Citat:
Ursprungligen postat av
RedX
Jag lyssnade på den där diskussionen när den kom ut, (så reservation för att det var runt ett år sedan jag hörde den) men jag vet inte om jag tyckte att den var särskilt givande. Min minnesbild är att Ezra framstod som ganska obildad och mer intresserad av vem man pratar med och varför än av vad som är sant eller falskt. Murrays slutsatser är obekväma och därför ska han inte få framföra dem, typ.
Intressant, det är inte alls hur jag uppfattar det. Jag såg det som att Ezra, förgäves, försökte förklara för Sam vem Murray är och varför han gör vad han gör, och varför hans resultat är vad de är. Sam tycker att det är en helt annan diskussion, men det är trots att ämnet kom upp flera gånger i den ursprungliga diskussionen.
Murray säger att det i USA finns en skillnad i IQ mellan olika raser där svarta är sämre än vita. Han säger att det här har en genetisk och en omgivningskomponent. Så långt är nog alla med. Problemet kommer där Murray påstår att det inte går att påverka omgivningen så att vi får bättre resultat och det är demonstrativt fel, svarta som har adopterats till vita medelklass familjer får betydligt högre resultat än andra svarta. Hela Murrays verk handlar om att skära ned på olika åtgärder och i synnerhet "affirmitive action" för att han menar att det är meningslöst, men det är inte meningslöst.
Vidare så är inte Murray tystad alls, han är väldigt framgångsrik med vad han gör. Det han predikar skiljer sig mycket lite från alla andra vetenskapsmän som förklarat att svarta är sämre genom historien, det har alltid funnits en vetenskap som motiverat t ex slaveriet eller segregation, vetenskap som vi idag anser var helt fel. Vad är det som skiljer Murray från den traditionen, varför är det rätt nu?
När han tittar på IQ tester (eller vad det nu var han tittade på) i dagens USA så finns det ju en massa historia som påverkar resultaten. På samma sätt som när han i en annan bok försöker mäta olika rasers bidrag till civilisationen genom att mäta hur stora bidrag olika framstående personer får i någon viss uppslagsbok. Där finns ju en uppenbar felkälla, om uppslagsboken är engelsk eller amerikansk så är det mycket sannolikt att man ger oproportionerligt stort utrymme för anglosaxiska eller västerländska personer. Det är precis samma typ av felkälla, metoden han använder reflekterar bias och han verkar inte inse det och det tas inte upp i deras diskussion.
Sam har som alltid oerhört lätt för att bli förolämpad, han framstår särskilt illa i deras mailkonversation om du läst den.