2019-04-10, 21:11
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Frågan är om det är tafatta försök ens - eller om det rör sig om att det sipprar igenom. Främst honom, hon verkar vara mer som en mussla.
Nu kommer det lite till om introvert och extrovert, att dra sig undan mer eller som sagt stånka på - men hela tiden med fasader. För att förklara vad jag menar.
Men.. skulle jag ha satsat på en häst för att bryta pakten så vore det Oskar. För att han ter sig mer extrovert i sin personlighet. Kanske mer nåbar, han tycks prata förtroligt med chefen (till en viss nivå).

Avhandling 2013, den första i sitt slag om att arbeta med depression och ångest;
"Work capacity and mental health – the phenomena and their importance in return to work".

Vid ev lust till fördjupning:
https://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/33122/2/gupea_2077_33122_2.pdf

Nästa del tycker jag är föräldrarna i ett nötskal. Det är till och med en mening som helt överensstämmer med Oskar (sorrow in his eyes).

För att inte tala om varför omgivningen inte fattade ett enda dugg.

Följande mening: "smiling depression have the energetic ability to plan and follow through" är identiskt samma beteende som vid djup depression:
På väg ner (eller upp) är det fara å färde om personen har självmordstankar.
Jag ser det som en oerhört vansklig form av depression - farlig - då den kan vara maskerad för personen själv och att de förmår upprätthålla fasader mot omgivningen.

Så bra! Precis så är det. Jag har inte läst avhandlingen, dock din text. Man sparar all energi till jobb. Hemma kraschar man. Jobbmasken behåller man in i det sista. Och det tar så mycket kraft att resten, privatlivet, tar stryk. Man orkar inte.
Citera
2019-04-10, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Har Moa och Agnes strypt Hanna? Har Hanna strypt sina barn ? Nej. Läs obduktionsrapporten . Hanna har blivit bragd om livet och även barnen av Oskar. Därefter tog han livet av sig. Hur är det med läsförståelsen?
Du ska nog inte förhöra mig om läsförståelse om du läser ut ovanstående ur obduktionsrapporten. Då är det nog du som ska fullfölja skolgången.
Citera
2019-04-10, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Sitter dina journalistvänner "just nu i denna stund och jobbar på det". Överklagan alltså" så kan jag meddela att de är sent ute, förutsatt att de begärde ut handlingarna direkt när Fu lades ner.
Skrivelsen med överklagan skulle ha kommit in till Polismyndigheten inom 3 veckor från den dag man fick del av beslutet. Polisens brev är daterat 14 mars, men de kanske kan skylla på dålig postgång, vad vet jag?

Mitt fetade.

Den som inte har hunnit överklaga inom de tre veckorna kan begära ut handlingarna på nytt. Så snart man fått del av det "nya" sekretessbeslutet börjar en ny besvärsperiod på tre veckor att löpa.

Om man inte hinner skriva färdigt allt man tänkt sig inom de tre veckorna så kan man skicka in ett ofullständigt överklagande inom tidsramen och samtidigt skriva att man tänker komplettera.
Citera
2019-04-10, 21:24
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clarabesched
Mitt fetade.

Den som inte har hunnit överklaga inom de tre veckorna kan begära ut handlingarna på nytt. Så snart man fått del av det "nya" sekretessbeslutet börjar en ny besvärsperiod på tre veckor att löpa.

Om man inte hinner skriva färdigt allt man tänkt sig inom de tre veckorna så kan man skicka in ett ofullständigt överklagande inom tidsramen och samtidigt skriva att man tänker komplettera.
Så du menar att samma person, ex vis jag, kan tillskriva myndigheten för nya handlingar? Och få en ny period? Trots att jag fått den innan?
Citera
2019-04-10, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Så du menar att samma person, ex vis jag, kan tillskriva myndigheten för nya handlingar? Och få en ny period? Trots att jag fått den innan?

Ja, det kan du.

Edit: Glömde länken som jag tänkt bifoga.

https://lawline.se/answers/kan-man-begara-ut-handlingar-fran-en-myndighet-pa-nytt
Senast redigerad av Clarabesched 2019-04-10 kl. 21:40.
Citera
2019-04-10, 21:41
Medlem
Walla-walla-winchas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Du tror inte att dom varit vid liv idag om dom hade varit lyckliga? Om dom hade hittat nöje i något? Du tycker att dom borde ha gjort självmordet till ett fredagsmys? Det verkar som att du inte riktigt har fattat att föräldrarna tog livet av sig och sina barn.

Dom var inte det minsta lyckliga. Dom gick isär, dom finns inte mer.

En förälder slaktade övriga tre. Enmansshow. Den starke hade övertaget.

Varför låg de inte i samma rum?
Citera
2019-04-10, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Sitter dina journalistvänner "just nu i denna stund och jobbar på det". Överklagan alltså" så kan jag meddela att de är sent ute, förutsatt att de begärde ut handlingarna direkt när Fu lades ner.
Skrivelsen med överklagan skulle ha kommit in till Polismyndigheten inom 3 veckor från den dag man fick del av beslutet. Polisens brev är daterat 14 mars, men de kanske kan skylla på dålig postgång, vad vet jag?
Tack diva😀
Tror mina journalistvänner kan gången. Du vet,dom har varit med förr.
Citera
2019-04-10, 21:44
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clarabesched
Ja, det kan du.

Edit: Glömde länken som jag tänkt bifoga.

https://lawline.se/answers/kan-man-begara-ut-handlingar-fran-en-myndighet-pa-nytt
Det var ju uppmuntrande. Nu fick ju inte denna person några handlingar första gången och då kan hon ansöka på nytt. Frågan är: vi har ju fått en viss sorts handlingar. Då kan man undra om det gäller oss som verkligen fått en viss sorts handlingar. Svårtolkat. Men det står att myndigheten heller inte kan neka att ansöka på nytt.
Citera
2019-04-10, 21:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rumbledoll
Tack diva😀
Tror mina journalistvänner kan gången. Du vet,dom har varit med förr.
Låter finfint! Jag ser fram emot att läsa hela FUn! Hälsa jornalisstvennerna!
Citera
2019-04-10, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Walla-walla-wincha

Dom låg i olika rum för att föräldrarna inte ville att den sist överlevande systern skulle se när dom ströp den första och för att Oskar inte låg överhuvud taget. Han hängde. Det var bevisligen en tvåmansshow.
Citera
2019-04-10, 21:49
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Walla-walla-wincha

Slaktade? Man slaktar djur! Dessa människor var inga djur. Varför alla dessa överdrifter utan någon som helst åtskillnad? Nej, ingen har sagt att en person dödade alla tre. Utom solglittret och missan27. Dessa är väl inte de mest tillförlitliga i tråden. För mycket känslor ställer till det. Och varför tro på något som inte ens går att verifiera.

För din kännedom: Slakt är avlivning av djur och den beredning som följer direkt efter avlivningen. Till slakten räknas bedövning, blodtappning, flåning, urtagning samt klyvning.

Varför kan inte folk vara lite försiktiga med sina alster här och hur man slänger ur sig saker och ting. Fullständigt urskiljningslöst sitter man och pillar i ord man inte ens förstår vad de betyder.
Citera
2019-04-10, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Frågan är om det är tafatta försök ens - eller om det rör sig om att det sipprar igenom. Främst honom, hon verkar vara mer som en mussla.
Nu kommer det lite till om introvert och extrovert, att dra sig undan mer eller som sagt stånka på - men hela tiden med fasader. För att förklara vad jag menar.
Men.. skulle jag ha satsat på en häst för att bryta pakten så vore det Oskar. För att han ter sig mer extrovert i sin personlighet. Kanske mer nåbar, han tycks prata förtroligt med chefen (till en viss nivå).

Avhandling 2013, den första i sitt slag om att arbeta med depression och ångest;
"Work capacity and mental health – the phenomena and their importance in return to work".

Vid ev lust till fördjupning:
https://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/33122/2/gupea_2077_33122_2.pdf

Nästa del tycker jag är föräldrarna i ett nötskal. Det är till och med en mening som helt överensstämmer med Oskar (sorrow in his eyes).

För att inte tala om varför omgivningen inte fattade ett enda dugg.

Följande mening: "smiling depression have the energetic ability to plan and follow through" är identiskt samma beteende som vid djup depression:
På väg ner (eller upp) är det fara å färde om personen har självmordstankar.
Jag ser det som en oerhört vansklig form av depression - farlig - då den kan vara maskerad för personen själv och att de förmår upprätthålla fasader mot omgivningen.

Usch ja, livsfarlig. Tack för länk, ska läsa vid tillfälle.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in