2019-04-14, 19:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SmygandeJesus
När jag väl hade min examen, fast anställning och ville köpa bostad så infördes bolånetaket mitt framför näsan på mig. Straff- och skuldfri men inte heller några rika päron som kunde hjälpa mig. Sedan kom livet emellan samtidigt som bostadspriserna steg. Flyttat runt massor av gånger sedan dess och nu sitter jag här, i ytterkanten av länet och glor på Flashback. Pendlandet fullkomligen dränerar mig. Om kötiden räcker till så kan jag om ett eller två år flytta en halvtimme närmare stan.

Det finns säkert andra här på tråden som har en bakgrund som liknar min - överkvalificerade och fortfarande fast i den undre medelklassen. Vi har varken kunnat ärva, gifta, stjäla eller bostadslåna oss uppåt. Istället betalar vi en djävla massa skatt som staten sedan överför till redan bemedlade i form av ränteavdrag.

Utmattad av all min frustration. Bubblan spricker inte inom överskådlig tid och när den gör det har vi ändå betydligt större problem.

Du är rätt ute. I Sverige beskattas man ohemult lönevägen men om pendlingen är en belastning beror det på i vilken region du bor. Pendlingen Norrtälje-Stockholm håller högsta klass tycker jag själv. Avgångar stup i kvarten. Resorna i fräscha dubbeldäckare.

Just din klass av människor vinner långsiktigt på räntor helt marknadsanpassade och som stuckit iväg uppåt.
.
2019-04-14, 19:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Så du menar att den skrynkliga 20-lappen jag hade i bakfickan år 2010, motsvaras av 50-60 kr i köpkraft när jag går till glasskiosken idag? Som sagt, vad heter planeten?

Jag har rätt om inflationen. Den är snarare 3 gånger så hög som 2% och det varje år. Begriper du inte detta? Och det du beskriver med din 20-sedel är deflation och inte inflation.
Senast redigerad av Mertillen 2019-04-14 kl. 19:41.
2019-04-14, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Jag har rätt om inflationen. Den är snarare 3 gånger så hög som 2% och det varje år. Begriper du inte detta? Och det du beskriver med din 20-sedel är deflation och inte inflation.

Varifrån får du dina siffror?

Om jag behöver punga upp 50-60 kr idag, för att handla varor till ett värde av 20 kr i 2010 års krona, är det väl ändå inflation? Dvs nominell prisökning.
2019-04-14, 20:14
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Varifrån får du dina siffror?

Om jag behöver punga upp 50-60 kr idag, för att handla varor till ett värde av 20 kr i 2010 års krona, är det väl ändå inflation? Dvs nominell prisökning.
Ja. Han skriver att inflationen är mycket högre än KPI. Vilket antagligen stämmer enligt godtyckligt men realistiskt sätt att räkna (ordvalet "antagligen" endast på grund av att vi faktiskt inte har något objektivt sätt att mäta den här typen av inflation).
2019-04-14, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Ja. Han skriver att inflationen är mycket högre än KPI. Vilket antagligen stämmer enligt godtyckligt men realistiskt sätt att räkna (ordvalet "antagligen" endast på grund av att vi faktiskt inte har något objektivt sätt att mäta den här typen av inflation).

Det blir ju hårklyverier egentligen: Vi kan ju raljera om inflation i priset på bostäder, eller bananer, eller platt-TV-apparater osv. in absurdum.

Vad som egentligen är relevant, är en tillgångs värdeökning i förhållande till medianlöneökningen. Jag vågar påstå att, trots att lönerna ökat sedan 2010, bostadspriserna sprungit ifrån löneökningen ganska rejält. Lönerna har inte dubblats, nästan 3-dubblats sedan 2010, vilket bostadspriserna gjort.

Därav anser jag att vi har en bubbla i bostadspriserna. Det finns en del "luft i systemet" i diffen mellan löneökningarna och boprisutvecklingen. Det som möjliggjort diffen, anser jag vara en kombination av låga räntor och generös kreditgivning.
2019-04-14, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Bolån är en samhällsbärande funktion som staten nog borde ha en egen bank för.

Du menar som ett slags ”Statens Bostadsfinansieringsaktiebolag”? Galen tanke ....
2019-04-14, 21:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttadsthlmare
(FB) BTH bygg mot konkurs , nån som hört något?

Nån som sitter på mer info om BTH?
Vad skulle de innebära för marknaden? Hur mycket har dom byggt? Har de nå byggen de fortfarande basar för bostadsrättsföreningen?
Är väl ingen överraskning om byggbolag går under framöver. Tydligen de som bygger vid rosenlundsparken på söder.
2019-04-14, 21:47
Medlem
Finns absolut ingen risk för detta då realekonomin är i ett annat tillstånd.
Bolag kommer att gå i konkurs samt vissa bostäder säljs ej.
Detta är ingen bubbla utan normala marknadsmekanismer
2019-04-14, 21:56
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av voodoodaddy
Du menar som ett slags ”Statens Bostadsfinansieringsaktiebolag”? Galen tanke ....
Nej som SBAB.
2019-04-14, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tullius
Din kommentar är rätt oförskämd mot unga relativt nyexaminerade akademiker i Sthlm utan möjlighet att få hjälp av föräldrar.

Att spara till 15 procent med dagens priser gör man inte i en handvändning. Priserna ligger på en helt sjuk nivå och det ställer verkligen till det för unga. Jag tycker det skulle vara bättre med 5 procents obligatorisk amortering för alla bolån men utan krav på kapitalinsats.
Och din kommentar är oförskämd mot alla de som slitit, släpat och sparat ihop till sin kontantinsats,
2019-04-14, 23:47
Medlem
Citat:
Jag tror att en framtida eventuell (rätt trolig) OP-konkurs kommer vara skottet i Sarajevo. Den skulle få allmänheten att på riktigt förstå vilka risker som finns i nyproduktionen framförallt pga alla s.k. snyftartiklar som kan pumpas ut. De kommer leda till en heltäckande våt filt över branschen. Det är svårt att sälja på ritning nu, det blir nästan omöjligt efter en konkurs. Det kommer heller inte spela någon roll ifall bostadsutvecklaren har en stark balansräkning eller ej eftersom folk inte kommer lita på att revisionerna gjort sitt jobb. För det har de uppenbarligen inte gjort i OPs fall.

Jag tror nog att du överskattar OPs betydelse. Det är i alla avseenden ett förhållandevis litet bolag(jämfört med många andra fastighetsbolag i landet) och för den stora massan är OP om inte helt obekant, så åtminstone inte något JM. Sedan är ju OP något utav ett Stockholms fenomen, det har egentligen inte funnits någon direkt anledning för t ex lokalmedier runt om i landet att spendera en spänn på att skriva en rad om dom då bolaget är och har varit geografiskt väldigt begränsade, sedan har det väl publicerats en och annan TT artikel i t ex Sydsvenskan, men i det stora hela så saknar dom profil.

Lokalmedier har annat att skriva om, t ex utvecklingen av Hyllie, Västra Hamnen etc, för en gröthals är det ju stort sett meningslöst att läsa SvD eller DN om dom vill försöka få något sorts grepp på händelserna i sin del av landet då t ex DN och SvD inte direkt producerar eller publicerar speciellt mycket lokaljournalistik som handlar om då t ex Skåne, sedan läser såklart människor nyheter ändå, men ja, jag tror som sagt du överskattar betydelsen av bolaget lite.

Där nere är det snarare bolag som t ex Wihlborgs och Midroc som är intressanta, OP är inte speciellt relevanta, så "vem bryr sig?".
Senast redigerad av Eaglesandshit 2019-04-15 kl. 00:10.
2019-04-15, 00:27
Medlem
Citat:
Att spara till 15 procent med dagens priser gör man inte i en handvändning. Priserna ligger på en helt sjuk nivå och det ställer verkligen till det för unga. Jag tycker det skulle vara bättre med 5 procents obligatorisk amortering för alla bolån men utan krav på kapitalinsats.
Håller med men en svårighet är hur det skall skötas praktiskt ifall folk inte amorterar eller blir arbetslösa.

Jag kan tänka mig att en bra piska är att underamortering behandlas som restskatt, det lär få folk att tänka till. I praktiken blir det väl att banken får bedöma sannolikheten att du klarar amorteringen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in