2019-04-15, 17:58
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Om det funnits digitala bevis - inspelningar av film etc är i alla fall jag rätt övertygad om att polisen hade nämnt det.
Varför skulle man stå och prata om analyser att ingen skrivit på ett blankt papper innan texten skrevs, om det gemensamma beslutet var helt klarlagt genom en gemensam video?

Nej, jag tror att Os kollegor var duperade av den yrkesverksamme-O, som kanske var en helt annan person än den private-O? Som någon skrev kort efter det hänt. ”Oskar lurade alla”.

Det finns ingen anledning för polisen att delge allmänheten de digitala meddelanden och brev som skrevs till kollegor och anhöriga. Det vore rentav skamligt av polisen att redovisa såpass privata saker i denna tragedi. De har så mycket på fötterna om vad som skett och har lämnat information på PT

Både Oskar och Hanna lurade alla.

Ljuger Oskars kollegor om informationen att både O och H efterlämnat digitala meddelanden och brev till anhöriga och kollegor?
Citera
2019-04-15, 18:00
Medlem
Citat:
Hanna är bragd om livet. Medels strypning eventuellt med inslag av kvävning. Hon är klassad som ett offer för dödligt våld förorsakat av en annan person, det som också kallas mordoffer.

Hurvida det finns någon historik av suicidförsök hos Hanna, färskt eller äldre försök till suicid har inte framgått någonstans.
Att då utsätta en person som utsatts för dödligt våld för att omtalas som ”vi vet att hon försökte ta livet av sig men inte klarade det” är rätt hårda ord när absolut inget av detta finns bekräftat.
Då bör man låta bli, eller i vart fall ange att det är spekulationer och inget ”vi redan i januari visste”.

Hannas dos av lugnande substanser/ sömnmedel var inte så hög att hon inte kunde agera och naturligtvis då inte heller dödlig.

Lugna ner dig, jag förmedlar inga officiella fakta från någon "åklagare" direkt. Det har framgått tidigt i tråden av Scheele, Avd.9 och Picasso så det är ingen nyhet. Samstämmigt trots olika uppgiftslämnare i botten.
Citera
2019-04-15, 18:03
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Än en gång: hur kan vi veta att Hanna var som en mussla och aldrig talade med någon om barnen eller om sin hemsituation?? Den upplysningen har väl aldrig kommit från polisen eller nämnts i en intervju med personer som fanns nära H och O? Var det inte just dessa källor som skulle betraktas som de enda säkra i tråden?

Det kan väl vara så att de personer som H var förtrolig med, inte har velat säga någonting om sådant som H har anförtrott dem? H kanske pratade väldigt mycket om en ansträngd hemsituation med en make som inte alls mådde bra psykiskt och där hon själv fick försöka bära hela familjesituationen? Till exempel!

Sådant har ju i så fall kommit fram i polisförhören, men vi vet ingenting om detta!

Att H var tyst som en mussla, drog sig undan och aldrig talade om sig och sitt - det måste vara en trådsanning.

Det är just det här jag också har vänt mig mot.
För att vi inte har fått några nyare fotografier eller tydliga officiella personbeskrivningar av H , så ger vissa i tråden H en mängd egenskaper som det faktiskt inte finns några belägg för.

Hon ska ha varit deprimerad, tyst som en mussla, inte nämnt sina sjuka barn, tjatat på O, varit den som föreslagit mord på barnen, helhispig mm. Det är ju fullkomliga påhitt!
Citera
2019-04-15, 18:04
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Du behöver inte i varenda inlägg lägga in en elak förnedrande kommentar. Håll dig till en god samtalston.

Jo jag och de jag tillfrågat som har kunskap om liknande situationer, inte likadana för det existerar inte, har alla svarat samma sak. Polisen hade inte uppehållit sig vid beskrivningen av handstilsanalyser och analyser om någon lurats att skriva på ett tomt papper där avskedsbrevets text tryckts i efterhand, om polisen hade haft andra mycket starkare bevis för gemensamt gärningsmannaskap.

Om jag uppfattat det rätt verkar USB ha innehållit kopior av köpekontrakt, testamente mm men ingen filmsekvens.

På samma sätt är det rätt uppenbart för den som tänker efter att det nog inte fanns två aktivt agerande bamördare i villan, för då hade bådas skuld varit helt klarlagd av fynden på mordplatsena. Nu behövde man göra text- och handstilsanalyser.
Det finns inget förnedrande i mitt inlägg jag citerade. Du vet faktiskt inte vad du talar om. Och nej, de skulle inte gå ut med en ev film i en nedlagd sekretessbelagd undersökning, när de anser att de vi fått veta räcker. De är inte intresserade att behöva bevisa sina teser med bevis inför allmänheten, det kommer de aldrig att vara. Din palmkomissarie har inte rätt. Faktiskt. Faktum är att man inte gått ut med överhuvudtaget om innehållet i USB-minnet. Det är antaganden som kommit upp här i tråden. Bl a från mig. Jag förutsatte att eftersom de skrev USB-minne, förklaringsbrev etc så måste de instruktioner till familjen (som man uppgett i media) finnas på stickan. Något annat har inte framkommit. Officiellt.
Citera
2019-04-15, 18:08
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Än en gång: hur kan vi veta att Hanna var som en mussla och aldrig talade med någon om barnen eller om sin hemsituation?? Den upplysningen har väl aldrig kommit från polisen eller nämnts i en intervju med personer som fanns nära H och O? Var det inte just dessa källor som skulle betraktas som de enda säkra i tråden?

Det kan väl vara så att de personer som H var förtrolig med, inte har velat säga någonting om sådant som H har anförtrott dem? H kanske pratade väldigt mycket om en ansträngd hemsituation med en make som inte alls mådde bra psykiskt och där hon själv fick försöka bära hela familjesituationen? Till exempel!

Sådant har ju i så fall kommit fram i polisförhören, men vi vet ingenting om detta!

Att H var tyst som en mussla, drog sig undan och aldrig talade om sig och sitt - det måste vara en trådsanning.
Via media. Hennes kollegor.
Men du kanske tycker trådsanningar och anonyma personer är mer trovärdiga?
Eller kanske bara selektivt i media?
Vet inte hur du är men här är iaf uppgiften:
Citat:
"Även kvinnan beskrivs av sina kollegor som mycket kompetent. Hon är en omtyckt medarbetare som ofta ger andra hjälp och råd.
När det gäller döttrarnas sjukdom är hon dock mer sluten gentemot kollegorna jämfört med sin make."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/J196w8/chefen-om-sista-motet-med-pappan-vi-blickade-framat/promo
Det kanske är därför det är mer tyst? De vet väl inget?
Sen vill de tydligen inte diskutera varningstecken gällande Hanna.

Samtidigt kan jag förstå henne:

Att gå sen tidig höst och vilja döda dem måtte vara en svår samvetsfråga. Då är det inte konstigt att hon inte vill prata om sjuka barn.
Citera
2019-04-15, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Att O nämnde att barnen var sjuka föll sig väl mer naturligt dels för att kollegorna träffat hela familjen på gemensamma sammankomster samt att det var O som fick ställa in möten/sammankomster på arbetet pga Agnes läkarbesök. Tror han annars hade fullt upp med undervisning och handledning dagtid.

Ja, han hade ju det = fullt upp med handledning och undervisning. Precis som du skriver.
Citera
2019-04-15, 18:11
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
...å du fortsätter... Jag har fetmarkerat och förtydligat med att ”JAG tycker ALLTSÅ tvärtom”.

Du påstår att vi, vi som skriver i tråden, inte kan sätta oss in i förtvivlade situationer och nu fortsätter du hävda att det är viktigt att ha förmågan att sätta sig in i mördares kläder. Använd inte ordet ”moral” tillsammans med det.
Man går inte in och ändrar i andra originalinlägg. Det trodde jag var en oskriven regel. Man fetar upp i inlägget och svarar i sitt inlägg. Inte ok nånstans. Verkligen inte. Jag skriver en del om att de vara båda två som beslutade och planerade mordet, då kan du inte peta in ett "inte" i mitt originalinlägg. Folk går inte tillbaka och kikar, man förutsätter att det är rätt citerat. Annars är det INTE ett citat. Mupp.
Citera
2019-04-15, 18:13
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Via media. Hennes kollegor.
Men du kanske tycker trådsanningar och anonyma personer är mer trovärdiga?
Eller kanske bara selektivt i media?
Vet inte hur du är men här är iaf uppgiften:

Det kanske är därför det är mer tyst? De vet väl inget?
Sen vill de tydligen inte diskutera varningstecken gällande Hanna.

Samtidigt kan jag förstå henne:

Att gå sen tidig höst och vilja döda dem måtte vara en svår samvetsfråga. Då är det inte konstigt att hon inte vill prata om sjuka barn.
Betalartikel. Jag har den. Citerar:

Även kvinnan beskrivs av sina kollegor som mycket kompetent. Hon är en omtyckt medarbetare som ofta ger andra hjälp och råd.
När det gäller döttrarnas sjukdom är hon dock mer sluten gentemot kollegorna jämfört med sin make
Citera
2019-04-15, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Så är det förstås. Det är alltid lättare att bära andras bördor. Det ordspråket ligger gaktiskt de här föräldrarna till last för om inte den ene orkar så orkar den andre. Två bestämmer sig inte för att hålla tyst mot alla som skulle kunnat hjälpa och skriver brev till kollegor istället. Två blir inte lika tokiga samtidigt.

Den enda förmildrande omständigheten för den som dödar sina barn är en psykisk sjukdom. Det kan alla sätta sig in i och anse vara en tragedi.

Föräldrar däremot som jobbar som vanligt och författar brev till kollegor men inte ringer en hjälplinje, läkare, soc, eller anhöriga kommer aldrig få respekt.

De kunde inte hantera en kris, skyllde på barnen och utplånade hela familjen. Det är vad vi vet. Resten är gissningar.
Citera
2019-04-15, 18:20
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Betalartikel. Jag har den. Citerar:

Även kvinnan beskrivs av sina kollegor som mycket kompetent. Hon är en omtyckt medarbetare som ofta ger andra hjälp och råd.
När det gäller döttrarnas sjukdom är hon dock mer sluten gentemot kollegorna jämfört med sin make
Va? Jag har ju redan lagt in det?
Citera
2019-04-15, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Ja, han hade ju det = fullt upp med handledning och undervisning. Precis som du skriver.

annars, ja. Vad ville du säga med det?
Citera
2019-04-15, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adjin
Det är så jag känner också och då blir jag inte klok på det PM:et och SGs analys ihop.

Jag har läst PM:et och ser fleras åsikter och otydligt när citatet slutar. Första delen verkar klart vara vad Oskar förmedlat till sina kollegor men sen blir det hallon-nåt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in