• 1
  • 2
2019-04-12, 23:13
Medlem
BAB7s avatar
Miljöpartiet vill att medborgarna i EU ska välja att resa med tåg istället för med flyg när de reser inom unionen.

MP vill därför se en övergripande gemensam europeisk tåglagstiftning, samt att EU:s järnvägsbyrå (ERA) ges ett tydligt mandat att samordna operatörslicenser, banavgifter och regelverk inom unionen.

Miljöpartiet vill finansiera projektet genom att införa en gemensam europeisk flygskatt.

Diskutera!

länk:https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...peisk-tagunion
Citera
2019-04-12, 23:16
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Miljöpartiet vill att medborgarna i EU ska välja att resa med tåg istället för med flyg när de reser inom unionen.

MP vill därför se en övergripande gemensam europeisk tåglagstiftning, samt att EU:s järnvägsbyrå (ERA) ges ett tydligt mandat att samordna operatörslicenser, banavgifter och regelverk inom unionen.

Miljöpartiet vill finansiera projektet genom att införa en gemensam europeisk flygskatt.

Diskutera!

länk:https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...peisk-tagunion

Tja, det gör väl större nytta än att höja bensinskatten igen i alla fall.
Citera
2019-04-12, 23:34
Medlem
BAB7s avatar
Jag skulle vilja se biltåg som trafikerar de största städerna inom unionen!

Tänk att köra och parkera bilen på tåget på kvällen i Malmö, gå och lägga sig i sovvagnen och sova gott hela natten medan tåget rullar södrut, sedan stiga upp och äta frukost på tåget, och sedan sätta sig i bilen och köra av tåget i Wien, Milano eller Paris, helt utvilad och utan att behöva köra upp en enda liter bensin!
Citera
2019-04-12, 23:47
Medlem
Ingen orkar väl åka tåg genom hela Europa.

Men för övrigt så resonerar miljöpartiet från falska premisser. Miljö är ett vitt begrepp. Det som är farligt i längden är att den biologiska mångfalden minskar eftersom vi är beroende av ekosystemet. Det är skydd av ekosystemet som vi skulle behöva snarare än skydd mot koldioxid. Koldioxid har ingen skadlig inverkan på växt och djurlivet. Koldioxid är växtföda. Däremot så är vårt jordbruk väldigt skadligt för växt och djurliv. Så om vi vill skydda ekosystemet, och det vill vi, då måste vi begränsa världens enorma jordbruk. Frågan är om miljöpartiet skulle vilja stödja en sådan plan.
Citera
2019-04-12, 23:55
Medlem
Med "vårt" jordbruk menar jag inte Sveriges jordbruk, i den mån vi har något kvar. Istället menar jag det totala system av jordbruk som ingår i den globala exploateringen av naturen. Om vi kunde begränsa oss så att varje land höll sig till att bruka enbart sin egen mark så skulle det vara ett steg i rätt riktning, för då skulle vi lättare kunna ha kontroll över dess skadliga inverkan på närliggande ekosystem.
Citera
2019-04-12, 23:56
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Tja, det gör väl större nytta än att höja bensinskatten igen i alla fall.

Ja, och ännu bättre är att det nu framöver blir billigare att tanka också, i vårbudgeteten som regeringen nyss lagt fram så försvinner schablonbeloppet, dvs från och med i sommar kommer bensin och diesel endast att räknas upp mot inflationen, det blir ingen ytterligare höjning av bensin och dieselpriserna, som tidigare var planerat.

Verkar som att de gula västarnas framfart i frankrike också ger efterverkningar i sverige
Citera
2019-04-12, 23:59
Medlem
qups avatar
Ja tack! Ja till gemensamma satsningar på infrastruktur!
Citera
2019-04-13, 07:47
Medlem
Citat:

Tänk att köra och parkera bilen på tåget på kvällen i Malmö, gå och lägga sig i sovvagnen och sova gott hela natten medan tåget rullar södrut, sedan stiga upp och äta frukost på tåget, och sedan sätta sig i bilen och köra av tåget i Wien, Milano eller Paris, helt utvilad och utan att behöva köra upp en enda liter bensin!

Är det inte enklare att ta nattåget och sedan hyra bil på plats ?
Citera
2019-04-13, 08:37
Medlem
Jag tycker det låter som en bra idé. Det borde vara enklare att åka tåg mellan länder.

Att just köra tåg kan dock vara lite problematiskt eftersom det är olika kraftledningssystem och jag tror även att det är skillnad i spårvidden.

Rent generellt borde det finnas en hemsida där man kan se alla allmänna kommunikationsmedel och möjlighet att köpa biljett. Priset måste vara rimligt också. Som det är idag är det i regel alltid billigare att köra om man är två eller fler.

Jag ser inget problem i att resa privat 24 h till Rom med tre byten. Däremot vill jag inte göra det i jobbet.
Citera
2019-04-13, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GobTheIllusionist
Jag tycker det låter som en bra idé. Det borde vara enklare att åka tåg mellan länder.

Att just köra tåg kan dock vara lite problematiskt eftersom det är olika kraftledningssystem och jag tror även att det är skillnad i spårvidden.

Rent generellt borde det finnas en hemsida där man kan se alla allmänna kommunikationsmedel och möjlighet att köpa biljett. Priset måste vara rimligt också. Som det är idag är det i regel alltid billigare att köra om man är två eller fler.

Jag ser inget problem i att resa privat 24 h till Rom med tre byten. Däremot vill jag inte göra det i jobbet.

När det gäller spårvidden ser man hur illa det kan gå när varje land bestämmer allt på egen hand.
Citera
2019-04-13, 12:59
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:

Ja, och det har ju funnits i Tyskland (dock i liten skala), men det har tyvärr försvunnit. Detta skulle man kunna satsa mycket på och också att få över mer av godstrafiken ute på vägarna till järnvägarna.

Och för resenärer måste man satsa mer på tågtrafiken. Första målet kan vara att få den i nivå med hur det såg ut för 20-30 år sedan. Som gammal tågluffare ville jag för några år sedan ta mig till Sverige med tåg från Sydtyskland. Men nattågens tid var förbi och till slut gav jag uppe mitt sökande och pusslande och tog flyget… Jag minns en tågresa från Stockholm till Florens non stop på 80-talet med nattåg från Stockholm till Hamburg och sedan nattåg från München till Milano. En annan gick till Paris via nattåg till Hamburg och sedan nattåg till Paris. För att inte tala om nyttighet Köpenhamn-Stockholm. Sicka fina tider! Idag har nattåget i stort sett försvunnit.
Senast redigerad av farbror Sven 2019-04-13 kl. 13:07.
Citera
2019-04-13, 13:27
Medlem
blobben!!!s avatar
Citat:

Och vad tror du att en sådan resa skulle kosta? Antagligen hade det varit billigare att köpa en billig bil på plats.

Smartare att bygga utrymmen för att ta med sig cykeln. Mig veterligen är det endast Sverige som inte tillåter cyklar på tåget. Pinsamt dåligt av klimat-fighters att inte förespråka det överlägset med miljövänliga fordonet.

Skrota den efterblivna flygskatten. Alla studier visar på att den är helt verkningslös!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in