2019-04-15, 17:31
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Jag tror alltså tvärtom. De som kan sätta sig in i situationen kommer aldrig visa förståelse. Många har erfarenhet av värre scenarier än de omständigheter som familjen i Bjärred drabbades av.

Sen är det många osäkerheter eller hur? Ingen i tråden vet det du ”tror”

Kvinnor som hänger sig borde väl vara mycket vanligare än de som ber om att bli strypta? Bara jag känner ju till 1 flicka som hängde sig. Kanske någon som i tråden som kan säga hur vanligt det är med ”självmord genom begärd strypning”?

Jag tror att polisen i Skåne helt enkelt inte fick ihop det. De har erfarenhet av en annan nivå på mord och skjutningar. Det här blev för stort. De har ju fått backning på var 10:e förundersökning av åklagaren och här behövde de inte oroa sig för någon åklagare. Polisen löste 3 mord, på 10 dagar.
Skärp dig för fan. Min ursprungliga mening, överst i mitt inlägg, såg ut så här:

Det är skrämmande hur många här inne som inte har förmåga att sätta sig in i andras förtvivlade situation. Du plockade bort "INTE". Hur i helvete kan du göra det, du förvanskar ju hela inlägget genom att förfalska mitt originalinlägg! Borde vara avstängning på sånt. Fy skäms! Finns det ingen som helst moral härinne?
Senast redigerad av Flashig78 2019-04-15 kl. 17:37.
Citera
2019-04-15, 17:33
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Lägg av!
Det finns inga officiella uppgifter överhuvudtaget att en enda person skulle dödat barnen.
Det är absolut inget fakta vi ”redan i februari visste” - det är rena påhitt.
Du har absolut inga belägg för sådan falsk ryktesspridning.

Du förtalar avliden, släkt, kollegor, barnvakt och påstår något som det absolut inte finns belägg för.

Vad har uppgifterna om antal handgripliga mördare med den absolut inte bekräftade falska ryktesspridningen från Remark - igen - att Hanna skulle gjort suicidförsök att göra?
I Remarks fall är det ren lögn och absolut inget ”vi redan i januari visste” !
Vilka vi? Varifrån skulle den uppgiften kommit? När?

Detta är absolut en form av falsk ryktesspridning - eftersom varken varifrån, när eller hur Remark skulle kunna känna till den uppgiften anges. Ren trådsanning för att förvilla när man på det här sättet som Remark låtsas att något redan är en erkänd sanning.

Detta till skillnad från uppgifterna om en handgriplig mördare av barnen där källan och tidpunkt uppges och går att kontrollera.
Det finns en besvarad frågeställning ställd på mail och sannolikt diarieförd. Besvarad av ansvarig jurist A-C Arn*iewski per telefon där hon uppger att forensiska fynd visat att endast en förälder mördat båda barnen.
Det är mycket enkelt att kontrollera och fråga henne.
Hon skulle sannolikt inte förneka detta och nog också ha svårt att göra så, eftersom det ju faktiskt finns en risk att jag, som är van att spela in samtal från patienter för att kunna journalföra, också spelat in detta samtal eller delar av det.
Något man ju faktiskt måste ta med i beräkningen, eller hur.

Så ta du och kontakta henne och ta reda på fakta kring de uppgifter du inte tror på.
Andra som fått ta del av dessa fakta vet att de stämmer.
Citera
2019-04-15, 17:35
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Vad har uppgifterna om antal handgripliga mördare med den absolut inte bekräftade falska ryktesspridningen från Remark - igen - att Hanna skulle gjort suicidförsök att göra?
I Remarks fall är det ren lögn och absolut inget ”vi redan i januari visste” !
Vilka vi? Varifrån skulke den uppgiften kommit? När?

Detta är absolut en form av falsk ryktesspridning - eftersom varken varifrån, när eller hur Remark ska kunna känna till den uppgiften anges.

Detta till skillnad från uppgifterna om en handgriplig mördare av barnen där källan och tidpunkt uppges och går att kontrollera.
Det finns en besvarad frågeställning ställd på mail och sannolikt diarieförd. Besvarad av ansvarig jurist A-C Arn*iewski per telefon där hon uppger att forensiska fynd visat att endast en förälder mördat båda barnen.
Det är mycket enkelt att kontrollera och fråga henne.
Hon skulle sannolikt inte förneka detta och nog också ha svårt att göra så, eftersom det ju faktiskt finns en risk att jag, som är van att spela in samtal från patienter för att kunna journalföra, också spelat in detta samtal eller delar av det.
Något man ju faktiskt måste ta med i beräkningen, eller hur.

Så ta du och kontakta henne och ta reda på fakta kring de uppgifter du inte tror på.
Andra som fått ta del av dessa fakta vet att de stämmer.

En stilla fråga om det fetade: Var kan den uppgiften verifieras? Tror du verkligen hon kommer ihåg ett telefonsamtal och vad hon sa. OM hon sagt något. Vilket jag tvivlar stort på. Nej, ingen kommer ringa och störa henne med så triviala frågor. För just den frågan har ingen som helst betydelse i skuldfrågan.
Citera
2019-04-15, 17:38
Medlem
develis avatar
Citat:
Besvarad av ansvarig jurist A-C Arn*iewski per telefon där hon uppger att forensiska fynd visat att endast en förälder mördat båda barnen.
Kasta inte sten i glashus.

Trådsanning och absolut INTE officiell fakta:
Det finns inte från polismyndigheten och ej heller FUP.

Med dig som filter kan vad som helst hända. Vet du förresten vart uppgiften finns i tråden om Hannas självmordsförsök?

Sen undrade jag vem du pratade om gällande PM som reviews la i tråden. Missade du det kanske?
Citera
2019-04-15, 17:40
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
En stilla fråga om det fetade: Var kan den uppgiften verifieras? Tror du verkligen hon kommer ihåg ett telefonsamtal och vad hon sa. OM hon sagt något. Vilket jag tvivlar stort på. Nej, ingen kommer ringa och störa henne med så triviala frågor. För just den frågan har ingen som helst betydelse i skuldfrågan.
Precis som om hon skulle ringa en helt okänt och delege spårsäkring att en enda gärningsperson som dödat barnen? Chefsjuristen som sköter sekretessen? Under rådande förundersökningssekretess?
Citera
2019-04-15, 17:46
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Precis som om hon skulle ringa en helt okänt och delege spårsäkring att en enda gärningsperson som dödat barnen? Chefsjuristen som sköter sekretessen? Under rådande förundersökningssekretess?
Det är hejdlöst. Jag skickade faktiskt frågan ganska tidigt till EGW tillsammans med några utdrag här från både Missan och Solglittret. Samt berättade hur de fått uppgiften från "åklagaren". Svaret blev att det finns ingen åklagare i ärendet. Det andra att hon skulle gå vidare med detta. Jag har i och för sig inte hört något, men antar att någon fick förklara sig i ett samtal.

Ang en enda gärningsman i ärendet så har det ingen som helst betydelse. Båda är misstänkta för mord på sina barn.

"Misstänkt" är, för dom som inte begriper, en juridisk term. Båda är ansedda som skyldiga till mord på sina två barn. Men eftersom de inte kan åtalas och ställas inför rätta så kommer de fortsatt vara "misstänkta". De hade också kunnat säga "på sannolika skäl", den högre misstankegraden. Men såna teknikaliteter behövs inte här då ingen skall sitta i häkte i väntan på åtal. Bara ett klargörande.
Citera
2019-04-15, 17:47
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Då fanns uppgiften i tråden, nu vet vi officiellt att H dog via strypning med kraftig dos lugnande i kroppen.

EDIT. Tror att tanken var att båda skulle hoppa över räcket hand i hand

Hanna är bragd om livet. Medels strypning eventuellt med inslag av kvävning. Hon är klassad som ett offer för dödligt våld förorsakat av en annan person, det som också kallas mordoffer.

Hurvida det finns någon historik av suicidförsök hos Hanna, färskt eller äldre försök till suicid har inte framgått någonstans.
Att då utsätta en person som utsatts för dödligt våld för att omtalas som ”vi vet att hon försökte ta livet av sig men inte klarade det” är rätt hårda ord när absolut inget av detta finns bekräftat.
Då bör man låta bli, eller i vart fall ange att det är spekulationer och inget ”vi redan i januari visste”.

Hannas dos av lugnande substanser/ sömnmedel var inte så hög att hon inte kunde agera och naturligtvis då inte heller dödlig.
Citera
2019-04-15, 17:48
Medlem
develis avatar
Citat:
Det är hejdlöst. Jag skickade faktiskt frågan ganska tidigt till EGW tillsammans med några utdrag här från både Missan och Solglittret. Samt berättade hur de fått uppgiften från "åklagaren". Svaret blev att det finns ingen åklagare i ärendet. Det andra att hon skulle gå vidare med detta. Jag har i och för sig inte hört något, men antar att någon fick förklara sig i ett samtal.

Ang en enda gärningsman i ärendet så har det ingen som helst betydelse. Båda är misstänkta för mord på sina barn.

"Misstänkt" är, för dom som inte begriper, en juridisk term. Båda är ansedda som skyldiga till mord på sina två barn. Men eftersom de inte kan åtalas och ställas inför rätta så kommer de fortsatt vara "misstänkta". De hade också kunnat säga "på sannolika skäl", den högre misstankegraden. Men såna teknikaliteter behövs inte här då ingen skall sitta i häkte i väntan på åtal. Bara ett klargörande.
Det spelar roll om det sitter en person i tråden och kallar det officiella fakta:

För det är det inte.

Självklart har hon inte nåt att förklara - hon är chefsjurist inom polismyndigheten,. ansvar för sekretess.
Vem står detta gentemot?
Senast redigerad av develi 2019-04-15 kl. 17:52.
Citera
2019-04-15, 17:54
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Hanna är bragd om livet. Medels strypning eventuellt med inslag av kvävning. Hon är klassad som ett offer för dödligt våld förorsakat av en annan person, det som också kallas mordoffer.

Hurvida det finns någon historik av suicidförsök hos Hanna, färskt eller äldre försök till suicid har inte framgått någonstans.
Att då utsätta en person som utsatts för dödligt våld för att omtalas som ”vi vet att hon försökte ta livet av sig men inte klarade det” är rätt hårda ord när absolut inget av detta finns bekräftat.
Då bör man låta bli, eller i vart fall ange att det är spekulationer och inget ”vi redan i januari visste”.

Hannas dos av lugnande substanser/ sömnmedel var inte så hög att hon inte kunde agera och naturligtvis då inte heller dödlig.
Självklart inte dödlig. Men det hade hon antagligen ingen aning om. Vissa tror faktiskt att 15-20 sömntabletter kan vara nog för att döda. De var inte medicinskt kunniga, de var skattejurister. 15-20 tabletter är en hög dos. Men inte dödlig. Denna kan hon ha tagit, somnat som en sten efter en timme. O har väntat in henne, kanske UTAN att ta tabletter just då. Därefter märker han att hon andas, och andas och andas. Så... en kudde över ansiktet och en hand över strupen. Hon har bett honom avsluta ifall det inte går vägen.

Därefter vankar han omkring i huset medan hans eget intag efteråt skall verka. Hänger upp rep. När han känner att han börjar bli trött, tar en halvtimme-en timme beroende hur tålig han är, så gör han slag i saken.

Jag känner att ovanstående kan vara ett mycket plausibelt scenario.
Citera
2019-04-15, 17:56
Medlem
Än en gång: hur kan vi veta att Hanna var som en mussla och aldrig talade med någon om barnen eller om sin hemsituation?? Den upplysningen har väl aldrig kommit från polisen eller nämnts i en intervju med personer som fanns nära H och O? Var det inte just dessa källor som skulle betraktas som de enda säkra i tråden?

Det kan väl vara så att de personer som H var förtrolig med, inte har velat säga någonting om sådant som H har anförtrott dem? H kanske pratade väldigt mycket om en ansträngd hemsituation med en make som inte alls mådde bra psykiskt och där hon själv fick försöka bära hela familjesituationen? Till exempel!

Sådant har ju i så fall kommit fram i polisförhören, men vi vet ingenting om detta!

Att H var tyst som en mussla, drog sig undan och aldrig talade om sig och sitt - det måste vara en trådsanning.
Citera
2019-04-15, 17:57
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Nej du, DET hade de verkligen inte gått ut med, eller ens nämnt det. De har inte ens nämnt vad som finns på USB-minnet. Du har verkligen ingen aning vad du talar om.

Du behöver inte i varenda inlägg lägga in en elak förnedrande kommentar. Håll dig till en god samtalston.

Jo jag och de jag tillfrågat som har kunskap om liknande situationer, inte likadana för det existerar inte, har alla svarat samma sak. Polisen hade inte uppehållit sig vid beskrivningen av handstilsanalyser och analyser om någon lurats att skriva på ett tomt papper där avskedsbrevets text tryckts i efterhand, om polisen hade haft andra mycket starkare bevis för gemensamt gärningsmannaskap.

Om jag uppfattat det rätt verkar USB ha innehållit kopior av köpekontrakt, testamente mm men ingen filmsekvens.

På samma sätt är det rätt uppenbart för den som tänker efter att det nog inte fanns två aktivt agerande bamördare i villan, för då hade bådas skuld varit helt klarlagd av fynden på mordplatsena. Nu behövde man göra text- och handstilsanalyser.
Citera
2019-04-15, 17:57
Medlem
Citat:
Skärp dig för fan. Min ursprungliga mening, överst i mitt inlägg, såg ut så här:

Det är skrämmande hur många här inne som inte har förmåga att sätta sig in i andras förtvivlade situation. Du plockade bort "INTE". Hur i helvete kan du göra det, du förvanskar ju hela inlägget genom att förfalska mitt originalinlägg! Borde vara avstängning på sånt. Fy skäms! Finns det ingen som helst moral härinne?

...å du fortsätter... Jag har fetmarkerat och förtydligat med att ”JAG tycker ALLTSÅ tvärtom”.

Du påstår att vi, vi som skriver i tråden, inte kan sätta oss in i förtvivlade situationer och nu fortsätter du hävda att det är viktigt att ha förmågan att sätta sig in i mördares kläder. Använd inte ordet ”moral” tillsammans med det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in