2019-05-01, 10:25
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akvileja
Du kanske skall hålla reda på vem du skriver till. Jag har inte länkat till någon text som talar om förbud, utan till en intervju med arkitekten Benjamin Mouton. Kanske var det den som föranledde mejlet till de statliga arkitekterna, men det har jag inte spekulerat i. Länken i repris:
https://www.sott.net/article/411378-...ient-oak-beams

Dessutom till en film där man misslyckades med att elda upp en ekbjälke och det var fransoser… Jag har inte heller tagit tillbaka någonting – varken att det råder något förbud eller att det inte råder något förbud, jag skrev: Det är hårklyverier om man vill kalla det förbud eller inte. Du inledde den här diskussionen med PixelGuy, som hade läst någonstans att den franska regeringen har förbjudit statligt anställda arkitekter att ge intervjuer till media om Notre Dame branden.

Farbror Sven kanske skall hålla sig till Barnens Brevlåda, det här verkar vara för komplicerat för dig.

Du har rätt att jag förväxlade dig med en annan postare. Jag ber om ursäkt för detta.

Ja, troligtvis är det Benjamin Moutons uttalanden som fick departementet att styra upp kommunikationen. Så att någon inte säger saker hen inte vet och för att undvika kakafoni (enligt Libération-atikeln). Mouton är inte brandingenjör eller någon liknande expert. Men Moutons känslor har nu tagits som bevis bland konspiratoriker att branden är anlagd... Några av dessa titulerar honom passande nog som "ingenjör" och inte "arkitekt"… Och som du också påpekar tas nu Moutons uttalanden som "bevis" till dessa filmer där man vill visa att det är omöjligt att ek brinner lätt.

Jag hittar inre en stavelse i Moutons CV att han har expertkunskaper om bränder:

http://www.compagnie-acmh.fr/mouton/
Citera
2019-05-01, 10:58
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av estone
Där har vi det. En sådan grej gör man bara inte. Inte ens om det är en vanlig byggnad. Det är brandkåren som ska avgöra om det är falsklarm eller inte.

Inte enligt Paris brandkår:
Fire alarms in France never automatically alert the fire department, a spokesman for the Paris Fire Brigade confirmed.

There can be false alarms, that’s why the firefighters ask that someone go check,” said Gabriel Plus, the spokesman. He called this “removal of doubt.”
Räddningsverket (i Sverige - som dock accepterar automatlarm direkt kopplade till larmtjänst om rätt förutsättningar uppfylls):
Av totala antalet automatiska brandlarm som inkom till räddningstjänsten hamnade riksgenomsnittet på ca 93% "onödiga". Internationellt sett visar siffrorna att 9 av 10 larm klassas som onödiga. För Stockholm redovisades siffran 96%, Malmö 87%, Helsingborg 84%, Örebro 99%, och Oslo 95%. Nivån tycks i princip vara av samma storleksordning oavsett kommun och oavsett vilka åtgärder som vidtagits i respektive kommun.
Citat:
23 minuter och ingen brandkår har anlänt.
Nej det vore ju underligt om brandkåren anländer långt innan de ens har larmats - tycker du inte?

Citat:
Som jag skrev, inget arbete hade startat.
Att bygga förstärkningar inne på vinden skulle jag definitivt klassa som arbete - gör inte du det?

Citat:
Lol, jo tjena.
Tror du inte på att det jobbade vakter dygnet runt på Noytre dame - eller vad är det du skrattar åt?

Citat:
Röka på arbetet vid en viktig kyrka? Lol och det ska vi tro på att de fick. Knappast.
Nej det fick de inte, ändå har man hittat fimpar på byggställningen och arbetsgivaren har erkänt att byggarbetare har rökt på platsen trots förbudet. Kommer det som en chock för dig att människor bryter mot bestämmelser?

Citat:
Tja du kan ju visa lite bilder på 10 vattenstrålar som släcker samtidigt då. Har du någon länk?
Varför det - menar du att du inte tror brandkåren försökte (och lyckades) släcka branden?
Här har du i alla fall en bild där man kan se minst 7 vattenstrålar..

Citat:
Jag köper inte varken det du säger för det är falska nyheter från start, inte heller vad myndigheter säger, och framför allt inte vad media säger. Det du tycker om vad jag skriver bekräftar bara att jag har rätt. Inge ska ta dig på allvar är min åsikt.
Så du tror inte på något myndigheter, media eller folk på nätet skriver och säger - vad bygger du då dina påståenden och ditt ställningstagande på - var du själv på plats under branden? Kommunicerar du med högre makter? Tror du ens att Notre Dame har brunnit? Vad är det du anser att du har rätt om?
Citera
2019-05-01, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T89
Som jag har förstått det med brandlarmet så var det ju nog ett automatalarm, men det var aldrig ihopkopplat med brandkåren utan det gick istället till väktarna, var väl en kostnadsfråga kan man tänka sig då många falsklarm brukar bli ganska dyrt, och med tanke på vad för byggnad det är/var så fanns väl alltid någon väktare i närheten hela tiden, så klart det hamnar på väktarna att avgöra ifall brandkåren behövs eller inte...
Jo precis. Om det kostar 199/månaden mot 599/månaden för automatlarmet i en byggnad värderad som nationalskatt är nog viktigt. Det är ju inte så att de har 14 miljoner besökare per år. Troligen är det lag på ett automatlarm.
Detta återkommer ständigt från er som inte kan se några problem, "Oj, det blev några opsan hoppsan, tänkte inte på det" "Blir ganska dyrt att ha automatiska larm" "Olycka ingen tänkte på det" "Misstag bara" "Lustiga sammanträffanden sker hela tiden" "Ja, det var lustigt med jag kan inte se någon konspiration ändå". Osv osv. ursäkter och förnekanden i all oändlighet. Smärtan av att inse att vi lever i en värld styrd av satan och med miljoner människor som ljuger och konspirera, där företag är genom onda, då de styrs av galningar och media är inget annat är ren propagande styrd av dessa människor. Ja, den smärtan är för stor för er. Då blir allt fullt logiskt. Som att någon byggare bryter mot reglerna och rökar ändå inne på vinden. Det var nog några rumänska byggare som inte kunde språket.
Den som vet och fattar att man renoverar inte på det sätter. Allt är detaljstyrt. Den fattar att du är lurad om du tror på en olycka som bara blev.
Citat:
Man fick inte röka där nej, men man får ju inte kör för fort heller...
Låt oss tro på att de slarvade som fan, eller inte så troligt alls faktiskt.

Citat:
Finns ganska lite bilder som visar vad som sker på marknivå, då det brukar ju vara standard att spärra av runt objekt som brinner så brandkåren får jobba ifred, utan största delen av bilderna som finns så är ju tagna av taket på håll, men ganska klart det fanns mera fordon än två liftbilar på plats...
Nu finns det inte drönare eller så. Som kunde flyga runt och hjälpa brandkåren veta hur och var det brann. Kommer vi få se filmerna från dessa drönare. Eller drönare från media. Nej, det kan du fet haja och några sådana bilder kommer vi aldrig att få se.Under 911 så flög det runt minst två helikoptrar från media och filmade i flera timmar. Var är dessa bilder? Inte en millimeter har vi fått se.I en sådan här storbrand så vill man släcka så fort som möjligt. Då är det på med höga sprutor som sprutar från luften, minst 10 borde de haft. Det finns så många i den stan.
Citera
2019-05-01, 13:54
Medlem
Citat:
Jo precis. Om det kostar 199/månaden mot 599/månaden för automatlarmet i en byggnad värderad som nationalskatt är nog viktigt. Det är ju inte så att de har 14 miljoner besökare per år. Troligen är det lag på ett automatlarm.

599 kr i månaden låter billigt för falsklarm, här där jag bor så kostar det typ en 600-800€ per falskt automatlarm, får du runt en 10+ larm per månad från ett och samma ställe så börjar det ju bli värt att anställa en person enkom som är där 24/7 som i sin tur får ringa vidare

Citat:
Nu finns det inte drönare eller så. Som kunde flyga runt och hjälpa brandkåren veta hur och var det brann. Kommer vi få se filmerna från dessa drönare. Eller drönare från media. Nej, det kan du fet haja och några sådana bilder kommer vi aldrig att få se.Under 911 så flög det runt minst två helikoptrar från media och filmade i flera timmar. Var är dessa bilder? Inte en millimeter har vi fått se.I en sådan här storbrand så vill man släcka så fort som möjligt. Då är det på med höga sprutor som sprutar från luften, minst 10 borde de haft. Det finns så många i den stan.

?

Finns ju flera bilder tagna uppifrån, så ingen aning om vad du pratar om
Citera
2019-05-01, 16:13
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
599 kr i månaden låter billigt för falsklarm, här där jag bor så kostar det typ en 600-800€ per falskt automatlarm, får du runt en 10+ larm per månad från ett och samma ställe så börjar det ju bli värt att anställa en person enkom som är där 24/7 som i sin tur får ringa vidare

?

Exempelvis bilden jag länkade i inlägget ovanför Estones svar, där man ser minst 7 vattenstrålar, är tagen med drönare. Det finns även filmsnuttar med drönare över det brinnande Notre Dame lätt tillgängliga för alla som klarar av att söka på google..
Men estone är nog inte riktigt som vi andra, om allt inte är som estone vill så brukar det börja ropas om ”fake” och liknande - givetvis helt utan underbyggande argument...
Citera
2019-05-01, 18:16
Medlem
Citat:
Nu var det bara ett ironiskt exempel. Poäng är att i ovärderliga byggnader, där har man allt man kan ha. Speciellt inte där det är enormt mycket besökare. Man sitter inte och funderar på om man har råd eller inte.

Citat:
Som visar 10+ sprutor samtidigt. Dvs släckning från hög höjd. Har du länkar?
Citera
2019-05-01, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Exempelvis bilden jag länkade i inlägget ovanför Estones svar, där man ser minst 7 vattenstrålar, är tagen med drönare. Det finns även filmsnuttar med drönare över det brinnande Notre Dame lätt tillgängliga för alla som klarar av att söka på google..
Men estone är nog inte riktigt som vi andra, om allt inte är som estone vill så brukar det börja ropas om ”fake” och liknande - givetvis helt utan underbyggande argument...
Att det mesta är fejkat det kommer du ändå aldrig att fatta. Men det man kan begära är att du respekterar forumet och tråden och underlåter dig att mobba användare och deras inlägg. Det är ok med några hårda ord ibland. Men du går ju på med mobbingen i nära alla dina inlägg man läser här. Ja, om det är någon som inte tycker som du då. Inte för att jag kommer svara dig ändå. Det ger oss som tror på konspirationen inget att försöka övertyga de som går banas över att någon inte är indoktrinerad och manipulerad.
Citera
2019-05-01, 18:28
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Att det mesta är fejkat det kommer du ändå aldrig att fatta. Men det man kan begära är att du respekterar forumet och tråden och underlåter dig att mobba användare och deras inlägg. Det är ok med några hårda ord ibland. Men du går ju på med mobbingen i nära alla dina inlägg man läser här. Ja, om det är någon som inte tycker som du då. Inte för att jag kommer svara dig ändå. Det ger oss som tror på konspirationen inget att försöka övertyga de som går banas över att någon inte är indoktrinerad och manipulerad.

Är det värre, ur diskussionssynpunkt, att jag kallar dig ”inte riktigt som vi andra” än att du fullständigt skiter i vad folkskriver, inte läser inlägg du får som svar, och inte ens besvarar eller reflekterar över de svar du får??

Är du helt ”inte riktigt som vi andra”?
Citera
2019-05-01, 18:59
Medlem
Citat:
Nu var det bara ett ironiskt exempel. Poäng är att i ovärderliga byggnader, där har man allt man kan ha. Speciellt inte där det är enormt mycket besökare. Man sitter inte och funderar på om man har råd eller inte.

Varför inte ta det steget längre och anställa typ en 300-400 person som sitter på vinden 24/7 med varsin brandsläckare isåfall? Man sitter inte och funderar på om man har råd eller inte då det gäller ovärderliga byggnader....

Citat:
Som visar 10+ sprutor samtidigt. Dvs släckning från hög höjd. Har du länkar?

om du med 10+ sprutor syftar på 10+ skyliftar så kommer följdfrågan, finns det rum med det?

bara en bil tar ju ganska stort rum, lägg till all kringutrustning med alla slangar och motorsprutor etc, så lär de väl bli tvungna att börja med att hugga ner alla träd och annat skit runt omkring för att få dit allt...

de tog säkert dit allt de fick tag på, varför ifrågasätta sånt?
eller kommer du att påstå att Notre Dame inte alls har brunnit överhuvudtaget härnäst?
Citera
2019-05-03, 03:54
Medlem
konstapels avatar
Ekträ kan inte brinna, senaste nytt från självutnämnd och mentalsjuk flashback-expertis.
Citera
2019-05-05, 01:25
Medlem
PixelGuys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Ja, det gör vi. Och jag har svarat dig. Du fick en resumé av mig på den fake news-granskande artikel jag länkade till. Men det var uppenbart för mycket info för dig. Din nyhet är fake.

Kör nu den här artikeln i google translate (till engelska):

https://www.liberation.fr/checknews/...re-aux_1722369

Haha, vad är det som säger att inte din länk är totalfejkad? Jag vill ha en bekräftelse av någon som betyder något, till exempel Emmanuel Macron, annars så får det vara.
Citera
2019-05-05, 10:00
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PixelGuy
Haha, vad är det som säger att inte din länk är totalfejkad? Jag vill ha en bekräftelse av någon som betyder något, till exempel Emmanuel Macron, annars så får det vara.

Artikeln övertygar. Och sätter man in allt i dess helhet, bestörtningen och kaoset de första dagarna efter branden med bl.a. Benjamin Mouton i teve, blir det klarare.

Du har flera olika källor i artikeln. Inte minst den som fanns i din länk. Den tweetande personen i fråga förnekar att det handlar om censur.
La Libérahons "Checknews"-bevakning övertygar. Frågorna de tar upp kommer ofta från läsarna. Mycket rör sig om saker som cirkulerar på sociala medier. Det finns också exempel där tidningen bekräftar- utifrån flera källor- att uppgiften/ uppgifterna stämmer.

Med en artikels hjälp kan man ju också gräva vidare. Om du nu förkastar allt i artikeln och fortfarande är övertygad om att de statliga arkitekterna är förbjudna att tala om Notre Dame kan du väl kontakta dem och höra efter. I artikeln- som du förkastar- får vi veta att de 39 arkitekterna tillhör ACMH, via ACMH finner vi dem.

Varsågod! Här har du e-post och telefonnummer till dessa arkitekter. Kontakts dem:

http://www.mediatheque-patrimoin.cul...iste_ACMH.html

Din källa: http://freewestmedia.com/2019/04/26/...re-dame-blaze/
Min källa: https://www.liberation.fr/checknews/...re-aux_1722369
Senast redigerad av farbror Sven 2019-05-05 kl. 10:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in