2019-03-16, 21:04
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Worldwatcher
Du får gärna använda ett annat ord än ”hatar” om du vill. Men faktum är att vänstern alltid haft som mål att krossa familjen. Det kan du omöjligen förneka eftersom detta framgår tydligt av både Karl Marx och Frankfurtskolan. Och det finns bara en typ av riktiga föräldrar. De biologiska i form av man och kvinna. Två homofiler kan inte få barn tillsammans. Barn har rätt till den trygghet och identitet som bara biologiska föräldrar kan ge. Det är ingen rättighet att få bli förälder genom adoption utan det är barn som har rättigheter.

Adoptivföräldrar är inte riktiga föräldrar alltså, ok det kan man ju hävda. Men att påstå att "trygghet och identitet" (vad det nu exakt betyder) enbart kan komma från ens biologiska föräldrar är så klart trams.

Jag förnekar visst att vänstern någonsin har haft som mål att krossa familjen. Vad Frankfurtskolan sa har jag ingen aning om, det har jag aldrig brytt mig om att sätta mig in i, men många marxister skulle säga att kärnfamiljen är ett fenomen som uppkom på grund av kapitalismen för att tillgodose kapitalismens behov. Att i ett icke-kapitalistiskt samhälle (tänk nordamerikanska indianer innan koloniseringen) så har man någon form av primitiv kommunism där barnen tas om hand om gemensamt. Och så skulle det kunna vara eller inte, men oavsett hur det står i den frågan så är kärnfamiljen i värsta fall ett symptom av kapitalismen, det är inte något som i sig är meningsfullt att bekämpa. Möjligtvis finns det kommunister som faktiskt anser att kärnfamiljen är något man ska försöka bli av, jag har inte sett sådana men det är möjligt att de finns. Kommunister är relativt ovanliga dock, de representerar en väldigt liten andel av vänstern.

Jag håller med om att man inte har någon rätt att adoptera, eller att skaffa barn alls för den delen. Men man har en rätt att inte ha särskilda hinder uppsatta för sig på grund av sånt som sexuell läggning (och innan någon tycker att den är smart och säger det så givetvis bör pedofiler inte tillåtas adoptera just för att de är pedofiler).
Citera
2019-03-16, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
jag var också förvånad över detta och fick som svar av sir Dwain denna länk.

https://www.youtube.com/watch?v=vln9D81eO60

som jag då antar är vad som ligger bakom det rykte kring att Sam Harris skulle hysa rasistiska åsikter.

jag satte mig och tittade och well....jag tycker inte den visar detta, utan bara sedvanlig missförstånd över vad som är kritik av ex. kvinnoförtryck inom islam och rasism.

Same story as usual alltså.

Men, möjligt där finns även annat material som mer "avslöjar" SH som nån form av rasist,
det vet jag inget om.

I videon du länkar hävdar han att islam är ”the mother lode of bad ideas”.

Han hävdar att liberals/vänstern bara kritiserar vita och kristna men ej vågar kritisera muslimer.

Är det något du håller med honom om?

Här finns fler mysiga åsikter från Harris:
Citat:
The same failure of liberalism is evident in Western Europe, where the dogma of multiculturalism has left a secular Europe very slow to address the looming problem of religious extremism among its immigrants. The people who speak most sensibly about the threat that Islam poses to Europe are actually fascists.

https://samharris.org/the-end-of-liberalism/

Här är hans podcast där han pratar om hur muslimska invandringen bidrar till Europas undergång:

https://samharris.org/podcasts/is-this-the-end-of-europe/

I dessa tider är det viktigt hur vi uttrycker oss om bland annat islam och muslimer. Vi har sett i Nya Zeeland vad islamofobin kan leda till.

Att Harris ofta får kritik från liberals/vänstern är alltså knappast oförtjänt.
Citera
2019-03-17, 06:02
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain
Nej det var inte från mig!

Hoppas jag, jag tycker inte det där var anmärkningsvärt.

Se här istället:
https://samharris.org/in-defense-of-torture/

Eller från "the end of faith" där han föreslår att om en muslimskt land har kärnvapen (som t ex Pakistan), så kan det vara nödvändigt att slå till först. Jag tror han specificerar mellan östern för att slippa problemet med Pakistan, det är ju främst Iran han talar om.

Men det sämsta är nog ändå https://www.youtube.com/watch?v=S6Rmbfi6YrE
(det är hans podcast, där han har med Charles Murray. Charles Murray som skrev "the bell curve" som är omåttligt populär bland "race realists" och inte alls populär bland icke-rasister)

Har du lyssnar på podden med Murray? Vad var det i så fall du reagerade på?
Citera
2019-03-17, 06:10
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av insida
I videon du länkar hävdar han att islam är ”the mother lode of bad ideas”.

Han hävdar att liberals/vänstern bara kritiserar vita och kristna men ej vågar kritisera muslimer.

Är det något du håller med honom om?

Här finns fler mysiga åsikter från Harris:

https://samharris.org/the-end-of-liberalism/

Här är hans podcast där han pratar om hur muslimska invandringen bidrar till Europas undergång:

https://samharris.org/podcasts/is-this-the-end-of-europe/

I dessa tider är det viktigt hur vi uttrycker oss om bland annat islam och muslimer. Vi har sett i Nya Zeeland vad islamofobin kan leda till.

Att Harris ofta får kritik från liberals/vänstern är alltså knappast oförtjänt.

Du menar att det inte stämmer att vänstern har andra måttstockar för islam än vad den har för kristendomen?

Återigen; Harris kritiserar all religion. Och han gör det konsekvent med samma måttstock för samtliga religioner. Du skriver ju själv implicit att du inte tycker att vi kan ha samma måttstock för islam. Varken Sam eller jag håller med om det.
Citera
2019-03-17, 06:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Angående IQ-frågan har han väl bara uttryckt att forskare inte ska vara förföljda bara för att de visar upp data angående hur IQ varierar mellan raser?

Vilket är en självklarhet för vem som än tror på att forskare ska hålla på med att utöka vår kunskap om Världen, tycker man att någon vis slag av kunskap ska sopas under mattan så återvädner vi sakta till medeltiden. Givetvis, förstår både jag och Sam Harris att frågan är känslig, jag skulle ha otroligt svårt att ta upp frågan med min enda afro-afrikanska vän (yes, jag har en sådan), trots att han är extremt konservativ och öppen för att diskutera det mesta. Jag har lite ett ideal i baksidan av huvudet som jag har svårt att leva upp till, att man ska diskutera saker exakt på samma sätt oavsett vem som deltar i diskussionen, därmed att jag känner mig som en hycklare ifall jag diskuterar frågan med svenska vänner men inte med min afro-amerikanska vän...

Islamkritiken är däremot otroligt modigt och jag mår minst sagt illa av vänsterfjantar som runkar till kritik mot kristendomen men darrar av räddsla inombords när man gör samma sak mot deras små muslimska bebisar. Här vet jag varför jag inte vågar kritisera islam framför muslimer, och det handlar inte om att jag är känslig kring deras känslor utan att jag riskerar bli överfallen, och ifall jag gör det offentligt riskerar leva med risken att mördas för resten av livet. Därmed bör vi alltid lyfta upp offentliga kritiker av islam som hjältar, för de är i den absoluta yttersta fronten för intellektuell mod, ett ställa där mycket få skulle våga vandra (nu är Sam Harris i USA, bodde han i Europa skulle han vara än modigare, i Mellanöstern skulle han vara på gränsen till en galning att tala om islam som han gör!).

Sam Harris har ju länge varit en blodig kritiker av alla religioner, men sanningen är ju att det bara är en religion som det är sannerligen känsligt att kritisera.

Jag är inte vänster, så du kan må illa på någon annan.
Citera
2019-03-17, 07:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Du menar att det inte stämmer att vänstern har andra måttstockar för islam än vad den har för kristendomen?

Återigen; Harris kritiserar all religion. Och han gör det konsekvent med samma måttstock för samtliga religioner. Du skriver ju själv implicit att du inte tycker att vi kan ha samma måttstock för islam. Varken Sam eller jag håller med om det.

Han har inte samma måttstockar. Han förespråkar att man bör profilera muslimer samt människor som ser ut att kunna vara muslimer. Medan han uttryckligen förespråkar att kristna ej bör profileras:

https://samharris.org/in-defense-of-profiling/

Harris argumenterar för att olika religioner inte ska behandlas lika. Att grunden i islam är farlig och att det är lögn att påstå att extremister som bin Laden misstolkar sin religion:

https://youtu.be/pzdeGZZdbm4

Fler exempel på hur han singlar ut islam:

Citat:
It is time we admitted that we are not at war with "terrorism". We are at war with Islam. This is not to say that we are at war with all Muslims, but we are absolutely at war with the vision of life that is prescribed to all Muslims in the Koran. The only reason Muslim fundamentalism is a threat to us is because the fundamentals of Islam are a threat to us.

Citat:
We are now mired in a religious war in Iraq, and elsewhere. Our enemies, as witnessed by their astonishing willingness to slaughter themselves, are not principally motivated by political or economic grievances. Anyone who imagines that terrestrial concerns account for terrorism by Muslims must explain why there are no Palestinian Christian suicide bombers. They, too, suffer the ordeal of the Israeli occupation. Where are the Tibetan Buddhist suicide bombers for that matter? The Tibetans have suffered an occupation far more brutal than any we or the Israelis have imposed on the Muslim world. The truth that we must finally confront is that Islam contains specific doctrines about martyrdom and jihad that directly inspire Muslim terrorism.

https://www.washingtontimes.com/news/2004/dec/1/20041201-090801-2582r/

Islam är unikt i att skapa intolerans och kaos, enligt Harris:

Citat:
I'll tell you what harms the vast majority of Muslims that love freedom and hate terror: Muslim theocracy does. Muslim intolerance does. Wahabism does. Salafism does. Islamism does. Jihadism does. Sharia law does. The mere conservatism of traditional Islam does. We're not talking about only jihadists hating homosexuals and thinking they should die, we're talking about conservative Muslims. The percentage of British Muslims polled who said that homosexuality was morally acceptable was zero. Do you realize what it takes to say something so controversial in a poll that not even 1% of those polled would agree with it? There's almost no question that extreme that you will ever see in a poll that gets a zero, but ask British Muslims whether homosexuality is morally acceptable, and that's what you get. And the result is more or less the same in dozens of other countries. It's zero in Cameroon, zero in Ethiopia. 1% in Nigeria, 1% in Tanzania, 1% in Mali, 2% in Kenya, 2% in Chad. 1% in Lebanon, 1% in Egypt, 1% in the Palestinian territories, 1% in Iraq, 2% in Jordan, 2% in Tunisia, 1% in Pakistan. But 10% in Bangladesh. Bangladesh: that bright spot in the Muslim world where they are regularly hunting down and butchering secular writers with machetes. The people who suffer under this belief system are Muslims themselves. The next generation of human beings born into a Muslim community who could otherwise have been liberal, tolerant, well-educated, cosmopolitan productive people are to one or another degree being taught to aspire to live in the Middle Ages, or to ruin this world on route to some fictional paradise after death. That's the thing we have to get our heads around. And yes, some of what I just said applies with varying modifications to other religions and other cults. But there is nothing like Islam at this moment for generating this kind of intolerance and chaos. And if only a right wing demagogue will speak honestly about it, then we will elect right wing demagogues in the West more and more in response to it. And that will be the price of political correctness: that's when this check will finally get cashed. That will be the consequence of this persistent failure we see among liberals to speak and think and act with real moral clarity and courage on this issue. The root of this problem is that liberals consistently fail to defend liberal values as universal human values. Their political correctness, their multiculturalism, their moral relativism has led them to rush to the defense of theocrats and to abandon the victims of theocracy and to vilify anyone who calls out this hypocrisy for what it is as a bigot. And to be clear, and this is what liberals can't seem to get, is that speaking honestly about the ideas that inspire Islamism and jihadism, beliefs about martyrdom, and apostasy and blasphemy and paradise and honour and women, is not an expression of hatred for Muslims. It is in fact the only way to support the embattled people in the Muslim community: The reformers and the liberals and the seculars and the free thinkers and the gays and the Shiia in Sunni-majority context and Sufis and Ahmadiyyas, and as Maajid Nawaz said, the minorities within the minority, who are living under the shadow, and sword rather often, under theocracy.

https://samharris.org/podcasts/the-end-of-faith-sessions-2/

Citat:
Anyone familiar with my work knows that I am extremely critical of all religious faiths. I have argued elsewhere that the ascendancy of Christian conservatism in American politics should terrify and embarrass us. And yet, there are gradations to the evil that is done in name of God, and these gradations must be honestly observed. So let us now make sense of the impossible by acknowledging the obvious: there is a direct link between the doctrine of Islam and Muslim terrorism. Acknowledging this link remains especially taboo among political liberals.....While the other major world religions have been fertile sources of intolerance, it is clear that the doctrine of Islam poses unique problems for the emergence of a global civilization.

Att religionerna bär samma budskap i grunden är en PK-lögn från vänstern, enligt Harris:

Citat:
While liberals are leery of religious fundamentalism in general, they consistently imagine that all religions at their core teach the same thing and teach it equally well. This is one of the many delusions borne of political correctness. Rather than continue to squander precious time, energy, and good will by denying the role that Islam now plays in perpetuating Muslim violence, we should urge Muslim communities in the West to reform the ideology of their religion. This will not be easy, as the Koran and hadith offer precious little basis for a Muslim Enlightenment, but it is necessary.

https://www.huffingtonpost.com/sam-harris/bombing-our-illusions_b_8615.html

Citat:
Islam, more than any other religion human beings have devised, has all the makings of a thoroughgoing cult of death

https://books.google.com/books/about/The_End_of_Faith_Religion_Terror_and_the.html?id=X P_86itwp2IC
Citera
2019-03-17, 07:39
Medlem
moongoats avatar
Citat:
Och varför växer barn upp utan pappa? hmm? Någonsin funderat på det?
Dom orkar inte med borderline mamman som ljugit om att dom tar p-piller.
Citera
2019-03-17, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain
Nej det var inte från mig!

Hoppas jag, jag tycker inte det där var anmärkningsvärt.

Se här istället:
https://samharris.org/in-defense-of-torture/

Eller från "the end of faith" där han föreslår att om en muslimskt land har kärnvapen (som t ex Pakistan), så kan det vara nödvändigt att slå till först. Jag tror han specificerar mellan östern för att slippa problemet med Pakistan, det är ju främst Iran han talar om.

Men det sämsta är nog ändå https://www.youtube.com/watch?v=S6Rmbfi6YrE
(det är hans podcast, där han har med Charles Murray. Charles Murray som skrev "the bell curve" som är omåttligt populär bland "race realists" och inte alls populär bland icke-rasister)

Aha sorry, jag minns bara att du var involverad i den diskussionen.
och att detta var den länk jag då fick, så trodde den ev var från dig.

Ska kolla dessa när jag har mer tid.

( jag skummade nu snabbt den första länken, den om tortyr)
hmm, utan att nu har läst igenom noga, så vad jag kan se så handlar den istort om detta urgamla problem om du kan rädda 100 via att tvingas döda en, skulle du då göra det?

Varje gång jag har ställt inför detta moralfilosofiska problem så har jag tillhört den grupp som valt att döda en. kanske för att jag är en pragmatiker ut i fingerspetsarna. Är valet så snävt att det står mellan 1 död eller 100 döda, och inget annat alternativ finns, så är valet självklart för mig
Det enda som ev. skulle försvåra detta val för mig är om denna enda...är jag själv eller ex en nära släkting, då hade det varit ett oerhört svårt val, men! moralfilosifiskt svarar jag ändå ja.

Så OM jag nu inte missat något väsentligt i SH text här, och problemet är uppställt som detta.
skulle du acceptera tortyr på en fånge OM du visste att han just armerat en bomb med risk att döda hundratals.
Mitt svar är: JA! definitivt om min kunskap om bombens existens var 100% säker, och där absolut inte fanns någon annan möjlighet att förhindra denna ankommande katastrof, så ja.

Med detta sagt är jag definitivit inte för Abu Grahid men jag är för detta under mycket speciella förhållanden, som utmålat.

jag tycker inte det gör varken mig eller SH som speciellt dåliga människor.

Vad gäller ev rasism, så får jag kolla igenom.
Senast redigerad av Merapi 2019-03-17 kl. 08:05.
Citera
2019-03-17, 07:50
Medlem
Flickfotografs avatar
Citat:
Och varför växer barn upp utan pappa? hmm? Någonsin funderat på det?
För att den självrättfärdigade bitchen tror att hon nu äger honom.
Precis som denne lärarinna trodde att hon kunde ta sig vilka friheter som helst med sina elever:
https://metro.co.uk/2019/03/15/boy-killed-himself-after-teacher-sexually-abused-him-in-classroom-reading-area-8911188/?fbclid=IwAR0Hr-qiGk0ENNyHOWUDjxa508b99gyDWn0ym_7xAEeDgKrP7bFvW1hj _AE
Citera
2019-03-17, 09:09
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Den konservative debattören Black Pigeon Speaks menar i följande video att kvinnor förstör civilisationer om de ges för lösa tyglar. Alltså den typ av lösa tyglar som feminismen förespråkar: lösaktighet och egoism framför moderskap. Han menar att sammanbrottet av traditionella könsroller krossar familjer och nationer. Han talar även om Sverige som ett varnande exempel vid 15:06, och hur massinvandringen av misogyna och våldsamma män hänger intimt samman med kvinnors så kallade "sexuella frigörelse". Han menar även att Sverige kommer att förvandlas till ett tredje-världen-land på grund av detta.

https://www.dailymotion.com/video/x4qung7

Tycker ni att han har rätt eller fel? Motivera era svar!

(Jag har inte hittat någon likande tråd i sökfunktionen, om det finns så slå gärna ihop trådarna).

Detta är ju en fråga om att prioritera fritt val vs förutbestämda vägar för människor att leva sitt liv, och hur rimligt man anser att det är att tvinga människor till att leva på ett visst sätt.

Han har möjligtvis rätt i att nationer förstörs på sikt av det du beskriver. Det återstår att se. Däremot bör man ställa sig frågan om vad som är viktigast. Är det att människor får leva sitt liv så som de vill och ha en fridfull tid på jorden, eller är det att nationer överlever trots förtryck av vissa grupper genom att de tvingas in i vissa förutbestämda roller?

Gällande invandringen så är jag relativt säker på att den inte hänger ihop med feminism med tanke på att samtliga partier, bland annat såssarna som format det Sverige vi har idag, har varit för generös invandring utan någon som helst eftertanke på hur man sedan ska hantera situationen. Och såssarna är det många män som röstar på också, som säkert inte alls titutlerar sig som feminister. Det är snarare en fråga om arbetare-fördelningspolitik vs kapitalism, och där spelar mycket annat än feminismen in.
Senast redigerad av Moment22x22 2019-03-17 kl. 09:51.
Citera
2019-03-17, 09:17
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av insida
Han har inte samma måttstockar. Han förespråkar att man bör profilera muslimer samt människor som ser ut att kunna vara muslimer. Medan han uttryckligen förespråkar att kristna ej bör profileras:

https://samharris.org/in-defense-of-profiling/

Harris argumenterar för att olika religioner inte ska behandlas lika. Att grunden i islam är farlig och att det är lögn att påstå att extremister som bin Laden misstolkar sin religion:

https://youtu.be/pzdeGZZdbm4

Fler exempel på hur han singlar ut islam:

https://www.washingtontimes.com/news/2004/dec/1/20041201-090801-2582r/

Islam är unikt i att skapa intolerans och kaos, enligt Harris:

https://samharris.org/podcasts/the-end-of-faith-sessions-2/

Att religionerna bär samma budskap i grunden är en PK-lögn från vänstern, enligt Harris:

https://www.huffingtonpost.com/sam-harris/bombing-our-illusions_b_8615.html

https://books.google.com/books/about/The_End_of_Faith_Religion_Terror_and_the.html?id=X P_86itwp2IC

Ursäkta, men var i allt detta du länkar har Harris fel i sak?
Citera
2019-03-17, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Ursäkta, men var i allt detta du länkar har Harris fel i sak?

Det var du som påstod att Harris kritiserar islam på samma vis som han kritiserar all annan religion. Vilket alltså inte stämmer, då Harris argumenterar för att islam har en särställning genom att den religionen är unik i hur pass farlig den är för den moderna världen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in