Citat:
BNP per capita är i alla fall ett bättre mått än BNP som du grundar hela din argumentation på. Så fort du hamnar i trångmål så försöker du dig på diverse avledande manövrar. Nu låtsas du inte förstå hur välståndsutveckling och produktivitet hänger ihop. Men naturligtvis vet du att teknologiska framsteg och effektiviseringar på aggregerad nivå har skapat det välstånd som finns idag. Eller vill du hävda att det materiella välståndet stått still de senaste 100 åren? Vad gäller fördelning av detta välstånd som du helt plötsligt vill problematisera så kommer det aldrig att fördela sig exakt lika givetvis. Men med en fungerande marknadsekonomi kommer produktivitetsvinster alltid att komma både kapitalägare och löntagare till godo. Vilket är exakt det vi sett.
Det finns så klart en uppsjö av byråkrater och systemtjänande ekonomer som vill legitimera arbetskraftstillväxt. Men poängen är att ur folkets synvinkel så är det de sysslar med rent bedrägeri. Sjunkande nativitet och minskande befolkning utgör inget hot mot folks välstånd. Det är förövrigt intressant hur samma ekonomschamaner argumenterar både för arbetskraftsimport och ”outsourcing” till låglöneländer.
Det finns så klart en uppsjö av byråkrater och systemtjänande ekonomer som vill legitimera arbetskraftstillväxt. Men poängen är att ur folkets synvinkel så är det de sysslar med rent bedrägeri. Sjunkande nativitet och minskande befolkning utgör inget hot mot folks välstånd. Det är förövrigt intressant hur samma ekonomschamaner argumenterar både för arbetskraftsimport och ”outsourcing” till låglöneländer.
Jag förstår fortfarande inte hur du menar att exempelvis en industris produktivitet generar välstånd åt folket eller hur intäkterna som ett företaget gör vid en effektivisering av produktion med nödvändighet skulle vara gynnsamt ur perspektivet BNP/capita.
Jag har varken grundat min argumentation på BNP eller hävdat att det skulle vara någonting annat än vad det är. Något trångmål har du för övrigt inte försatt mig i. Vad jag däremot har gjort är att lyfta att du utgår från BNP i båda dina exempel och att BNP per capita inte nödvändigtvis speglar vad den avser spegla. Du har för den delen inte heller bemött detta.
Det måste vara bekvämt att bara kunna avfärda en studie baserat på vad du tror om den och författaren. I vilket fall som helst undersöks och forskas det brett på ersättningsmigration i förhållande till ekonomi. Här är några exempel till: Bijak et al 2008, Kasnauskiene & Vebraite 2014.
Intressant för övrigt att du mäter välstånd i teknologiska framsteg när mycket av den teknik vi har kopplas till just saker som outsourcing, fri handel och liknande. Jag vet inte vad "effektiviseringar på aggregerad nivå" betyder för sammanhanget.
Nä, det känns som att det kanske får räcka nu. Ser inte att vi kan komma vidare.