2019-04-14, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lootic
Är ju tyvärr rätt ovanligt att man blir akademiker om inte föräldrarna var akademiker, dvs kan just hjälpa till med finansiering av bostad.

Lever du på 1800-talet eller vad har du fått det ifrån? Visst, det finns en korrelation mellan föräldrars akademiska bakgrund och barn som studerar vidare, men idag - 2019 - tillskansar sig de flesta som avser vara en del i samhället, någon form av vidareutbildning om den reella möjligheten finns. När jag läste på Chalmers hette inte mina kursare Wallenberg och Wachtmeister i efternamn, de flesta var från rätt enkla/vanliga förhållanden. Många vars föräldrar hade helt alldagliga jobb.
2019-04-14, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crowman
I Stockholm finns det en hel subkultur av människor som närmar sig 30 som fortfarande bor som studenter som inte har råd att stadga sig. Har man inte ärvt mycket kapital så är man i princip körd. Det gäller även många akademiker. En lön för en nyutexaf ingenjör ger dig inte en bostad i Stockholm på många år även om du lever snålt.

De extrema andrahandshyrorna gör det dessutom svårt att spara.

jag har också noterat detta, arvet kommer bli mer och mer avgörande för om man kommer någon vart i livet. inte helt orimligt att det blir så men det kommer inte fungera med den svenska mentaliteten att det är en mänsklig rättighet att få skaffa barn
2019-04-14, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tullius
Din kommentar är rätt oförskämd mot unga relativt nyexaminerade akademiker i Sthlm utan möjlighet att få hjälp av föräldrar.

Att spara till 15 procent med dagens priser gör man inte i en handvändning. Priserna ligger på en helt sjuk nivå och det ställer verkligen till det för unga. Jag tycker det skulle vara bättre med 5 procents obligatorisk amortering för alla bolån men utan krav på kapitalinsats.

fast till syvende och sist så har man ju inte råd, det är inte synd om någon som inte kan hoppa på detta pyramidspel, det är snarare omtänksamt
2019-04-14, 13:59
Medlem
Tulliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Man kan säga att med ränteavdrag har man subventionerat bostadsägande och pungslagit alla som bor i hyresrätt. Men kraftigt ökande priser har sedan alla som redan äger sitt boende hängt med och kan fortsätta klättra på bostadsmarknaden trots rätt modesta inkomster. Den som är mest lurad är den som har en hög inkomst men inget kapital, kanske någon som kommer från en arbetarbakgrund men kämpat hårt och utbildat sig. Den personen har inte en chans att äga sitt boende idag. De får flytta till obygden och köpa nån sunkig villa från 70-talet för att ha råd.

Precis så!
Oavsett egen bakgrund bör man försöka förstå folk med annan (klass)bakgrund och ha en viss ödmjukhet.

Citat:
Ursprungligen postat av 35435kjlksfdjsd
fast till syvende och sist så har man ju inte råd, det är inte synd om någon som inte kan hoppa på detta pyramidspel, det är snarare omtänksamt

Fine, jag håller med att nästan ingen har råd att hoppa på pyramidspelet utan kapital och därför bör avstå. Till syvende och sist kommer priserna falla rejält. Situationen i Filipstad (ledartext av Anna Dahlberg, Expressen:
https://www.expressen.se/ledare/anna-dahlberg/vem-hor-nodropet-fran-filipstad-/?fbclid=IwAR3n1sz1rviaispEwNl6Ri9mrxS0LJfwEXnWGYLo 4cwTDkjAb2LaOXwwwbk)
borde ses som en varning för att det har smetats rätt mycket läppstift på grisen Sverige i åratal. Jag blev nog mest upprörd över vad jag uppfattade som en översittarattityd. Sedan tycker jag fortfarande att det vore mer rättvist med obligatorisk hög amortering men mindre kapitalkrav. En sådan lösning blir mer rättvis oavsett bakgrund. Varför skall det spela roll om man belånar den egna bostadsrätten med de sista 15 % eller föräldrarnas villa? Vill man som bank riskminimera tar man rejält betalt för topplån.
2019-04-14, 14:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av crowman
I Stockholm finns det en hel subkultur av människor som närmar sig 30 som fortfarande bor som studenter som inte har råd att stadga sig. Har man inte ärvt mycket kapital så är man i princip körd. Det gäller även många akademiker. En lön för en nyutexaf ingenjör ger dig inte en bostad i Stockholm på många år även om du lever snålt.

De extrema andrahandshyrorna gör det dessutom svårt att spara.

Det lustiga med det är att dagens 30-åringar levt i ett land där det i 25 års tid hetat "det går bra för Sverige". Hur kan det gått bra när 30-åringarna "i princip är körda"???

Föräldragenerationen till dagens 30- och 40-åringar borde låta barnen leva kvar tillsammans med föräldarna och vägra andrahandsmarknaden. Eller så tänker man ut några slags planer som gör att man anpassar sig till dagens Sverige, fortfarande genom att bojkotta andrahandsmarknaden i alla städer från Borlänge eller något och söderut ända ned till Ystad. Förutsätter föräldrar som begriper att Sverige inte varit ett bra land för de flesta svenskar på ett antal årtionden vid det här laget.
2019-04-14, 14:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Grejen är ju den att bopriserna har under, i synnerhet 2010-talet, utvecklatsväldigt snabbt i förhållande till lönerna.Hade bopriserna följt inflationen, hade de flesta nog kunnat spara ihop vad som krävts under 1-3 års tid efter examen, beroende på livssituation.

Det är precis vad bopriserna gjort. Utan inflation hade de inte kunna ha stuckit iväg på det här viset.
2019-04-14, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
Invandringshypotesen är långsökt. För likväl har inte lönerna hos de svenskar som har drivit priserna stigit i korrelerande grad. Dessutom har priserna i invandrartäta områden stigit lika mycket (i vissa fall mer) än i andra. Jag är inte naiv när det gäller invandring, men den borde snarare ha haft negativ prispåverkan.

Den absolut tydligast korrelerande variabeln till bostadspriserna är reporäntan. Det är inte konstigare än så.

Att värdera en bostad är mycket abstrakt och därför använder folk i princip bara tidigare försäljningar av samma eller liknande objekt som värdemätare. Man gör egentligen ingen självständig värdering av objektets nytta. Man tar tidigare aktörers på marknaden bedömning för korrekt och, i stigande marknad, lägger på litegrann. Sedan köper man. Det är ren psykologi.

Bostadsbristen alla pratar om är dessutom överdriven. Vi har fortfarande relativt mycket boyta per kapita i Sverige. Men det hjälpte förstås inte att avskaffa fasrighetsskatten.

2 miljoner fler invånare i riket sedan 1985. För närvarande är takten mer än en importerad generation på en född i riket.

Tror du jorden är platt också?
Senast redigerad av Allmogen 2019-04-14 kl. 15:13.
2019-04-14, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Det är precis vad bopriserna gjort. Utan inflation hade de inte kunna ha stuckit iväg på det här viset.

Menar du att bopriserna följt "Ingves 2%" de sista 10 åren? Vad var namnet på planeten du bor på nu igen? Så jag kan emigrera dit. Låter ju som paradiset!
2019-04-14, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tullius
Till syvende och sist kommer priserna falla rejält. Situationen i Filipstad (ledartext av Anna Dahlberg, Expressen:
https://www.expressen.se/ledare/anna-dahlberg/vem-hor-nodropet-fran-filipstad-/?fbclid=IwAR3n1sz1rviaispEwNl6Ri9mrxS0LJfwEXnWGYLo 4cwTDkjAb2LaOXwwwbk)
borde ses som en varning för att det har smetats rätt mycket läppstift på grisen Sverige i åratal. Jag blev nog mest upprörd över vad jag uppfattade som en översittarattityd.
Bruna åsikter torgförs numera öppet av kommunchefen och vänstertidningar....

Herregud vilket liv det hade blivit om dessa åsikter presenterats för tre år sedan. Nu börjar Svensson vakna och inse vidden av katastrofen.
2019-04-14, 17:13
Avslutad
(FB) BTH bygg mot konkurs , nån som hört något?

Nån som sitter på mer info om BTH?
Vad skulle de innebära för marknaden? Hur mycket har dom byggt? Har de nå byggen de fortfarande basar för bostadsrättsföreningen?
2019-04-14, 19:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Menar du att bopriserna följt "Ingves 2%" de sista 10 åren? Vad var namnet på planeten du bor på nu igen? Så jag kan emigrera dit. Låter ju som paradiset!

Man kan ju räkna de obildade fåren till svenskar till miljoner som fått för sig att KPI är rättvisande och ens relevant. Du är en av dem. Kanske dags att börja ifrågasätta KPI när verkligheten och kartan hela tiden misstämmer.
2019-04-14, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Man kan ju räkna de obildade fåren till svenskar till miljoner som fått för sig att KPI är rättvisande och ens relevant. Du är en av dem. Kanske dags att börja ifrågasätta KPI när verkligheten och kartan hela tiden misstämmer.

Så du menar att den skrynkliga 20-lappen jag hade i bakfickan år 2010, motsvaras av 50-60 kr i köpkraft när jag går till glasskiosken idag? Som sagt, vad heter planeten?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in