Ah va fan - jag svarar väl ändå..
Citat:
Ursprungligen postat av
estone
Jag orkar inte läsa 40 sidor med inlägg, så jag skriver det jag läst.Läste efter branden i någon media, att det varit någon form av gudstjänst med en präst och människor. De fick då ett larm om rök, från något automatiskt system.
Detta larmet avfärdades som "falsklarm" av brandkåren,
Nej. Brandkåren kontaktades överhuvud taget inte vid första larmet – istället hade man 2 väktare anställda dygnet runt. Huruvida det var ett värme eller ett rök-larm är något oklart..
Citat:
ingen kom heller dit och kollade.
Jo, de 2 väktarna gick och kollade.
Citat:
Gudstjänsten avbröts dock efter en timma pga oro,
Nej, Gudstjänsten (mässan) avbröts omedelbart och alla vallades ut ur kyrkan. Efter att väktarna konstaterat att det inte brann släpptes alla in igen.
Citat:
och då när de började lämna kyrkan så går nästa larm.
Nej, människorna var inne igen när larmet gick - vilket inte var 1 timme senare, utan 23 minuter efter första alarmet..
Citat:
Sedan ska de ha tagit väldigt lång tid innan brandkåren anländer.
Mindre än 10 minuter tog det innan de första brandmännen anlände - att kalla det "väldigt länge" känns lite underligt, men det kan förstås upplevas så om man håller på att brinna inne t.ex (vilket ingen gjorde dock)....
Citat:
Det ska inte ha förekommit någon renovering av något ännu.
Detta hade inte starta ännu. Det den som var klart var en massa byggnadsställningar.Något arbete hade ännu inte förekommit.
Statyer hade plockats bort redan flera dagar tidigare, förstärkningsarbeten för byggnadsställningen ska ha pågått inne på vinden under dagen. Och nej, byggnadsställningen var inte klar - den höll på att resas men skulle byggas ända upp till spirans topp - flera månaders arbete återstod bara med detta..
Citat:
Vad kan jag se av allt detta?Vi har här ett extremt viktigt objekt. Då finns det säkerligen massor av avancerade automatiska övervakningssystem. Då åker man ut och kolla för minsta lilla sak.
Enligt rutinerna gick de egna vakterna rond tre gånger per dygn och kontrollerade t.ex. att det inte brann på vinden, det var samma vakter som ryckte ut på larmet och kontrollerade om det fanns någon brand.
Citat:
Allt som görs på byggnaden göra under största försiktighet. Här har man inte ens en ständig brandvakt.
Ständig brandvakt vid heta arbeten, dock hade det t.ex. slarvats med att byggarbetare rökte på platsen...
Citat:
Under "Släckningen" så är det väldigt få brandbilar. När det brann i Eksjö så var det ca 40 brandbilar där. Hur många här 3st?
400-500 brandmän, flera brand-båtar som pumpade vatten från seine, drönare för att se var man skulle spruta vatten bäst, en fjärrstyrd 500 kilos-robot(kallad Colossus) som kunde bära tunga slangar in i Notre dame och spruta på brandhärdar högt upp inifrån etc.. Antalet brandbilar vet jag inte exakt, men det ska ha varit minst 30 stycken närvarande..
Nästan allt detta var på plats inom 11 minuter!
Citat:
Det är inte enkelt att tända eld på kraftiga stockar. Och elden spred sig fort. Helt klart är detta anlagt i samband med "renoveringen".
Helt klart har du haft så många fel i ditt teoretiserande så du bör nog inte uttala dig alls om brandorsaken...