2017-06-21, 04:12
Medlem
Kan det vara så att Patriks väskor blev stulna på tåget och dumpade i Hallsberg efter att tjuven tagit eventuella värdesaker?
Citera
2017-06-21, 07:47
Medlem
CallePhilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felix52
Om det stämmer vad som beskrivs i denna artikel, är det batteriet som är urladdat.
Jag ser ingenstans i artikeln att batteriet är urladdat. Länk till artikeln: https://nyheter24.se/nyheter/inrikes/885360-polisen-soker-forsvunna-patrik-sparet-slutar-vid-en-vaska

"Den sista aktiviteten från mobiltelefonen

När Patrik åkte från Falun mot Mjölby, där han egentligen skulle bytt tåg, pratade han med sin familj på telefon två gånger. Under resan tog pengarna slut på Patriks kontantkort. Han fick då låna en telefon av en kvinna på tåget, och hennes telefon kunde familjen ringa om de ville nå fram till Patrik.

Det var i samband som Patrik plötsligt hoppade av tåget i Hallsberg som polisen har lyckats spåra aktivitet från hans telefon.

– Den har startats igång eller stängts av. Något har hänt. Det är den sista aktiviteten vi har, förklarar Eldblom.
"

Det kan ju mycket väl vara så att de trodde att det inte gick att svara på samtal när kortet var urladdat.

Mammans inlägg i Facebook-gruppen bekräftar att pengarna var slut på kontantkortet:
Citat:
Ursprungligen postat av Fridfullt
Här är hennes inlägg i sin helhet:

".....................................
Ja Patrik har åkt denna tågresa mellan Falun och Malmö mååånga gånger. Måndagen den 22/5 kl.11.30 åkte han med tåget från Falun. Jag pratade med honom länge. Han var nedstämd.
Pengarna tog slut på hans kontantkort och han fick låna en mobil av en mycket vänlig kvinna. Jag laddade sen hans mobil med mer pengar.
Tåget stod still 15 minuter i Hallsberg, då trodde Patrik att han var i Mjölby där han skulle byta tåg. Detta har räknats ut med hjälp av noggrann granskning av telefonloggar och SJ:s tågtider. Det är bekräftat med vittne och övervakningskameror att Patrik steg av där.
....................................
"

Något har hänt med Patriks telefon ungefär samtidigt som han klev av tåget och det är inte någonstans, vad jag kan se, bekräftat att batteriet har laddat ur. Självklart kan så vara fallet.

Vad har hänt med telefonen?
  • Batteriet urladdat?
  • Avstängd?
  • Förstörd? T.ex. hamnat i vatten, krossats eller dylikt.

Finns det något annat tänkbart som kan ha hänt som gjort att telefonen har sänt en sista signal mot masten i Hallsberg?
Citera
2017-06-21, 07:52
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DevinScarlettes
Kan det vara så att Patriks väskor blev stulna på tåget och dumpade i Hallsberg efter att tjuven tagit eventuella värdesaker?

Enligt övervakningskameror och vittnen steg Patrik av i Hallsberg. Om han inte haft med sig väskorna skulle det ha synts på filmen.
Citera
2017-06-21, 09:21
Medlem
När/hur fick föräldrarna reda på att han gått av i Hallsberg?
Citera
2017-06-21, 10:43
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fridfullt
Här är hennes inlägg i sin helhet:

"Jag har tagit bort flera kommentarer idag där jag har tyckt att spekulationerna urartat.

Vi är innerligt tacksamma för ert engagemang och vilja att hjälpa.

Det vi behöver hjälp med är: sprida efterlysningen , kolla om ni ser Patrik där ute, var han nu är och se till att han blir omhändertagen och får hjälp.
Det är vi föräldrar och polisen som gör utredningen.

Det som spekulationerna handlar om är personligt och inte något man behöver veta för att hjälpa oss att finna honom. Men…jag ska än en gång berätta:

Patrik var utbränd efter att ha arbetat enormt hårt. Han blev deprimerad. Vi ville att han snabbt skulle komma hem så att vi skulle kunna hjälpa honom.

HADE VI VETAT HUR ILLA DET VAR HADE VI ALDRIG LÅTIT HONOM ÅKA TÅGET SJÄLV UTAN KÖRT UPP OCH HÄMTAT HONOM!!!!!!!!!!!!!

Ja Patrik har åkt denna tågresa mellan Falun och Malmö mååånga gånger. Måndagen den 22/5 kl.11.30 åkte han med tåget från Falun. Jag pratade med honom länge. Han var nedstämd.
Pengarna tog slut på hans kontantkort och han fick låna en mobil av en mycket vänlig kvinna. Jag laddade sen hans mobil med mer pengar.
Tåget stod still 15 minuter i Hallsberg, då trodde Patrik att han var i Mjölby där han skulle byta tåg. Detta har räknats ut med hjälp av noggrann granskning av telefonloggar och SJ:s tågtider. Det är bekräftat med vittne och övervakningskameror att Patrik steg av där.
Efter försvinnandet pratade vi med Patriks lärare och kompisar. Då förstod vi att han gått in i en trolig psykos och blivit förvirrad. Vi har även pratat med expertis om detta.

Någon undrade vad vi hade pratat om på tåget. Jag kan nog tycka att det bara är privat och endast angår mig och Patrik. Men för all del…jag ska berätta… Vi pratade om att vi skulle hjälpa Patrik när han kom hem, vi pratade om att vi skulle vandra i skogen, laga mat tillsammans, ta en dag i taget. Ja allt sånt som man mår bra av och som man läker av.

ALLA NI SOM HAR HJÄLPT OSS ATT SÖKA, SPRIDA EFTERLYSNINGEN, SÄTTA UPP LAPPAR, ORDNA MED MAT OCH BOENDE TILL SÖKANDE, SPÅRA MED HUNDAR, TRYCKA UPP FLYGBLAD, SÄTTA UPP FLYGBLAD, INFORMERA OCH SPRIDA EFTERLYSNINGEN PÅ RESTAURANGER, AFFÄRER, BUSSHÅLLPLATSER, BYGGA UPP FB-SIDAN ”HITTA PATRIK”, SKÖTA DEN, GE OSS TIPS, VARMA ORD OCH KRAMAR, RINGA IN OBS TILL POLISEN ETC. ETC. NI ÄR OVÄRDERLIGA, NI ÄR VÅRA HJÄLTAR OCH NI GER OSS HOPP.

Detta är en mardröm utan dess like och vi längtar efter att få hem vår älskade Patrik!!!!!!
"

Skrivet av Patriks mamma i Facebookgruppen Hitta Patrik.

Det mamman skriver angående att Patrik av misstag klev av tåget i Hallsberg stämmer väl överens med den redogörelse jag gjorde i ett inlägg i början av den här tråden.

Ett väldigt, väldigt gripande inlägg från mamman!

Hemskt att som förälder behöva utsättas för människors spekulationer i denna hemska situation, om de ska vara ansvariga på något sätt för vad som hänt.

Föräldrarna kommer att resten av sina liv känna skuld och sorg som ingen ska behöva göra!

Det kan vara bra att vi på denna tråd också tar till oss detta.
Det är verkliga människor det handlar om.
Citera
2017-06-21, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ett väldigt, väldigt gripande inlägg från mamman!

Hemskt att som förälder behöva utsättas för människors spekulationer i denna hemska situation, om de ska vara ansvariga på något sätt för vad som hänt.

Föräldrarna kommer att resten av sina liv känna skuld och sorg som ingen ska behöva göra!

Det kan vara bra att vi på denna tråd också tar till oss detta.
Det är verkliga människor det handlar om.

Håller fullständigt med dig, kan inte alla sluta och spekulera så mycket ?
Respekt och hänsyn tack
Citera
2017-06-21, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CallePhille
Jag ser ingenstans i artikeln att batteriet är urladdat. Länk till artikeln: https://nyheter24.se/nyheter/inrikes/885360-polisen-soker-forsvunna-patrik-sparet-slutar-vid-en-vaska

"[i]Den sista aktiviteten från mobiltelefonen

När Patrik åkte från Falun mot Mjölby, där han egentligen skulle bytt tåg, pratade han med sin familj på telefon två gånger. Under resan tog pengarna slut på Patriks kontantkort. Han fick då låna en telefon av en kvinna på tåget, och hennes telefon kunde familjen ringa om de ville nå fram till Patrik.

Det var i samband som Patrik plötsligt hoppade av tåget i Hallsberg som polisen har lyckats spåra aktivitet från hans telefon.

– Den har startats igång eller stängts av. Något har hänt. Det är den sista aktiviteten vi har, förklarar Eldblom.[/http://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/219734I]"

Det kan ju mycket väl vara så att de trodde att det inte gick att svara på samtal när kortet var urladdat.

Mammans inlägg i Facebook-gruppen bekräftar att pengarna var slut på kontantkortet:

Något har hänt med Patriks telefon ungefär samtidigt som han klev av tåget och det är inte någonstans, vad jag kan se, bekräftat att batteriet har laddat ur. Självklart kan så vara fallet.

• Batteriet urladdat?
  • Avstängd?

Finns det något annat tänkbart som kan ha hänt som gjort att telefonen har sänt en sista signal mot masten i Hallsberg?

Detta (det fetade) är typiska tecken på batteritorsk.
Om pengarna är slut är den fortfarande sökbar.
Citera
2017-06-21, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CallePhille

"Den sista aktiviteten från mobiltelefonen

– Den har startats igång eller stängts av. Något har hänt. Det är den sista aktiviteten vi har, förklarar Eldblom.
"

• Batteriet urladdat?
  • Avstängd?

Nu är jag inte speciellt insatt i hur telefoni fungerar men kan det inte vara så enkelt som att den uppdaterar när den kommer in en ny zon? Dvs när den byter från en mast till en annan.
Citera
2017-06-21, 15:59
Moderator
OYs avatar
Den försvunnes mamma, citat;

Någon undrade vad vi hade pratat om på tåget. Jag kan nog tycka att det bara är privat och endast angår mig och Patrik. Men för all del…jag ska berätta… Vi pratade om att vi skulle hjälpa Patrik när han kom hem, vi pratade om att vi skulle vandra i skogen, laga mat tillsammans, ta en dag i taget. Ja allt sånt som man mår bra av och som man läker av.

Det är en privatsak, odiskutabelt, men vill man att polis och allmänhet ska hjälpa till med att söka efter P så är sådan information värdefull.

Finns det något som motsäger att P tog mamman på orden i den akuta situationen och faktiskt tänkte att en skogspromenad skulle få honom att genast må lite bättre?

Sök efter P i en skog, kan det vara ett uppslag?
Citera
2017-06-21, 17:07
Medlem
Ser att det vid flera tillfällen skrivits i gruppen om möjligheten att P kan vara inlagd på sjukhus under sekretess och att föräldrarna därför inte fått reda på något. Är det någon som är insatt i hur detta fungerar gällande efterlysningar?

När någon läggs in på sjukhus så får personen frågan ifall denne vill att någon som ringer/uppsöker sjukhuset kan få information om att personen ligger inne. Om P har sagt nej (i ett kanske förvirrat tillstånd) och det därför är sekretessbelagt så kan inte föräldrarna få reda på detta. Men polisen då? Och visst får väl inte polisen isf föra vidare information till föräldrarna vid ev sekretess? Konstig situation isf. Någon som vet hur detta fungerar?
Citera
2017-06-21, 17:11
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OtherStories
Ser att det vid flera tillfällen skrivits i gruppen om möjligheten att P kan vara inlagd på sjukhus under sekretess och att föräldrarna därför inte fått reda på något. Är det någon som är insatt i hur detta fungerar gällande efterlysningar?

När någon läggs in på sjukhus så får personen frågan ifall denne vill att någon som ringer/uppsöker sjukhuset kan få information om att personen ligger inne. Om P har sagt nej (i ett kanske förvirrat tillstånd) och det därför är sekretessbelagt så kan inte föräldrarna få reda på detta. Men polisen då? Och visst får väl inte polisen isf föra vidare information till föräldrarna vid ev sekretess? Konstig situation isf. Någon som vet hur detta fungerar?

Polisen kan begära att få veta om han är inlagd eller ej. Och det har de säkert redan gjort. Och är inlagd får de inte berätta det mot P:s vilja, men de får säga att han lever.
Citera
2017-06-21, 17:19
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Polisen kan begära att få veta om han är inlagd eller ej. Och det har de säkert redan gjort. Och är inlagd får de inte berätta det mot P:s vilja, men de får säga att han lever.

Frågan är om Polisen i sin tur har laglig rätt att meddela anhöriga att personen finns inlagd på ett sjukhus?

Jag tror inte att det är lagligt om den inlagde motsätter sig det, någon som vet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in