2019-04-20, 20:30
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Fast admin har väll sagt att rubriker ska vara neutrala om något. Din motivering förefaller vara allt annat än neutralt, varför ditt förslag här inte kan vara en bästa rubrik.

Du kanske inte gillar min motivering men själva ordet invandrare är så neutralt som det kan bli.
Citera
2019-04-20, 20:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Ideal och fördomar. Främst det senare när det gäller ordet "neger".
Vad är det för fördom med ordet ’neger’?

Citat:
Det beror på vad du menar med ordet "styra". Att försöka påverka vad folk tycker genom en fri opinionsbildning är legitimt. Det är det som demokrati går ut på.
Exakt, så varför ska skribenter inte själva få välja rubrik på trådar dom skriver?
Citera
2019-04-20, 20:58
Avslutad
Citat:
Du kanske inte gillar min motivering men själva ordet invandrare är så neutralt som det kan bli.
Mitt förslag är mer neutralt, ’icke-biologisk svensk’. Det är mer beskrivande och förklarar att diskussionen handlar om sångarens genetik, vilket den ju gör.

Du hävdar ditt förslag är bättre därför att ”då lyfter man fram det faktum att våra duktiga invandrare alltmer kommit att bidra till svenskt kulturliv.”

Dvs du sluter dig till att ditt förslag är bättre utifrån att det rimmar bättre med dina ideal snarare än att det är neutralt eller beskriver kärnan i diskussionen. Jag påpekar att den argumentationen brister, inte att jag inte gillar din motivering.
Senast redigerad av frasselito 2019-04-20 kl. 21:00.
Citera
2019-04-20, 22:31
Administrator
admins avatar
Citat:
Tack för det klarläggandet. Ordet "neger" var som sagt en gång i tiden en helt neutral benämning för vissa mörhyade folkslag, men som du skrev förändras språket och idag får man nog betrakta det som ett rasistiskt epitet.

Vad gäller den aktuella tråden, så är det även bortsett från detta mycket tveksamt om man kan kalla John Lundvik för "neger". Hans biologiska mamma ska enligt svenska Wikipedia vara från Kuwait, och om det stämmer är han alltså åtminstone till hälften av arabiskt ursprung. Kanske helt och hållet.

Folk från Gulfstaterna och södra delen av den arabiska halvön är ofta mer mörkhyade än araber från t.ex. Syrien. Hur kuwaitier ser ut kan vi se på den här bilden med kuwaitiska ungdomar:

https://en.wikipedia.org/wiki/File:Kuwaityouth5020.jpg

Som synes är många av dem minst lika mörkhyade som John Lundvik.

Det här är inget konstigt. Människor från södra Indien är också mörkhyade men har aldrig kallats för "negrer", inte ens på den tiden som ordet var neutralt. Hudfärgen hos folk som lever nära tropikerna är alltid mer pigmenterad av uppenbara skäl.

Det här är också förklaringen till det grovt rasistiska epitetet "sandneger" som amerikanska soldater började använda just om kuwaitier.

John Lundvik är alltså av oklar härkomst, men det är mycket tveksamt om han kan kallas för "neger" ens i ordets ursprungliga betydelse. Han är definitivt inte någon "blåneger" (nedsättande ord för subsaharisk afrikan) som den som startade den andra tråden påstod. Är han i själva verket av arabiskt ursprung är det särskilt nedsättande att kalla honom för "neger".

Mot bakgrund av detta förefaller ordet "mörkhyad" som det minst dåliga alternativet om man ska diskutera John Lundvik.

I rubriker som faktiskt handlar om människor av helt eller delvis afrikanskt ursprung kan orden "färgad", "svart", "afrikan" eller "afrikanskt ursprung" vara lämpliga alternativ till "neger". Det finns iofs de som anser att även "färgad" är nedsättande, men lika laddat som "neger" är det ju inte.

Tack för en väldigt bra sammanfattning. Hans föräldrars bakgrund (Kuwait+okänd) var något jag också noterade, men glömde att uppmärksamma det i mitt svar. Och du utvecklade problematiken kring detta ytterligare, vilket jag tycker är bra.

När det gäller ordet "färgad" så har jag aldrig gillat den beskrivningen. Inte pga att den kan uppfattas som kränkande av vissa, utan därför att jag anser den vara felaktig. Alla personer har en färg, då även vit är en färg. Intressant också att notera att det anses vara OK att kalla någon för vit eller svart, men att det anses vara rasistiskt att kalla någon för gul eller röd. Ord som indian och eskimå är för mig inte rasistiska, men båda är numera exempel på sådana ord vi rekommenderas undvika. Det är därför inte konstigt att många inte vet vad man ska kalla olika personer.

Gällande rubriken så gillar jag ditt senare förslag betydligt bättre. Återkommer om detta i ett separat svar.

admin
Citera
2019-04-20, 22:38
Administrator
admins avatar
Citat:
Det alternativ som bäst förklarar trådens diskussion om nu skribenter inte får bestämma sina egna rubriker (vilket ju jag tycker skribenter i stor utsträckning ska få göra) är ”Icke-svensk ska representera Sverige i Eurovision”.

Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Fel. Lundvik är svensk.

"Svensk född med utländskt medborgarskap ska representera Sverige i Eurovision" bör vara det korrekta.

Citat:
Det är ju den biologiska egenskapen hos det vinnande bidraget som är vad trådens diskussion handlar om.

”Svensk född med utländskt medborgarskap” är inte en rubrik som beskriver diskussionen. Man kan vara svensk och född med utländskt medborgarskap och samtidigt vara biologiskt svensk. Det finns flertalet biologiska svenskar som har dubbelt medborgarskap eller enbart utländskt medborgarskap.

Så ”Icke-biologisk svensk ska representera Sverige i Eurovision” för att såna som Dofterna verkligen ska kunna förstå.

Citat:
Den bästa rubriken vore nog "Invandrare ska representera Sverige i Eurovision".

Han är ju invandrare även om han kom hit redan som sexåring, och då lyfter man fram det faktum att våra duktiga invandrare alltmer kommit att bidra till svenskt kulturliv.

Passar dessutom bra eftersom tråden ligger i Integration och invandring.

Jag tycker att "Invandrare ska representera Sverige i Eurovision" är den tveklöst bästa rubriken.

admin
Citera
2019-04-20, 22:39
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Vad är det för fördom med ordet ’neger’?

Det finns otroligt mycket fördomar förknippade med ordet "neger". Googla på "neger + site:flashback.org" om du vill ha exempel på det.

Citat:
Exakt, så varför ska skribenter inte själva få välja rubrik på trådar dom skriver?

Det får de i de allra flesta fall. Men Flashback är en privatägd sajt som valt att ha vissa regler som syftar till att motverka rent trams och förhindra brott mot gällande svensk lag.
Citera
2019-04-20, 22:40
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Jag tycker att "Invandrare ska representera Sverige i Eurovision" är den tveklöst bästa rubriken.

Jag har nu ändrat rubriken på tråden som diskuteras.

(FB) Invandrare ska representera Sverige i Eurovision

admin
Citera
2019-04-20, 22:54
Medlem
flukkes avatar
Jag måste säga att jag inte gillar ordet neger, och speciellt inte i en rubrik.
Men det är helt absurt för mig att flashback nu går in och ändrar rubriken, inte en utan 2 gånger, till ord som enligt mods och tom admin tycker är "mer passande".

Vi är nog många med mig som hängt här i snart 15 år och för varje år märker enligt mig försämringar av forumet. Yttrandefrihet på riktigt i all ära, men den sloganen känns inte relevant längre.

Men om jag skall raljera mer så tror jag att samhället har eller är på väg att förändras, och flashback med det.

Ibland drömmer man sig tillbaks till gamla dagar då det rådde total anarki på forumet, och jag älskade det..
Citera
2019-04-20, 23:03
Avslutad
Citat:
Det finns otroligt mycket fördomar förknippade med ordet "neger". Googla på "neger + site:flashback.org" om du vill ha exempel på det.
Jag förstår inte vad som är fördomsfullt med begreppet i sig. För mig är det en beskrivande kategorisering av en delmängd människor. Vilket ju är helt normalt i den mänskliga förståelsen av tillvaron, att kategorisera alltså.

Citat:
Det får de i de allra flesta fall. Men Flashback är en privatägd sajt som valt att ha vissa regler som syftar till att motverka rent trams och förhindra brott mot gällande svensk lag.
Precis, den här fria opinionsbildningen i en demokrati som du så varmt talar om när det passar dig, förpassar du till brasan ett inlägg senare när det passar dig bättre. Hyckleri och avsaknad av principer kallas det.

Admins säger emot varandra. Det admin gör iom sitt beslut här är att visa hur hiearkin ser ut internt, admin cinco framstår som en moderator med lite fler befogenheter. Undrar varför så många admins lämnat, kan det vara att flashbacks ideal krackelerar. Det är ju iallafall uppenbart att Flashback gått ifrån sina ideal mer och mer. Tragiskt om du frågar mig.
Citera
2019-04-20, 23:07
Inaktiv Administrator
admin5s avatar
Citat:
Jag har nu ändrat rubriken på tråden som diskuteras.

(FB) Invandrare ska representera Sverige i Eurovision

admin

För en gångs skull kan vi vara lite oense - publikt.

Jag tycker den nya rubriken är dålig. En brittisk baby som en vecka gammal adopteras av svenska föräldrar känns 36 år senare väldigt konstig att beskriva som "invandrare". Men jag tänker inte bråka om det, men missvisande är det i mina ögon.

admin5
Citera
2019-04-20, 23:11
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Jo folk reagerade visst om du skrek "Sieg Heil!" 1987. Varför tror du tanten slog handväskan i huvudet på en nynazist i Växjö 1985? För att hon gllade honom? Propagandan i Sverige mot nazister fick sig ett uppsving from 1985 med tanke på att NRP demonstrerade just i Växjö. Dessförinnan var det det gamla vanliga ältandet om Hitler och det andra världskriget. Det har hållit på i decennier.

Att vissa reagerade på att nazister började dyka upp på våra gator, och verkligen trodde på Hitlers idéer, är kanskse inte så konstigt. Men det förändrar inte det faktum att du fortfarande kunde ropa "Sieg heil" utan att någon reagerade, att det inte fanns något annat namn på negerbollar och att du kunde bära hakkors utan att någon tyckte detta var ett problem.

Vill du flytta dig tillbaka ytterligare tio år, så hade Sid Vicious (Sex Pistols) ett stort hakkors på sin t-shirt.

https://www.usmagazine.com/wp-content/uploads/Sid-and-Nancy-110215.jpg

Vill du istället stanna kvar i 80-talet, så startade Michael Alonzo (KSMB) punkbandet Stockholms Negrer och gav 1985 ut skivan "Jag Är En Vit Neger". Det bör väl för tydlighetens skull även påpekas att Michael Alonzo varken är neger eller rasist (även om vissa kanske är av annan uppfattning, då "Fy Fan Svenska Flicka" (av Stockholms Negrer) senare anmäldes för hets mot folkgrupp - i deras fall 'hets mot svenskar').

På 80-talety ansågs det istället som nedsättande att kalla homosexuella för bögar, men där tog bögarna tillbaka ordet, och idag är ordet bög ett accepterat uttryck. Är förvånad över att vi inte ser samma sak gällande "negro".

Samuel L. Jackson är dock med i den lysande dokumentären "I Am Not Your Negro" (2016), och att man använda ordet "negro" i filmtiteln är i alla fall en bra början.

Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Moderatorer på Flashback har inte mandat att censurera ordet "neger". Ja "världen och språket förändras". Framförallt nu när totalitärt lagda människor i vardagen tillrättavisar alla andra att inte säga "neger" om negrer och inte säga "zigenare" om zigenare. De får väl hålla på sådär men vi andra har rätten att stå upp för dessa ord genom att använda dem.

Djävla muppsamhällle Sverige blivit. Därför går det åt helvete också nationellt. Därför alla ghetton, därför skenande kriminalitet, därför terrorism, därför politisk förföljelse istället för att försöka rätta till haveriet, därför skuldtilllväxt och en krona som sjunker i värde, därför ett ganska fattigt folk och bristande betalningsdisciplin. Jag skäms över hur Sverige förfallit.

Fast synen på ordet 'neger' är väl samma i de flesta länder. Finns det 2019 några länder där det inte uppfattas som nedsättande att kalla någon för neger?

admin
Citera
2019-04-20, 23:17
Bannlyst
Citat:
Att vissa reagerade på att nazister började dyka upp på våra gator, och verkligen trodde på Hitlers idéer, är kanskse inte så konstigt. Men det förändrar inte det faktum att du fortfarande kunde ropa "Sieg heil" utan att någon reagerade, att det inte fanns något annat namn på negerbollar och att du kunde bära hakkors utan att någon tyckte detta var ett problem.

Du har fel. Folk reagerade negativt på Sieg Heil redan före andra världskriget var slut och det har aldrig upphört (jo, börjar klinga av lite nu bland många människor. Det är länge sedan det gick för långt).

Bära hakkkors utan problem som om det vore ett kristet kors runt halsen på 1980-talet? Sluta larva dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in