2019-04-20, 23:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Jag har nu ändrat rubriken på tråden som diskuteras.

(FB) Invandrare ska representera Sverige i Eurovision

admin
Han är inte invandrare. Han är adopterad. Adopterade ser sig inte som invandrare, alltså är det en helt felaktig rubrik.

Bevis:
Som adopterad är jag varken svensk eller invandrare – vem är jag?
https://nyheter24.se/nyheter/kronikor/888278-som-adopterad-ar-jag-varken-svensk-eller-invandrare-vem-ar-jag

Citat:
Fast synen på ordet 'neger' är väl samma i de flesta länder. Finns det 2019 några länder där det inte uppfattas som nedsättande att kalla någon för neger?
Ja, bevis:
https://en.wikipedia.org/wiki/Negro

Att försöka styra användares ordval, och därmed diskussionen, på basis av att orden dom använder är ”nedsättande” är något som inte är Flashback. Ord ska inte kunna förbjudas.
Citera
2019-04-20, 23:23
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Mitt förslag är mer neutralt, ’icke-biologisk svensk’. Det är mer beskrivande och förklarar att diskussionen handlar om sångarens genetik, vilket den ju gör.

Du hävdar ditt förslag är bättre därför att ”då lyfter man fram det faktum att våra duktiga invandrare alltmer kommit att bidra till svenskt kulturliv.”

Dvs du sluter dig till att ditt förslag är bättre utifrån att det rimmar bättre med dina ideal snarare än att det är neutralt eller beskriver kärnan i diskussionen. Jag påpekar att den argumentationen brister, inte att jag inte gillar din motivering.

Ordet invandrare är i sig neutralt. Du kan associera vad du vill till det. Jag valde att tänka positivt, men du kan tänka på något negativt när du hör ordet om du föredrar det.
Citera
2019-04-20, 23:23
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin5
För en gångs skull kan vi vara lite oense - publikt.

Exakt. Ibland tycker även admins olika.

Citat:
Jag tycker den nya rubriken är dålig. En brittisk baby som en vecka gammal adopteras av svenska föräldrar känns 36 år senare väldigt konstig att beskriva som "invandrare". Men jag tänker inte bråka om det, men missvisande är det i mina ögon.

Fast att kalla honom för neger är isf ännu mer missvisande. För "sandnegrer" (Kuwait) är inga negrer. Därav namnet "sand" innan. Så oavsett synen på ordet "neger" så är John Lundvik inte vad man tidigare kallade för neger.

admin
Citera
2019-04-20, 23:26
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Han är inte invandrare. Han är adopterad. Adopterade ser sig inte som invandrare, alltså är det en helt felaktig rubrik.

Bevis:
Som adopterad är jag varken svensk eller invandrare – vem är jag?
https://nyheter24.se/nyheter/kronikor/888278-som-adopterad-ar-jag-varken-svensk-eller-invandrare-vem-ar-jag

Detta handlar om personer som kom till Sverige som spädbarn. John Lundvik invandrade till Sverige vid sex års ålder.
Citera
2019-04-20, 23:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Ordet invandrare är i sig neutralt. Du kan associera vad du vill till det. Jag valde att tänka positivt, men du kan tänka på något negativt när du hör ordet om du föredrar det.
Ordet ’invandrare’ är fel i sak. Lundvik är adopterad, då är man inte invandrare. Då är man en köpt människa i världshandeln för barn med utländsk bakgrund.

Jag vidhåller att mitt rubrikförslag beskriver trådens diskussion bäst.
Citera
2019-04-20, 23:32
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Jag förstår inte vad som är fördomsfullt med begreppet i sig. För mig är det en beskrivande kategorisering av en delmängd människor. Vilket ju är helt normalt i den mänskliga förståelsen av tillvaron, att kategorisera alltså.

Det gick en gång i tiden att använda ordet "neger" objektivt som en benämning på personer med afrikanskt ursprung. Min poäng var att de flesta som använder ordet "neger" idag gör det med rasistiska övertoner, som bygger på fördomar.

Citat:
Precis, den här fria opinionsbildningen i en demokrati som du så varmt talar om när det passar dig, förpassar du till brasan ett inlägg senare när det passar dig bättre. Hyckleri och avsaknad av principer kallas det.

Frihet är inte samma sak som anarki. Det är den insikten som skiljer oss liberaler från ankor och libertarianer.
Citera
2019-04-20, 23:37
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Bära hakkkors utan problem som om det vore ett kristet kors runt halsen på 1980-talet? Sluta larva dig.

Jag har en bekant som på 1980-talet bar en röd t-shirt med vit text. Texten var "WHITE POWER" och i bokstaven "O" fanns ett svart hakkors. Inga problem. Minns inte exakt tidpunkt, men det var någon gång mellan 1984-1987.

Vid samma tidpunkt kunde man i Sverige även köpa t-shirts med texten "Adolf Hitler European Tour 1939-45".

http://monsieursweg.weebly.com/uploads/5/4/1/6/54166919/s168648646416822504_p2_i1_w560.jpeg

Det var inga problem alls att böra sådana t-shirts i Sverige på 1980-talet.

admin
Citera
2019-04-20, 23:41
Avslutad
Citat:
Detta handlar om personer som kom till Sverige som spädbarn. John Lundvik invandrade till Sverige vid sex års ålder.
Han adopterades när han var sex veckor gammal av ett svenskt par bosatt i London. När han blir sex år gammal så flyttar familjen till Sverige.

Men låt oss gå på din linje for the sake of the argument. Invandrare ska då tolkas som en invandrare från Storbritannien (låt oss anta att han inte hade svenskt pass utan enbart ett engelskt). Vad är mer precist språkbruk; att referera till en invandrare från Storbritannien eller till en biologisk egenskap i en diskussion som handlar om sångarens biologiska egenskaper?

Citat:
Det gick en gång i tiden att använda ordet "neger" objektivt som en benämning på personer med afrikanskt ursprung. Min poäng var att de flesta som använder ordet "neger" idag gör det med rasistiska övertoner, som bygger på fördomar.
Vad i ordvalet bygger på fördomar? Är människorna som refereras som ”negrer” inte mörka i hudfärgen? Är det en fördom att en individ har ett visst pigment och ser ut på ett visst sätt eller vadå?

Citat:
Frihet är inte samma sak som anarki. Det är den insikten som skiljer oss liberaler från ankor och libertarianer.
Fast det där är ju en falsk dikotomi. Alternativet är ju inte ”anarki”. Alternativet är konsekventa regler lika för alla.
Citera
2019-04-20, 23:43
Inaktiv Administrator
admin5s avatar
Citat:
Fast att kalla honom för neger är isf ännu mer missvisande. För "sandnegrer" (Kuwait) är inga negrer. Därav namnet "sand" innan. Så oavsett synen på ordet "neger" så är John Lundvik inte vad man tidigare kallade för neger.

admin

Efter vad jag läst mig till så är hans mamma kuwaitier men hans pappa okänd, men det känns som att den allra bästa gissningen är att pappan var neger/färgad/mörkhyad/brun/svart/afrikan/etc. Med det i åtanke och sett till hans utseende så tror jag en hysteriskt överväldigande majoritet skulle definiera JL som nåt av harangorden snarare än invandrare - särskilt eftersom han fick svenskt pass 1 vecka gammal.

Det blir väldigt märkligt att klassa honom som "invandrare", det är åtminstone min åsikt.

admin5
Citera
2019-04-20, 23:48
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ordet ’invandrare’ är fel i sak. Lundvik är adopterad, då är man inte invandrare. Då är man en köpt människa i världshandeln för barn med utländsk bakgrund.

Lundvik adopterades i Storbritannien enligt brittiska regler, och han tillbringade sina första sex år där. Han är också född i Storbritannien, vilket innebär att han blev brittisk medborgare (lex soli) om åtminstone en av föräldrarna bodde där vid tiden för hans födsel.

Sedan flyttade familjen till Sverige, och då blev han en invadrare. Förvisso en invandrare som redan kunde svenska, men icke desto mindre en invandrare.

Vad gäller "världshandeln för barn med utländsk bakgrund" som du hänvisar till på ett nedsättande vis, så är Lundvik inte ett exempel på det. Han adopterades i samma land som han föddes: Storbritannien.
Citera
2019-04-20, 23:52
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Efter vad jag läst mig till så är hans mamma kuwaitier men hans pappa okänd, men det känns som att den allra bästa gissningen är att pappan var neger/färgad/mörkhyad/brun/svart/afrikan/etc. Med det i åtanke och sett till hans utseende så tror jag en hysteriskt överväldigande majoritet skulle definiera JL som nåt av harangorden snarare än invandrare - särskilt eftersom han fick svenskt pass 1 vecka gammal.

Det blir väldigt märkligt att klassa honom som "invandrare", det är åtminstone min åsikt.

admin5

Är verkligen alla dessa explicitita fakta (om än i gissningsstadiet) ens relevant för en person som ska representera Sverige i Eurovision? Går inte själva diskussionen för långt här?
Citera
2019-04-20, 23:55
Avslutad
Citat:
Lundvik adopterades i Storbritannien enligt brittiska regler, och han tillbringade sina första sex år där. Han är också född i Storbritannien, vilket innebär att han blev brittisk medborgare (lex soli) om åtminstone en av föräldrarna bodde där vid tiden för hans födsel.

Sedan flyttade familjen till Sverige, och då blev han en invadrare. Förvisso en invandrare som redan kunde svenska, men icke desto mindre en invandrare.

Vad gäller "världshandeln för barn med utländsk bakgrund" som du hänvisar till på ett nedsättande vis, så är Lundvik inte ett exempel på det. Han adopterades i samma land som han föddes: Storbritannien.
En invandrare är en som flyttat över gränsen från Norge. Det är oprecist och missvisande att använda ordet invandrare när det är genetiken som tråden verkar vilja diskutera.

Det jag skrev var inte nedsättande. Tvärtom, det är ju exakt så adoption fungerar - avancerad människohandel med barn. Cyniskt men sant! Jag kom att tänka på en film jag såg för ett tag sen. Jag brukar inte gråta, och jag gråter sällan till filmer. Men jag storböla till denna film, Lion:
https://imdb.com/title/tt3741834/

Och visst har Lundvik utländsk bakgrund även i Storbritannien, han har ju inte brittiska gener.
Senast redigerad av frasselito 2019-04-20 kl. 23:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in