Citat:
Ursprungligen postat av
Siktarn
Enligt bibeln så får en del kristna med sig guds superkraft att hela människor som är sjuka å så.... alla de andra får gå till sjukhuset

varför den här random andelen av folk som blir läkta av gud men resten skits i?
Jag själv tror inte på nån gud, men för bara för att själv tror något utesluter inte att andra tror på det... eller snarare, jag vet bäst eftersom jag är jag och du är inte jag och därför kan du per definition inte ha rätt.
En logisk paradox om det nu finns en.
"God of the gaps" is a theological perspective in which gaps in scientific knowledge are taken to be evidence or proof of God's existence. Denna paradox används som ett argument mot en guds existens. Gud existerar för att vetenskapen har inte kunnat förklara X, fram tills vetenskapen kan förklara X och då är det Y som gäller.
Utgångspunkten här är alltså att "gud" helar vissa men tvingar andra att nöja sig med sjukhus. Hur många människor som varit på sjukhus har fått garanti på evigt liv? Inga. Sjukhus kan som bäst förlänga lidandet som är detta liv. Om det nu skulle finnas en gud, så skulle hen väl ändå verka på sjukhuset liksom utanför sjukhuset. Men, min gud, den ska bara ge och ge, annars blir jag sur och slutar tro på hen, jag går på forum och kallar alla för idioter, det är mitt förbund som jag i min ändlösa smarthet har konstruerat själv!
En människan kan dö av vattkoppor och en annan kan överleva för att hen haft sjukdomen som liten. Var det guds verk att en av dem fick vaccin? Har gud räddat den ena genom att se till att hen blev född i en miljö där man vaccinerar folk? Har gud straffat den ovaccinerade?
Låt oss säga att du och din tjej är hemma och det börjar brinna, hon svimmar. Du måste bära ut henne, men orkar inte för att du kan inte squata din kroppsvikt för att du valt att spendera din tid på att argumentera på Flashback. Är det guds straff för dig eller för henne? Vad har hon gjort? Roliga frågor att röka till, men en viktig fråga kvarstår: Utför du guds verk när du tränar dagligen och äter bra mat och kan faktiskt rädda din tjej när livet står på spel?
Livet kan framstå ofta som slumpmässigt och grymt så länge du identifierar dig själv med dina tankar, känslor och värst av allt din kropp.
Jesus, om han nu existerade, ville att du skulle se på helheten och inte fokusera på de tillfälliga detaljerna som ändå försvinner i mängden. Det är som att du hela din dag har varit skit bara för att du slog i tån och hade ont i mindre än 36 sekunder.