Flashback bygger pepparkakshus!
2019-04-19, 11:43
Avstängd
konstapels avatar
Leif GW svamlar som vanligt men faktum är att åtminstone två av poliserna riskerar en fällande dom eftersom de sköt när Eric vänt ryggen till dem. Och det vore en rättvis dom eftersom polisen inte är några bödlar, oavsett hur de själva uppfattar sig.
Citera
2019-04-19, 15:02
Medlem
meas19s avatar
Hon har inte lämnat ngn position, utan när dom skulle lämna gården genom valvet så kom BO gående mot gården och dom var tvugna o retirera. Hon gömde sig till höger i buskarna o var kvar där tills allt var över. Hon var inte i skottlinjen för ngn.

Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Frågan blir då varför hon lämnade positionen, folk gör ofta saker av en anledning vet du.

Jag har läst FUP delvis. Vart står det om detta?
Citera
2019-04-19, 15:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av meas19
Hon har inte lämnat ngn position, utan när dom skulle lämna gården genom valvet så kom BO gående mot gården och dom var tvugna o retirera. Hon gömde sig till höger i buskarna o var kvar där tills allt var över. Hon var inte i skottlinjen för ngn.

Var det inte henne gm riktade vapnet emot? Det säger ju en utav dom andra poliserna, samt att det är därför han skjuter.
Citera
2019-04-19, 15:14
Medlem
Citat:
När man ser många videos med kriminella som leker med vapen kan man se att dom knappast är några stjärnor på det dom gör, trots att dom inte är lytta, blinda, halta.
Buset är inte känt för att vara särskilt skickligt på vapenhantering. Faktum är att en stor andel av deras skottskador beror på att de vådaskjutit sig själva. Det finns många rättsmedicinare som kan vittna om byxor som har utgångshål, men som saknar ingångshål...
Citera
2019-04-19, 15:17
Medlem
meas19s avatar
Stämmer jag menar i skottlinjen för dom andra poliserna. Alla poliser var i skottlinjen för BO, sedan att han upptäkte kvinnan först eftersom hon skrek POLIS, o han vänder vapnet mot henne o hon tömmer sitt magasin på mer än 8 skott.

Citat:
Var det inte henne gm riktade vapnet emot? Det säger ju en utav dom andra poliserna, samt att det är därför han skjuter.
Citera
2019-04-19, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Jag förstår.
Det fetade;
Men nu flydde han undan innan skottlinjen ens uppstod. Han flydde förvisso framför linjen där sina kollegor redan ompositionerar sig, men kollegorna har i det skedet inget som liknar skottlinje.
Men ja, han hamnar här i utsatt läge men det är han själv som ställt upp på den flanken i mynningen. Klart bryt mot GTFen i vart han ställt sig, och genom det flyr över Eric´s skottlinje.
Men jag ser inte att han korsar skottlinje mot sina kollegor. Kollegorna har här inte ens börjat sikta, dom har dragna vapen men positionerar sig bara när han börjar fly.

Dig går det att resonera taktik med. Man vill ju så klart ligga på samma sida om motståndarens skottlinje. Men du vill också lägga an med två skyttar.
Var står Jar-Jar Binks?
Det är oklart men jag är lite rädd att han placerat sig mitt i gången och hindrar fri passage runt hörnet höger från gm sett. Skall du komplettera förmannen och ändå ha lite skydd måste du dessutom nästan ligga ner. Jag kan sålunda se mig själv ändå välja fel sida under förutsättning att ingen mer reträtt sker. Gm måste nedkämpas till varje pris. Så fort förmannen flyttar sig en meter längs väggen försvinner hennes pistol. Tar sig gm då fram på 2s har hon honom framför sig och rakt bakom, sin kollega. Jag accepterar halvtaskiga taktiska beslut, men inte att man överger sin partner. Då dör man hellre tillsammans. Har ni ett annat synsätt inom polisen?
Citera
2019-04-19, 15:30
Bannlyst
Citat:
Jag förstår.
Det fetade;
Men nu flydde han undan innan skottlinjen ens uppstod. Han flydde förvisso framför linjen där sina kollegor redan ompositionerar sig, men kollegorna har i det skedet inget som liknar skottlinje.
Men ja, han hamnar här i utsatt läge men det är han själv som ställt upp på den flanken i mynningen. Klart bryt mot GTFen i vart han ställt sig, och genom det flyr över Eric´s skottlinje.
Men jag ser inte att han korsar skottlinje mot sina kollegor. Kollegorna har här inte ens börjat sikta, dom har dragna vapen men positionerar sig bara när han börjar fly.

Så uppfattar jag också det som skrivits. Vad man skall komma ihåg är ju att inga av dessa tre är drillade i taktiskt handlande annat än det grundläggande man får från PHS, ibland måste man ta risker, ibland hamnar man i situationer där man bara har dåliga eller mindre dåliga val. Vad jag tycker mig se, läsande lite mellan raderna att dom in i det längsta försöker backa undan, för att slippa skjuta. Detta sker akut och blir svårt att koordinera.

Citat:
Den inbillningen är nog höjdpunkten av kul som din tragiska tillvaro kan få, den och fantasilivet du låtsas ha på forumet. Ta nu och dammsug potatischipsen från tangentbordet, ditt orakade inavel.

Att det inte är inbillning visar du ju gång på gång.

Torka tårarna och ta nått lugnande nu lille vän
Citera
2019-04-19, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meas19

Nej. Hon fattade posto vid ingången, delvis i skydd, siktade på gm och skrek motsvarande ”polis släpp vapnet”. Hennes kollega stod på andra sidan, även han siktandes. Så är situationen hon överger. De skulle båda ha öppnat eld.
Citera
2019-04-19, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0.999...
Ja, självklart kommer dessa frias. En gemensam "fika" är knappast den enda hjälp dessa har fått.

Denna gången var det så uppenbart hjärndött att den där åklagaren tvingades att dra det till åtal. Dom friande formuleringarna är säkertligen redan påtänkta och nerskrivna vid det här laget.

Man får hoppas att alla inblandade tar sitt förnuft till fånga och säger upp sig själva och går över till något dessa egentligen är skapta för.
Att skriva hjärndöda inlägg på FB?
Citera
2019-04-19, 19:37
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av s.i.d.d.
Dig går det att resonera taktik med. Man vill ju så klart ligga på samma sida om motståndarens skottlinje. Men du vill också lägga an med två skyttar.
Var står Jar-Jar Binks?
Det är oklart men jag är lite rädd att han placerat sig mitt i gången och hindrar fri passage runt hörnet höger från gm sett. Skall du komplettera förmannen och ändå ha lite skydd måste du dessutom nästan ligga ner. Jag kan sålunda se mig själv ändå välja fel sida under förutsättning att ingen mer reträtt sker. Gm måste nedkämpas till varje pris. Så fort förmannen flyttar sig en meter längs väggen försvinner hennes pistol. Tar sig gm då fram på 2s har hon honom framför sig och rakt bakom, sin kollega. Jag accepterar halvtaskiga taktiska beslut, men inte att man överger sin partner. Då dör man hellre tillsammans. Har ni ett annat synsätt inom polisen?

Dito. Du visualiserar.
Precis, den naturliga saken är att tre poliser i den här portalmynningen mot innergården med husfasad på ena sidan, gör det svårt att finna en säker ställning på ett snabbt vis.
Om piket bryter en lägenhet, hinner dom i regel gruppera sig säkert i korridoren innan, som jämförelse.
Alla tre verkar gripits av likvärdig flyktinstinkt där i portalmynningen, två av dom kan göra snabb lydning av instinkten, den sista blir fastlåst.

Man gör inte såhär.
Dom två killarna i patrullen är ganska färska, förmodligen deras första ingrip mot beväpnad, men Agnes pratar som att hon varit i situationer förut, hon borde vara kyligare.
Å andra sidan verkar hon fått högst oväntad respons av Eric, vilket verkar fått henne på svaj. 8 av 10 lägger ner och blir som ett asplöv en höstdag av polis-frontning med dragna vapen och tillrop.

Kolla hur von Langenberg och Månsson (Södermalmpatrullen) gör. Dom ingriper säkert och resolut. I vart fall det lilla dom hinner på.
Akt-bil. 19 / sid. 43:
Korrekt onivåställning vid portalen, påbyltade med tungväst och hjälmen.
(PIC Thulin glider in i kortärmat intill...)
Fortsätt sedan på sid.45 där von Langenberg i bild illustrerar hans egna ingrip.
Vet att von Langenberg har stadig militär bakgrund, och har för mig även så med Månsson. Det kan underlätta att ha, om sådana här lägen uppstår.

Jag har på ett vis djävligt svårt att förstå patrullens reaktioner här, men ändå inte med tanke på hur faktiskt alla fem inblandade poliser beskriver Eric´s beteende.
Citera
2019-04-19, 20:11
Medlem
UT64s avatar
Citat:
Så uppfattar jag också det som skrivits. Vad man skall komma ihåg är ju att inga av dessa tre är drillade i taktiskt handlande annat än det grundläggande man får från PHS, ibland måste man ta risker, ibland hamnar man i situationer där man bara har dåliga eller mindre dåliga val. Vad jag tycker mig se, läsande lite mellan raderna att dom in i det längsta försöker backa undan, för att slippa skjuta. Detta sker akut och blir svårt att koordinera.

Att det inte är inbillning visar du ju gång på gång.

Torka tårarna och ta nått lugnande nu lille vän
De enda som gråter är snutarna som snart skall in i tingsrätten. Säkert livrädda för att hamna
i strålkastarljuset! Ett par av dem har redan sprungit och gömt sig bakom skyddad identitet, och
vi kan taga för givet att det knapras både det ena och det andra av dessa fega kräk.
Citera
2019-04-19, 20:54
Medlem
Citat:
Dito. Du visualiserar.
Precis, den naturliga saken är att tre poliser i den här portalmynningen mot innergården med husfasad på ena sidan, gör det svårt att finna en säker ställning på ett snabbt vis.
Om piket bryter en lägenhet, hinner dom i regel gruppera sig säkert i korridoren innan, som jämförelse.
Alla tre verkar gripits av likvärdig flyktinstinkt där i portalmynningen, två av dom kan göra snabb lydning av instinkten, den sista blir fastlåst.

Man gör inte såhär.
Dom två killarna i patrullen är ganska färska, förmodligen deras första ingrip mot beväpnad, men Agnes pratar som att hon varit i situationer förut, hon borde vara kyligare.
Å andra sidan verkar hon fått högst oväntad respons av Eric, vilket verkar fått henne på svaj. 8 av 10 lägger ner och blir som ett asplöv en höstdag av polis-frontning med dragna vapen och tillrop.

Kolla hur von Langenberg och Månsson (Södermalmpatrullen) gör. Dom ingriper säkert och resolut. I vart fall det lilla dom hinner på.
Akt-bil. 19 / sid. 43:
Korrekt onivåställning vid portalen, påbyltade med tungväst och hjälmen.
(PIC Thulin glider in i kortärmat intill...)
Fortsätt sedan på sid.45 där von Langenberg i bild illustrerar hans egna ingrip.
Vet att von Langenberg har stadig militär bakgrund, och har för mig även så med Månsson. Det kan underlätta att ha, om sådana här lägen uppstår.

Jag har på ett vis djävligt svårt att förstå patrullens reaktioner här, men ändå inte med tanke på hur faktiskt alla fem inblandade poliser beskriver Eric´s beteende.

Jag hade ännu inte läst om södermalmspatrullen. (Och jag har en hel del kvar i övrigt också. )
De två killarna agerade ju väldigt klokt. Inte minst att de var förutseende nog att förstärka sig, men också genom förloppet. Jag hade inte förstått hur nära det var att detta kanske kunde löst sig bättre.

Det är väldigt bra att FUP kommer ut. Jag förstår t.ex. att det faktiskt inte fanns rimlig möjlighet att se att gm hade downs, något som låter otroligt annars. Han var ju inte heller 150 utan 167 cm vilket är klart mindre avvikande. Jag tycker också att det låter helt trovärdigt att han faktiskt siktade och att han faktiskt rörde sig på ett sätt som jag säkert också hade tolkat som hotfullt. Vidare tycker jag att förhören sköts på ett förtroendeingivande sätt med fokus på att få fram en rättvisande bild och varken fria eller fälla någon.

Jag kan vidare inte se relevansen i vem som råkar träffa vilket organ. Det är helt slumpartat med tanke på träffprocent. Skotten i ryggen ser ut att ta från höger sida, så ingen verkar ha skjutit någon i ryggen. Det måste ha varit i samband med fallet.
Dock kvarstår det jag tänkte dag ett. Det här var en patrull utan stabilitet, sannolikt med blåbär som skjutit i total panik. En av dem hade behövt vara mer erfaren och ledande och en total färsking borde gå med två erfarna poliser. Urvalsprocess och träning borde förbättras angående att upptäcka dem som hamnar i panik. Man kan inte lyckas helt, men så här mycket panik i samma patrull är för mycket. Det är klart oroande att så många poliser försvarar agerandet till hundra procent i stället för att diskutera vad som behöver förbättras.

PIC är också åtalad, men polisens verksamhet är så pass komplex och rörlig att jag inte riktigt ser hur man kan detaljstyra allt på radio. Varje patrull måste nästan ha en viss nivå om arbetet skall fungera. Jag uppfattade att delar av patrullen resonerade ungefär som att "det brukar aldrig vara något utan alla skarpa fall tar insatsstyrkan". Det tror jag är en rätt farlig inställning. Jag kan ha missuppfattat hela detta stycke. Jag hoppas dock att samtliga åtalade frias på samtliga punkter. Det som gick snett här tycker jag primärt är ett rekryterings- utbildnings och schemaproblem. Du får gärna kommentera kring det. Jag kan ha helt fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in