2019-04-24, 00:27
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zampras
Kan vara så, men jag äter kött. Vad är felet med det?

Jag har inte sagt att du gör fel som äter kött, det gör jag också.
Däremot finns det negativa effekter av stor köttproduktion/konsumtion, och att de flesta av oss skulle må bra av mer frukt och grönt är ju inte precis någon hemlighet.
Citera
2019-04-24, 00:27
Bannlyst
Jag är inte ett dugg rädd, jag äter det bara inte sådant trams, jag äter grönsaker men inte något livsmedel som ska försöka likna riktigt kött.
Citera
2019-04-24, 00:30
Medlem
johanjosefssons avatar
Varför är så många vegetarianer rädda för att äta veganskt?
Citera
2019-04-24, 00:32
Medlem
Medianas avatar
Som OhSCHNAP skriver, inga problem att äta vegetariskt. Många rätter som är otroligt goda. Det jag däremot inte är förtjust i är all vegan/vegetarian mat som ska efterlikna kött. Som ex: Veganslices Chorizopålägg eller Soyafärs etc.
Citera
2019-04-24, 00:38
Medlem
Couplets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boosheid
Jag har en syster som är vegetarian och farsan och morsan äter kött, så jag är lite av en allätare. Jag kan äta kött men jag kan lika gärna äta quorn/soja-produkter.

På jobbet så blir man kallad kanin på skämt om man råkar ha någon matlåda med sig med sojakorv eller liknande.

Är det verkligen så farligt för en köttätare att quorn/soja-produkter eller spelar ni bara lite tuffa på arbetsplatsen?
Var med i någon skolmatsdiskussion härförleden. Där var det några rabiata köttförespråkare som var starkt emot konstiga vegetariska (lakto-ovo) rätter, men pannkaka och risgrynsgröt, det var jävlarimej okej. Det blir så konstigt när folk inte ens inser sina diametrala uppfattningar om sakernas tillstånd.

Jag äter allt i måttlig mängd (utom vin), men tycker det är behagligare att äta mycket lakto-ovovegetariskt eller vegan. Min mage mår bättre.
Citera
2019-04-24, 00:48
Medlem
Jag har inget principiellt emot vegetarisk mat. I mitt fall handlar det mest om att jag har en väldigt begränsad smak rent generellt.

Som exempel så valde jag ut en slumpvis restaurang på gastrogates lista över mest bokade restauranger i Stockholm, och det råkade bli en spansk restaurang. Och trots att jag i grunden gillar spansk mat så lyckades jag bara hitta 6 st tapas-rätter som jag kan tänka mig äta, av totalt 23 st. Och när jag gjorde ett till stickprov, och hamnade på menyn för en kinarestaurang så fick jag i princip samma fördelning, 18 rätter av totalt 63. Och vissa av dessa var rätter som lät OK på menyn men som var lite diffust beskrivna. T.ex kan "blandade grönsaker" mycket väl innehålla någon ingrediens som gör att jag ratar rätten, men jag räknade den rätten som ätbar iom att det inte var något konkret i beskrivningen som jag var emot.

Sen är ett annat problem jag har att jag generellt ogillar att prova nya maträtter och nya smaker.

En sak som jag tror skulle kunna få mig att prova lite mer vegetarisk mat vore om det fanns någon riktigt kvalitativ bufférestaurang med både kött/fisk/kyckling och vegetarisk mat. Och då menar jag verkligen att det ska vara hög kvalité på maten, då jag nästan alltid blir besviken på bufféer. Jag vill se rätter som är i klass med a'la carté, men i bufféformat. Och de vegetariska rätterna ska vara välkomponerade, inte bara några "smörstekta blandade grönsaker".
Citera
2019-04-24, 01:08
Medlem
Boosheids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoSponkNoFonk
Jag är inte ett dugg rädd, jag äter det bara inte sådant trams, jag äter grönsaker men inte något livsmedel som ska försöka likna riktigt kött.

Citat:
Ursprungligen postat av Mediana
Som OhSCHNAP skriver, inga problem att äta vegetariskt. Många rätter som är otroligt goda. Det jag däremot inte är förtjust i är all vegan/vegetarian mat som ska efterlikna kött. Som ex: Veganslices Chorizopålägg eller Soyafärs etc.

Jag håller med er. När vegetariska livsmedel försöker efterlikna köttprodukter så har det gått överstyr. Färs, korv och kuber kan jag acceptera, men soja-bacon, soja-salami m.m. är att gå över gränsen.

Det värsta jag har sett någonsin är soja-julskinka, med samma form som en vanlig julskinka som man har på julbordet.

Jag förstår att folk stör sig på det och det kanske är den anledningen som folk stör sig på vegetarisk kost.
Citera
2019-04-24, 01:11
Medlem
HenrikLarsson99s avatar
Ja jag är rädd, rädd att förlora gainsen alltså. Jag har sett en o annan vegan i mitt liv och det ser inte bra ut, typ så här:
https://www.youtube.com/watch?v=PJnPZgLHHWQ
Riktigt vidrigt, blir fan rädd alltså.
Citera
2019-04-24, 01:12
Medlem
Boosheids avatar
Fast en del köttätare har en ful attityd. Jag brukar köpa Estrellas linsbågar:

Han: Har du blivit vegetarian?
Jag: Är det mer köttprotein i dom vanliga ostbågarna gjorda på majsmjöl?
Han: ...
Citera
2019-04-24, 01:15
Medlem
Spyrrans avatar
Jag tror inte att det behöver bero på rädsla. Fast det kanske beror på hur man definierar ”rädd för att äta vegetariskt”.

Det kan lika gärna bero på kräsna människor, eller folk som är okunniga om vegetarisk mat och har låga förväntningar. Eller så har de faktiskt provat vegetarisk mat, men den har av någon anledning inte varit något vidare. Detta brukar framförallt gälla ”ersättningsprodukter” som exempelvis vegetariska korvar (som sojakorv). Då tror man att all vegetarisk mat smakar på det viset, och då vill man inte gärna prova något nytt.
Citera
2019-04-24, 01:20
Medlem
Nimars avatar
Citat:
Farsan skänker bara bort syrrans mat som blir över. Det är ju inte så att han skänker bort köttbullar och prinskorvar som innehåller vanligt kött?

Tramsigt tycker jag.

Morsans hund älskar köttfärssås, men hon gör den på quorn ibland och då smakar inte ens hunden på maten.
Om en hungrig hund vägrar äta det så tror jag nog att jag också avstår.
Citera
2019-04-24, 01:22
Medlem
Citat:
Jag har en syster som är vegetarian och farsan och morsan äter kött, så jag är lite av en allätare. Jag kan äta kött men jag kan lika gärna äta quorn/soja-produkter.

På jobbet så blir man kallad kanin på skämt om man råkar ha någon matlåda med sig med sojakorv eller liknande.

Är det verkligen så farligt för en köttätare att quorn/soja-produkter eller spelar ni bara lite tuffa på arbetsplatsen?

Jag älskar kött och tycker det är riktigt gott.
Har inget emot att äta vegetariskt, men vill ha det vegetariska som tillbehör till köttet.

Det jag retar mig på ibland med vegetariskt är att det ofta ska försöka likna riktig mat.
Typ vegetariska köttbullar, vegetarisk korv, m.m.
Om man nu inte vill äta kött så varför inte ha andra namn och inte kalla det för nåt som förknippas med kött?
Jag älskar mat och testar gärna nya maträtter, men måste säga att många av de vegetariska rätter som jag ätit har varit väldigt smaklösa.
Kan vara de som lagat maten som varit dåliga kockar dock.

Nu när det börjar bli varmt och gott ute så måste jag även få lägga till lite off topic...
Grillade grönsaker eller bönor luktar inte lika gott på grillen som en riktigt god köttbit
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in