2019-04-24, 12:07
Medlem
SwizzerNöts avatar
För mig handlar det om att bli mätt. Jag mår bäst med en tung klump kött i tarmen. Äter jag vegetariskt blir jag hungrig snabbt trots att vegetarisk mat oftar är väldigt fet. Jag vet inte om det är fett/proteinbalansen som skapar detta fenomen.
Citera
2019-04-24, 12:27
Bannlyst
jag äter mer grönsaker än vad en vegetarian äter kött, whats your point?

kan det kanske vara så att man inte tycker om sojakorv? jag tycker din frågeställning är bakvänd
Citera
2019-04-24, 12:32
Medlem
Proras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nimar
Morsans hund älskar köttfärssås, men hon gör den på quorn ibland och då smakar inte ens hunden på maten.
Om en hungrig hund vägrar äta det så tror jag nog att jag också avstår.

Det där var intressant.

Hundar har ju ett ofantligt mycket bättre luktsinne än människor, så jag antar att hunden inte uppfattar den falska köttfärsen som mat. Jag har dock inte koll på hundars matsmältning och hur mycket grönsaker de tål. Bara för att en hund ratar en maträtt behöver den inte vara otjänlig för människor. Jag har för mig att det finns vissa maträtter och godsaker som vara väldigt skadliga för en hund att få i sig. Kan det månne vara choklad? Jag minns inte.

Ett närliggande fenomen: det påstås ju att om man lägger en klick smör och en klick margarin vid en myrstack så äter myrorna snabbt upp smöret medan margarinet ratas helt. Vet ej om det stämmer dock.

Bra om folk äter mycket frukt och grönt, men det är absurt med köttsubstitut. De som väljer sådana produkter visar ju med all önskvärd tydlighet att de tvingar sig att avstå från något de innerst inne vill äta.
Citera
2019-04-24, 13:13
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boosheid
Jag har en syster som är vegetarian och farsan och morsan äter kött, så jag är lite av en allätare. Jag kan äta kött men jag kan lika gärna äta quorn/soja-produkter.

På jobbet så blir man kallad kanin på skämt om man råkar ha någon matlåda med sig med sojakorv eller liknande.

Är det verkligen så farligt för en köttätare att quorn/soja-produkter eller spelar ni bara lite tuffa på arbetsplatsen?
Äter gärna vegetariskt men jag skippar numera quorn/soja-produkter.
Jag tycker helt enkelt inte de är så goda.
Jobbar med linser och bönor istället.
Citera
2019-04-24, 13:33
Medlem
Kanske för att man blir smal, går runt hungrig, svag osv 😌
Citera
2019-04-24, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME

Mycket god, nyttig och prisvärd mat.
Citera
2019-04-24, 14:33
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boosheid
Jag har en syster som är vegetarian och farsan och morsan äter kött, så jag är lite av en allätare. Jag kan äta kött men jag kan lika gärna äta quorn/soja-produkter.

På jobbet så blir man kallad kanin på skämt om man råkar ha någon matlåda med sig med sojakorv eller liknande.

Är det verkligen så farligt för en köttätare att quorn/soja-produkter eller spelar ni bara lite tuffa på arbetsplatsen?

Jag har inga problem med att äta vegetariskt, men avböjer gärna sojaprodukterna. Går fint att göra en vegetarisk måltid utan en sojakorv.
Citera
2019-04-24, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zampras
Svaret är enkelt, kött är gott och nyttigt. Vi har ätit kött i flera hundra år, som skapat starka människor.
Är cancerogent & kaloririkt = nyttigt?
Citera
2019-04-24, 15:21
Medlem
elizadeaths avatar
Jag har absolut ingenting mot veganer/vegerarianer men qourn skulle aldrig falla mig in att äta. Jag äter inte mögelost heller av samma anledning.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Quorn

Skulle heller aldrig orka vara vegan/vegetarian och behöva äta typ hela tiden för att få i mig tillräckligt med näring och vitaminer. Det finns en anledning till varför veganer ofta får B12-brist. Enklare att äta en köttbit och få i sig näringen direkt.
Citera
2019-04-24, 18:17
Medlem
MyCuteLittleHorses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prora
Det där var intressant.

Hundar har ju ett ofantligt mycket bättre luktsinne än människor, så jag antar att hunden inte uppfattar den falska köttfärsen som mat. Jag har dock inte koll på hundars matsmältning och hur mycket grönsaker de tål. Bara för att en hund ratar en maträtt behöver den inte vara otjänlig för människor. Jag har för mig att det finns vissa maträtter och godsaker som vara väldigt skadliga för en hund att få i sig. Kan det månne vara choklad? Jag minns inte.

Ett närliggande fenomen: det påstås ju att om man lägger en klick smör och en klick margarin vid en myrstack så äter myrorna snabbt upp smöret medan margarinet ratas helt. Vet ej om det stämmer dock.

Bra om folk äter mycket frukt och grönt, men det är absurt med köttsubstitut. De som väljer sådana produkter visar ju med all önskvärd tydlighet att de tvingar sig att avstå från något de innerst inne vill äta.

Myror dör väl av rapsolja?
Stek quornfärs och lägg ut, den ligger orörd.
Kråkor och hundar ser till att du aldrig ser en spya ligga, men quorn ratas.
Citera
2019-04-24, 18:20
Medlem
MyCuteLittleHorses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elizadeath
Jag har absolut ingenting mot veganer/vegerarianer men qourn skulle aldrig falla mig in att äta. Jag äter inte mögelost heller av samma anledning.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Quorn

Skulle heller aldrig orka vara vegan/vegetarian och behöva äta typ hela tiden för att få i mig tillräckligt med näring och vitaminer. Det finns en anledning till varför veganer ofta får B12-brist. Enklare att äta en köttbit och få i sig näringen direkt.

Quorn har veneatum i sin benämning, det får man själv toka in vad det är värt.
Quorn är hittepå, men låt folk äta vad dom vill.
Citera
2019-04-24, 21:45
Medlem
Boosheids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Äter gärna vegetariskt men jag skippar numera quorn/soja-produkter.
Jag tycker helt enkelt inte de är så goda.

jag gillar nog soja-produkter mer än Quorn. Jag tycker att quorn smakar lite svampigt. Men det kan ju bero på att det är svamp.

Den mat som syrran lyckas göra på linser och bönor får en mjölig konsistens och smak tycker jag, men hon kanske är en dålig kock i det fallet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in