2019-04-14, 12:41
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Jo, vist blir det ett sista ping, men innan det pinget måste den ha sökt mast ett
flertal gånger.
Bra att du påpekar att hon kan ha haft flera mobiler, men det vet vi ju inte, inte
det heller.
Vi måste nog också utgå ifrån att polisen har försökt ringa mobilen ett otal gånger.

Resultatet av ringande vet vi inte, men om mobilen va påslagen och kan "pinga" så
borde den också öppna om någon ringer upp den.
Om så va fallet så förstår jag inte varför man inte åker ut tidigare än torsdag kväll.

Det är ju fan så frustrerande å inte veta något.
Det här med mobilen är ungefär lika knepigt som hur och varför
hon hamnade vid planket.

"Bra att du påpekar att hon kan ha haft flera mobiler, men det vet vi ju inte, inte
det heller."

Nog hade hon flera mobiler - jobbets, privata och barnens - precis som SD.

Om någon av deras mobiler fortfarande är försvunna, så är det nog ingen större fara med det - d v s om utredarna har tagit extern hjälp av expertis i spårteknik - t ex från Frankrike där de är väldigt duktiga och t o m kan spåra om en mobil varit på en över- eller undervåning!
Citat från artikel på NFC:
Citat:
– Genom det här programmet kan vi minska antalet identiteter på mobiltelefoner som vi begär ut av operatören. Istället för att be operatören om 50 mobilidentiteter kan vi nu komma ned till tio.

– Den stora fördelen med systemet är att det är väldigt exakt och ger en exakt position. I vissa fall kan vi till och med avgöra om brottslingen har använt sin telefon på övervåningen i ett hus eller på bottenvåningen – så exakt är mjukvaran när den fungerar som bäst.

Länk till artikeln: http://nfc.polisen.se/om-nfc/nyhetsarkiv/2019/april/kan-med-stor-exakthet-saga-var-en-telefon-ar/
Citera
2019-04-14, 12:50
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Du ser ut å ha koll på burkarna, hur är det med JG, är han med SD å HD och
letar burkar eller är det någon förändring där?

Har inte haft tid att kolla. Kan tänka mig att GC sker i mindre skala än tidigare eftersom han är så engagerad i innebandy.
Citera
2019-04-14, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, tack!
Har nästan glömt det svaret.

Alltså:
"[...]Men det ger han inte 100 % alibi kan jag säga och en del uppgifter blir motstridiga i vad som framkommit i övriga vittnesmål.[...]"

Får en känsla av att man inte kunnat positionera han mobil mer exakt under den kritiska tidpunkten. Kanske har det inte så stor betydelse om den skulle ha legat hemma? Det i sig bevisar ju inget, mer än att mobilen varit i ett visst område om den inte visat sig vara i rörelse. Om det dessutom går stick i stäv med annat, som t ex vittnesmål...

Självklart kan vittnesmål vara trovärdiga, men en uppbackning av tekniska bevis ger mer tyngd åt ett vittnesmål som inte sällan kan vara osäkra.

Hade de kunnat bevisa att SDs mobil kopplat upp sig vid LWs bostad vid den aktuella tidpunkten, då hade han suttit på sannolika.

Det här fallet verkar knepigt.

Vad gäller LW:s mobil så skall polisen enligt MV, ha koll
på hur den rört sig, oavsett om den är funnen eller inte.

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)
Senast redigerad av OzzieTheOwl 2019-04-14 kl. 13:36.
Citera
2019-04-14, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
"Bra att du påpekar att hon kan ha haft flera mobiler, men det vet vi ju inte, inte
det heller."

Nog hade hon flera mobiler - jobbets, privata och barnens - precis som SD.

Om någon av deras mobiler fortfarande är försvunna, så är det nog ingen större fara med det - d v s om utredarna har tagit extern hjälp av expertis i spårteknik - t ex från Frankrike där de är väldigt duktiga och t o m kan spåra om en mobil varit på en över- eller undervåning!
Citat från artikel på NFC:

Länk till artikeln: http://nfc.polisen.se/om-nfc/nyhetsarkiv/2019/april/kan-med-stor-exakthet-saga-var-en-telefon-ar/

Med den precisionen så kan vi möjligen anta att man vet var SDs mobil befann sig
vid kritisk tidpunkt, å det va inte vid planket efter som han är ute å ränner.

Då är ju frågan om man på något som helst vis har lyckats spåra den väg som
LWs mobil har tagit, om inte så borde man se om den har stängts av, samt att
man vet om den startades på torsdags kvällen.

Det stämmer inte riktigt, tycker det luktar skunk det här om mobilen.
Kanske, möjligen att det va det TR också tyckte, obs gissning.
Citera
2019-04-14, 14:12
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Fortsätter min återblick i tråden... nu i början på augusti.

JG var på tapeten men en del i tråden var inte så pigga på att vi skulle "granska" honom.

Någon som vet hur läget är nu med kontakter mellan SD, JG och HD... tänker på hur mycket dom tillbringar sin tid tillsammans med geo-lekar?

Det kommer jag ihåg.
Det blev ett förskräckligt liv om hur synd
det var om JGs vuxna barn och hur
mobbade de skulle bli.

Det var i varjefall länge sedan SD lade
upp några bilder av dem tillsammans.

Något skrev väl att vi skulle granska JG
noga. Det kanske betyder att JG har
tagit avstånd från SD och att han är
bitter och vill straffa JG för det.
Citera
2019-04-14, 14:25
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Vad gäller LW:s mobil så skall polisen enligt MV, ha koll
på hur den rört sig, oavsett om den är funnen eller inte.

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Men det är ju helt otroligt att jag helt glömt detta inte helt oviktiga inlägg!
Tack!

Nu sätter det igång lite tankar runt detta också.
Citera
2019-04-14, 14:32
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Med den precisionen så kan vi möjligen anta att man vet var SDs mobil befann sig
vid kritisk tidpunkt, å det va inte vid planket efter som han är ute å ränner.

Då är ju frågan om man på något som helst vis har lyckats spåra den väg som
LWs mobil har tagit, om inte så borde man se om den har stängts av, samt att
man vet om den startades på torsdags kvällen.

Det stämmer inte riktigt, tycker det luktar skunk det här om mobilen.
Kanske, möjligen att det va det TR också tyckte, obs gissning.

Kanske ändå premisserna är olika, beroende på hur tätt masterna sitter?
Och tidigare var operatörerna bara tvungna att spara data sex månader. Minns inte om det har ändrats ännu, eller om det kommer att ändras, men tror att den gränsen skulle till polisens förtret tas bort. Det kommer försvåra utredningar mycket.

Så, undrar jag, är det för sent att göra nya analyser av mastttömningar?
Citera
2019-04-14, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Det kommer jag ihåg.
Det blev ett förskräckligt liv om hur synd
det var om JGs vuxna barn och hur
mobbade de skulle bli.

Det var i varjefall länge sedan SD lade
upp några bilder av dem tillsammans.

Något skrev väl att vi skulle granska JG
noga
. Det kanske betyder att JG har
tagit avstånd från SD och att han är
bitter och vill straffa JG för det.

Utan att kolla nu då har jag för mig att va JokerMannen.
Citera
2019-04-14, 15:27
Medlem
Citat:
Kanske ändå premisserna är olika, beroende på hur tätt masterna sitter?
Och tidigare var operatörerna bara tvungna att spara data sex månader. Minns inte om det har ändrats ännu, eller om det kommer att ändras, men tror att den gränsen skulle till polisens förtret tas bort. Det kommer försvåra utredningar mycket.

Så, undrar jag, är det för sent att göra nya analyser av mastttömningar?

Antar att polisen får det utskrivet på lista, eller digitalt, så det borde
inte vara några problem å gå igenom det igen.
Citera
2019-04-14, 15:29
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Jag vet inte jag, men enligt MV så är det ganska många saker som ska
kunna vara besvärande för SD, jag kan inte se några tecken på att han
verkar ha någon större anledning å vara speciellt besvärad, tyvärr.

Vi vet ju inte mycket vad utredningen har.
Det kan absolut vara mycket som är besvärande, utan att det för den skull går att kunna få honom häktad på sannolika. Kanske inte ens till en indiciekedja hållbar för ett åtal.

Indiciekedjan måste vara tät, hela vägen för att kunna sätta honom på rätt plats vid rätt tidpunkt. Även kunna peka ut honom som den som utfört mordet.
Om det inte finns säkra tekniska bindande bevis och/eller vittnen.

- Ja, han kan ha en historik med LW. Kanske mer/värre än vi vet?
- Han kan ha kontaktat LW sent på kvällen, kanske t om varit den sista kontakten.
- Kontakten kan ha innehållit en begäran om att få träffas.
- Kontakten kan också innehållit information om att SD har haft problem med att LW skulle åka till Norge eller att hon skulle tälta med BeholderX, eller både och...
- Kanske en granne har sett honom ute någonstans i det aktuella området, den aktuella tidpunkten som Flixa skrivit om. Men inte tillräckligt nära varken för tid eller plats för att kunna avgöra att det är han som är gm.
- Vittnen har inte kunnat peka ut honom som den som hörts eller setts gå med LW ner mot planket, enbart en mansröst ska ha hörts samtala med en kvinna, och en person ska ha setts utanför ett fönster. En man(?) ska också ha setts utanför LWs bostad.
- Han har inte ett tätt alibi för kvällen och den viktiga tidpunkten. Kanske är det t om så att glappet för alibit är just för den kritiska tidpunkten?
- Han ska enligt MV slirat på sanningen i förhör, och även slirat på informationen om den digitala kontakten han har haft med LW på kvällen.

Allt detta är besvärande för SD. Mycket besvärande tycker jag.

Det skulle få vem som helst att börja svettas om man var oskyldig.

Osamaj skrev också att det ska ha funnits hans DNA på LW.
Om det på det skulle stämma att LWs blod ska ha funnits i SDs bostad, skulle jag i hans kläder mer än svettas, även om det finns rimliga förklaringar.

Men det räcker inte om man inte kan bevisa att han verkligen har träffat LW och att det är just han som bragt henne om livet.

Det är ju förstås ganska osannolikt att just den kvällen, just den tidpunkten när SD har kontaktat LW och vill träffas, kanske för att prata om den stundande resan till Norge som han har synpunkter på, då kommer en random mördare och lyckas locka med henne ner till planket för att döda henne.
Eller att någon annan av hennes geocaching- vänner, utan att först hört av sig, också ska hem till henne just då i mordiska planer.

Men det är inte heller helt uteslutet, bara för att det är osannolikt...juridiskt sett.
Citera
2019-04-14, 15:34
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Antar att polisen får det utskrivet på lista, eller digitalt, så det borde
inte vara några problem å gå igenom det igen.

Räcker det med redan utskrivna listor?
Tänkte att det kanske var själva tömningen som kunde ge mer svar?

Ingen idé att jag försöker ge mig in i den här diskussionen eftersom jag kan för lite om det.

Edit:
Läste just nu Honans länkade artikel från NFC om hur de positionerar mobilen mer exakt:

"– Vi åker runt på en brottsplats och ser vilka mobiltelefoner som varit aktiva. Vi kan kartlägga information från mobiltelefonerna och kombinera GPS- koordinater med mappningen. Då kan vi se hur mobiltelefonerna har rört sig och exakt när de varit på ett visst ställe. Det kan vi göra genom att delvis replikera täckningskartan om det behövs, förklarar Hung Linh Tran Thanh."

https://nfc.polisen.se/om-nfc/nyhetsarkiv/2019/april/kan-med-stor-exakthet-saga-var-en-
telefon-ar/

Så om jag fattar det rätt verkar det som att det räcker med de masttömningar som redan har gjorts. Analyserna ligger på att göra en replikation och arbeta utefter det.
Senast redigerad av notknapparen 2019-04-14 kl. 15:49. Anledning: Tillägg
Citera
2019-04-14, 15:47
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Citat:
Nu börjar mitt minne runt detta klarna något (lite).

Kanske har du rätt, att någon pillade på mobilen då.
Men nu har jag en ny teori....

Att det var i samband med att mobilens batteri ladddade ur helt som en sista signal sändes till en mast.

--------------------------------
Den 19/5 hittade man ett "fynd" i skogen som man bar bort i brun påse. Det var innan kroppen hittades men samma dag, redan vid 13-tiden. Det var efter ett tips från en privatperson som fyndet gjordes.

https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/foremal-hittat-i-sokandet-efter-lena-wesstrom-45/
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/6n0Wor/foremal-har-hittats-i-sokandet-efter-forsvunna-lena

Datumet för detta fynd blandade jag ihop med pingningen av mobilen. Fyndet behöver naturligtvis inte vara mobilen, men kan vara det också. I Expressens reportage pratar reportern om de kvarlämnade sakerna i hemmet, varav mobil är en av dem. LW kan ju ha haft ytterligare en som hon hade med hem. Det skulle alltså kunna vara denna man hittade.

Minns också att vi pratade om att efter att fyndet gjorts den 19/5 (och omnämnandet i pressen av pingningen 18/5), så verkade sökandet i området avslutats. Detta gjorde att flera i tråden drog slutsatsen att det kunde bero på att man faktiskt hade hittat mobilen, annars skulle sökandet fortgå.

Tidigare i tråden skrev du att alla mobiler har kontakt med mast via signal en gång/h (eller något liknande) om batteriet ännu fungerar. Denna signal kan väl förmodligen inte vara spårbar om mobilen är avstängd eftersom det borde lett till att mobilen skulle ha kunnat pejlas tidigare, redan initialt? Det inte bara i detta fall misstänker jag?

Jag vet att i ett fall om en försvunnen person, Patrik Linfeldt, fick polisen en uppkoppling från mast i samband med att mobilen satts på eller stängts av. Det var den sista uppkopplingen som den mobilen gjorde.

I den tråden om försvinnandet av Patrik fanns en person som hävdade att detta var typiska tecken på batteritorsk:

"– Den har startats igång eller stängts av. Något har hänt. Det är den sista aktiviteten vi har, förklarar Eldblom." (från Nyheter24)

"Detta (det fetade) är typiska tecken på batteritorsk. [...]"
https://www.flashback.org/p61038418#p61038418

"Eftersom jag jobbat med denna typ av signalspaning i några decennier, ville jag bara bidra lite av den erfarenhet man samlat på sig."
https://www.flashback.org/p61048367#p61048367

Så min nu mycket okvalificerade gissning utifrån detta är att det var då mobilens batteri tog slut. Ett sista ping mot masten i samband med urladdningen...

Som sagt, enbart en gissning utifrån det lilla jag vet om detta. Kan det ligga till på det viset?

Både Iphone- och Samsungmobiler verkar ha en valbar funktion som sänder enheternas senaste position då batteriet understiger en nivå som riskerar att de stängs av, vad jag förstår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in