2019-04-16, 22:46
Medlem
Ron.Frangus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kramiklon
Ja, det kan man verkligen tycka och speciellt när folk från rikskrim fanns på plats, jag har också haft den tanken. Det har hävdats att det är en gedigen utredning (Öhman), ingenting hade kunnat gjorts annorlunda, och P ska vara ordentligt kartlagd o.s.v. Trovärdigheten till denna försäkran har fallit ihop som ett korthus och det mesta tyder på att det är en ren "lögn". Att alla samtal som P säger att han ringde mordnatten aldrig kontrollerades är ett "tydligt "bevis", vilket säger det mesta om polisens fabulerande. Jag tror att det fanns några riktiga intelligensbefriade stolpskott som sprang runt och yra i polishuset. Ta bara exemplet med den hemmagjorda kniven som man hittade och trodde att de kunde vara mordvapnet. Å herre jösses vilket bottennapp! Det ser man väl direkt på bilden att de inte kunde vara mordvapnet - men ut i tidningarna med bild och allt skulle det, bara en sån sak!

Citat ur en artikel i dacostaarkivet: "Idag finns närmare 3000 namn med i utredningen. 600 personer förhörda och ytterligare ett stort antal personer skall in för att höras. Dessutom finns det dryga 450-tal personer med i utredningen som polisen ännu inte kunnat identifiera". Det låter mycket! Med detta flöde av personer som passerade revy och de fackliga problem som uppstod med övertid för personalen, känns det spontant som att det fanns en överhängande risk att en GM kunde flyga under radarn.

Det finns en viss överrepresentation bland schizofrena personer att vara våldsbenägna, dock inte i den omfattning man tidigare trodde. Däremot ökar riskerna markant vid missbruk av droger.

https://www.dagensmedicin.se/artiklar/2009/05/19/enbart-schizofreni-okar-inte-risken-for-valdsamma-brott/
https://ki.se/nyheter/schizofreni-okar-inte-risken-for-valdsbrott

Jag håller med dig i precis allt du skriver och märk väl! Jag har aldrig sagt att PAJ inte mördade Eva, det enda jag har påtalat är att det finns en högintressant kandidat som eventuellt skulle kunna vara Eva's baneman. Jag påstår alltså inte att SE är GM, utan gör endast trådens läsare uppmärksamma på honom eftersom han är en psykiskt sjuk person med diagnosen schizofreni som fanns i Evas närhet under 70 och 80-talet.

Sen har vi det makabra faktumet att SE än idag promenerar runt på stan - år ut och år in - iklädd ridbyxor och ridstövlar under sina psykotiska perioder. Att det här obscena beteendet dessutom är kopplat till just hästar! (av alla djur) och ridning! (av alla sporter) kan det verkligen vara en slump?
Kan det finnas en djupare symbolik till just hästar, ridning (och kanske även till Eva) som rivs upp varje gång han går in sina psykotiska, maniska tillstånd?
Kan den här schizofrena mannens utstyrsel ha en koppling till Eva-mordet?
Är det utrett och klarlagt att den inte har det?
Det här beeendet är verkligen förbryllande...

SE kände Eva, dom var födda samma år och dessutom var dom skolkamrater, kanske t.o.m även klasskamrater.
En sån här pass högintressant person kan man inte bara ignorera och låtsas som att han inte finns när vi fortfarande står här 32 år senare med ett olöst mord.
Dessutom var det här ett extremt bestialiskt mord med sjukliga och pedantiska inslag (Eva's prydligt ihopvikta kläder i en hög bredvid kroppen osv.)
Man bör fundera ytterligare ett varv ang dom udda och utmärkande detaljerna i GM's "modus operandi" och ha dessa i åtanke nu när det har presenterats en schizofren jämnårig man i Eva's närhet som ingen tidigare har nämnt.

Det är då själva fan att man ska behöva få så mycket skit för att man kommer med ett högintressant uppslag och lite nytänk...
Senast redigerad av Ron.Frangu 2019-04-16 kl. 23:35.
Citera
2019-04-16, 23:04
Medlem
Majsargotts avatar
Det konstiga är att jag aldrig har sett SE på "stan" trots att jag varit i K-fors närmare 10 gånger. När brukar han vara ute och gå? Alltså, mer på vår och sommar eller tvärtom?

Har försökt att citera här, men det fungerar av någon anledning inte alls

Edit: Måste logga in och ut hela tiden för att kunna svara här
Citera
2019-04-16, 23:43
Medlem
Ron.Frangus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majsargott
Det konstiga är att jag aldrig har sett SE på "stan" trots att jag varit i K-fors närmare 10 gånger. När brukar han vara ute och gå? Alltså, mer på vår och sommar eller tvärtom?

Har försökt att citera här, men det fungerar av någon anledning inte alls

Edit: Måste logga in och ut hela tiden för att kunna svara här

Du är nog i Kramfors alldeles för sällan för att lyckas se honom. Om man är i stan 3-4 ggr i veckan så skulle jag gissa att man ser SE gå runt iklädd ridbyxor och ridstövlar ungefär en gång i månaden, året runt, alla årstider.
Citera
2019-04-17, 00:06
Medlem
Majsargotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ron.Frangu
Du är nog i Kramfors alldeles för sällan för att lyckas se honom. Om man är i stan 3-4 ggr i veckan så skulle jag gissa att man ser SE gå runt iklädd ridbyxor och ridstövlar ungefär en gång i månaden, året runt, alla årstider.

Okej, tack för svar. Jo, jag brukar vara där uppe en vecka ungefär. Man hinner se och höra mycket, men ändå missa allt känns det som.
Citera
2019-04-17, 00:34
Medlem
Ron.Frangus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Badkarsrunkaren
Min kanske vågade gissning är att ANNELI och PAJ ligger bakom mordet!

Istället för att gnata om troll, låt oss samverka istället.

Endast någon som kände Laban väl kunde få honom till sig för att kunna döda honom med ett enda välriktat hugg i nacken.

Både PAJ och ANNELI kände LABAN väl.

PAJ skyddar ANNELI!

Nej Anneli har ett 100%-igt säkert alibi i pojkvännen som bodde i Bollstabruk. När Anneli lämnade PAJ's lägenhet vid 21:00-tiden satte hon sig i sin bil och åkte till pojkvännen där hon även spenderade natten.
Du kan inte rubba det alibit, det är som sagt stensäkert och du får leva med det.

Däremot kan Berit ha lämnat lägenheten strax efter Anneli, om detta vet man inget. Det kan ju tänkas att PAJ ville vara ensam med Eva ett tag innan hon skulle gå hem.
Eva hade varken hade sin bil eller cykel den här kvällen utan hade promenerat med Laban till PAJ's lägenhet, så om hon stannade kvar ensam var hon tvungen att gå hem eftersom PAJ hade druckit alkohol och därmed inte kunde skjutsa henne.

Om Eva promenerade ensam hela vägen från PAJ's lägenhet (efter att även Berit hade lämnat bostaden strax efter Anneli), vad kan då ha hänt? Var Berit svartsjuk och osams med Eva? Tog hon sin SAAB och åkte hem där hon sedan kom på den ondsinta planen att hon skulle konfrontera Eva när hon gick hem? Satte hon sig sen på sin röda cykel och cyklade ut till Bruket för att vänta in Eva?
Vid tidpunkten för mordet bodde BÅ i en egen lägenhet på Krammgatan 27, inte alls långt från Bruket (kolla gärna en karta) det tar 5 min att cykla till mordplatsen från Berit's bostad.

Sen kan man även fråga sig - om nu Berit gjorde som Anneli, dvs åkte hem strax efter kl 21:00, lämnade Eva någonsin PAJ's lägenhet den här kvällen och påbörjade sin promenad hemåt?
Senast redigerad av Ron.Frangu 2019-04-17 kl. 00:55.
Citera
2019-04-17, 01:06
Medlem
Majsargotts avatar
Nu kom jag på lite fler frågor. Mr P bl.a skulle ju hjälpa Eva med flytt tidigt morgonen efter?
Hur skulle detta ske om det var alkohol inblandat kvällen innan? Nu vet jag inte hur nykterhetskontroller var 1987, men festa och vara onykter runt 23 på kvällen och sen köra på morgonen?
Citera
2019-04-17, 09:52
Medlem
Ron.Frangus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majsargott
Nu kom jag på lite fler frågor. Mr P bl.a skulle ju hjälpa Eva med flytt tidigt morgonen efter?
Hur skulle detta ske om det var alkohol inblandat kvällen innan? Nu vet jag inte hur nykterhetskontroller var 1987, men festa och vara onykter runt 23 på kvällen och sen köra på morgonen?

Det ska enligt uppgift ha druckits alkohol i lägenheten men inga stora mängder. Berit och Anneli körde ju bil så dom bör ju inte ha druckit något. Då återstår bara PAJ och Eva och jag tror inte att Eva drack någon större mängd heller, om ens något? Kanske var det bara PAJ i sällskapet som drack något den här kvällen?
Med tanke på att hästarna skulle flyttas på lördagsmorgonen så hade man nog det i åtanke, det finns ingen uppgift om att PAJ eller någon annan var onykter.
Citera
2019-04-17, 17:33
Medlem
Badkarsrunkarens avatar
Citat:
Nej Anneli har ett 100%-igt säkert alibi i pojkvännen som bodde i Bollstabruk. När Anneli lämnade PAJ's lägenhet vid 21:00-tiden satte hon sig i sin bil och åkte till pojkvännen där hon även spenderade natten.
Du kan inte rubba det alibit, det är som sagt stensäkert och du får leva med det.

Däremot kan Berit ha lämnat lägenheten strax efter Anneli, om detta vet man inget. Det kan ju tänkas att PAJ ville vara ensam med Eva ett tag innan hon skulle gå hem.
Eva hade varken hade sin bil eller cykel den här kvällen utan hade promenerat med Laban till PAJ's lägenhet, så om hon stannade kvar ensam var hon tvungen att gå hem eftersom PAJ hade druckit alkohol och därmed inte kunde skjutsa henne.

Om Eva promenerade ensam hela vägen från PAJ's lägenhet (efter att även Berit hade lämnat bostaden strax efter Anneli), vad kan då ha hänt? Var Berit svartsjuk och osams med Eva? Tog hon sin SAAB och åkte hem där hon sedan kom på den ondsinta planen att hon skulle konfrontera Eva när hon gick hem? Satte hon sig sen på sin röda cykel och cyklade ut till Bruket för att vänta in Eva?
Vid tidpunkten för mordet bodde BÅ i en egen lägenhet på Krammgatan 27, inte alls långt från Bruket (kolla gärna en karta) det tar 5 min att cykla till mordplatsen från Berit's bostad.

Sen kan man även fråga sig - om nu Berit gjorde som Anneli, dvs åkte hem strax efter kl 21:00, lämnade Eva någonsin PAJ's lägenhet den här kvällen och påbörjade sin promenad hemåt?
Var Berit svartsjuk och osams med Eva? Tog hon sin SAAB och åkte hem där hon sedan kom på den ondsinta planen att hon skulle konfrontera Eva när hon gick hem? Satte hon sig sen på sin röda cykel och cyklade ut till Bruket för att vänta in Eva?

Aha

Står det någonstans huruvida Hundvittnet Sven såg cyklisten komma ångandes på Limstagatan från Centrum eller Brunne (innan Kontorsvägen)?
Citera
2019-04-17, 20:18
Medlem
Badkarsrunkarens avatar
Citat:
Var Berit svartsjuk och osams med Eva? Tog hon sin SAAB och åkte hem där hon sedan kom på den ondsinta planen att hon skulle konfrontera Eva när hon gick hem? Satte hon sig sen på sin röda cykel och cyklade ut till Bruket för att vänta in Eva?

Aha

Står det någonstans huruvida Hundvittnet Sven såg cyklisten komma ångandes på Limstagatan från Centrum eller Brunne (innan Kontorsvägen)?
https://s1033.photobucket.com/user/daCosta_arkivet/media/Ovrigt/Ovriga%2520brottsfall/Eva%2520Soderstrom%25201987/jag%2520moumltte_zps76bvsnxe.jpg.html?sort=3&o=39

Det står inte från vilket håll cyklisten kom ångandes längs med Limstagatan, från Centrum eller Brunne.

Så vem vet, det kan mycket väl ha varit BERIT som körde hem sin lille Saab för att därefter cykla tillbaka från Brunne (Krammgatan 27) med sin röda damcykel, förutsatt att hon hade tillgång till en sådan.

För att förtydliga, BERIT cyklade från Brunne i riktning mot Kramfors Centrum längs med Limstagatan (mot korsningen Kontorsvägen som leder till Långbacken och mordplatsen), och inte tvärtom.
Senast redigerad av Badkarsrunkaren 2019-04-17 kl. 20:36.
Citera
2019-04-17, 21:12
Medlem
Badkarsrunkarens avatar
Citat:

2019-04-13, 08:42
Citat:
2019-04-07, 19:56

Är det ANNELI som är OKÄND?

2019-04-05, 18:07

Eller är det någon av ANNELIS missbruksslödder till vänner som är OKÄND? Hennes dåvarande pojkvän är också OKÄND. Vem är han? Var han missbrukare? Pojkvännen kände LABAN. Mördade hennes pojkvän EVA? Är det pojkvännen som är ANNELIS alibi för kvällen och natten? Är det ANNELI som är pojkvännens alibi för kvällen och natten?

http://www.mysterium24.se/?cat=72
“Anneli sprang ner mot skogsdungen; hennes pojkvän kunde inte hålla henne tillbaka.
Vad såg du när du tittade in i dungen?
– Jag såg att det var någonting där. Men det var så högt gräs…hade de inte sagt att de sett något därinne hade jag aldrig upptäckt det. Men när man tittade lite närmare såg man att gräset var nedplattat och att det låg någonting där. Så då kutade jag in där…“. (svt, 12 dec 2016).
Är det pojkvännen som är ANNELIS alibi för kvällen och natten? Är det ANNELI som är pojkvännens alibi för kvällen och natten?

Jag ger inte mycket för det alibit!
Citera
2019-04-17, 22:39
Medlem
Hmmm har PAJ erbjudit sina att lämna DNA? Hmm enligt PAJ har Börjr Öhman sagt att han är helt fri från misstankar med,,,,hmmmmm. Hoppsan vad mycket PAJ har gjort och sagt....hmm, men, han mördade Eva! Det är ett faktum. Staffan har inget med det här att göra så sluta trolla.....hmmmmQUOTE=Ron.Frangu|67334569]Ja men herregud det är ju för att SE här flugit under radarn, han är inte är utredd, polisen har aldrig kollat upp honom ordentligt.

Anledningen till att det finns indicier mot PAJ beror ju på motsatsen, dvs att han ÄR utredd och dessutom nogrannt kartlagd. Vilket i sin tur har lett till att PAJ har friats från alla misstankar eller rättare sagt, han har aldrig varit misstänkt.
Vad är det du inte förstår?

Staf*fan Ed*in var ingen främling för Laban, dom hade träffats och kände till varandra.

Ja och tänk vad intressant det blir om man inte får någon DNA-träff på PAJ...
Glöm inte att PAJ var den som först erbjöd sig att lämna sitt DNA på ett tidigt stadie i utredningen (redan i början på 90-talet) han ville gärna bevisa sin oskuld.

Det enda som är löjeväckande i den här tråden är hur du 'Timeout' och 'boanchga' likt ett barn i trotsåldern blunda, stoppar in fingrarna i öronen och skriker i stället för att diskutera och svara på frågor som vuxna människor.

Det var inte jag som levererade det scenariot det var 'BerraSWE', men jag vill inte stänga några dörrar i det här fallet så jag valde att kommentera inlägget istället för att såga det eftersom motivet bakom Eva-mordet fortfarande är höljt i dunkel och det är därför angeläget att fundera kring alla typer av tänkbara motivbilder.[/quote]
Citera
2019-04-17, 22:48
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marpet1
Liten rättelse bara : jag körde till Evas hem på morgonen med min hästtransport som hon skulle låna för att frakta hästarna . Skulle även hjälpa till att lasta dom. När hon inte var hemma gick jag ner till hästhagen och sökte henne , sen ringde jag P och frågade om han visste vart hon kunde vara och han kom dit, men verkade inte överdrivet orolig ( då hade jag ju ingen aning om hans agerande under natten och morgonen ) jag hade bråttom iväg och sa till honom att kontakta BÅ för att kolla om hon kanske sovit över hos henne och han lovade att göra det, samt vänta tills Eva dök upp och hjälpa henne med hästarna .
Varför var inte PAJ där på morgonen när hästtransporten skulle lastas?
Men han visste ju att Eva inte skulle komma för hon låg död i skogen på andra sidan vägen, så varför göra sig omaket att åka dit UTAN att någon ringde efter honom.
Citat:
Ursprungligen postat av kramiklon
Nämnde han något om de samtal han ringde till Anneli 06.30? Det är det enda samtal som man verkligen vet att han ringde vad jag kan förstå.
Att han inte nämnde något om sina andra samtal och bilturer till föräldrar hemmet kanske mer beror på att han inte hunnit dikta ihop sin historia.
Citat:
Ursprungligen postat av Marpet1
nej han sa aldrig att han ringt Anneli heller ☹️
Det blir väldigt underligt alltihop
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här