2019-04-22, 15:40
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Till befintlig tråd om alternativa teorier och förklaringsmodeller: (FB) Alternativa teorier om branden 2019-04-15 i Notre Dame Paris dvs CUI BONO?

Terrorism --> Konspirationer och alternativa teorier
/Moderator
Citera
2019-04-22, 15:55
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Skvisten
I snitt bara i Frankrike vandaliseras ca 3 kyrkor om dagen. Finns ca 44.000 st kristna/katolska kyrkor där och uppåt 1.000 st per år blir angripna av vandaler/berikare.
Fast det var inte frågan, han frågade hur många kristna byggnader som bränts de senaste tio åren i Europa, för att få en jämförelse kan du ta med hur många det varit i snitt per år säg de senaste 50 åren, så vi får något att jämföra med, hur stor andel av bränderna som är anlagda eller oklara är bra att ta med också.
Om du konstaterar att exv. 10000 kristna byggnader brann i Europa förra året så är det totalt ointressant utan att veta resten, utan att veta om det varit anlagda bränder, utan att veta hur det ser ut historiskt osv. Hur stor del av det totala antalet byggnader det handlar om är också intressant, finns det fler och brinner det fler, eller finns det färre men brinner fler, eller brinner det färre men finns fler osv.

Ta med så mycket information som möjligt, ju mer information desto bättre och mer tillförlitligt resultat. Ser fram mot vad det kommer att visa.
Citera
2019-04-22, 15:57
Medlem
Zaedrewss avatar
Högst troligt ja. Att som SVT basunera ut som de gjorde efter 10 minuter att det högst troligt är en olycka är det bisarra när de var hundratals attacker mot katolska kyrkor i Frankrike sedan nyår bara. Inklusive flera mordbränder. Det har poängteras att en sådan här brand får inte det fäste den fick genom något ynka elfel utan det måste vara något mer.
Citera
2019-04-22, 16:48
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Högst troligt ja. Att som SVT basunera ut som de gjorde efter 10 minuter att det högst troligt är en olycka är det bisarra när de var hundratals attacker mot katolska kyrkor i Frankrike sedan nyår bara. Inklusive flera mordbränder. Det har poängteras att en sådan här brand får inte det fäste den fick genom något ynka elfel utan det måste vara något mer.

Hur många mordbränder handlar det om?
Frankrike har cirka 40,000 kyrkor - ”attackerna” som summerar till hundratals handlar främst om klotter och liknande incidenter.
Jag känner till att Saint-Sulpice port brann i mars och att en 17-åring greps för vandalism och ”eld” vid Lavaur Cathedral i februari, men du vet väl mer om du skriver om ”flera mordbränder”?
Senast redigerad av SnakePlisssken 2019-04-22 kl. 16:51.
Citera
2019-04-22, 16:50
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:

Ser nu att man faktiskt får prata om Notre Dame på Flashback, dock när det är insorterat som konspirationsteori.

SVT ja, de sa direkt efter bomberna som urskiljningslöst mördade åskådare vid Boston Maraton att de mycket väl kunde ha ställts dit av abortmotståndare eller vapenrättsaktivister. Men det är VI som är konspirationsteoretikerna?

Nu har även Samenytt skrivit om den ”islamofobiska” teorin att branden kan ha varit anlagd: https://samnytt.se/video-nagon-tande...av-nyhetsbyra/
Hoppas mer fakta kommer fram så att flashback får stå med byxorna nere. De censurerade min trådstart där jag upplyste om att en muslim som tidigare försökt bränna ner Notre Dame dömdes precis samma dag som branden.

Inte för att det spelar nån roll, vi vet att myslimer bränner ner kyrkor i Europa nästan dagligen, vi vet att många muslimer försökt bränna ner Notre Dame, och vi vet att muslimer jublade nu när Notre Dame brann. Mot den bakgrunden kanske det inte spelar så stor roll vem eller vad det var som låg bakom just denna branden? Vi vet ändå var islam står!
Senast redigerad av Skattebrott 2019-04-22 kl. 16:52.
Citera
2019-04-22, 17:06
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Hur många mordbränder handlar det om?
Frankrike har cirka 40,000 kyrkor - ”attackerna” som summerar till hundratals handlar främst om klotter och liknande incidenter.
Jag känner till att Saint-Sulpice port brann i mars och att en 17-åring greps för vandalism och ”eld” vid Lavaur Cathedral i februari, men du vet väl mer om du skriver om ”flera mordbränder”?

"Klotter" använder du det uttrycket för att förringa eller? Det handlar om attacker där det slås sönder religiösa föremål. Sedan flera ja. Du nämner två. Saint-Alain Cathedral blev också utsatt för mordbrand som lyckligtvis inte spred sig. Det är just flera under bara en månad.
https://www.newsweek.com/spate-attac...statue-1370800

Här en muslim under åtal för en attack:
https://www.jihadwatch.org/2019/04/f...d-paris-church

Lite skrämmande kommentar där: (förutsatt att den inte blivit manipulerad).
Citat:
David Rasch says

Apr 14, 2019 at 8:07 am

Been saying this on this site for a while; Notre Dame de Paris will be target for MASSIVE destruction by moslemites. Its next on the list after the stealth is worked out.

Reply

Skrev alltså dagen före Notre Dame brann. Det är givet att Notre Dame är kronan på verket för dessa attacker. Att man inte fattar det är skrämmande. Vad ska krävas egentligen? För två år sedan var det islamister som skar halsen av några präster utanför dessa kyrkor, nu vandaliseras de och brinner på löpande band. Men icke det är bara lite klotter och det är konspiratoriskt att tro att denna Notre Dame brand var annat än ett olyckligt elfel...
Citera
2019-04-22, 17:12
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
...
Hoppas mer fakta kommer fram så att flashback får stå med byxorna nere. De censurerade min trådstart där jag upplyste om att en muslim som tidigare försökt bränna ner Notre Dame dömdes precis samma dag som branden.

Inte för att det spelar nån roll, vi vet att myslimer bränner ner kyrkor i Europa nästan dagligen, vi vet att många muslimer försökt bränna ner Notre Dame, och vi vet att muslimer jublade nu när Notre Dame brann. Mot den bakgrunden kanske det inte spelar så stor roll vem eller vad det var som låg bakom just denna branden? Vi vet ändå var islam står!

Tänker du på Ines Madanin så dömdes hon den 12 april - 3 dagar innan branden - och hon dömdes för att ha försökt spränga en skåpbil intill Notre Dame - inte för att ha försökt bränna ner Notre Dame.
Visst kan det varit en islamisk attack mot Notre dame, men du får väl ändå anstränga dig lite för att få fakta rätt om du ska verka trovärdig - alls..

https://www.20minutes.fr/justice/249...abou-souleyman

https://www.nst.com.my/world/2019/04...-terror-attack

https://translate.google.com/transla...adani-20190412
Citera
2019-04-22, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 666ten
Det känns troligare än den officiella förklaringen, i synnerhet som man omedelbart tog bort videon av händelseförloppet efter detta.

Hur många kristna byggnader har bränts de senaste tio åren i Europa?
Sorgligt.
Citera
2019-04-22, 17:24
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
"Klotter" använder du det uttrycket för att förringa eller? Det handlar om attacker där det slås sönder religiösa föremål.
Nej jag använder ordet "klotter" eftersom det är en av de vanligaste rapporterade incidenterna. Hade jag velat förringa så kunde jag exemplifierat med att "avbryta en gudstjänst" som också har rapporterats som en sådan "attack"..
Men rätt ska vara rätt och det förekommer även sönderslagna statyer, omkullvräkta gravstenar och liknande.

Citat:
Sedan flera ja. Du nämner två. Saint-Alain Cathedral blev också utsatt för mordbrand som lyckligtvis inte spred sig. Det är just flera under bara en månad.
https://www.newsweek.com/spate-attac...statue-1370800
Att någon eldat upp en altarduk räknas väl knappast som mordbrand (eller jo det ser jag att det gör - men det är ju knappast att jämföra med ett terrordåd eller försök att elda upp kyrkan..), kvar har vi vad jag kan se endast Saint-Sulpice (Lavaur och Saint Alain är samma katedral...).
Så därför undrar jag fortfarande hur många mordbränder det handlar om - en kan väl inte kallas för flera?

Citat:
Här en muslim under åtal för en attack:
https://www.jihadwatch.org/2019/04/f...d-paris-church

Lite skrämmande kommentar där: (förutsatt att den inte blivit manipulerad).
Skrev alltså dagen före Notre Dame brann. Det är givet att Notre Dame är kronan på verket för dessa attacker. Att man inte fattar det är skrämmande. Vad ska krävas egentligen? För två år sedan var det islamister som skar halsen av några präster utanför dessa kyrkor, nu vandaliseras de och brinner på löpande band. Men icke det är bara lite klotter och det är konspiratoriskt att tro att denna Notre Dame brand var annat än ett olyckligt elfel...
Menar du att denne David Rasch skulle vara inblandad?
Senast redigerad av SnakePlisssken 2019-04-22 kl. 17:38.
Citera
2019-04-22, 17:24
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 666ten
Det känns troligare än den officiella förklaringen, i synnerhet som man omedelbart tog bort videon av händelseförloppet efter detta.

Hur många kristna byggnader har bränts de senaste tio åren i Europa?

Hur många är det?
Citera
2019-04-22, 17:38
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Nej jag använder ordet "klotter" eftersom det är en av de vanligaste rapporterade incidenterna. Hade jag velat förringa så kunde jag exemplifierat med att "avbryta en gudstjänst" som också har rapporterats som en sådan "attack"..
Men rätt ska vara rätt och det förekommer även sönderslagna statyer, omkullvräkta gravstenar och liknande.

Du använde det för att sammanfatta allt. Vilket är just för att förringa när det handlar om så många grövre saker som att föremål slås sönder och bränder blir anlagda.

Citat:
Att någon eldat upp en altarduk räknas väl knappast som mordbrand, kvar har vi vad jagkan se endast Saint-Sulpice (Lavaur verkar inte heller klassas som mordbrand).
Så därför undrar jag fortfarande hur många mordbränder det handlar om - en kan väl inte kallas för flera?

Men du har fått källor och även själv listat några. Klart det är mordbrand även om i ett par fall elden kunde släckas. Sedan är flera mer än ett par eller har du någon egen definition. Ungefär som att kalla vandalisering för klotter som du redan gjort.

Men vi kan ju jämföra. Det hade under bara en månad som vi har källor på nu varit tre brandattentat mot moskéer. En massa attentat mot Moskéer med vandalisering, ett par imaner hade tidigare fått sina halsar avskurna utanför Moskéer. Den största Moskén av de alla brinner! Nej detta är nog bara ett elfel en olycka eller? Skulle det vara annan ton då?

Citat:
Menar du att denne David Rasch skulle vara inblandad?

Om han är muslim så kanske. Men förmodligen bara en av de som vet att en eskalering som skett i Frankrike med attacker mot kyrkor kommer leda till att man vill förstöra kronan på verket dvs Notre Dame. Det är bara sådana som du som vägrar sig hela bilden och tror att det bara är lite klotter och sedan ett litet elfel.
Senast redigerad av Zaedrews 2019-04-22 kl. 17:41.
Citera
2019-04-22, 17:47
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Du använde det för att sammanfatta allt. Vilket är just för att förringa när det handlar om så många grövre saker som att föremål slås sönder och bränder blir anlagda.

Men du har fått källor och även själv listat några. Klart det är mordbrand även om i ett par fall elden kunde släckas. Sedan är flera mer än ett par eller har du någon egen definition. Ungefär som att kalla vandalisering för klotter som du redan gjort.

Jag gjorde en edit : ditt Saint Alain är samma som min Lavaur.
Kvar har vi alltså en i februari där en 17-åring välte ett kors, hade sönder en ljusstake och eldade upp en altarduk (17-åringen gick med sina föräldrar till polisen dagen efter och erkände brottet), samt den uppenbara mordbranden i Paris.
https://www.ladepeche.fr/2019/02/08/...ur,8002817.php

Citat:
Om han är muslim så kanske. Men förmodligen bara en av de som vet att en eskalering som skett i Frankrike med attacker mot kyrkor kommer leda till att man vill förstöra kronan på verket dvs Notre Dame. Det är bara sådana som du som vägrar sig hela bilden och tror att det bara är lite klotter och sedan ett litet elfel.
Vilken eskalering är det vi pratar om - jag har inga problem alls att erkänna detta om jag får fakta - men när du skriver om "hundratals attacker mot katolska kyrkor i Frankrike sedan nyår bara. Inklusive flera mordbränder." men inte kan visa mer än Saint Sulpice och Lavaur så känns det ju inte som om terroristerna eldat kyrkor på löpande band precis.,,

Det var mer av en teenage dumhet än en handling av religiös betydelse. En 17-årig gymnasieskolan medgav att han var ansvarig för skadorna och vandalismen i katedralen Saint-Alain de Lavaur.
https://www.20minutes.fr/faits_diver...hedrale-lavaur
Senast redigerad av SnakePlisssken 2019-04-22 kl. 17:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in