Citat:
Ursprungligen postat av
Riddarhuset
Ja gör gärna det.
Visst kan det vara skönt för alkoholisten att veta att det dels är en sjukdom, dels att det ibland kan finnas en ärftlig komponent med i spelet. Det gör att man inte föraktar sig själv så mycket.
Men egentligen spelar det ju ingen roll alls hur stor roll arvet har.
Som alkoholist måste man ju sluta dricka ändå (helt och hållet för vissa, men inte för alla) om man inte vill förlora allt och dö i förtid.
Ha de'
Nä det är inte viktigt för alla förstås, men för mig är det superviktigt, jag är helt enkelt intresserad och tror att om man på min behandling hade kunnat redogöra på ett mer vetenskapligt sätt vilka komponenter som kan ha bidragit till att man sitter där, så hade jag sett annorlunda på behandlingen. Fysisk Allergi, Andlig Bristsjukdom och Mental Besatthet hör mer hemma hos frimurarna eller nån regigöst samfund.
Nu lyckades jag hålla mig nykter trots detta, men bara jag och en annan i vår grupp verkar ha klarat oss och de som inte gjorde det var just extremt främmande för 12-stegstugget och dess principer.
Jag tror att det finns betydligt mer att vinna på att ha en approch som inte klumpar ihop allt med förklaringen att det är en sjukdom som bygger på de tre fundament som jag räknande upp.
Jag tycker de jag har träffat på beroendecentrum har varit kännts
otroligt mycket mer serösa och dom har verkligen en stor del i att jag är nykter idag. Sen är alla olika, men som det ser ut nu bygger nästan alla behandlingar på 12-steg och jag tror bara det är en mindre del som det tänket fungerar för.