Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-04-19, 18:51
Medlem
Gardiennes avatar
Jag brukar göra pizzasallad till och från. Mitt recept är ungefär detta.
500g kål (strimlad)
1,25dl olivolja
0,75dl äppelcidervinäger
50-100g inlagd paprika
svartpeppar

Kålen kokar jag ca 5min. Jag vill att slutprodukten skall vara lättuggad. Sen häller jag bort vattnet och häller över blandningen av olivolja äppelcidervinäger och svartpeppar. Jag blandar i inlagda paprikan rör om och sätter allt i kylskåpet. Efter bara en halv timme är salladen fräsch, syrlig och lättuggad.

Finns det förbättringar att göra? Jag nångång kryddat med oregano men det gav en smak jag inte gillade. Går något i kålen förlorad av att koka den så länge som 5min?
Citera
2019-04-20, 11:26
Medlem
Cloecuds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gardienne
500g kål (strimlad)
1,25dl olivolja
0,75dl äppelcidervinäger
50-100g inlagd paprika
svartpeppar

Kålen kokar jag ca 5min. Jag vill att slutprodukten skall vara lättuggad. Sen häller jag bort vattnet och häller över blandningen av olivolja äppelcidervinäger och svartpeppar. Jag blandar i inlagda paprikan rör om och sätter allt i kylskåpet. Efter bara en halv timme är salladen fräsch, syrlig och lättuggad.

Finns det förbättringar att göra? Jag nångång kryddat med oregano men det gav en smak jag inte gillade. Går något i kålen förlorad av att koka den så länge som 5min?
Det är gott att blanda i litet inlagd burkpaprika också. Hyfsat vanligt hos pizzeriorna där jag bor.
Citera
2019-04-20, 12:05
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gardienne
500g kål (strimlad)
1,25dl olivolja
0,75dl äppelcidervinäger
50-100g inlagd paprika
svartpeppar

Låt bli att koka kålen, låt den stå i kylen tills den mjuknar istället, typ ett dygn eller så. Tycker också att det verkar vara väldigt mycket olja. Har du inget salt alls?

Citat:
Ursprungligen postat av Cloecud
Det är gott att blanda i litet inlagd burkpaprika också. Hyfsat vanligt hos pizzeriorna där jag bor.
Jag är ganska säker på att inlagd paprika är detsamma som burkpaprika.
Citera
2019-04-20, 12:12
Medlem
Cloecuds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Låt bli att koka kålen, låt den stå i kylen tills den mjuknar istället, typ ett dygn eller så. Tycker också att det verkar vara väldigt mycket olja. Har du inget salt alls?

Jag är ganska säker på att inlagd paprika är detsamma som burkpaprika.
Visst är det så. Jag läste litet slarvigt och såg inte den delen av posten.
Citera
2019-04-20, 17:52
Medlem
Ratis avatar
Vilken sås passar egentligen bäst till lamm, t.ex. lammrostbiff?
Citera
2019-04-20, 17:56
Medlem
Cloecuds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Personligen så gillar jag rödvinssås till lamm, men även vanlig skysås fungerar fint. Vill du leka britt så slänger du även en klick mintgelé på tallriken. Inte helt äckligt faktiskt!
Citera
2019-04-20, 18:03
Medlem
constants avatar
Citat:
Rödvinssås kryddad med rosmarin.
Citera
2019-04-20, 18:05
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:

Salsa verde eller gremolata sitter fint till lammrostbiff.

Även denna sitter som en smäck till lamm. https://receptfavoriter.se/recept/varm-ortsas-med-dragon-korvel
Citera
2019-04-20, 18:16
Medlem
Ratis avatar
Tack för tipsen! Är tyvärr inte så förtjust i rödvinssås. Men örtsåsen kan nog passa riktigt bra. Även mintgelé låter spännande.
Citera
2019-04-20, 18:30
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Tack för tipsen! Är tyvärr inte så förtjust i rödvinssås. Men örtsåsen kan nog passa riktigt bra. Även mintgelé låter spännande.

Örtsåsen är toppen, kör den ofta till lamm. Brukar skippa tomatpurén. Annars är ju murkelsås finemang, nu när det är säsong och allt.
Citera
2019-04-20, 23:05
Medlem
Cloecuds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Örtsåsen är toppen, kör den ofta till lamm. Brukar skippa tomatpurén. Annars är ju murkelsås finemang, nu när det är säsong och allt.
Murklor i olika former är nog bland det godaste jag vet och dessa små svampar passar fan till allt!!! Hade det funnits en tandkräm med murkelsmak så hade jag borstat sönder mina tänder för länge sedan! Murklor passar alltså självklart bra till lamm, i alla fall om man frågar mig, men jag är ju en murkelmissbrukare så man kanske inte enbart borde lita på vad jag säger då jag knappast kan anses vara opartisk i målet haha!!
Senast redigerad av Cloecud 2019-04-20 kl. 23:22.
Citera
2019-04-20, 23:45
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cloecud
Murklor i olika former är nog bland det godaste jag vet och dessa små svampar passar fan till allt!!! Hade det funnits en tandkräm med murkelsmak så hade jag borstat sönder mina tänder för länge sedan! Murklor passar alltså självklart bra till lamm, i alla fall om man frågar mig, men jag är ju en murkelmissbrukare så man kanske inte enbart borde lita på vad jag säger då jag knappast kan anses vara opartisk i målet haha!!

Är på samma linje!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in