2019-04-13, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blobben!!!
Och vad tror du att en sådan resa skulle kosta? Antagligen hade det varit billigare att köpa en billig bil på plats.

Smartare att bygga utrymmen för att ta med sig cykeln. Mig veterligen är det endast Sverige som inte tillåter cyklar på tåget. Pinsamt dåligt av klimat-fighters att inte förespråka det överlägset med miljövänliga fordonet.

Skrota den efterblivna flygskatten. Alla studier visar på att den är helt verkningslös!

Vilka studier tänker du på ? Länka källa !
Flygresandet från Sverige minskar nu för tillfället. Vad det bero på är väl inte uträtt.
Citera
2019-04-13, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Jag skulle vilja se biltåg som trafikerar de största städerna inom unionen!

Tänk att köra och parkera bilen på tåget på kvällen i Malmö, gå och lägga sig i sovvagnen och sova gott hela natten medan tåget rullar södrut, sedan stiga upp och äta frukost på tåget, och sedan sätta sig i bilen och köra av tåget i Wien, Milano eller Paris, helt utvilad och utan att behöva köra upp en enda liter bensin!
Det kan ju bli svårt då Tyskland har avverkat sin nattrafik med persontåg. Men du kan ju med fördel ta en nattbåt någonstans i EU med bil och samtidigt få sova under tiden du blir transporterad.

Tåg är nog ett av de mest miljöpåverkande transportsätt om man ser till helheten!
Citera
2019-04-13, 22:08
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filantrop007
Är det inte enklare att ta nattåget och sedan hyra bil på plats ?

Kan man ju göra, men det är inget kul, man ska köra med sin egen bil på semesterresor tycker jag.
Citera
2019-04-13, 22:12
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GobTheIllusionist
Jag tycker det låter som en bra idé. Det borde vara enklare att åka tåg mellan länder.

Att just köra tåg kan dock vara lite problematiskt eftersom det är olika kraftledningssystem och jag tror även att det är skillnad i spårvidden.

Rent generellt borde det finnas en hemsida där man kan se alla allmänna kommunikationsmedel och möjlighet att köpa biljett.

Rome2rio.com funkar kanske för att se kommunikationsmöjligheter?
Citera
2019-04-16, 09:22
Medlem
healing79s avatar
Bättre kommunikation är alltid en bra. Men jag förstår inte hur politiker ska kunna göra jobbet som ligger på entreprenörskap? Det är väl egentligen bara en hemsidan som samordnar alla tågen, på alla språk, som behövs. Sen att priserna går ner.
Folk reser ju inte med flyg för att va störiga. De flyger för att A. Det är billigt. B. Det går snabbt.
Kan inte se hur miljöpartiet ska kunna göra nåt åt det?
Citera
2019-04-16, 09:24
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Det kan ju bli svårt då Tyskland har avverkat sin nattrafik med persontåg.

Vad tramsar du om? Jag åkte då nattåg i Tyskland senast häromveckan.
Citera
2019-04-16, 18:46
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av healing79
Bättre kommunikation är alltid en bra. Men jag förstår inte hur politiker ska kunna göra jobbet som ligger på entreprenörskap? Det är väl egentligen bara en hemsidan som samordnar alla tågen, på alla språk, som behövs. Sen att priserna går ner.
Folk reser ju inte med flyg för att va störiga. De flyger för att A. Det är billigt. B. Det går snabbt.
Kan inte se hur miljöpartiet ska kunna göra nåt åt det?
Det behövs gemensamma regler för tåg. Kopplingar ska passa, spårvidd, el ska vara någotsånär lika.
Ingen byter frivilligt sin spårvidd.
Biljettsystem som funkar.
Där kan EU ställa krav och morötter.
Citera
2019-04-22, 08:37
Medlem
healing79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Det behövs gemensamma regler för tåg. Kopplingar ska passa, spårvidd, el ska vara någotsånär lika.
Ingen byter frivilligt sin spårvidd.
Biljettsystem som funkar.
Där kan EU ställa krav och morötter.

Fast det är ju samma tåg och spårbredd.
Mest bara ryssland som kör på annan eftersom de inte ville bli invaderade under sovjettiden.
Biljettsystem är ju bara att lägga till en ny biljett i systemet, man säljer varandras.
Visst kan EU ställa krav, men det är väl kanske att gå en omväg,
enklare att bara sälja alla bilijetter på en hemsida på är det klart.
Citera
2019-04-22, 11:32
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Fast det är ju samma tåg och spårbredd.
Mest bara ryssland som kör på annan eftersom de inte ville bli invaderade under sovjettiden.
Biljettsystem är ju bara att lägga till en ny biljett i systemet, man säljer varandras.
Visst kan EU ställa krav, men det är väl kanske att gå en omväg,
enklare att bara sälja alla bilijetter på en hemsida på är det klart.
Det var prat på vetenskapsradion häromdagen.
Det är inte bara spårvidd, det dyraste är tydligen signalsystemen
EU kan göra stor nytta genom att styra och hjälpa till med anpassningen. Ingen ställer frivilligt om sitt system om denne får bära kostnaden själv.

Vi har ju kommit en hel del framåt med bilar, men tågen lever ju så länge, så det tar tyvärr tid.
Citera
2019-05-06, 04:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Miljöpartiet vill att medborgarna i EU ska välja att resa med tåg istället för med flyg när de reser inom unionen.

MP kan ju inte räkna ändå. Det finns ju redan utredningar om detta att järnvägskapaciteten är för liten, alldeles för liten, särskilt i Centraleuropa. För få vagnar, och för lite spårsträcka. Och på många ställen går det inte att bygga fler spår, det finns inte plats. Alternativt att man river kvarter efter kvarter av K-märkta hus. Och det vill ingen göra ändå. Man kan inte lägga tunnlar överallt heller. MP vevar på sina väderkvarnsvingar, och slår hål i luften.

Så om flygresenärerna skulle ta tåg istället, då får de sitta flera dagar på stationerna och vänta på ett tåg ska bli ledigt. Det blir tjocksmockt med folk där.

Okej om MP har rätt i detta då: Hur många passerar Paris storflygplatser varje dygn ?
Och räkna på om dessa kan resa via Paris stora stationer
Ni får säkert en överraskning över siffrorna
MPs förslag är bara helt hämtat ur luften.

Flyget har däremot mycket större transportkapacitet räknat per person per mil och tidsaspekt. Flyget behöver inga spår uppe i luften

Nu diskuteras det ett snabbtågnybyggnad mellan Turin, Italien och Lyon, Frankrike vilket är ett av Matteo Salvinis favoritprojekt. Sådana satsningar fyller vissa funktioner, de är omtyckta av pressen, och också dem som kan komma att använda dessa snabbtåg. Populära helt enkelt

MP har också fel på en annan punkt det finns redan många EU-anpassningar i järnvägen men då för godstrafiken. För passagerartrafiken däremot så används tågen för pendling, commuterlines, och därför kör dessa tåg bara pendlingsavstånden fram och tillbaka. Korta turer alltså. Många av EUs järnvägsbolag har dragit in på de långa turerna. Tänkte jag skulle skriva förklaringen till detta men den är rätt komplex

På vagnsidan så finns det så många olika system på EUs järnvägar att det är nog stört omöjligt att växla in långa tyska vagnar på mer krävande spår bara för att få slippa byten

Varför slänger sig MP bara ur sådant och inte frågar riktiga experter inom transportsektorn ?
MP-are bara visar att de är förvirrade hens allihopa, hönshjärnor alltså....
Citera
2019-05-11, 12:06
Medlem
healing79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Det var prat på vetenskapsradion häromdagen.
Det är inte bara spårvidd, det dyraste är tydligen signalsystemen
EU kan göra stor nytta genom att styra och hjälpa till med anpassningen. Ingen ställer frivilligt om sitt system om denne får bära kostnaden själv.

Vi har ju kommit en hel del framåt med bilar, men tågen lever ju så länge, så det tar tyvärr tid.

Fast det jag menar är att tågen är ju redan där. Inget behöver ändras.
Endast en hemsida som säljer alla tågförbindelser.
Sen kanske man får byt i Köpenhamn eller Hamburg, men det gör ju inte
så mycket. En hemsida som säljer alla tåg i Europa, på alla språk, borde
va rätt så lätt att sätta ihop, och inga regler behöver ändras för att det ska
hända. Jag antar dock att folk hellre flyger 1,5 timme än att åka tåg 10 timmar,
att det är där skon klämmer.
Citera
2019-05-11, 13:28
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Fast det jag menar är att tågen är ju redan där. Inget behöver ändras.
Endast en hemsida som säljer alla tågförbindelser.
Sen kanske man får byt i Köpenhamn eller Hamburg, men det gör ju inte
så mycket. En hemsida som säljer alla tåg i Europa, på alla språk, borde
va rätt så lätt att sätta ihop, och inga regler behöver ändras för att det ska
hända. Jag antar dock att folk hellre flyger 1,5 timme än att åka tåg 10 timmar,
att det är där skon klämmer.
Du har ju rätt med det, men anpassning behövs med tiden.

Jag minns från mina tågresor förr i tiden.
Det var trevligt att åka, speciellt o man är några stycken.

Tänk nattåg till Berlin.
Kliva på i Stockholm kl 17, dinera på tåget, sova. Framme kl 10, så har man hunnit äta frukost på tåget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in