2019-04-20, 23:57
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin5
Efter vad jag läst mig till så är hans mamma kuwaitier men hans pappa okänd, men det känns som att den allra bästa gissningen är att pappan var neger/färgad/mörkhyad/brun/svart/afrikan/etc. Med det i åtanke och sett till hans utseende så tror jag en hysteriskt överväldigande majoritet skulle definiera JL som nåt av harangorden snarare än invandrare - särskilt eftersom han fick svenskt pass 1 vecka gammal.

Det blir väldigt märkligt att klassa honom som "invandrare", det är åtminstone min åsikt.

Jag vet inte om du såg bilden jag länkade till på kuwaitiska ungdomar, men många av dessa var betydligt mörkare än Lundvik. Den biologiska pappan kan alltså mycket väl också vara kuwaitier, och om så är fallet är han av arabiskt ursprung, inte en "neger".

Vad gäller invandrare så flyttade han alltså till Sverige vid sex års ålder. När han fick svenskt pass vet vi inte. Det kan förvisso ha skett tidigare.
Citera
2019-04-21, 00:00
Inaktiv Administrator
admin5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Är verkligen alla dessa explicitita fakta (om än i gissningsstadiet) ens relevant för en person som ska representera Sverige i Eurovision? Går inte själva diskussionen för långt här?

Det verkar ju som många finner det intressant. Personligen vill jag bara att forumet ska fungera så optimalt som möjligt med bra och relevanta rubriker. Men när jag läser något jag tycker att inte är helt korrekt här i metaforumet så påpekar jag det och jag tycker faktiskt att en 36-åring som haft svenskt pass hela sitt liv minus en vecka inte är att definiera som invandrare - oavsett hudfärg.

admin5
Citera
2019-04-21, 00:11
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
En invandrare är en som flyttat över gränsen från Norge. Det är oprecist och missvisande att använda ordet invandrare när det är genetiken som tråden verkar vilja diskutera.

Även ur genetisk synpunkt är ju ordet "neger" missvisande. Det har aldrig använts om araber, inte ens på den tiden ordet var allmänt accepterat.

Citat:
Det jag skrev var inte nedsättande. Tvärtom, det är ju exakt så adoption fungerar - avancerad människohandel med barn. Cyniskt men sant! Jag kom att tänka på en film jag såg för ett tag sen. Jag brukar inte gråta, och jag gråter sällan till filmer. Men jag storböla till denna film, Lion: https://imdb.com/title/tt3741834/

Det finns inga som helst belägg för att det gick till på det viset i Lundviks fall. Storbritannien är en modern demokrati med strikta regler för adoption. Handel med spädbarn är något som hör till Dickens romaner, inte dagens UK.

Citat:
Och visst har Lundvik utländsk bakgrund även i Storbritannien, han har ju inte brittiska gener.

Med tanke på de brittiska öarnas komplicerade historia skulle jag akta mig för kategoriska påståenden om "brittiska gener". Men min poäng var hur som helst att han är född i Storbritannien, inte Sverige.
Citera
2019-04-21, 00:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Jag vet inte om du såg bilden jag länkade till på kuwaitiska ungdomar, men många av dessa var betydligt mörkare än Lundvik. Den biologiska pappan kan alltså mycket väl också vara kuwaitier, och om så är fallet är han av arabiskt ursprung, inte en "neger".

Vad gäller invandrare så flyttade han alltså till Sverige vid sex års ålder. När han fick svenskt pass vet vi inte. Det kan förvisso ha skett tidigare.
Jag hade inte gissat han har ursprung från Kuwait. Han ser ut som Tiger Woods, som har en mamma från Thailand och afro-amerikansk pappa.

https://images.app.goo.gl/ZyS8geRrR9Z4FHNp6

Hans mor kan ha varit en filippinsk hemhjälp hos någon kuwaitisk oligarkfamilj. En hypotes.

Men det är konstigt att du försöker definiera ’neger’ som att enbart referera till afrikaner söder om Sahara. Jag tror de som använder uttrycket använder det i stil med vit eller guling/asiat. Ett brett begrepp alltså.
Citera
2019-04-21, 00:20
Avslutad
Citat:
Även ur genetisk synpunkt är ju ordet "neger" missvisande. Det har aldrig använts om araber, inte ens på den tiden ordet var allmänt accepterat.
Somsagt, jag argumenterar för rubriken ”Icke-biologisk svensk ska representera Sverige i Eurovision”

Citat:
Det finns inga som helst belägg för att det gick till på det viset i Lundviks fall. Storbritannien är en modern demokrati med strikta regler för adoption. Handel med spädbarn är något som hör till Dickens romaner, inte dagens UK.
Här har du prislista för att köpa ett barn från Kina:
https://www.adoptionscentrum.se/sv/Adoption/Landerna/Kina/Landkostnad/

Du kan ju försöka linda in allt i demokratins färgglada färger och legitimera eftersom det finns regleringar. Det ändrar ju inte kärnan - faktum är att det är människohandel per definition. Man köper barn.

Citat:
Med tanke på de brittiska öarnas komplicerade historia skulle jag akta mig för kategoriska påståenden om "brittiska gener". Men min poäng var hur som helst att han är född i Storbritannien, inte Sverige.
Jag tror det är ganska rimligt att gener från det södra halvklotet inte är de gener som är vanligast i Storbritannien. Det är väl ett rimligt antagande?
Citera
2019-04-21, 01:23
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Jag hade inte gissat han har ursprung från Kuwait. Han ser ut som Tiger Woods, som har en mamma från Thailand och afro-amerikansk pappa.

https://images.app.goo.gl/ZyS8geRrR9Z4FHNp6

Hans mor kan ha varit en filippinsk hemhjälp hos någon kuwaitisk oligarkfamilj. En hypotes.

Den hypotesen skulle än mindre göra honom till "neger".

Citat:
Men det är konstigt att du försöker definiera ’neger’ som att enbart referera till afrikaner söder om Sahara.

Det gör jag inte. Jag skrev att ordet "blåneger" (som också användes i den aktuella tråden) är en nedsättande beteckning för subsahariska afrikaner.

Ordet "neger" har historiskt haft en något bredare betydelse, men det har aldrig inkluderat araber eller indier.
Citera
2019-04-21, 01:31
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Somsagt, jag argumenterar för rubriken ”Icke-biologisk svensk ska representera Sverige i Eurovision”

"Invandrare" är till skillnad från "icke-biologisk svensk" ett vedertaget begrepp. "Invandrare" ger 5 410 000 träffar på Google. "Icke-biologisk svensk" ger exakt 0 träffar (tydligen har deras robot inte hittat den här tråden än).

Citat:
Här har du prislista för att köpa ett barn från Kina: https://www.adoptionscentrum.se/sv/Adoption/Landerna/Kina/Landkostnad/

Du kan ju försöka linda in allt i demokratins färgglada färger och legitimera eftersom det finns regleringar. Det ändrar ju inte kärnan - faktum är att det är människohandel per definition. Man köper barn.

Min poäng var att Storbritannien (eller Sverige) tar inte ut höga kostnader för adoptioner inom landet.

Citat:
Jag tror det är ganska rimligt att gener från det södra halvklotet inte är de gener som är vanligast i Storbritannien. Det är väl ett rimligt antagande?

Kuwait ligger inte på södra halvklotet.
Citera
2019-04-21, 01:49
Avstängd
ElIzzards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Äntligen!
---
Äh va fan... Ni ändrade tillbaka???

Fy fan, Flashback, ni är bara så jävla sämst. Och alla FB-rassar kan dra till ett mycket mycket varmare ställe.

HATARE!

É dé nå´t fel på å vá neger?
Citera
2019-04-21, 01:59
Avstängd
ElIzzards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin
John Lundvik försvarar användandet av "negro" och "negress".

"– Det har blivit så överdrivet att man inte får säga svart, man får inte säga färgad och man måste säga afroamerikan. Nu har det blivit så överdrivet att folk inte ens vågar säga vad man är. Rasen är ju… det heter ju ”negro”, det är ju det det heter, ”negress”, ”negro”, det står i ordboken. Det är rasen, samma som indier eller svensk.”

Ett uttalande som han senare - efter att ha fått motstå kraftfull kritik - dock ångrade.

Men knappast hade ångrat om han undsluppit kritik. Kritik som naturligtvis inverkar menligt på karriären i det förtryckande politiska klimat som råder.
Citera
2019-04-21, 02:16
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElIzzard
Men knappast hade ångrat om han undsluppit kritik. Kritik som naturligtvis inverkar menligt på karriären i det förtryckande politiska klimat som råder.

Evolutionen är Pågående och Skoningslös. Den art-typ som överlever är den som tar in, processar och integrerar miljöförändringar (såväl biologiska som psykologiska) i dess överlevnadsstrategi.

Regerande faktum idag: Det politiska klimatet är förtryckande.
Evolutionsstrategi: Assimilera, Anpassa, Kontrollera.

If he can't do that, he will not progress into the 'Human 2.0 Experience'.

Ödslar man sedan sin tid och energi på att beklaga sig över att evolutionen funkar på det viset, så blir man kvickt ett Lovligt byte för Darwin.
Senast redigerad av Trolltestet 2019-04-21 kl. 02:22.
Citera
2019-04-21, 02:40
Avstängd
ElIzzards avatar
Citat:
Tack för det klarläggandet. Ordet "neger" var som sagt en gång i tiden en helt neutral benämning för vissa mörhyade folkslag, men som du skrev förändras språket och idag får man nog betrakta det som ett rasistiskt epitet.

Nej "språket" förändras inte, människor förändrar språket. I detta fallet är det så att vissa människor arbetar målinriktat för "globalisering" och därför vill de styra vårt sätt att tänka. De vill sudda ut gränser mellan nationer och människor, negrer är svenskar och norrmänn är svarta, islam är fint och de som inte tycker så är islamofober, du är hen och jag är hen och bögerier är ok annars är man homofob. Man inför påhittade begrepp som antiziganist så att tiggare skall kunna invadera oss utan att vi rättmätigt skall kunna påvisa invasionen.

Att "reclaima" rätten att säga neger är att värna yttrandefriheten och i förlängningen vår rätt att ha en egen nation och kultur.

Det är definitivt inte något fel på negern som ras även om somalier generellt är ett jävla pack.

Ziggispacket är parasiter som vill leva på oss men inte med oss!

Förtryckarreligionen islam borde ta med sig sin jävla taharusch och sina burkahucklen, hijab, niqab och skit och ge sig av dit där de hör hemma!
Citera
2019-04-21, 03:57
Avslutad
Citat:
Den hypotesen skulle än mindre göra honom till "neger".
Polisen som arresterade Tiger Woods i samband med att ha misshandlat sin svenska fru, kategoriserade Woods som svart:
https://theundefeated.com/features/tiger-woods-dui-arrest-police-only-saw-black/

Är det konstigt att en flashbackskribent gör liknande tolkning som den amerikanska polisen?

Citat:
Det gör jag inte. Jag skrev att ordet "blåneger" (som också användes i den aktuella tråden) är en nedsättande beteckning för subsahariska afrikaner.
Okej, så visst håller du med i att ’neger’ är ett brett begrepp där flertalet etniciteter ingår?

Citat:
Ordet "neger" har historiskt haft en något bredare betydelse, men det har aldrig inkluderat araber eller indier.
Fast nu ser han ju inte ut som en arab eller indier, så då är det väll inte så konstigt att han inte blir benämnd som arab eller indier?

Citat:
"Invandrare" är till skillnad från "icke-biologisk svensk" ett vedertaget begrepp. "Invandrare" ger 5 410 000 träffar på Google. "Icke-biologisk svensk" ger exakt 0 träffar (tydligen har deras robot inte hittat den här tråden än).
Man kan uttrycka det som ”icke-svensk ras”. Men eftersom Flashback uppenbarligen blivit ett bomullstillhåll (no pun intended) för politiskt korrekthet så försöker jag mynta ett icke värdeladdat begrepp i ”icke-biologiskt svensk”. Jag tycker ordet beskriver det ganska bra. Man ska ju ha i åtanke att antalet googleträffar inte nödvändigtvis bestämmer ett begrepps legitimitet, aka argumentum ad populum.

Citat:
Min poäng var att Storbritannien (eller Sverige) tar inte ut höga kostnader för adoptioner inom landet.
Fortfarande en price tag på det lilla livet. Utbud och efterfrågan inkluderar barnhandel. Tycker man det är ”nedvärderande” att konstatera detta så tror jag det är samhället man ska invända på.

Citat:
Kuwait ligger inte på södra halvklotet.
Jag tror du förstod poängen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in