2019-04-13, 22:33
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Ja, jag vill minnas att man gjorde så rätt snart.

Men har man sagt exakt när pingningen gjordes?

Det är sant.
Pingningen kan ju ha gjorts vid en betydligare tidigare tidpunkt än när det publicerades.

Har det någonsin redogjorts för något datum för när piningningen gjordes?
Citera
2019-04-13, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det är sant.
Pingningen kan ju ha gjorts vid en betydligare tidigare tidpunkt än när det publicerades.

Har det någonsin redogjorts för något datum för när piningningen gjordes?
Har det ens säkerställts att AB:s uppgifter om pingningen skulle vara korrekta?
Tidningen påstår sig ha fått den uppgiften. Den är INTE konfirmerad!

Vill bara påminna om de blodiga kläderna. En uppgift AB gick ut med. Lika obekräftat.
En tidningsanka.

Uppgifter i AB bör alltid tas med största misstänksamhet. Var finns flashbackarnas källkritik..?
Citera
2019-04-13, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Har det ens säkerställts att AB:s uppgifter om pingningen skulle vara korrekta?
Tidningen påstår sig ha fått den uppgiften. Den är INTE konfirmerad!

Vill bara påminna om de blodiga kläderna. En uppgift AB gick ut med. Lika obekräftat.
En tidningsanka.

Uppgifter i AB bör alltid tas med största misstänksamhet. Var finns flashbackarnas källkritik..?

Ja, det tål att påpekas.
Detta torde nog vara ett av de mer trådsanningsbemängda fallen på FB.

Tänker i sammanhanget också på uppgiften om Den Öppna Dörren: det är väl ej heller något som konfirmerats från officiellt/polisiärt håll?
Citera
2019-04-13, 23:36
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moralensväktare
Det är säkra källor som bekräftar att man funnit blod i hennes lägenhet och även utanför därav man utöka avspärrningen.
Vad hände med det här "spåret"?

Har inte hittat någon förklaring/demeti till det i tråden, kanske var inte källorna så säkra.
Citera
2019-04-14, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Tack!
Tack till dig och även CarlJanne!

Hittade en artikel från 18/5 från AB:

"Enligt uppgifter till Aftonbladet har polisen pingat Lenas mobiltelefon till ett område i närheten av hennes bostad."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/5VzR16/polisen-har-lokaliserat-lenas-telefon-till-naromradet

I tråden kan jag hitta uppgifter 18/5 om mobilen som pingats:

"Citat:
Enligt uppgifter till Aftonbladet har polisen pingat Lenas mobiltelefon till ett område i närheten av hennes bostad.

Har hon blivit dödad hemma och utsläpad i skogen??
"

https://www.flashback.org/sp64085844

Var det en 17:e eller den 18:e som mobilen pingades? Jag är lite för trött och okoncentrerad, men just nu hittar jag inget före den 18:e.

Men oavsett, varför kunde mobilen inte pingas innan dess?
CarlJanne?

Som jag kommer ihåg så ryckte polisen ut på torsdagen eftermiddag/kväll med
media i hälarna.

Jag tror att någon knäppte på den då, annars borde man ha fått korn på
den tidigare.
Eftersom man rubricerade försvinnandet som människorov så gott som omgående
vore det märkligt om man inte sökte mobilen samtidigt.
Citera
2019-04-14, 01:52
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
När tråden ännu låg på "Försvunna personer" så var det en del som undrade om syftet med att polisen läckte uppgift om pingad mobil var för att provocera fram någon aktivitet där man misstänkte människorov (och följaktligen om det inte skulle kunna stressa en potentiell GM för den händelse att LW ännu skulle varit vid liv).
Ja "pingningen" har ju aldrig gått att få ihop riktigt, av flera skäl som redan har diskuterats. Skulle inte förvåna mig om polisen hittade på det där i ett försök att få någon att röja sig.

En minut in i podden här berättar Hasse Aro om ett rånfall där polisen gick ut i media med att man letade efter flyktbilen, för där kunde det finnas DNA och andra spår sade man. Vad man inte berättade var att man redan hade hittat bilen, och nu hade span på den. Rånarna blev nervösa och åkte till bilen för att kolla att de inte hade glömt något, och polisen kunde ta dem:
https://podcasts.nu/avsnitt/fallen-jag-aldrig-glommer-med-hasse-aro/12-trojan-i-efterlyst

Dessutom, tre minuter in i Expressens videoinslag här säger reportern att en av anledningarna till att man misstänkte människorov i LW:s fall var bl.a. att mobilen var kvar i huset:
https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/polisen-vadjar-om-tips-efter-forsvunna-lena/
Senast redigerad av Draifos 2019-04-14 kl. 02:22.
Citera
2019-04-14, 03:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ja "pingningen" har ju aldrig gått att få ihop riktigt, av flera skäl som redan har diskuterats. Skulle inte förvåna mig om polisen hittade på det där i ett försök att få någon att röja sig.

En minut in i podden här berättar Hasse Aro om ett rånfall där polisen gick ut i media med att man letade efter flyktbilen, för där kunde det finnas DNA och andra spår sade man. Vad man inte berättade var att man redan hade hittat bilen, och nu hade span på den. Rånarna blev nervösa och åkte till bilen för att kolla att de inte hade glömt något, och polisen kunde ta dem:
https://podcasts.nu/avsnitt/fallen-jag-aldrig-glommer-med-hasse-aro/12-trojan-i-efterlyst

Dessutom, tre minuter in i Expressens videoinslag här säger reportern att en av anledningarna till att man misstänkte människorov i LW:s fall var bl.a. att mobilen var kvar i huset:
https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/polisen-vadjar-om-tips-efter-forsvunna-lena/

Nja, om Expressens uppgift stämmer så kan jag inte se någon
vits med "hittepåping", GM vet sannolikt att LW inte hade någon mobil med sig.

Om GM har norpat mobilen så vet ju GM dess öde.

Oavsett hur det ligger till så har jag svårt å se någon vits med en "hittepåping", vad
skulle vitsen med det kunna vara.

Jag tror att någon öppnade mobilen i närheten av platsen polisen sökte av.

MGM tycks ju vara tekniknörd och vet sannolikt vad som händer när en
eftersökt mobil går igång, nog om det då, kanske är lugnast så för stunden.
Citera
2019-04-14, 07:32
Medlem
Fortsätter min återblick i tråden... nu i början på augusti.

JG var på tapeten men en del i tråden var inte så pigga på att vi skulle "granska" honom.

Någon som vet hur läget är nu med kontakter mellan SD, JG och HD... tänker på hur mycket dom tillbringar sin tid tillsammans med geo-lekar?
Citera
2019-04-14, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Kan du med länkar tack, styrka vad du påstår i det jag fetat?
Eller, ifall du inte vet hur man länkar, åtminstone skriva vilka nick du menar skulle haft invändningar mot att JG skulle granskas?

OffT: Netiketten bjuder att man styrker vad man påstår. Annars är det man påstår egentligen bara en åsikt.
Jag syftar på Rosa och EGT... det vet de flesta som följt tråden...
Citera
2019-04-14, 08:36
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Fortsätter min återblick i tråden... nu i början på augusti.
Håll gärna koll på om du hittar något om blod i BO:s lägenhet som jag undrade över i i ett tidigare inlägg. Någon hade en teori om att något slags våld startade redan vid bostaden men det verkade vara mest spekulationer, som MV:s inlägg kanske också var. Eller så var det helt enkelt osäkra källor.
Senast redigerad av MrBarnaby 2019-04-14 kl. 08:38.
Citera
2019-04-14, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Jag syftar på Rosa och EGT... det vet de flesta som följt tråden...
Ok, tack för info.

OffT: Jag gör inga anspråk på att kunna greppa allt som skrivits i den här tråden. Det är närmast en omöjlighet att veta hur vart och ett av alla nick här ställt sig i en viss fråga, t ex om hur JG skall behandlas. Med silkesvantar gissar jag att du då menar?

OnT: Du skriver att du hittat nåt publicerat i augusti. Kan du ge datum så är det lättare att hitta? Det skrevs ju så mycket vid den tiden.
Citera
2019-04-14, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Håll gärna koll på om du hittar något om blod i BO:s lägenhet som jag undrade över i i ett tidigare inlägg. Någon hade en teori om att något slags våld startade redan vid bostaden men det verkade vara mest spekulationer, som MV:s inlägg kanske också var. Eller så var det helt enkelt osäkra källor.
Några "säkra källor" ang blod i lgh har jag inte funnit...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in