2018-07-22, 11:48
Medlem
Paul.Potts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gormer
Om det är riktiga pluggade vapen utan licens, är det frihetsberövning som gäller direkt även då och släpps inte ut på två år?

Jag förstår inte riktigt frågan.

Alla skjutvapen tillverkade innan ca 1900talet är licenspliktiga i Sverige och vapen tillverkade innan kan jag tänka mig att en åklagare kan få till åtal beroende på omständigheterna.
Citera
2018-07-22, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paul.Pott
Jag förstår inte riktigt frågan.

Alla skjutvapen tillverkade innan ca 1900talet är licenspliktiga i Sverige och vapen tillverkade innan kan jag tänka mig att en åklagare kan få till åtal beroende på omständigheterna.

Jag menar om det är ett licenspliktiga vapen (oavsett pluggat eller användbart) är det väl fängelse som gäller direkt i två år, är det en replika så får man inget straff
Citera
2018-07-22, 12:20
Medlem
Paul.Potts avatar
Citat:
Jag menar om det är ett licenspliktiga vapen (oavsett pluggat eller användbart) är det väl fängelse som gäller direkt i två år, är det en replika så får man inget straff

Så behöver det inte vara, och verkar inte heller bli. Det som tyder på att den misstänkte skulle få lägre straff om det nu ens går till åtal, är ju att han blivit försatt på frifot. Oftast är det obligatorisk häktning om omständigheterna är sådana så att ett fängelsestraff på minst två år kan förväntas eller brottets art, i det här fallet så verkar inte åklagaren anse det.
Citera
2018-07-22, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paul.Pott
Så behöver det inte vara, och verkar inte heller bli. Det som tyder på att den misstänkte skulle få lägre straff om det nu ens går till åtal, är ju att han blivit försatt på frifot. Oftast är det obligatorisk häktning om omständigheterna är sådana så att ett fängelsestraff på minst två år kan förväntas eller brottets art, i det här fallet så verkar inte åklagaren anse det.

Vi får hoppas åklagaren vet om omständigheterna, åklagaren i målet är bra och påläst,så de gör nog rätt o laglig mening
Citera
2018-07-22, 14:31
Medlem
Citat:
Många verkar dömas till betydligt mindre än 2 år för pluggade vapen.
Citera
2018-07-25, 15:51
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Definitivt. Vad jag vände mig mot var att SÄPO skulle se extremvänstern som ett större hot än extremhögern, år 2018.

Sitter du på annan information än alla vi andra? Har det skett någon slags radikal förändring just i år? Vad bygger dina påståenden på?

Citat:
Men i Säpos rapport över ”våldbejakande extremism” – som presenterades i måndags – lyfts en annan grupp som den största faran för demokratin.
Nynazister utgör ett hot, liksom våldsbejakande islamister som varit på jihadresor i Syrien och Somalia. Men värst är hotet från de ”autonoma miljöerna”.
Citat:
– Vi bedömer att de autonoma aktivisterna i dagsläget har en större förmåga än vit makt-anhängarna att använda våldsamma metoder strategiskt och systematiskt, säger Ahn-Za Hagström.
I rapporten skriver Säpo att många fall av otillåten påverkan av folkvalda gäller ”hembesök där autonoma aktivister tagit reda på meningsmotståndarnas adresser och hotat eller förstört egendom.
https://www.sydsvenskan.se/2013-12-18/storsta-hotet-kommer-fran-vanster
Citat:
En orsak till att vänstern bedöms som farligare är att de ofta attackerar sina motståndare i deras hem. Attackerna riktar sig inte bara mot vit makt-miljön, även om det är vanligast. Rapporten nämner poliser, förtroendevalda och myndigheter som vanliga måltavlor för de autonoma gruppernas angrepp.
https://www.ekuriren.se/nyheter/sapo-vansterextremisterna-fortfarande-farligast/

Sedan finns det så klart hur många andra granskninar av våldet. Beroende på vad man talar om, så är de vanligaste förövarna antingen muslimer eller vänsterextremister, medan högerextrema är i sammanhanget helt marginella.
https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/vansteraktivister-bakom-manga-valdsdad

Av naturliga skäl anser SÄPO idag att islamistisk terrorism utgör idag det stora terrorhotet mot Sverige, allt annat vore rimligtvis märkligt:
http://www.sakerhetspolisen.se/ovrigt/pressrum/aktuellt/aktuellt/2018-03-02-bedomning-av-terrorhotet-for-2018.html

Vi vet båda att du ser saker genom extremt ideologiserade glasögon, vilket får dig att gång på gång göra helt orimliga sannolikhetsbedömningar. Ta t.ex. den dödliga attacken mot ett judiskt museum i Bryssel. Trots att en väldigt stor andel av Bryssels befolkning är muslimer, trots att en stor del av den islamistiska terrorismen i Europa har haft koppling dit, trots att Belgien per capita hade flest jihadresenärer till Syrien i hela Europa (gärningsmannen visade sig sedan mycket riktigt vara en av de första återvändande IS-resenärerna), så ihärdade du mot all vet och reson med att det nog sannolikare handlade om en nazistisk terroristattack.

Det är bara att se undersökningen som gjordes bland judar i bl.a. Sverige som hade hotats och/eller angripits för att de var judar. De fick ange vilka de uppfattade som sina angripare. 5% angav att de uppfattade sina angripare som högerextremister, 25% angav att de uppfattade sina angripare som vänsterextremister och en majoritet uppfattade sina angripare som muslimer. Andelen som uppfattade att angriparna var kristna extremister var noll. Det uppfattade alltså 5 gånger så ofta att angriparna var vänsterextremister än högerextremister, samt över 10 gånger så ofta att angriparna var muslimer istället för högerextremister. Behöver jag nämna hur många gånger vanligare dödliga attacker på judar utförda av muslimer har varit jämfört med dödliga attacker på judar utförda av nazister runt om i Europa senaste par årtiondena? Likväl verkar du ha dille på att försöka intala dig själv och andra att nazisterna är de sannolika gärningsmännen bakom ett dåd, är det största hotet o.s.v.

Samma problem uppstår även när någon (t.ex. jag) påtalar vid ett brott att en viss etnisk grupp (varken vita eller nazister) är kraftigt överrepresenterad ifråga om en viss brottstyp utförd precis som i det aktuella fallet. Då brukar du i regel tappa det och antingen förneka fakta eller att denna kunskap skulle vara relevant för att gissa sig till sannolik gärningsmannaprofil. Alternativt att du förnekar värdet av att gissa sig till gärningsmannaprofil till att börja, då det tydligen är ointressant förutom när du själv gissar att det sannolikt handlar om en nazist/nazister (hur enormt osannolikt det rent statistiskt sett än är att det faktiskt handlar om en nazist och dessutom en nazist som har begått brottet av ideologiska skäl).

Många av de som håller på som du gör det för att de är hjärntvättade och rätt lågbegåvade. Men jag är inte säker på att du faktiskt kan skylla på låg begåvning. Så vad är din ursäkt för den ständiga intellektuella ohederligheten?
Citera
2018-07-25, 18:47
Medlem
Troians avatar
Börjar med att ta det hela lite bakvänt. Du avslutar ditt inlägg med:

Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Många av de som håller på som du gör det för att de är hjärntvättade och rätt lågbegåvade. Men jag är inte säker på att du faktiskt kan skylla på låg begåvning. Så vad är din ursäkt för den ständiga intellektuella ohederligheten?

Och inleder med:

Citat:
Sitter du på annan information än alla vi andra? Har det skett någon slags radikal förändring just i år? Vad bygger dina påståenden på?

Sedan citerar du en artikel från 2013, och två artiklar från 2014.

Om vi nu ska ha den höga svansföringen, och tala om intellektuell hederlighet, hade det då inte varit på sin plats att istället för att fråga sig om det skett någon radikal förändring just i år, istället fråga om det skett någon radikal förändring sedan 2013, det vill säga den senaste femårsperioden?

Svaret på den frågan skulle jag säga är Ja.

I SÄPO:s årsrapport 2013 skriver man exempelvis (om den autonoma miljön):

Citat:
Hösten 2012 knivskars två vit makt-anhängare i Kolsva strax norr om Köping, en händelse som blev upptakten till en lång rad fall av misshandel, skadegörelser och hot i Mälardalen även under 2013. I december angrep personer ur den andra extremistmiljön, det vill säga anhängare till vit makt-rörelsen, en antirasistisk manifestation i Kärrtorp söder om Stockholm. Båda händelserna är exempel på reella hot mot demokratin, menar Ahn-Za Hagström.

http://www.sakerhetspolisen.se/download/18.4f0385ee143058a61a81143/1395667298400/Arsbok2013.pdf

I senaste årsboken låter det istället:

Citat:
– Den autonoma miljön har varit ganska tillbakadragen de senaste åren, vilket till stor del är Polismyndighetens och Säkerhetspolisens förtjänst, där vi samarbetat nära. Vi vet att de är mycket beroende av drivande ledarindivider. De senaste åren har flera av dem varit föremål för rättsprocesser och avtjänat fängelsestraff. Det har dämpat deras förmåga.

Medan man om vit makt-miljön skriver:

Citat:
Extremistmiljöerna växer och det är en tillväxt som oroar. Vi har ett nytt normalläge i Sverige. På några år har antalet individer i de
våldsbejakande extremistiska miljöerna ökat från hundratals till tusentals. I nuläget är hotet störst från de våldsbejakande islamistiska extremisterna, men under året har antalet aktiviteter i vit makt-miljön varit påfallande många. Vi har också sett hur individer i vit makt-miljön begått grova våldsbrott.

http://www.sakerhetspolisen.se/download/18.43eb507e1617a765e5d2e2/1520946780011/Arsbok-2017.pdf

Nu brukar ju SÄPO sällan tala om organisationer, men jag skulle tro att RF:s nedläggning 2015 och NMR:s relativa tillväxt bidragit till SÄPO:s bedömningar. Kanske kommer fallet i Taberg få polisen att omvärdera sin analys.

Citat:

Vi vet båda att du ser saker genom extremt ideologiserade glasögon, vilket får dig att gång på gång göra helt orimliga sannolikhetsbedömningar. Ta t.ex. den dödliga attacken mot ett judiskt museum i Bryssel. Trots att en väldigt stor andel av Bryssels befolkning är muslimer, trots att en stor del av den islamistiska terrorismen i Europa har haft koppling dit, trots att Belgien per capita hade flest jihadresenärer till Syrien i hela Europa (gärningsmannen visade sig sedan mycket riktigt vara en av de första återvändande IS-resenärerna), så ihärdade du mot all vet och reson med att det nog sannolikare handlade om en nazistisk terroristattack.

Aktuell tråd: (FB) Bryssel: Fyra personer ihjälskjutna i anslutning till judiskt museum

Jag skriver i flera inlägg att jag ser islamistisk eller nationalistisk antisemitism som rimligt. Men i inlägget du antagligen menar när du påstår att jag ihärdade skrev jag så här:

Citat:
GM är förmodligen en ensam gärningsman. Var han har sina sympatier är en öppen fråga, det må vara nazism eller islamism, men jag lutar nog mer mot det förstnämnda.

(FB) Bryssel: Fyra personer ihjälskjutna i anslutning till judiskt museum

Sett i backspegeln så visst, jag borde snarare "nog lutat" åt det sistnämnda. Men att jag ihärdade, vet jag inte om jag håller med om? Dock: Om något liknande skulle ske idag hade jag förmodligen snarare lutat åt islamistisk terrorism. Tråden du letat fram är från 2014, och det var alldeles i inledningen av vågen av jihadistiska terrordåd i Västeuropa.

Citat:
Samma problem uppstår även när någon (t.ex. jag) påtalar vid ett brott att en viss etnisk grupp (varken vita eller nazister) är kraftigt överrepresenterad ifråga om en viss brottstyp utförd precis som i det aktuella fallet. Då brukar du i regel tappa det och antingen förneka fakta eller att denna kunskap skulle vara relevant för att gissa sig till sannolik gärningsmannaprofil. Alternativt att du förnekar värdet av att gissa sig till gärningsmannaprofil till att börja, då det tydligen är ointressant förutom när du själv gissar att det sannolikt handlar om en nazist/nazister (hur enormt osannolikt det rent statistiskt sett än är att det faktiskt handlar om en nazist och dessutom en nazist som har begått brottet av ideologiska skäl).

Svepande påståenden som är lite svårare att kommentera. Gärningsmannaprofil är något som brukar intressera mig, så vet inte riktigt när jag gett uttryck för att det är ointressant när det inte handlar om nazist/nazister. Uppriktigt sagt är politiskt motiverad brottslighet inte det som intresserar mig mest. Jag kan också argumentera för att det en GM skulle kunna vara en nyanländ, om jag finner det relevant. Exempel:

(FB) Upplands Väsby 2015-08-05: Ida Johansson mördad vid motionsspår

Däremot brukar jag inte slentrianmässigt skriva exempelvis:

"GM hade förmodligen låga betyg i gymnasiet."

"GM är förmodligen låginkomsttagare."

"Det är ganska sannolikt att GM är arbetslös."

"GM är förmodligen av utländsk härkomst."

"GM är förmodligen man."

Samtliga påståenden som är sanna vid flera typer av brott, men som jag inte heller tycker bidrar till diskussionen så mycket.
Citera
2018-07-27, 18:12
Medlem
I onsdags greps den 30-årige mannen som varit häktad i sin frånvaro, enligt en artikel i lokala nätblaskan.
Citera
2018-07-27, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detroit1
I onsdags greps den 30-årige mannen som varit häktad i sin frånvaro, enligt en artikel i lokala nätblaskan.

30 åringen häktades idag.

https://www.jnytt.se/article/man-gripen-och-haktad-efter-vapengomman/
Citera
2018-07-27, 22:36
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detroit1

Citat:
Ursprungligen postat av Jbeach
30 åringen häktades idag.

https://www.jnytt.se/article/man-gripen-och-haktad-efter-vapengomman/
Detta tyder lite på att den som tidigare varit häktad mer är att betrakta som "målvakt" eller nyttig idiot.
Citera
2018-07-28, 18:15
Medlem
Har vi nån koll på vem 30-åringen är?
Citera
2018-08-02, 08:27
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Jag tror inte heller det handlar om replikor, men tycker att många allt för okritiskt sväljer uppgifterna på Cornucopia. Nyss skrev han att det påträffats ammunition, nu skriver han att det rör sig om pluggade vapen - vad säger att ens någon av uppgifterna stämmer?

Tror du har rätt i att replikor är okej och att pluggade vapen kräver någon form av licens.
Replikor är inte ok om de kan göras funktionsdugliga, dvs har pipor som klarar av högt tryck med mera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in