Flashback bygger pepparkakshus!
2019-04-15, 00:38
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Jag tror nog att du överskattar OPs betydelse. Det är i alla avseenden ett förhållandevis litet bolag(jämfört med många andra fastighetsbolag i landet) och för den stora massan är OP om inte helt obekant, så åtminstone inte något JM. Sedan är ju OP något utav ett Stockholms fenomen, det har egentligen inte funnits någon direkt anledning för t ex lokalmedier runt om i landet att spendera en spänn på att skriva en rad om dom då bolaget är och har varit geografiskt väldigt begränsade, sedan har det väl publicerats en och annan TT artikel i t ex Sydsvenskan, men i det stora hela så saknar dom profil.

Lokalmedier har annat att skriva om, t ex utvecklingen av Hyllie, Västra Hamnen etc, för en gröthals är det ju stort sett meningslöst att läsa SvD eller DN om dom vill försöka få något sorts grepp på händelserna i sin del av landet då t ex DN och SvD inte direkt producerar eller publicerar speciellt mycket lokaljournalistik som handlar om då t ex Skåne, sedan läser såklart människor nyheter ändå, men ja, jag tror som sagt du överskattar betydelsen av bolaget lite.

Där nere är det snarare bolag som t ex Wihlborgs och Midroc som är intressanta, OP är inte speciellt relevanta, så "vem bryr sig?".
Fast om OP konkar och det utlöser någon slags kris i Stockholm så kommer det eka i landet. Att man inte har koll idag innebär ju inte att man inte har koll imorgon.
2019-04-15, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Fast om OP konkar och det utlöser någon slags kris i Stockholm så kommer det eka i landet. Att man inte har koll idag innebär ju inte att man inte har koll imorgon.

Fast vad skulle egentligen förändras från nu? Det har ju enligt mig varit en strid ström av nyhetsrapporter med start hösten 2017 om att marknaden är om inte stendöd så iaf riktigt kass. Att ett företag eventuellt skulle gå i konkurs under sådana omständigheter tror jag inte skulle påverka så mycket, snarare Axxxonen 2.0 än 90-tals krisen.

Jag är ganska så säker på att ett konkande OP inte kan orsaka en speciellt stor (finansiell)kris, dom är för små, torsk på obligationslånen och banklånen skulle vara lite som en droppe i havet för många av långivarna, surt(som alla förluster) men hanterbart. Skall det hända något superdramatiskt med bostadspriserna så kommer det vara konjunkturdrivet och troligtvis också handla om händelser i omvärlden som påverkar på ett eller annat sätt.

Amorteringskraven som finns nu(om köparen omfattas av båda) påverkar boendeutbetalningarna för hushållet rätt så mycket så jag tror inte heller en eventuell räntehöjning på låt säga 25 punkter kommer få någon dramatisk effekt.
2019-04-15, 05:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Ingen har tvingat dem naturligtvis men vad ska staden göra? Låta kåken bara stå? Riva den? Nåt måste de naturligtvis göra och då är väl detta det bästa alternativet. visst man skulle ju kunna låta marknaden styra och inte göra något alls och låta hela skiten förvandlas till ett jättelikt crackhouse men det bästa för alla är nog ändå att det offentliga tar sitt ansvar och styr upp det hela så gott det låter sig göras.
Det finns hus som stått tomma ganska länge, det mest kända är nog det på Lilla Essingen som ägs av Oscar properties.
Om allmännyttan köper den kåken är det nog för att man vill bygga.
2019-04-15, 06:22
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:
Fast vad skulle egentligen förändras från nu? Det har ju enligt mig varit en strid ström av nyhetsrapporter med start hösten 2017 om att marknaden är om inte stendöd så iaf riktigt kass. Att ett företag eventuellt skulle gå i konkurs under sådana omständigheter tror jag inte skulle påverka så mycket, snarare Axxxonen 2.0 än 90-tals krisen.

Jag är ganska så säker på att ett konkande OP inte kan orsaka en speciellt stor (finansiell)kris, dom är för små, torsk på obligationslånen och banklånen skulle vara lite som en droppe i havet för många av långivarna, surt(som alla förluster) men hanterbart. Skall det hända något superdramatiskt med bostadspriserna så kommer det vara konjunkturdrivet och troligtvis också handla om händelser i omvärlden som påverkar på ett eller annat sätt.

Amorteringskraven som finns nu(om köparen omfattas av båda) påverkar boendeutbetalningarna för hushållet rätt så mycket så jag tror inte heller en eventuell räntehöjning på låt säga 25 punkter kommer få någon dramatisk effekt.

Dock tror jag att sentimentet i marknaden påverkas när OP går i konkurs. Det kommer snackade om varför de gjorde det. Fler kommer att förstå att det var en bubbla.

Nu till en fråga: när bostadsutvecklarna börjar gå omkull, vad händer med osålda bostäder? Hur många tomma lägenheter finns det t.ex. i Stockholm? Hur många osålda i produktion? De måste ju förr eller senare säljas. Då kommer de ju konkurrera med befintligt bestånd. Eller kan de bli hyresrätter?
2019-04-15, 06:23
Citat:
Jag tror nog att du överskattar OPs betydelse. Det är i alla avseenden ett förhållandevis litet bolag(jämfört med många andra fastighetsbolag i landet) och för den stora massan är OP om inte helt obekant, så åtminstone inte något JM. Sedan är ju OP något utav ett Stockholms fenomen, det har egentligen inte funnits någon direkt anledning för t ex lokalmedier runt om i landet att spendera en spänn på att skriva en rad om dom då bolaget är och har varit geografiskt väldigt begränsade, sedan har det väl publicerats en och annan TT artikel i t ex Sydsvenskan, men i det stora hela så saknar dom profil.

Lokalmedier har annat att skriva om, t ex utvecklingen av Hyllie, Västra Hamnen etc, för en gröthals är det ju stort sett meningslöst att läsa SvD eller DN om dom vill försöka få något sorts grepp på händelserna i sin del av landet då t ex DN och SvD inte direkt producerar eller publicerar speciellt mycket lokaljournalistik som handlar om då t ex Skåne, sedan läser såklart människor nyheter ändå, men ja, jag tror som sagt du överskattar betydelsen av bolaget lite.

Där nere är det snarare bolag som t ex Wihlborgs och Midroc som är intressanta, OP är inte speciellt relevanta, så "vem bryr sig?".

Problemet är egentligen dels att OP har haft väldigt hög svansföring i sin PR, så detta blir en extremt tacksam story vid en konkurs. Alla medier i landet kommer haka på, den här storyn skriver sig själv och för lokalmedier finns det en tacksam "lyxbostadsföretag i tokholm går under" vinkel.

Och dels är problemet den så kallade närhetsprincipen som anger att ju närmare en händelse är rent geografiskt eller kulturellt desto mer sannolikt är det att journalister skriver om det. Tex producerades det en oproportionerligt stor mängd rikstäckande artiklar och radio/tv-inslag om den så kallade TV-ekens nedsågning (och tillhörande minimala protester) trots att den är otroligt ointressant utanför väldigt lokal lokalmedia - detta pga att tv-eken stod precis utanför SVT/SR husen i stockholm. Lika nära geografiskt som journalister hade till TV-eken lika nära kulturellt har de till det allmänna trånandet efter lyxiga bostadsrätter i stockholm, så det kommer skrivas spaltmeter om detta även i lokalmedia ute i landet.

OPs betydelse för sveriges EKONOMI är troligtvis knappast märkbar men deras betydelse för det nya influencer-sverige lär vara substansiell.
2019-04-15, 06:32
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allmogen
2 miljoner fler invånare i riket sedan 1985. För närvarande är takten mer än en importerad generation på en född i riket.

Här kommer ett hypotetiskt exempel du kan klura på:

I landet Bubbla bor det 10 miljarder människor med låg inkomst och nettoförmögenhet. Den rikaste har råd att köpa en bostad för 1 miljon. Det finns totalt 3 bostäder i landet, med vardera plats för 1 boende. Det råder ofattbar bostadsbrist. 1 av lägenheterna kommer ut till försäljning. Spekulanterna är många (nästan 10 miljarder!) och desperata. Vad blir slutpriset?
2019-04-15, 07:02
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
Här kommer ett hypotetiskt exempel du kan klura på:

I landet Bubbla bor det 10 miljarder människor med låg inkomst och nettoförmögenhet. Den rikaste har råd att köpa en bostad för 1 miljon. Det finns totalt 3 bostäder i landet, med vardera plats för 1 boende. Det råder ofattbar bostadsbrist. 1 av lägenheterna kommer ut till försäljning. Spekulanterna är många (nästan 10 miljarder!) och desperata. Vad blir slutpriset?

Vilket givetvis är anledningen till att vi med jämna mellanrum hör klagomål på amorteringskrav, högsta möjliga lån osv. Det sätter ett tak som inte går att forcera hur stor efterfrågan det än finns.

Det säger något om hur viktigt det har blivit för medelklassen att priserna fortsätter stiga mer än inflationen...
2019-04-15, 07:27
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:

Stockholm leder, så stökar det här så tar alla notis. Stökar det i Malmö bryr sig nästan ingen.
GBG har lite mer betydelse, men långt mindre än Sthlm. En OP krasch kommer uppmärksammas över hela riket. Om inte annat för att riksmedia styrs från 08.
2019-04-15, 07:49
Medlem
Citat:
Skall det hända något superdramatiskt med bostadspriserna så kommer det vara konjunkturdrivet och troligtvis också handla om händelser i omvärlden som påverkar på ett eller annat sätt.

Detta tror jag med.
Även om nu det blir en liten shitstorm till på ritning köpta nyproducerade lyxbostäder i Sthlm vid en ev. OP-konkurs, blir det sannolikt inte de "ringar på vattnet"-effekter på bostadsmarknaden som helhet, som många i tråden tycks förutspå. Väldigt få Svenssons bor i en nyproducerad lyxförening med dolda lån, tvärtom - de flesta sitter med goda marginaler i relativt lågt belånade villor och BRF:ar.

I slutändan är det jobben som styr. Kommer det en lågkonjunktur där folk i drivor blir av med jobben och får problem med att betala de löpande utgifterna till banken, då kommer nog bostadsmarknaden få sig en törn. Annars krävs det mer än en shitstorm i DI för att folk ska få gå från hus och hem, en bostad är en livsnödvändig och rätt så svårrealiserbar tillgång som man inte kan sälja i ur och skur så snart det börjar storma lite, likt en Swedbankaktie.

Däremot tror jag nuvarande amorteringskraven har gjort ett bra jobb med att hindra fortsatt extrem prisuppgång ett tag framöver. De löpande utgifterna för en liten bostadsrätt i någon av våra "topp 10-städer", motsvarar ju nästan en halv nettolön på den lokala arbetsmarknaden, även med relativt låga räntekostnader. Om ingen dipp kommer, kommer priserna troligen "ligga och vänta" på att resten av samhället kommer ikapp. Det är min spontana magkänsla, just nu.
2019-04-15, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemBudar
Det tråkiga i kråksången, när det gäller bostadspriser, är att det verkar ta sån jäkla lång tid för att det ska hända särskilt mycket (vet att vissa här säger att det gått snabbt sen hösten 2017). Det är ju inte som börsen med dess tvära kast direkt.

Det är ju inte särskilt konstigt priserna går ner långsamt för bostäder jämfört med aktier. Även om jag är helt övertygad om att bostaden jag bor i är övervärderat kan jag mycket väl vilja bo kvar:

* Barnen går i skola och har vänner i närheten
* Det enda jag kan flytta till är mindre bostad lite längre ut då hyresrätter är helt omöjliga att få tag på.

Säg att jag går från en bostad värd 6 miljoner till 4 miljoner och jag tror priserna ska ner 20%, då "skyddar" jag mig för en förlust på enbart 400,000 som direkt äts upp av vinstskatt och flyttkostnader. Så varför flytta? Så mitt arv eventuellt blir större?

Jämför det med aktier där du kan ta dig ur marknaden på under 1 minut.
2019-04-15, 14:06
Medlem
Kommer den fria hyressättningen i nybyggda hyresfastigheter påverka bostadsmarknaden något?

Kommer inte alla fastighetsbolag försöka sälja av sina gamla fastigheter och bygga nya där de kan sätta hyran hur de vill?
2019-04-15, 14:33
Medlem
Arnoldt101s avatar
Nu till en fråga: när bostadsutvecklarna börjar gå omkull, vad händer med osålda bostäder? Hur många tomma lägenheter finns det t.ex. i Stockholm? Hur många osålda i produktion? De måste ju förr eller senare säljas. Då kommer de ju konkurrera med befintligt bestånd. Eller kan de bli hyresrätter?[/quote]

Beror på. Om bolaget konkar tas alla befintliga byggnader, ofärdiga projekt mm in som tillgångar i konkursboet och säljs ut till högstbjudande. De personer som lagt handpenning förlorar då dessa. Om bygget redan är färdigt och det hunnits bildas en bostadsrättsförening har ju OP redan fått betalt och bostadsrättsföreningen är så att säga en egen juridisk person och påverkas därmed inte av konkursen direkt.

Sen finns det väl alltid en risk för att bostadsrättsföreningar påverkas indirekt genom att OP fortfarande äger stora delar av beståndet i bostadsrättsföreningen för att sälja ut lägenheterna. En konkurs skulle då troligtvis leda till en massdumpning av priser på de lägenheter i färdiga projekt som ägs av OP, med följd att de som redan hunnit köpa lägenhet i föreningen får se sitt värde på bostaden halveras eller åtminstone minska markant, eftersom marknaden då plötsligt svämmas över med bostadsrätter i föreningen som säljs ut billigt för att få in pengar till konkursboet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in