Citat:
Ursprungligen postat av
s.i.d.d.
Dig går det att resonera taktik med. Man vill ju så klart ligga på samma sida om motståndarens skottlinje. Men du vill också lägga an med två skyttar.
Var står Jar-Jar Binks?
Det är oklart men jag är lite rädd att han placerat sig mitt i gången och hindrar fri passage runt hörnet höger från gm sett. Skall du komplettera förmannen och ändå ha lite skydd måste du dessutom nästan ligga ner. Jag kan sålunda se mig själv ändå välja fel sida under förutsättning att ingen mer reträtt sker. Gm måste nedkämpas till varje pris. Så fort förmannen flyttar sig en meter längs väggen försvinner hennes pistol. Tar sig gm då fram på 2s har hon honom framför sig och rakt bakom, sin kollega. Jag accepterar halvtaskiga taktiska beslut, men inte att man överger sin partner. Då dör man hellre tillsammans. Har ni ett annat synsätt inom polisen?
Dito. Du visualiserar.
Precis, den naturliga saken är att tre poliser i den här portalmynningen mot innergården med husfasad på ena sidan, gör det svårt att finna en säker ställning på ett snabbt vis.
Om piket bryter en lägenhet, hinner dom i regel gruppera sig säkert i korridoren innan, som jämförelse.
Alla tre verkar gripits av likvärdig flyktinstinkt där i portalmynningen, två av dom kan göra snabb lydning av instinkten, den sista blir fastlåst.
Man gör inte såhär.
Dom två killarna i patrullen är ganska färska, förmodligen deras första ingrip mot beväpnad, men Agnes pratar som att hon varit i situationer förut, hon borde vara kyligare.
Å andra sidan verkar hon fått högst oväntad respons av Eric, vilket verkar fått henne på svaj. 8 av 10 lägger ner och blir som ett asplöv en höstdag av polis-frontning med dragna vapen och tillrop.
Kolla hur von Langenberg och Månsson (Södermalmpatrullen) gör. Dom ingriper säkert och resolut. I vart fall det lilla dom hinner på.
Akt-bil. 19 / sid. 43:
Korrekt onivåställning vid portalen, påbyltade med tungväst och hjälmen.
(PIC Thulin glider in i kortärmat intill...)
Fortsätt sedan på sid.45 där von Langenberg i bild illustrerar hans egna ingrip.
Vet att von Langenberg har stadig militär bakgrund, och har för mig även så med Månsson. Det kan underlätta att ha, om sådana här lägen uppstår.
Jag har på ett vis djävligt svårt att förstå patrullens reaktioner här, men ändå inte med tanke på hur faktiskt alla fem inblandade poliser beskriver Eric´s beteende.