2018-03-14, 04:03
Medlem
Charlemanges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrGreyspoon13
Naturligtvis finns inget som slår en egen hemslagen. Det jag nämnde ovan var lite av en akutsituation och det var ok, om än inte perfektion.
Sant sant.
Är bara djupt troende i sås träsket. Hade en Österikare som lärare på restaurangskolan Gunter.
Slog min första Bea på 60 äggulor och 6 kilo smör 1982 på Restaurang Odd fellowgården till Chauteu briand med pommes noisette grillad tomat baconrullade haricote verts slog den givetvis i baine de marie alltså vattenbad med handvisp. Körvel färsk hackad färsk persilja estragon tabasco salt vinäger charlottenlök vitpeppar ni fattar galoppen till varför jag reagerar när folk eller barn på ica ropar glatt mamma vilken hylla står bean på? Helt otänkbart för mig.
Citera
2018-03-14, 20:54
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Eller hur! Skulle precis skriva om Jureskogs! Perfekt balans av syra och sälta och inte äm eftersmak som jag tycker många andra bernaisesåser har. Sedan gillar jag mycket dragon som jag tillsätter själv.

Får testa Jureskogs, har annars ledsnat helt på färdig-bea. Har inte köpt det så jätteofta, men då och då, men på sistone tycker jag att den är besvärande fet och oljig. Har bytt mellan Lallerstedts och Lohmanders, men klarar ingen av dem längre.
Citera
2018-04-24, 08:17
Medlem
Var det inte nåt tjafs om Lallerstedts sås? Nåt med tryffelhalten?
Citera
2018-06-08, 09:31
Medlem
Andersdamaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Får testa Jureskogs, har annars ledsnat helt på färdig-bea. Har inte köpt det så jätteofta, men då och då, men på sistone tycker jag att den är besvärande fet och oljig. Har bytt mellan Lallerstedts och Lohmanders, men klarar ingen av dem längre.
Har testat Jureskogs och den var minst sagt ingen hit, iaf om man vill ha en någorlunda beasmak! Kollade på innehållsförteckningen då jag tyckte att smaken inte påminde ens litet grann om vanlig bearnaise, och när jag läst klart så förstod jag varför:

Förutom rätt normala prylar för en fuskbea såsom rapsolja, äggula, schalottenlök, dragonvinäger, kryddörter och smörarom så fanns det även sådana spännande saker som vitlökspulver, selleri, chili, glukossirap, köttarom, tapiokastärkelse, naturliga aromer (Oklart vilka) och karoten.

Smaken är obeskrivlig! Som en översyrlig köpemajonnäs med lätt touch av dragon och konstigt nog även en lätt bismak av ansjovis, även fast detta inte ingår i receptet!
Senast redigerad av Andersdamaan 2018-06-08 kl. 09:34.
Citera
2018-06-15, 21:11
Medlem
Photoshoppeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andersdamaan
Har testat Jureskogs och den var minst sagt ingen hit, iaf om man vill ha en någorlunda beasmak! Kollade på innehållsförteckningen då jag tyckte att smaken inte påminde ens litet grann om vanlig bearnaise, och när jag läst klart så förstod jag varför:

Förutom rätt normala prylar för en fuskbea såsom rapsolja, äggula, schalottenlök, dragonvinäger, kryddörter och smörarom så fanns det även sådana spännande saker som vitlökspulver, selleri, chili, glukossirap, köttarom, tapiokastärkelse, naturliga aromer (Oklart vilka) och karoten.

Smaken är obeskrivlig! Som en översyrlig köpemajonnäs med lätt touch av dragon och konstigt nog även en lätt bismak av ansjovis, även fast detta inte ingår i receptet!

Jureskogs bea är inihelvete god. Slår all annan färdigbea och går rakt upp i hjärnan. Den är som heroin.
Citera
2018-06-16, 12:27
Medlem
Andersdamaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Photoshopped
Jureskogs bea är inihelvete god. Slår all annan färdigbea och går rakt upp i hjärnan. Den är som heroin.
Smaken är som baken. Den smakar inte äckligt, men någon bea är det inte. Smakar mer åt Café de Paris-hållet än en fuskbea enligt mig.
Citera
2018-06-17, 00:38
Medlem
Tobias123s avatar
Brukar oftast göra egen men Rydbergs uppvärmt i en kastrull med mycket smör är rätt gött. Speciellt med riven parmesan & tryffel i 😋 När man inte har tid eller lust till att slå en egen!
Citera
2019-04-10, 18:21
Medlem
Jag har hittat en ny favorit, Heinz Seriously good bea, syrlig och lite "finare" smak än vad färdigbea brukar ha.
Citera
2019-04-13, 06:57
Medlem
Lidls chili bea gillar jag, billig också 10.90
Citera
2019-04-13, 10:07
Medlem
Tidigare köpte jag ibland färdig-bea. Ofta impulsgrej på väg hem från jobbet på fredagskvällen när man ville äta bättre kött men inte hade tid med några övriga ambitioner på matlagningen. Det blev då som regel Lallerstedts.
Nu har jag dock slutat med detta helt. Det var vid ett tillfälle när jag skulle äta burk-bea ganska ganska kort tid efter det att jag hade ätit en "riktig" som burk-bean näsan framkallade kväljningar. Det är liksom någon lukt/smak av konserveringsmedel i de där burkarna som helt enkelt är äcklig.
Ska jag äta bearnaise är det en jag har gjort själv, alternativt på krogen. Då blir njutningen desto större också.
Behöver jag något snabbt till oxfilén blir det till att röra ihop ett kryddsmör i stället.
Citera
2019-04-22, 01:18
Medlem
Köper man färdiga såser kan man inte kalla sig ett dugg matintresserad. Liksom, hallå, såser är troligen det viktigaste i hela det franska köket.

Kan du inte göra bea och är intresserad, se till och lära dig. Tills dess käka på restaurang. Om du inte kan lära dig, käka på restaurang.

Köpa något färdigt som man tror är bea. Påminner alldeles för mycket om majo i konsistensen, då kan du lika väl slå en majo på såsbas a la lunchkrogar så får du iaf något som faktiskt blir rätt bra.

Den ska inte vara lika tjock som en majo, punkt.

Inget man äter särdeles ofta ens när man klarar piska en i sauteuse rakt på en gasspis eller snabb häll.
Senast redigerad av Knaskocken 2019-04-22 kl. 01:21.
Citera
2019-04-22, 07:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knaskocken
Köper man färdiga såser kan man inte kalla sig ett dugg matintresserad. Liksom, hallå, såser är troligen det viktigaste i hela det franska köket.

Kan du inte göra bea och är intresserad, se till och lära dig. Tills dess käka på restaurang. Om du inte kan lära dig, käka på restaurang.

Köpa något färdigt som man tror är bea. Påminner alldeles för mycket om majo i konsistensen, då kan du lika väl slå en majo på såsbas a la lunchkrogar så får du iaf något som faktiskt blir rätt bra.

Den ska inte vara lika tjock som en majo, punkt.

Inget man äter särdeles ofta ens när man klarar piska en i sauteuse rakt på en gasspis eller snabb häll.
Så det är den bästa färdiga bean enligt dig. Läser du recept som trådtitlar är nog din lagade mat spännande.

Du vet att de flesta restauranger serverar färdigbea va?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in