ronnebyfallet med efterskänkt hyra är det inte ett önskvärt handhavande av AA-gruppen där. Man skall istället begära medel från AA:s krets, byta till en billigare lokal, skaffa fler deltagare och uppmuntra medlemmarna att lägga mer i hatten. Vid nästa kommunala beslut får man kanske noll och då står man där oförberedd utan lokal anpassad till den egna verkligheten.
Ha de'!
Citera
2019-05-07, 18:08
Medlem
Citat:
Ja det är sant. Det är också upptaget i ett dokument på AA från Servicekonferensen att antalet som kommer från behandlingshemmen minskar och att det leder till minskat antal nykomlingar.
Att KBT och andra behandlingsmetoder utan tolv steg har visat sig effektiva är kanske orsaken. Därför ligger det i AA:s intresse att hitta andra vägar för rekrytering. Detta är viktigt för den lokala gruppen som annars kanske upphör eller inte har tillräckligt med hattpengar för att betala hyran.
Men detta arbete går trögt och attityden inom AA-grupperna är att AA:s egen attraktionskraft skall vara vinnande. Vilket förmodligen är en falsk förhoppning om man inte visar upp sig mer och tror att anonymitet betyder att vara svåråtkomlig och okänd.
Jag håller alltså med om att behandlingshem och AA-grupperna är beroende av varandra.
Men AA tar inte emot bidrag för sitt arbete - endast hattpengar. Det finns säkert något fall som visar motsatsen men då är det ett undantag där en lokal AA-grupp gjort fel.
Felet blir större om någon MEDLEM i AA driver ett behandlingshem med AA som en del i behandlingen och tjänar pengar på det själv. Då blir det klurigt och kan uppstå tveksamheter. AA kan ju varken förbjuda en AA-medlem att driva behandlingshem där tolv steg används eller förbjuda att patienterna går på AA. Ej heller förbjuda en chef för ett behandlingshem att få hjälp på AA.
Gällande Ronnebyfallet med efterskänkt hyra är det inte ett önskvärt handhavande av AA-gruppen där. Man skall istället begära medel från AA:s krets, byta till en billigare lokal, skaffa fler deltagare och uppmuntra medlemmarna att lägga mer i hatten. Vid nästa kommunala beslut får man kanske noll och då står man där oförberedd utan lokal anpassad till den egna verkligheten.
Ha de'!

Att AA får hyresbidrag är inget nytt eller ovanligt! Bara att Googla! Finns många AA-grupper som får eller har fått hyresbidrag från kommuner runt om i landet. Googlade fram Olofström, Gällivare, Borås, Ronneby, Kumla och Eksjö i en grisblink!

Jag har även sett att det finns AA-medlemmar som driver egna firmor som terapeuter. De raggar inte klienter själva på mötena. Det hjälper en kompis till med som varmt rekommenderar terapeuten till en nynykter som är i behov av hjälp.
Senast redigerad av Palkranen 2019-05-07 kl. 18:22.
Citera
2019-05-08, 13:52
Medlem
metros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yungyeey
OBS! ej i nyktert tillstånd.

tjabba Är Man i 20 års åldern som haft grov ångest, panikattacker, deprimerad och blandmissbrukar sedan 17/18års åldern, slänger för mycket pengar på droger och alkohol, har klarat av att vara nykter nån månad, det längsta var 7 eller 8 månader.
Det var 7 september 2018 jag insåg att jag hade ett seriöst problem och ville ändra mitt beteende och livsstil, inte bara för mig själv men även för min familj och vänner.
Mina drogvanor nu är inget jämfört med de jag hade.
Men jag kan inte riktigt sluta bruka narkotika. Fick återfall på benzo, minns inget under en längre period före jag började jobba, och för att jag hade at på benzo så börja jag ta affe och det är lite mer än 2 månader sedan nu.
05,g amf om dagen minst, vissa dagar upp till 1g. har inte sovit sen fredags. mån- fre 07:00 till 17:00 jag jobbat vitt, och 3-6 timmar efter jobbet så har jag... gjort "tjänster" till folk.
har gått på na/aa möten men jag vet inte, jag kände att jag inte passad in med just den gruppen så sluta med det, så testar denna tråd. nån som är i samma/liknande sitts? nån med råd?

Ps. en sak som jag grubblat på sistone är hur många fungerande narkomaner/alkoholister det finns, är jag en av de? kan man leva ett liv med att missbruka lagom? vill verkligen sluta men det är nog ett tag kvar:/
Edit: vaka eller trycka benzo, börjar 07:00, har tagit ca 10mg aplrazolam men känner inget av de.

Det beror väl på vad du menar med "fungerande" - menar du att det ska se bra ut utifrån så finns det en hel del. Menar du att de ska må bra kroppsligt och själsligt så är det inte många. När jag var i 20-årsåldern bodde jag utomlands och i stort sett alla jag umgicks med använde droger och/eller alkohol. 90% jobbade och skötte sig på vardagar och flippade ut helt på helgerna. Verkade glada utifrån sett. Sen när man tittade lite närmre var deras relationer utanför helgerna inte bra, avskurna från familjer och umgicks endast med vänner när de knarkade. Det finns många som tror att de kan knarka måttligt men jag vet ingen som klarar det någon längre tid. Beroende på var du bor kan utbudet av NA-möten variera - besök olika grupper och se om du trivs.

Det kan ta ett tag att komma in i gemenskapen och förstå jargongen, begreppen och humorn. När jag först gick på möten avskydde jag det verkligen, fanns ingen som jag "kunde" (läs "ville") känna igen mig i. Många år senare har antingen jag, mitt sätt att se på det, eller medlemmarna förändrats för numera känner jag igen mig i många..

lycka till!
Citera
2019-05-08, 14:15
Medlem
Det jag hade som mest svårt med var att de varje möte läste utifrån dessa palfletter, (stavning). Det kändes väldigt mycket som bara-för-att. Förstår att om där dyker upp någon ny i gruppen så kan man introducera dessa för vad som står. Min rastlöshet klarade inte av detta, bland annat.
Citera
2019-05-12, 21:49
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpaceBase
.
Men måste man fortsätta gå på möten efter 20 år för att hålla sig nykter så är programmet helt värdelöst ju.
Bedömningen att det är värdelöst är inte gjord med eftertanke. Värdet är att man varit nykter i 20 år. Ganska stort värde för många. Dessutom blir många nyktra av AA och slutar att gå på möten efter en tid. Finns det ett bättre alternativ skall man naturligtvis välja det. Vad jag vet finns det inget program i hela världen som garanterar nykterhet livet ut.
För den som har problem med blodtrycket krävs att man tar medicinen varje dag i de flesta fall, men ite alltid. Så kan det vara för många beroende också.
Citera
2019-05-18, 13:09
Medlem
Citat:
Har läst tråden, men inte alla 2000 inlägg. Peka på något jag missat.
Läs på allmänt om AA! Hazelden / Minnesota startades av AA-medlemmar för att få in folk, AA-har och hade inte tillräcklig attraktionskraft som tex Jehovas vittnen har.
AA-s landsmöte lockar några hundra (många ditskickade av Minnesotaindustrin), Jehovas flera tusen UTAN hjälp av annonser i Ab, behandlinsindustri etc.
Plugga på nu.
Citera
2019-05-19, 16:54
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fullgubben
Läs på allmänt om AA! Hazelden / Minnesota startades av AA-medlemmar för att få in folk, AA-har och hade inte tillräcklig attraktionskraft som tex Jehovas vittnen har.
AA-s landsmöte lockar några hundra (många ditskickade av Minnesotaindustrin), Jehovas flera tusen UTAN hjälp av annonser i Ab, behandlinsindustri etc.
Plugga på nu.
Haha - plugga på!
Detta har jag inte invänt mot. Det var inte det som var diskussionen som jag förstod åtminstone. Eller också har vi missuppfattat varandra.
Vad enskilda medlemmar gör i egen regi har inte med AA att göra. AA driver inga behandlingshem.
Om någon medlem i AA vill driva ett behandlingshem kan man inte förbjuda det.
Om någon som driver ett behandlingshem vill vara med i AA kan man inte förbjuda det heller.
Om syftet för individen är att få in fler deltagare till AA är man bara tacksam.
Men behandlingshemmet får inte påstå att det sker i samarbete med AA. Och AA får inga pengar från behandlingshem och vägrar att ta emot sådana.
Det kanske har hänt någon gång visserligen, men då har den AA-gruppen gjort fel.
AA centralt tar inte emot sådana medel.
Men AA är beroende av behandlingshem med 12-stegsinriktning. Idag skickas inte så många automatiskt till AA eller tvingas av arbetsgivaren att gå på möten. detta pga att det finns billigare behandlingar och kanske också mer individanpassade som KBT t ex. Och det kommer säkert ännu fler nya behandlingar med elektromagnetisk stimulering som kan hjälpa, bättre läkemedel etc. Detta kommer säkert att leda till färre antal medlemmar. Då blir det spännande att se vilken kraft som finns i själva rörelsen.
För egen del tror jag AA kan vara ett komplement till de alkoholister som inte har en gemenskap annat än bland drinkare, ensamma människor, de som inte vill att samhällets institutioner skall veta om att de är beroende och de som vill fylla på med något efter en behandling men inte vill ta kontakt med beroendeenheten igen
På landsmötet är det inte så många ditskickade - kostar för mycket - det är de mest troende som kommer.
Men jag skall läsa på om Hazelden och dess uppkomst, tack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in