2019-04-20, 18:23
Medlem
Gud är random?

Enligt bibeln så får en del kristna med sig guds superkraft att hela människor som är sjuka å så.... alla de andra får gå till sjukhuset varför den här random andelen av folk som blir läkta av gud men resten skits i?
Citera
2019-04-20, 18:37
Medlem
Joh 9
1Där Jesus kom gående fick han se en man som hade varit blind från födelsen. 2Lärjungarna frågade honom: ”Rabbi, vem har syndat, han själv eller hans föräldrar, eftersom han föddes blind?” 3Jesus svarade: ”Varken han eller hans föräldrar har syndat, men Guds gärningar skulle uppenbaras på honom.

De som får gåvan att bota sjuka gör alltså Guds gärningar. Nej, det är inte så att Gud gjort människor sjuka och blinda. Vi blir sjuka för att Gud efter syndafallet (Adam och Eva åt frukten) tog bort det träd vars blad ger läkedom (Livets träd). Det kommer åter att finnas i paradiset på den nya jorden.

Paulus skriver att inte alla är apostlar, profeter eller läkare. Om alla skulle vara profeter skulle det bli kaos. Nåt med kockar och soppa.
Citera
2019-04-20, 19:48
Medlem
AXKYA131313s avatar
Vad är "random"? Ingenting i Naturen är "random"!
"Slumpen" finns inte, han är en uppdiktad sekulär fantasi.

"The Universal One
-
Light is the living substance of Mind in action. It is the creating principle of the One substance. The One substance is the etheric "spiritual" substance of the One universal Mind.
-
The entire "created" universe of all that is, ever has been, or ever will be, is but the One substance in motion, light. Matter is light. God and matter are One. Spirit and matter are the same substance. That substance is light. There are not 2 substances in the universe. There cannot be 2 substances in the universe.
-
The substance of the universal Mind is a living substance. That which man calls life is an inherent property of the entirety of Mind. Light is life. There is but One Life in the universe.
-
The whole of the universe is but One living, breathing, pulsing Being. There are not 2 lives or 2 living beings in the universe. There are not 2 of any thing in the universe.
-
The Universe and ALL that IS, are ONE!
"

GUD/ETT (1), är INTE "random". Han är Obegriplig och ENAstående.
Han är Ljus. Är Ljus "random" menar du? Kanske för att du inte förstår?
Senast redigerad av AXKYA131313 2019-04-20 kl. 20:03.
Citera
2019-04-20, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siktarn
Enligt bibeln så får en del kristna med sig guds superkraft att hela människor som är sjuka å så.... alla de andra får gå till sjukhuset varför den här random andelen av folk som blir läkta av gud men resten skits i?

Jag själv tror inte på nån gud, men för bara för att själv tror något utesluter inte att andra tror på det... eller snarare, jag vet bäst eftersom jag är jag och du är inte jag och därför kan du per definition inte ha rätt.

En logisk paradox om det nu finns en. "God of the gaps" is a theological perspective in which gaps in scientific knowledge are taken to be evidence or proof of God's existence. Denna paradox används som ett argument mot en guds existens. Gud existerar för att vetenskapen har inte kunnat förklara X, fram tills vetenskapen kan förklara X och då är det Y som gäller.

Utgångspunkten här är alltså att "gud" helar vissa men tvingar andra att nöja sig med sjukhus. Hur många människor som varit på sjukhus har fått garanti på evigt liv? Inga. Sjukhus kan som bäst förlänga lidandet som är detta liv. Om det nu skulle finnas en gud, så skulle hen väl ändå verka på sjukhuset liksom utanför sjukhuset. Men, min gud, den ska bara ge och ge, annars blir jag sur och slutar tro på hen, jag går på forum och kallar alla för idioter, det är mitt förbund som jag i min ändlösa smarthet har konstruerat själv!

En människan kan dö av vattkoppor och en annan kan överleva för att hen haft sjukdomen som liten. Var det guds verk att en av dem fick vaccin? Har gud räddat den ena genom att se till att hen blev född i en miljö där man vaccinerar folk? Har gud straffat den ovaccinerade?

Låt oss säga att du och din tjej är hemma och det börjar brinna, hon svimmar. Du måste bära ut henne, men orkar inte för att du kan inte squata din kroppsvikt för att du valt att spendera din tid på att argumentera på Flashback. Är det guds straff för dig eller för henne? Vad har hon gjort? Roliga frågor att röka till, men en viktig fråga kvarstår: Utför du guds verk när du tränar dagligen och äter bra mat och kan faktiskt rädda din tjej när livet står på spel?

Livet kan framstå ofta som slumpmässigt och grymt så länge du identifierar dig själv med dina tankar, känslor och värst av allt din kropp.

Jesus, om han nu existerade, ville att du skulle se på helheten och inte fokusera på de tillfälliga detaljerna som ändå försvinner i mängden. Det är som att du hela din dag har varit skit bara för att du slog i tån och hade ont i mindre än 36 sekunder.
Citera
2019-04-20, 20:02
Medlem
TwoThousands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siktarn

Blir då bemöt med dödligt våld!

Där var den konversationen slut!
Citera
2019-04-20, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TwoThousand
Blir då bemöt med dödligt våld!

Där var den konversationen slut!
Förklara dig
Citera
2019-04-20, 20:32
Avslutad
tyvärr är bibeln omskriven av människor ett par tusen ggr.

Din historia är redan skriven den dagen du äntrar jorden.
finns inget någon kan göra åt det.
Citera
2019-04-20, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urban.j
tyvärr är bibeln omskriven av människor ett par tusen ggr.

Din historia är redan skriven den dagen du äntrar jorden.
finns inget någon kan göra åt det.
Står som skrivet kanske för vissa
Citera
2019-04-20, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moderkort
Tror vare sig på gud eller jesus det är en saga.
Så allt som nån någonsin har sagt är en saga? Allt är myt
Citera
2019-04-27, 22:08
Bannlyst
Varför ger Gud några Allt, och några Inget!

Undrar varför vissa folk får allt och vissa inget.

Varför behandlar gud inte alla likadant?
och ger alla människor lika förutsättningar?

Det är självklart att en människa som mår bra och har det bra, allt från genetiska egenskaper till rikedom och kärlek kommer att gilla gud.

Medan de som som saknar allt sådant kommer inte att göra det.

Jag tvivlar riktigt mycket på min religion och gud. Jag är kristen men jag kan inte acceptera detta faktum. Hur ska jag göra, för det tar kål på mig. Jag har en inre ondska och stor hat mot gud att jag hatar mig själv.

Varför ska det vara så, varför.
Citera
2019-04-27, 22:19
Medlem
Hencuckens avatar
Han har givit dig liv. Räcker inte det? Ett jävla konstant klagande. Var nöjd för helvete!
Citera
2019-04-27, 22:22
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finansanalytikern
Undrar varför vissa folk får allt och vissa inget.

Varför behandlar gud inte alla likadant?
och ger alla människor lika förutsättningar?

Det är självklart att en människa som mår bra och har det bra, allt från genetiska egenskaper till rikedom och kärlek kommer att gilla gud.

Medan de som som saknar allt sådant kommer inte att göra det.

Jag tvivlar riktigt mycket på min religion och gud. Jag är kristen men jag kan inte acceptera detta faktum. Hur ska jag göra, för det tar kål på mig. Jag har en inre ondska och stor hat mot gud att jag hatar mig själv.

Varför ska det vara så, varför.

Och alla dessa människor skulle tala svenska och se ut som dig då eller? Ta dig en slurk brännvin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in