2019-04-26, 17:58
Medlem
motarbetars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asuna
Försvarsmakten är oförstående till hur han har fått behålla sin anställning:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/atalad-for-vapengomma-ar-anstalld-av-forsvarsmakten

Men gasta om att Ryssarna är på igång, det går tydligen bra.

Vilken jävla skandal detta är. SÄPO har till 100% haft koll på denna snubben och den autonoma rörelsen över lag, den är inte särskilt stor. Hur tänkte de här? Som vanligt är vänsterextremister statens små horor.
Citera
2019-04-26, 18:03
Medlem
motarbetars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Medlemmar i NMR har antagligen rykt på grund av sitt engagemang för nazismen, vilket anses utgöra ett hot mot individer, demokratin och statsskicket.

Nu tycker jag inte man kan jämföra ”AFA” med NMR på det viset, men det är klart att JL inget har i försvaret att göra. Uppenbarligen har han flugit under radarn. En möjlig orsak kan vara att när han började arbeta åt försvaret så var han inte särskilt engagerad politiskt. Vet ej hur det ser ut med uppföljande säkerhetsgranskningar på en person som redan är inne i systemet så att säga, och som återkommande har visstidsanställningar på försvarsmakten.

Vilka bedriver våld när de visar sig på stan, AFA eller NMR?

AFA:s existens går ut på att terrorisera sina antagonister. Du var ju en utav de som för 1 år sedan på fullt allvar trodde denna J*nas var en lajvande rollspelskille och tog hans parti fullt ut.

Citat:
"kommunist sedan 8-årsålder och att han arbetat aktivt autonomt sedan 15 år tillbaka"

Här har du hans egna ord på att han varit aktiv i den autonoma miljön sen tonåren.

Hur grundlurad känner du dig nu?
Citera
2019-04-26, 18:46
Medlem
Citat:
Nu vet jag inte om JL är med i AFA, men det är inte organisationstillhörighet som gör att man riskerar att bomma en säkerhetsprövning.

Nu har jag bara en anekdot för att motsäga det så jag drar inte den för att slippa en ot-diskussion, men vad har du för belägg för vad du säger? Man kan i princip ha en känd tillhörighet till en terrororganisation och ändå klara en säkerhetsprövning?

Skulle gärna se något konkret som stöder det.
Citera
2019-04-26, 18:58
Medlem
DrPwgyms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinkomies
Liknar mannen som syns på bild no 3 här
https://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2010/02/iskall-overraskning/

Ja mannen på länken på bild nr3 har ju samma namn som personen som är åtalad i denna tråd
Citera
2019-04-26, 19:09
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrPwgym
Ja mannen på länken på bild nr3 har ju samma namn som personen som är åtalad i denna tråd

Det var det jag tänkte. Upplösningen är tyvärr skit men han är ju inte olik mannen på facebookprofilen.
Citera
2019-04-26, 19:19
Medlem
motarbetars avatar
Citat:
Det var det jag tänkte. Upplösningen är tyvärr skit men han är ju inte olik mannen på facebookprofilen.

Här är samma bild med bättre upplösning

http://www.bilddump.se/bilder/20190426191822-94.234.45.152.jpg
Citera
2019-04-26, 19:23
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motarbetar
Här är samma bild med bättre upplösning

http://www.bilddump.se/bilder/20190426191822-94.234.45.152.jpg

Tackar. Måste väl nästan vara samma?
Citera
2019-04-26, 19:34
Medlem
motarbetars avatar
Citat:
Tackar. Måste väl nästan vara samma?

Ja känns som det är samma person.
Citera
2019-04-26, 19:36
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ja känns som det är samma person.

Tänker typ skäggväxt, ringar under ögonen, näsborrar, lätt krok på näsan, öron. Är det inte samma person vore det extrem slump.
Citera
2019-04-26, 19:37
Medlem
Troians avatar
Citat:
Vilka bedriver våld när de visar sig på stan, AFA eller NMR?

Det handlar ju inte bara om våld på stan. Jihadister ägnar sig knappt alls åt den typen av våld som den autonoma vänstern gör, men utgör förstås ett större hot. I NCT:s senaste rapport tycker jag det framgår att underrättelsemyndigheterna just nu ser extremhögern som ett större hot, utifrån ett terrorperspektiv.

https://www.sakerhetspolisen.se/download/18.43eb507e1617a765e5d1f6/1519986833607/NCT-helarsbedomning-2018.pdf

Att individer inom extremhögern ska genomföra terrorattentat bedöms som ”inte omöjligt”, medan det från den autonoma vänsterns sida bedöms som ”osannolikt”. (På mobil och svårt att kopiera citat från pdf.)

Citat:
AFA:s existens går ut på att terrorisera sina antagonister. Du var ju en utav de som för 1 år sedan på fullt allvar trodde denna J*nas var en lajvande rollspelskille och tog hans parti fullt ut.

Att han håller på med lajvrollspel tror jag fortfarande, vad nu det spelar för roll. Tagit ”hans parti” har jag däremot inte gjort. Inte åklagarens heller för den delen, tycker man kan diskutera utan att ta parti för eller mot något.

Citat:
Här har du hans egna ord på att han varit aktiv i den autonoma miljön sen tonåren.

Hur grundlurad känner du dig nu?

Vilket kan betyda lite vad som helst. Antagligen är han mer insyltad idag än samma dag som han ansåg sig vara en del av den. Det är heller inte så att man genom att vara en del av en löst beskriven miljö diskvalificerar sig från tjänst inom försvarsmakten.
Senast redigerad av Troian 2019-04-26 kl. 19:51.
Citera
2019-04-26, 19:48
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Nu har jag bara en anekdot för att motsäga det så jag drar inte den för att slippa en ot-diskussion, men vad har du för belägg för vad du säger? Man kan i princip ha en känd tillhörighet till en terrororganisation och ändå klara en säkerhetsprövning?

Skulle gärna se något konkret som stöder det.

Min poäng var snarast motsatsen. Även on JL inte är med i AFA, med det vi vet om honom skulle han inte ”klara” en säkerhetsprövning.

Jag tror däremot inte att det kan ske med hänvisning till medlemsskap i AFA, IS eller NMR. Snarare då att det skulle ske med hänvisning till att personen i fråga bedöms som våldsbejakande extremist, eller umgås med sådana personer.
Citera
2019-04-26, 21:51
Medlem
Citat:
Min poäng var snarast motsatsen. Även on JL inte är med i AFA, med det vi vet om honom skulle han inte ”klara” en säkerhetsprövning.

Jag tror däremot inte att det kan ske med hänvisning till medlemsskap i AFA, IS eller NMR. Snarare då att det skulle ske med hänvisning till att personen i fråga bedöms som våldsbejakande extremist, eller umgås med sådana personer.

Kanske inte motsatsen men fair enough.

Det kan kännas problematiskt när det kommer till politiskt våld. Vänstervåldet börjar tappa sin glans.. bra så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in