Citat:
Ursprungligen postat av
fullgubben
Läs på allmänt om AA! Hazelden / Minnesota startades av AA-medlemmar för att få in folk, AA-har och hade inte tillräcklig attraktionskraft som tex Jehovas vittnen har.

AA-s landsmöte lockar några hundra (många ditskickade av Minnesotaindustrin), Jehovas flera tusen UTAN hjälp av annonser i Ab, behandlinsindustri etc.
Plugga på nu.
Haha - plugga på!
Detta har jag inte invänt mot. Det var inte det som var diskussionen som jag förstod åtminstone. Eller också har vi missuppfattat varandra.
Vad enskilda medlemmar gör i egen regi har inte med AA att göra. AA driver inga behandlingshem.
Om någon medlem i AA vill driva ett behandlingshem kan man inte förbjuda det.
Om någon som driver ett behandlingshem vill vara med i AA kan man inte förbjuda det heller.
Om syftet för individen är att få in fler deltagare till AA är man bara tacksam.
Men behandlingshemmet får inte påstå att det sker i samarbete med AA. Och AA får inga pengar från behandlingshem och vägrar att ta emot sådana.
Det kanske har hänt någon gång visserligen, men då har den AA-gruppen gjort fel.
AA centralt tar inte emot sådana medel.
Men AA är beroende av behandlingshem med 12-stegsinriktning. Idag skickas inte så många automatiskt till AA eller tvingas av arbetsgivaren att gå på möten. detta pga att det finns billigare behandlingar och kanske också mer individanpassade som KBT t ex. Och det kommer säkert ännu fler nya behandlingar med elektromagnetisk stimulering som kan hjälpa, bättre läkemedel etc. Detta kommer säkert att leda till färre antal medlemmar. Då blir det spännande att se vilken kraft som finns i själva rörelsen.
För egen del tror jag AA kan vara ett komplement till de alkoholister som inte har en gemenskap annat än bland drinkare, ensamma människor, de som inte vill att samhällets institutioner skall veta om att de är beroende och de som vill fylla på med något efter en behandling men inte vill ta kontakt med beroendeenheten igen
På landsmötet är det inte så många ditskickade - kostar för mycket - det är de mest troende som kommer.
Men jag skall läsa på om Hazelden och dess uppkomst, tack.