Citat:
Ursprungligen postat av
VarmaDrycker
Allt det där funkar helt smärtfritt för flyget, så uppenbarligen är inget av det du listade något oöverkomligt.
Det finns ju redan en webbsida där du kan lista alla tågförbindelser inom Europa och den är, taadaaam!:
https://www.bahn.com/en/view/index.shtml
(texten på engelska, men den finns på franska, tyska och danska tex)
Du kan dock inte genomföra bokningar eller biljettköp på en del av linjerna,
Faktum är att på många platser så köper man biljetten på stationen,
ja för de tågen som är på kortare distanser då förstås
Men visst håller jag med att det vore trevligt att bokning och betalning kunde ske direkt där på webbsidan.
Lite väl pissigt dock om man slarvar bort tfnen och inte har några biljetter att visa upp ?
Jag kan dock inte hålla med om att det är smärtfritt för flyget heller, har flugit mycket och det händer att flyg ställs in, förseningar, man missar anslutningar, mm får tillbringa hela natten på en ödslig flygplats mm
Och i April 2010 hade en vulkan på Island ett stort utbrott, och nästan all flygtrafik låg helt nere i några dygn:
https://en.wikipedia.org/wiki/Air_tr...6kull_eruption
Men om man har pengar som tex John Cleese, som då var hos Skavlan i Oslo, tog taxi hela vägen hem till London. Ja jag är inte på det säkra med om de stannade för övernattning någonstans
Citat:
Ursprungligen postat av
VarmaDrycker
Stockholm-Bryssel är ca 150 mil. Det borde egentligen bara ta ca 5 timmar med tåg, med en snitthastighet på 300 km/h. Det enda som fattas är den politiska viljan att satsa de (enorma) summor det kostar att bygga infrastrukturen och att göra det gemensamt. Gick det att komma runt de politiska hindren så vore det tekniskt sett inget problem, och med 5 timmars restid skulle t.o.m. en så lång sträcka som Stockholm-Bryssel kunna konkurrera på allvar med flyget, men i praktiken kommer detta "aldrig" att förverkligas.
Ja, jo vill man bygga en 1500 km lång tunnel Sthlm - Bryssel, eventuellt under Östersjön, eller Stora Bält så visst kör i vind, det är bara att gasa på. Tunnlar är dock farliga ifall det sker en urspårning i sådan hög hastighet, så är möjligheten att undsätta passagerarna väldigt liten.
Vad jag menade bara att delar av Centraleuropa är tättbebyggt och det blir inte så enkelt att dra nya spår.
Spanien har ju byggt en mängd höghastighetsjärnvägar, men de hade också fördelen av att Spanien är rätt så glesbebyggt på sina håll. Och sedan har de ingen vinter heller att ta hänsyn till
Citat:
Ursprungligen postat av
farbror Sven
Märkligt att det enligt dig är stört omöjligt att satsa på tåg, medan flyget målas i rosenrött. Vilka städer i Europa vill har ökat flygbuller t.ex.? Har du en lista?
Jag målar inte flyget i rosenrött, jag bara påstår att det faktiskt är ett effektivt sätt att förflytta sig på, men vad säger prognoserna för det ökande resandet då ?
Troligen kommer resandet att öka, alltså för många av dem som reser i arbetet.
För dem som reser i fritiden så är en del av dem bundna till skolloven alltså de som har barn, och därför kan man anta att det blir ungefär konstant. De pensionärer eller på annat sätt arbetsbefriade som reser väldigt mycket de är inte många till antalet och kommer troligen inte att öka jättemycket
Flera av Europas flygplatser har dock begränsningar tex på nattrafiken att de har inte så många starter och landningar efter kl 23, just pga bullret.
Har bott en tid i London precis under inflygningsstråket till Heathrow, men trafikbullret ifrån gatan nedanför var mycket värre, plus att utryckningsfordon körde där hela nätterna ibland.
Så man får bli härdad, eller ha öronproppar, nu hade ju byggnaden inte heller annat än englasfönster så då blir ju bullernivån tyvärr hög. Men efter ett tag vänjer man sig, man är ju så illa tvungen