2019-04-14, 08:52
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Några "säkra källor" ang blod i lgh har jag inte funnit...
Okej tackar.

Jag "skannade" juni/juli lite snabbt och där diskuterades det i några inlägg men som du skriver, inga säkra källor.

Efter det verkar det som det glömts bort.
Citera
2019-04-14, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Ok, tack för info.

OffT: Jag gör inga anspråk på att kunna greppa allt som skrivits i den här tråden. Det är närmast en omöjlighet att veta hur vart och ett av alla nick här ställt sig i en viss fråga, t ex om hur JG skall behandlas. Med silkesvantar gissar jag att du då menar?

OnT: Du skriver att du hittat nåt publicerat i augusti. Kan du ge datum så är det lättare att hitta? Det skrevs ju så mycket vid den tiden.
Hade Du läst hela mitt inlägg så skrev jag i början av augusti... (tror att det är den 3:e som är läsbar vad gäller deras inlägg ang JG)
Citera
2019-04-14, 09:56
Medlem
Citat:
Hade Du läst hela mitt inlägg så skrev jag i början av augusti... (tror att det är den 3:e som är läsbar vad gäller deras inlägg ang JG)
Jo, jag läste hela ditt inlägg.
Nu vet jag var jag skall börja, tack.
Jag är, likt många andra på vår jord, ganska lat och bekväm.
Citera
2019-04-14, 10:14
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Fortsätter min återblick i tråden... nu i början på augusti.

JG var på tapeten men en del i tråden var inte så pigga på att vi skulle "granska" honom.

Någon som vet hur läget är nu med kontakter mellan SD, JG och HD... tänker på hur mycket dom tillbringar sin tid tillsammans med geo-lekar?
Citat:
Du måste gå längre tillbaka än så för att förstå hur det där började. JG nämndes redan i maj, hans namn hade enligt MD kommit upp i bönekedjan. Att HD skulle vara intressant i utredningen kom 21/5 från en lokaltidning som heter VLT.
Senast redigerad av Draifos 2019-04-14 kl. 10:16.
Citera
2019-04-14, 10:21
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Som jag kommer ihåg så ryckte polisen ut på torsdagen eftermiddag/kväll med
media i hälarna.

Jag tror att någon knäppte på den då, annars borde man ha fått korn på
den tidigare.
Eftersom man rubricerade försvinnandet som människorov så gott som omgående
vore det märkligt om man inte sökte mobilen samtidigt.

Nu börjar mitt minne runt detta klarna något (lite).

Kanske har du rätt, att någon pillade på mobilen då.
Men nu har jag en ny teori....

Att det var i samband med att mobilens batteri ladddade ur helt som en sista signal sändes till en mast.

--------------------------------
Den 19/5 hittade man ett "fynd" i skogen som man bar bort i brun påse. Det var innan kroppen hittades men samma dag, redan vid 13-tiden. Det var efter ett tips från en privatperson som fyndet gjordes.

https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/foremal-hittat-i-sokandet-efter-lena-wesstrom-45/
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/6n0Wor/foremal-har-hittats-i-sokandet-efter-forsvunna-lena

Datumet för detta fynd blandade jag ihop med pingningen av mobilen. Fyndet behöver naturligtvis inte vara mobilen, men kan vara det också. I Expressens reportage pratar reportern om de kvarlämnade sakerna i hemmet, varav mobil är en av dem. LW kan ju ha haft ytterligare en som hon hade med hem. Det skulle alltså kunna vara denna man hittade.

Minns också att vi pratade om att efter att fyndet gjorts den 19/5 (och omnämnandet i pressen av pingningen 18/5), så verkade sökandet i området avslutats. Detta gjorde att flera i tråden drog slutsatsen att det kunde bero på att man faktiskt hade hittat mobilen, annars skulle sökandet fortgå.

Tidigare i tråden skrev du att alla mobiler har kontakt med mast via signal en gång/h (eller något liknande) om batteriet ännu fungerar. Denna signal kan väl förmodligen inte vara spårbar om mobilen är avstängd eftersom det borde lett till att mobilen skulle ha kunnat pejlas tidigare, redan initialt? Det inte bara i detta fall misstänker jag?

Jag vet att i ett fall om en försvunnen person, Patrik Linfeldt, fick polisen en uppkoppling från mast i samband med att mobilen satts på eller stängts av. Det var den sista uppkopplingen som den mobilen gjorde.

I den tråden om försvinnandet av Patrik fanns en person som hävdade att detta var typiska tecken på batteritorsk:

"– Den har startats igång eller stängts av. Något har hänt. Det är den sista aktiviteten vi har, förklarar Eldblom." (från Nyheter24)

"Detta (det fetade) är typiska tecken på batteritorsk. [...]"
https://www.flashback.org/p61038418#p61038418

"Eftersom jag jobbat med denna typ av signalspaning i några decennier, ville jag bara bidra lite av den erfarenhet man samlat på sig."
https://www.flashback.org/p61048367#p61048367

Så min nu mycket okvalificerade gissning utifrån detta är att det var då mobilens batteri tog slut. Ett sista ping mot masten i samband med urladdningen...

Som sagt, enbart en gissning utifrån det lilla jag vet om detta. Kan det ligga till på det viset?
Citera
2019-04-14, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
När man har sin mobil med sig och har WiFi på, vill mobilen koppla upp sig på närliggande nät. Jag undrar om detta kunnat vara till hjälp för utredarna att se var SD befunnit sig under den kritiska tidpunkten.

Dvs OM han hade mobilen och WiFi påslagen/et. Om mobilmasterna inte kunnat avslöja hans rörelser exakt, skulle detta kunnat vara till hjälp.

Om hans mobil varit kvar i hemmet hela kvällen/natten, har den varit avstängd vid kritiska tidpunkter? Brukar den ofta vara avstängd, kan man se avvikelse i ett mönster?

Hade han inte sin mobil med sig om han gått ut och ner till LW? Eller låg den kvar hemma?
Avstängd? WiFi avstängt? Flygplansläge?

Är väl kanske inte någon hjälp för dig i dina frågor gällande SD:s mobil,
men i nedanstående inlägg från oktober-18 svarade Moralensväktare
på dina funderingar om SD:s mobilaktivitet samt inloggning dator, under
mordkvällen och natten.

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)
Citera
2019-04-14, 11:28
Medlem
notknapparens avatar
Nedan några inlägg m blod i och utanför LWs lägenhet:

20/5:
Citat:
Ursprungligen postat av Moralensväktare
Det är säkra källor som bekräftar att man funnit blod i hennes lägenhet och även utanför därav man utöka avspärrningen.

18/6:
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Du behöver inte tro på mina uppgifter.
Men FB är ju ett ställe där man kan dela uppgifter man fått.
Kan säga som så mycket att min bror känner en hen som kände LW. Denne hen berättade att blod fanns i hemmet.
Mängden blod eller var det hittats pratades det inget om. Min bror ville inte fråga heller då vederbörande var i sorg över det som inträffat.
Ser inte varför vännen skulle ljuga om blodet men vännen kan fått fel info från något håll , jag bara delar vad jag fått till mig.

11/8:
Citat:
Ursprungligen postat av Moralensväktare
Ska revidera mitt inlägg tidigt i utredningen om att man ökade ut avspärrningen utanför LW bostad och anledningen skulle vara att man hittat blod.

Man vet idag att mördaren befann sig utanför LW bostad och väntade på att hon skulle komma ut. Avspärrningen gjordes för att leta efter spår som fimpar, snus spott eller liknande spår. Vet inte vad den undersökningen fått fram för spår om det överhuvudtaget fanns några spår som kan leda till en gärningsman.

Det kan absolut ha funnits blodspår i LWs lägenhet, men det är väl inte säkert att detta har med mordet att göra alls, eller i vart fall inte kunnat styrka att det har med mordet att göra.

Det känns i mina ögon rätt osannolikt att om det skulle ha varit blodspill redan vid lägenheten, hur skulle gm kunnat få LW ända ner till planket utan att hon skrikit på hjälp? Även om han knivhotat henne?

Sedan har vi ju fått uppgifter om en man och en kvinna som ska ha hörts samtala gåendes i riktning mot planket....

Svårt att få ihop det.
Citera
2019-04-14, 11:33
Medlem
Honan6s avatar
Jag måste erkänna att jag förundras över MGM:s tydliga behov av använda sitt GC-konto till att skämta och bjuda på ironiska budskap - kanske främst till andra GC:are (?), men även till Fb-trådskrivare/läsare.

Igår upptäckte jag att han hade klämt in en loggtext och bild i sin stora samling där han i bildtexten talar om *Spoiler Alert (Varning för *spoiler = förstöra med att berätta/skriva för mycket).
Han har laddat upp en bild på sig och sin exfru uppe i ett träd - de ser väldigt nöjda ut tillsammans. (Btw. Nu har även SD tagit av sig vigselringen)

Bildtext:
Citat:
Spoiler alert? Lös uppgiften och kolla, men inga koordinater i bilden
http://forumbilder.se/I5342/spoiler-alert

SD loggtext:
Nyligen efterloggad med GC-datum 23/3 -19 (han skrev inte FTF, men det gjorde HD)

Citat:
Vi börjar logga denna så den fortfarande inte hade någon nätlogg, till skillnad från den andra nya. Efter felkörningen missar vi lämplig P-plats och får vända åter. Enliten skogstur, och vips var den fina loggen funnen och signerad. Snygg! Både myst och gömma. Tack för allt!

Ja jäklar, så kom då två nya roliga mystar. Sätter igång och filurar ihop med Systern, och efter en viss mängd möda, och någon paus i lösande för kaffe i solen har vi grönt. Tnken var aldrig att åka då vi har olika och andra planer för dagen. Men genom herrens försyn (eller ren flax) så ändras planer om och vi åker efter en stunds tvekande. Det är lite absurt att åka så här långt för en FTF, men ändå lika spänt som vanligt. Medan hon kör knappar jag in koordianter till den första, men lyckas vända på siffror, och den trädgård vi besökte innehöll ingen cache... Gör om och gör rätt och far bort några kilometer. Det blir en FTF, men också några burkar till och vi avslutar med högst lyxigt fika på Gyldene Måsen innan tiigare nämnda sysslor ska tas om hand. En fin halvdag på det stora hela!

HD:s text daterad 23/3 -19:
Citat:
{*FTF*} @ 16:44

Solen skiner och jag borde egentligen vara ute och ta till vara på vårsolen men istället sitter jag och får ny kunskap om olika händelser i Sverige. Jag får ändå lite ute känsla eftersom jag har torkat av i uterummet och sitter där med en kopp kaffe. Söker efter information tillsammans med HerrTD med varierande resultat. Svaret på en fråga sitter långt inne men tillslut går det ihop och det blir grönt i certitude. Beslutar oss för att inte åka även om dagens båda nya är lösta och ologgade jag har andra planer som dock snart ändras och jag tänker om. Klart vi ska åka, hur galet det än är. På platsen blåser det rejält och som tur är hittas den fina burken snabbt och en tom loggremsa kan rullas ut. Stort tack Freaky för dessa roliga och lärorika mystar!

Citera
2019-04-14, 11:50
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
mordkvällen och natten.

Ja, tack!
Har nästan glömt det svaret.

Alltså:
"[...]Men det ger han inte 100 % alibi kan jag säga och en del uppgifter blir motstridiga i vad som framkommit i övriga vittnesmål.[...]"

Får en känsla av att man inte kunnat positionera han mobil mer exakt under den kritiska tidpunkten. Kanske har det inte så stor betydelse om den skulle ha legat hemma? Det i sig bevisar ju inget, mer än att mobilen varit i ett visst område om den inte visat sig vara i rörelse. Om det dessutom går stick i stäv med annat, som t ex vittnesmål...

Självklart kan vittnesmål vara trovärdiga, men en uppbackning av tekniska bevis ger mer tyngd åt ett vittnesmål som inte sällan kan vara osäkra.

Hade de kunnat bevisa att SDs mobil kopplat upp sig vid LWs bostad vid den aktuella tidpunkten, då hade han suttit på sannolika.

Det här fallet verkar knepigt.
Citera
2019-04-14, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nu börjar mitt minne runt detta klarna något (lite).

Kanske har du rätt, att någon pillade på mobilen då.
Men nu har jag en ny teori....

Att det var i samband med att mobilens batteri ladddade ur helt som en sista signal sändes till en mast.

--------------------------------
Den 19/5 hittade man ett "fynd" i skogen som man bar bort i brun påse. Det var innan kroppen hittades men samma dag, redan vid 13-tiden. Det var efter ett tips från en privatperson som fyndet gjordes.

https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/foremal-hittat-i-sokandet-efter-lena-wesstrom-45/
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/6n0Wor/foremal-har-hittats-i-sokandet-efter-forsvunna-lena

Datumet för detta fynd blandade jag ihop med pingningen av mobilen. Fyndet behöver naturligtvis inte vara mobilen, men kan vara det också. I Expressens reportage pratar reportern om de kvarlämnade sakerna i hemmet, varav mobil är en av dem. LW kan ju ha haft ytterligare en som hon hade med hem. Det skulle alltså kunna vara denna man hittade.

Minns också att vi pratade om att efter att fyndet gjorts den 19/5 (och omnämnandet i pressen av pingningen 18/5), så verkade sökandet i området avslutats. Detta gjorde att flera i tråden drog slutsatsen att det kunde bero på att man faktiskt hade hittat mobilen, annars skulle sökandet fortgå.

Tidigare i tråden skrev du att alla mobiler har kontakt med mast via signal en gång/h (eller något liknande) om batteriet ännu fungerar. Denna signal kan väl förmodligen inte vara spårbar om mobilen är avstängd eftersom det borde lett till att mobilen skulle ha kunnat pejlas tidigare, redan initialt? Det inte bara i detta fall misstänker jag?

Jag vet att i ett fall om en försvunnen person, Patrik Linfeldt, fick polisen en uppkoppling från mast i samband med att mobilen satts på eller stängts av. Det var den sista uppkopplingen som den mobilen gjorde.

I den tråden om försvinnandet av Patrik fanns en person som hävdade att detta var typiska tecken på batteritorsk:

"– Den har startats igång eller stängts av. Något har hänt. Det är den sista aktiviteten vi har, förklarar Eldblom." (från Nyheter24)

"Detta (det fetade) är typiska tecken på batteritorsk. [...]"
https://www.flashback.org/p61038418#p61038418

"Eftersom jag jobbat med denna typ av signalspaning i några decennier, ville jag bara bidra lite av den erfarenhet man samlat på sig."
https://www.flashback.org/p61048367#p61048367

Så min nu mycket okvalificerade gissning utifrån detta är att det var då mobilens batteri tog slut. Ett sista ping mot masten i samband med urladdningen...

Som sagt, enbart en gissning utifrån det lilla jag vet om detta. Kan det ligga till på det viset?

Jo, vist blir det ett sista ping, men innan det pinget måste den ha sökt mast ett
flertal gånger.
Bra att du påpekar att hon kan ha haft flera mobiler, men det vet vi ju inte, inte
det heller.
Vi måste nog också utgå ifrån att polisen har försökt ringa mobilen ett otal gånger.

Resultatet av ringande vet vi inte, men om mobilen va påslagen och kan "pinga" så
borde den också öppna om någon ringer upp den.
Om så va fallet så förstår jag inte varför man inte åker ut tidigare än torsdag kväll.

Det är ju fan så frustrerande å inte veta något.
Det här med mobilen är ungefär lika knepigt som hur och varför
hon hamnade vid planket.
Citera
2019-04-14, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
mordkvällen och natten.

Jag vet inte jag, men enligt MV så är det ganska många saker som ska
kunna vara besvärande för SD, jag kan inte se några tecken på att han
verkar ha någon större anledning å vara speciellt besvärad, tyvärr.
Citera
2019-04-14, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Jag måste erkänna att jag förundras över MGM:s tydliga behov av använda sitt GC-konto till att skämta och bjuda på ironiska budskap - kanske främst till andra GC:are (?), men även till Fb-trådskrivare/läsare.

Igår upptäckte jag att han hade klämt in en loggtext och bild i sin stora samling där han i bildtexten talar om *Spoiler Alert (Varning för *spoiler = förstöra med att berätta/skriva för mycket).
Han har laddat upp en bild på sig och sin exfru uppe i ett träd - de ser väldigt nöjda ut tillsammans. (Btw. Nu har även SD tagit av sig vigselringen)

Bildtext:

http://forumbilder.se/I5342/spoiler-alert

SD loggtext:
Nyligen efterloggad med GC-datum 23/3 -19 (han skrev inte FTF, men det gjorde HD)

HD:s text daterad 23/3 -19:

Du ser ut å ha koll på burkarna, hur är det med JG, är han med SD å HD och
letar burkar eller är det någon förändring där?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in