2019-04-30, 19:43
Medlem
Jirens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medborgargardist
Helt osannolikt dåligt avsnitt och enormt antiklimaktiskt, jag kan inte i hela fridens namn förstå att världens mest påkostade serie med en uppsjö av medarbetare och manusförfattare fick tillämpa en ’Deus ex machina’-lösning (en oväntad, onaturlig eller osannolik händelse som plötsligt introduceras för att hantera en situation) på sista bossen Nattkungen. Jävlar vad det har gått utför med denna serien sedan de inte längre följer GRRM:s material.

Så oerhört mycket plot holes, så oerhört dåligt planerat. Så himla dåligt skrivet, med otaliga scener där vi ser en huvudkaraktär omringad och håller på att dö, sen klipper de scenen och nästa gång vi ser dem har personen kommit undan, utan förklaring.

Och när Nattkungen gick mot Bran tänkte jag, hmm nu ska det bli lite smått intressant vad alla manusförfattarna tänkt ut för twist, ska han tala för första gången, fråga om Bran vill ansluta sig honom, tvinga honom ’bend:a sitt knee’, avslöja sin agenda? Nej. Han var bara dum och ville döda alla…

Walder Frey lyckades döda fler karaktärer än Nattkungen, låt det sjunka in. Och han var huvudbossen. Och allt Nattkungen hade behövt göra för att vinna, var att inte vara närvarande vid fighten utan låta sin undersåtar besegra fienden, istället går han till frontlinjen innan slottet är säkrat. Smart för en varelse som levt i tusentals år.

Och Dothraki som ska vara oövervinnerliga i öppen terräng, de besegrade Lannisterarmén även utan drakarna, men utrotades på några sekunder av zombiearmén? Vad fan? White-walkerarmén var för stark för att det ens skulle bli intressant, tar vi bort Arya-slutet, vad var Jons och nordmännens taktik, de planerade utförligt i förra avsnittet, nu var det bara ren tur och en ren tillfällighet att de vann.

Skrattretande, det var ju t.o.m jättemånga fans som satt och spekulerade om hur Is-draken skulle besegras, om den ens gick att besegra med drakeld/vapen osv osv, och så blir den inte ens besegrad utan dör för att Nattkungen dör tillsammans med hans ’generaler’ som aldrig hann göra något.

Många frågar sig hur tänkte de, med att ha hypat de odödas armé från s1, sen vinner Arya det med sin spionträning? Feminism. Det är förklaringen. Hade hoppats på en "epic last stand" i kingslanding mot det odöda.

Tragiskt förutsägbart också när bara mindre karaktärer dör. Jag menar, de besegrade det största hotet, och vilka större karaktärer offrades, Theon & Jorah… Lol.

Förvirrande avsnitt också rent detaljmässigt. Jag trodde att Jon förlorade sin drake men han klarade sig tydligen. Samt hunden Ghost som sprang i frontlinjen…

Nu återstår bara att de ska döda Cersei också, för den onda kan ju inte vinna… (Nu när GRRM inte längre skriver serien). Återigen så förutsägbart. Rent logiskt borde Cersei vinna eftersom hela Nordens arméer är förintade. Endast drakarna som kan göra nåt, men jag gissar på att massor av soldater bara ’råkade’ överleva utanför bild, trots att hela Winterfell föll och WW tog sig enda till Bran och dödade allt i sin väg förutom kvinnorna i katakomberna. Vilken katastrof upplösning på den här serien. Feminism, politisk korrekthet och nu värdelöst manus och planerande.
Den bästa recensionen jag läst.
Citera
2019-04-30, 20:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jiren
Hur många av er tror på ett Braveheart-liknande slut?

Till exempel att hela historien slutar med storseger för Cersei. Att nästan alla de goda huvudkaraktärerna dör i ett blodbad, och att t.ex Jon och / eller Denearys blir tortyravrättade på torget inför en spänd folkmassa, mitt framför drakarnas avhuggna huvuden?

Jag tror inte att vi kommer få se ett sådant slut, men jag har ändå en känsla av att chansen finns.

Kanske för magstarkt? Nå, hur som helst skulle det vara aningen bättre än en framhoppande Arya med dolken i högsta hugg.

Tror inte det finns en chans (då hade den pub-tittande pöbeln gjort uppror) men jag hade gillat det också. Cersei är ju, minus den incestuösa Jamie-fetischen, en riktigt skön karaktär. Hon får gärna sluta på topp. Vinglas i hand hånleendes medan hon lämnar Sansa, Jon, Arya och Dany m.fl i fängelsehålan tillsammans med de två (en nu?) sandormarna.

Citat:
Ursprungligen postat av Medborgargardist
Helt osannolikt dåligt avsnitt och enormt antiklimaktiskt, jag kan inte i hela fridens namn förstå att världens mest påkostade serie med en uppsjö av medarbetare och manusförfattare fick tillämpa en ’Deus ex machina’-lösning (en oväntad, onaturlig eller osannolik händelse som plötsligt introduceras för att hantera en situation) på sista bossen Nattkungen. Jävlar vad det har gått utför med denna serien sedan de inte längre följer GRRM:s material.

Så oerhört mycket plot holes, så oerhört dåligt planerat. Så himla dåligt skrivet, med otaliga scener där vi ser en huvudkaraktär omringad och håller på att dö, sen klipper de scenen och nästa gång vi ser dem har personen kommit undan, utan förklaring.

Och när Nattkungen gick mot Bran tänkte jag, hmm nu ska det bli lite smått intressant vad alla manusförfattarna tänkt ut för twist, ska han tala för första gången, fråga om Bran vill ansluta sig honom, tvinga honom ’bend:a sitt knee’, avslöja sin agenda? Nej. Han var bara dum och ville döda alla…

Walder Frey lyckades döda fler karaktärer än Nattkungen, låt det sjunka in. Och han var huvudbossen. Och allt Nattkungen hade behövt göra för att vinna, var att inte vara närvarande vid fighten utan låta sin undersåtar besegra fienden, istället går han till frontlinjen innan slottet är säkrat. Smart för en varelse som levt i tusentals år.

Och Dothraki som ska vara oövervinnerliga i öppen terräng, de besegrade Lannisterarmén även utan drakarna, men utrotades på några sekunder av zombiearmén? Vad fan? White-walkerarmén var för stark för att det ens skulle bli intressant, tar vi bort Arya-slutet, vad var Jons och nordmännens taktik, de planerade utförligt i förra avsnittet, nu var det bara ren tur och en ren tillfällighet att de vann.

Skrattretande, det var ju t.o.m jättemånga fans som satt och spekulerade om hur Is-draken skulle besegras, om den ens gick att besegra med drakeld/vapen osv osv, och så blir den inte ens besegrad utan dör för att Nattkungen dör tillsammans med hans ’generaler’ som aldrig hann göra något.

Många frågar sig hur tänkte de, med att ha hypat de odödas armé från s1, sen vinner Arya det med sin spionträning? Feminism. Det är förklaringen. Hade hoppats på en "epic last stand" i kingslanding mot det odöda.

Tragiskt förutsägbart också när bara mindre karaktärer dör. Jag menar, de besegrade det största hotet, och vilka större karaktärer offrades, Theon & Jorah… Lol.

Förvirrande avsnitt också rent detaljmässigt. Jag trodde att Jon förlorade sin drake men han klarade sig tydligen. Samt hunden Ghost som sprang i frontlinjen…

Nu återstår bara att de ska döda Cersei också, för den onda kan ju inte vinna… (Nu när GRRM inte längre skriver serien). Återigen så förutsägbart. Rent logiskt borde Cersei vinna eftersom hela Nordens arméer är förintade. Endast drakarna som kan göra nåt, men jag gissar på att massor av soldater bara ’råkade’ överleva utanför bild, trots att hela Winterfell föll och WW tog sig enda till Bran och dödade allt i sin väg förutom kvinnorna i katakomberna. Vilken katastrof upplösning på den här serien. Feminism, politisk korrekthet och nu värdelöst manus och planerande.

Jag har redan skrivit min recension i tråden igår, där jag gick ungefär lika hårt åt skitavsnittet, men då du lagt tid på den här så tar jag också och skriver min, högst osannolika, lösning. Kopierar den från tuben (där den är lite mer elaborerad än mina tidigare spekulationer) och pallar inte översätta så det blir på engelska:

Input?

Edit: kom på nu att jag inte förklarat varför han offrade draken. Vi säger för att verkligen sälja bluffen. Drogon och eventuellt Rhaegal kvar att återuppväcka senare i vilket fall.
Senast redigerad av wazzobazzo 2019-04-30 kl. 20:39.
Citera
2019-04-30, 21:00
Medlem
Korders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stifmeister89
Rätta mig om jag har fel, men i böckerna, får inte Daenerys en typ av "vision" där hon ser Rhaegar när han pratar om sin son (Jon)? Han säger "He is the prince that was promised, and he's is the song of ice and fire". Stark = Ice, Fire = Targaryen.

Mycket tyder på att the Prince that was promised är reinkarnation av Azor Ahai. Azor Ahai skapade ett svärd som flera gånger gick sönder. Till slut offrade han sin älskade, genom att borra in svärdet i hennes hjärta. Svärdet höll och stålet + hennes själ bildade Lightbringer. Svärdet användes att för att besegra mörkrets gud (Great Other). Man kan tolka det som att the Night King är the Great Other efterföljare. Precis som the NK styrde the GO över white walkers (eller others).

Så mycket förlorad potential om man läser ovanstående, både för the NK som villain och för Jon som hjälte. Jon var en meningslös nolla i hela förra avsnittet och the NK dog på en väldigt lamt sätt. Enligt mig, det enda som kan rädda upp detta är om the NK inte är död, och för att besegras måste Jon borra ett svärd i Daenerys hjärta (bra chockvärde). Svärdet används för att en gång för alla döda the NK. En annan möjlighet är att svärdet genom hjärtat är en metafor för att någon man älskar måste dö, t.ex. Daenerys när hon föder Jons barn. Då krävs det ett hopp fram i tiden i sista avsnittet. Barnet är the prince that was promised. Samtidigt, byts det över till en scen som på något sätt visar att Bran är det nya NK (kanske genom lösningen i inlägget ovan mitt).

Inget av det lär hända, detta då D&D sagt att de redan för tre år sedan bestämde att Arya skulle döda the NK. Sen är det väldigt få avsnitt kvar, där fokus kommer ligga på slaget mot Cersei.

EDIT: Dessutom känns Bran också totalt meningslös än så länge. Han har wargat runt lite med några jävla korpar. Det enda meningsfulla han har gjort är att tillsammans med Sam listat ut att Jon är en Targaryen.

Azor Ahai finns dock inte i TV-serien. Har inte nämnts en enda gång. The Prince that was Promised-profetian nämndes i de första säsongerna men man har släppt den helt sedan dess. Man valde att gå en annan väg än förlagan, helt enkelt.
Citera
2019-04-30, 21:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ms18
Överlevde båda drakarna? Den ena halvflög iväg med en mängd zombies på sig

Båda flyger OK i trailern för nästa avsnitt (bra ballist-läge för Cersei).
Citera
2019-04-30, 21:57
Medlem
Avsnittet hade en hel del episka scener. Några av de bästa hittills i serien. Det som primärt förstörde avsnittet för mig är människornas helt efterblivna taktik. Varför attackera med Dothraki när man har ett stort nummerärt undertag? Och om man nu ska attackera bör man givetvis göra detta med hela armen och inte bara med Dothraki. Varför ställdes artilleriet längst fram? Varför inte ställa infanteriet bakom eldmuren?

Trodde d&d att episoden skulle bli tråkig om människorna krigat mer defensivt? I LOTRs så är ju båda de stora striderna defensiva men de är ju knappast tråkiga. Snarare är de bättre då man verkligen känner desperationen. I helms deep är de tiotusen onda mot några hundra goda. Människorna lyckas döda många onda för varje god men det har ingen betydelse eftersom de onda är så många och bara fortsätter komma våg efter våg. Man känner den tilltagande desperationen.

Sen störde jag mig också en del på hur värdelös Bran var. All denna tid på andra sidan muren och hela kulmineringen på hans story ut på att vara bete? Sen är det också lite tråkigt att hela avsnittet
ska vara så mörkt. Varför spendera så enorm mycket pengar på cgi om man ändå inte visar den?

Resten av all skit folk kritiserar brydde jag faktiskt mig inte så mycket om. Möjligt att man fått sänkta förväntningar de senast säsongerna? Även om säsong 1-4 var absolut bäst tycker jag ändå att de senare säsongerna helt klart är sevärda.

Citat:
Ursprungligen postat av Korder
Azor Ahai finns dock inte i TV-serien. Har inte nämnts en enda gång. The Prince that was Promised-profetian nämndes i de första säsongerna men man har släppt den helt sedan dess. Man valde att gå en annan väg än förlagan, helt enkelt.
Fast the prince that was promised nämndes i säsong 6 och 7. I säsong 7 nämndes profetian åtminstone en gång i s07e02 när Melisandre valde att ansluta sig till Dany.
Citera
2019-04-30, 22:05
Bannlyst
Lever de två drakarna som fightas för the good guys?
Citera
2019-04-30, 22:06
Medlem
Korders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brota
Fast the prince that was promised nämndes i säsong 6 och 7. I säsong 7 nämndes profetian åtminstone en gång i s07e02 när Melisandre valde att ansluta sig till Dany.

Stämmer. Mitt kassa minne som sviker.
Citera
2019-04-30, 22:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av brota
Avsnittet hade en hel del episka scener. Några av de bästa hittills i serien. Det som primärt förstörde avsnittet för mig är människornas helt efterblivna taktik. Varför attackera med Dothraki när man har ett stort nummerärt undertag? Och om man nu ska attackera bör man givetvis göra detta med hela armen och inte bara med Dothraki. Varför ställdes artilleriet längst fram? Varför inte ställa infanteriet bakom eldmuren?

Trodde d&d att episoden skulle bli tråkig om människorna krigat mer defensivt? I LOTRs så är ju båda de stora striderna defensiva men de är ju knappast tråkiga. Snarare är de bättre då man verkligen känner desperationen. I helms deep är de tiotusen onda mot några hundra goda. Människorna lyckas döda många onda för varje god men det har ingen betydelse eftersom de onda är så många och bara fortsätter komma våg efter våg. Man känner den tilltagande desperationen.

Sen störde jag mig också en del på hur värdelös Bran var. All denna tid på andra sidan muren och hela kulmineringen på hans story ut på att vara bete? Sen är det också lite tråkigt att hela avsnittet
ska vara så mörkt. Varför spendera så enorm mycket pengar på cgi om man ändå inte visar den?

Resten av all skit folk kritiserar brydde jag faktiskt mig inte så mycket om. Möjligt att man fått sänkta förväntningar de senast säsongerna? Även om säsong 1-4 var absolut bäst tycker jag ändå att de senare säsongerna helt klart är sevärda.

Jo, de godas taktik mot ett sådant angrepp var yttest tveksam. Riktigt dålig.
Citera
2019-04-30, 22:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Emba
Musiken i de senaste avsnittet. Herre frälsare vad bra!
I stunder totalt magiskt.
Citera
2019-04-30, 22:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DEPRESSIV
Jo, de godas taktik mot ett sådant angrepp var yttest tveksam. Riktigt dålig.
Avsaknaden av pilbågsskyttar var skrattretande.
Citera
2019-04-30, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DEPRESSIV
Avsaknaden av pilbågsskyttar var skrattretande.

2 frågor jag har:

1. Dothraki är ansedda som en av de skickligaste krigarna som finns, hur kommer det sig att de avrättades på 1 minut, man fick ju inte ens se vad som hände? Sjukt dåligt att de gjorde så med de.

2. Varför fortsätter Sansa att bitcha?! De är på väg att dö och det ända hon kan komma att tänka på är att fortsätta tjafsa om Daenerys. Daenerys har riskerat typ allt för att rädda Norden och Sansa bara ifrågasätter allt hon gör. Fan sjukt trött på den karaktären.
Citera
2019-04-30, 23:31
Medlem
freeriderXIIs avatar
Hade varit bra om dvärgen Tyrion kommit på någon smart strategi eller taktik inför eller under slaget och inte bara gömt sig i kryptan.
Senast redigerad av freeriderXII 2019-04-30 kl. 23:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in