Citat:
Ursprungligen postat av
aFvRenOndskA
Frågan blir då varför hon lämnade positionen, folk gör ofta saker av en anledning vet du.
Jag har läst FUP delvis. Vart står det om detta?
Aktbilaga 18 & 19, som bör läsas i sin helhet. Nämns på flera ställen. Ur Polisman 2 förhör:
"Han, han, han dyker upp runt hörnet och vänder sig in mot oss och mig och i samband med
det så höjer han vapnet rakt mot mig.
Sen känns det som att allting händer på samma gång, att...
jag märker att mina kollegor
försvinner åt mitt vänster och jag står ju så att säga till höger om den här öppningen och jag
kan inte ta vägen åt höger mera, det är en husvägg där. Jag kan inte ta vägen bakåt heller för
det är lång sträcka, innergården är ganska lång stor, den är avlång. Jag kan inte ta vägen åt det
hållet heller.
Så jag i det läget känns det som att jag har väl två saker och välja emellan och det är antingen
så skjuter jag eller så flyr jag åt samma håll som mina kollegor gör.
Och i sam... i, i, i den här rörelsen som, som blir, så skriks det polis, om det är jag som skriker
eller om det är någon kollega som skriker, det minns jag inte, men jag vet att det skriks polis,
det är möjligt att det är fler som skriker. Men ja, ja, min eh... min överlevnadsinstinkt på
något sätt kopplas in där och jag väljer att, att fly med mina kollegor åt vänster.
Och ja, jag är redan medveten om att jag står på fel sidan om den är öppningen egentligen, så
jag blir tvungen och springa rakt över den här gången, mitt i hans skottfält egentligen och där,
dom dom tankarna susar ju förbi i huvudet precis, när jag, när jag så att säga springer rakt
över här och jag känner liksom i hela kroppen, att det bara sticker till liksom i någon form av,
jag vet inte om det är rädslan eller om det andrenalin eller vad det är. Men jag försvinner åt
samma håll som mina kollegor i alla fall."
Ur förhör med förmannen som skall leda gruppen och har ett större ansvar som mer erfaren.
"FL: När nu Eric kommer in i portalen, vad är det som gör att du inte agerar mot honom då?
AO: Jag tror att jag får, jag känner att jag får, jag får en chock över att han inte hörsammar
polis stanna, man brukar få en reaktion liksom och han väljer istället och liksom höja vapnet
och fortsätta liksom gå inåt och jag känner bara... alltså jag blir så jävla rädd, jag får verkligen en chock, det här är en person som bara, han är så jävla motiverad, så jag måste bara springa härifrån, alltså jag måste härifrån.Och det är också (ohörbart) och tänka på, ja, fasen, jag hade kunnat skjuta redan innan, men det är så jävla, att skjuta liksom mot en annan person, det är så här, ja, jag, man är beredd på att kunna göra det, men man drar sig ju verkligen för det, för att... Nej nej, jag kunde inte göra det. Jag blev så jävla rädd så jag, jag bara drog, ja in och satte mig där
[Och då står kollegan rakt i hennes skottlinje utan möjlighet till reträtt på sin sida, ensam med gärningsmannen, se ovan]
och väntade liksom och på något sätt hoppades jag väl att han inte skulle komma in genom porten, men han gördet ändå. Vilket... ja... tänker bara att han här vill verkligen oss illa, ja.
FL: För där, när du är där vid den inre porten så att säga eller grinden eller vad man ska säga, då är du ändå i ett visst skydd. [=Din enda chans att överleva ett verkligt hot. FL förstår det]
AO: (Kort paus) ja...
FL: ... för att kunna agera?
AO: Precis, de som, det som syns framåt, det är ju min pistol och jag står där liksom, men
samtidigt så är jag ut, kan absolut, jag har ju vissa delar av mig framme i porten så hade han
skjutit där, så hade jag absolut tror jag blivit träffad liksom och det är som du säger, jag hade kunnat skjutit där verkligen, det hade jag verkligen kunnat gjort, men ja... så chock, rädsla plus att man drar sig för att skjuta, det gjorde att jag inte sköt där."
=Jag blev så djävla rädd att jag slutade fungera, sket i vem jag övergav eller hur värdelös situationen blev. Inget kunde övervinna min primala flyktinstinkt.
Vill jag aldrig ha med mig i fält.
Edit: I hennes värdelösa position borde hon inte heller skrikit "släpp vapnet" vilket gör att Eric stannar upp, upptäcker henne och siktar på henne. Det finns en chans att han hade fortsatt bort så att patrullen kunde omgruppera och invänta bättre styrka. Det var också riktigt klantigt och bara hämtat ur manualen utan hänsyn till det taktiska läget. Vad skulle hon gjort om han hade kastat sig ner och börjat spraya automateld i hennes riktning? Hon hade inte minsta skydd där hon satt och ingen reträttväg.