Citat:
Ursprungligen postat av
Strix m/94
Jag har framhållit att statschefen kan göra mer av formellt viktigt slag. Betydande skillnad.
Många monarkister tycker att det är bra som det är, andra tycker att statschefen ska ha en reell makt. Uppenbarligen kan ni inte enas.
Själv påpekade jag att han gör så lite att det inte skulle göra någon skillnad om man plockade bort honom. Det är i och för sig lite rörande att du tror att samhället skulle falla samman om monarkin avskaffas, men jag kan försäkra dig om att så inte är fallet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Strix m/94
Ni kan ju inte enas. Det enda Ni har gemensamt är avundsjuka och ilska över att det finns en samhällsfunktion Ni inte kan bestämma över. Till dagens fungerande system har Ni således inget. Detta är de facto sanningen så som läget ser ut. Det är också sanning att Europeisk monarki signalerar stabilitet och hjälpligt fungerande samhälle. Detta kan ett republikanskt statsskick aldrig ersätta.
Det gamla argumentet igen. En republik kan utformas på många sätt. Tyvärr har det inte tagit mer konkret form än, beroende på olika former av kändisdyrkan av typen Se och hör, och den mer metafysiska mystisismen du står för.
Varför ha en fix och färdig formel nu? Du har inte svarat på det. Självklart kommer republiken ta form steg för steg,
Nu är du igång med "sanningen". Återigen hittar du på att monarki ger stabilitet, som alltid utan något som helst belägg för detta. Snarare är det de stabila staterna som behållit sitt statsskick, som till exempel Norge, Frankrike och Schweiz.