Flashback bygger pepparkakshus!
2019-04-14, 03:37
Medlem
Frixys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salvelinus
Något jag fortfarande inte lyckats hitta ett tillfredställande svar på är varför den
amerikanska flaggan står rakt ut på bilderna, som om det funnes en atmosfär/vind.

För att den hänger på en pinne i överkant. Syns ju jättetydligt att den gör det. Ett naturligt val om man vet att det inte finns någon vind.
Citera
2019-04-14, 03:39
Medlem
i.beg.to.differs avatar
Enligt NASA placerades reflektorer unde Apollo 11, 14 och 15 på månen. Eftersom de uppgivna landningsplatserna är kända är det bara att undersöka om en laserstråle reflekteras.
Citera
2019-04-14, 03:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deliciousdelux
På vilket sätt då? Svara ordentligt.

Låter en comedian göra det själv
Don Pettit;
https://www.youtube.com/watch?v=16MMZJlp_0Y
Citera
2019-04-14, 03:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
För att månen suger, det händer absolut ingenting där, samt att det är oerhört dyrt och mycket riskabelt att resa dit.

Nej, månen är intressant ur ett vetenskapligt perspektiv, varför skulle vi annars ha rymdstationer? Självklart skulle det vara intressant att göra utgrävningar och utforska månen, vilket bara går om man har en månbas där.

Anledningen till att så många tror att den är fake handlar om två saker som båda har sitt ursprung i utomjordingar.

1. Månlandningarna ägde rum, vi reste till månen (USA) men bilderna de tog där kunde inte användas då det var olika sorters utomjordiska skepp där som hela tiden fanns med på bilderna. Därför valde man ta falska bilder i en studio. Bilderna är fake men landningarna är äkta.

2. Eftersom det var en militärisk operation att resa till månen, en kapplöpning mellan två superstater så kunde inte utomjordingarna acceptera att vi reste dit då det betraktas som en säkerhetsrisk för utomjordingar att människor med militärisk fientlig agenda reser fritt ut i rymden, vi blev varnade för att fortsätta resa till månen. Vid ett tillfälle släckte utomjordingarna ner ett apolloskepp, all elektronik bara dog oförklarligt och sedan plötsligt gick allting i gång igen. DET VAR EN VARNING. Hade vi fortsatt resa till månen hade de helt enkelt slagit ut elektroniken på skeppen och då blir det inte mycket till månresa.

När månen är så intressant ur ett vetenskapligt perspektiv så är det den enda sanna förklaringen till att vi aldrig någonsin återvänt.
Citera
2019-04-14, 03:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Jag har själv träffat på en person (15 år yngre än mig) som faktiskt trodde det bara var "fake". Och nu med det privata bolaget ifrån Israel som kraschade på månen (dom ville landa en "sond") så fick jag ett svar (som togs bort av admin) där det var någon som uppenbarligen trodde ingen människa landat på månen någonsin. Min egna förklaring (för jag var inte född när detta hände för första gången) är att mycket pengar/resurser (betydligt mer än vår svenska nationella budget) gick åt att faktiskt göra det möjligt.

Men som helst, det blir lite typ "idag borde det vara enkelt men det är fortfarande inga människor på månen just nu" argument... Och visst det är ett argument men samtidigt inte.

Ett exempel. SR-71. Första flygning 1964, var givetvis utvecklat innan detta årtal. Det har fortfarande rekord, och du kan inte sitta i ett flygplan idag som flyger snabbare. Och detta var på tidigt 60-tal.
Det är absolut inte omöjligt att faktiskt flyga det än idag, alla bevis finns kvar.

Så alltså, på 60-talet fanns det flygplan som i princip kunde göra 3,5 MACH. Idag finns det inga, på 60-talet kunde man landa på månen. Idag är resurser och efterfrågan inte lika stora för att göra detta.

Suma Sumarum, något vi inte gör idag behöver inte innebära att vi aldrig gjort det.
Jag är född 1955 och månlandningen har för mig genom livet varit en oomkullrunkelig (härligt ord) sanning. Idag börjar jag tvivla och det är riktigt illa. Liksom mitt liv är byggt på en lögn! känns det nästan som..........! Att kliva på våran meningslösa lilla måne är ju iofs inte så banbrytande med dagens mått mätt men det var det DÅ!
Citera
2019-04-14, 06:10
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av divadude
men det som förbryllar mig är varför inte fler länder försöker landa på månen?!...
Vad skulle sverige till exempel vinna på en månlandning?

Citat:
Ursprungligen postat av B71
På 6 försök är 6 lyckade, hur är det mycket riskabelt?????????
Dom har aldrig varit där så enkelt är det.
7 försök gjorde usa, 6 av dom lyckades...aldrig sett filmen apollo 13?
Citera
2019-04-14, 07:16
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Blackbird användes fram till 1998 så den används väl bara som museumföremål idag.
Här en bra beskrivning varför den är ett museiföremål idag! De har ingen behov av det längre mer, pågrund av dagens satellit teknik så har den spelat ut sin roll! Precis som månlandningen, den har spelat ut sin roll! Varför landar på månen igen? De vann i striden/tävlingen emot Sovjet!
https://www.youtube.com/watch?v=7QV1ZfXGTFY
Där ska stå en i Birmingham tydligen i en hangar, just som museiföremål!
Citera
2019-04-14, 07:18
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salvelinus
Något jag fortfarande inte lyckats hitta ett tillfredställande svar på är varför den
amerikanska flaggan står rakt ut på bilderna, som om det funnes en atmosfär/vind.

Det förklarade mythbusters jäkligt bra i deras speciella avsnitt om just månlandningen.
Citera
2019-04-14, 07:21
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okenratta
Jag tror inte att det var fejk.
Jag vet att det var fejk.
Och jag kan backa upp det och ta en debatt med vem som helst om det.

Hur vet du det är fejkat? Detta var intressant, ta gärna upp diskussionen i denna tråd:
(FB) (USA) Den ENDA tråden om Apollo / Månlandningarna / Bemannade rymdresor
Citera
2019-04-14, 08:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
Hur vet du det är fejkat? Detta var intressant, ta gärna upp diskussionen i denna tråd:
(FB) (USA) Den ENDA tråden om Apollo / Månlandningarna / Bemannade rymdresor
Vill du diskutera det med mig så ta det via PM.
Jag har egenintresse i frågan och även i lögnens relevans.
Citera
2019-04-14, 08:11
Medlem
NuLugnarDuNerDigs avatar
Sovjet följde farkosten upp till månen och tillbaka som flugor på skit, det var en kapplöpning som närmast var i krigstillstånd och dom hade gjort vad som helst för att kunna bevisa det som inspelat i en öken.
Östblocket spenderade säkerligen resurser bortom denna värld på granskningar och här sitter flashbackare som synat bluffen. Patetiskt.
Citera
2019-04-14, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Vad skulle sverige till exempel vinna på en månlandning?

Nej, att bara landa på månen och resa hem igen vore korkat. Men om man skulle bygga en månbas..

Tänk själv vilka möjligheter! Månen har tunnelsystem som förmodligen vore jätteintressanta att utforska. Besattheten av att åka till Mars är också stor. Då vore månen perfekt att öva på och bygga upp en första utpost för att resa till Mars. Går åt betydligt mindre energi att skicka iväg en farkost mot Mars från månen.

Hur kan man vara så besatt av att bo på Mars och samtidigt så totalt likgiltig för att bo på månen. Det finns mycket kvar att utforska på månen.

Citat:
Ursprungligen postat av GillJung
Det är redan konstaterat att månlandningen var fejk i och med att USA varken har bevis för att det skett eller att de hade tekniken för det (vilket de inte hade). Att en korkad svensk tror på myten om månlandningen är väll inget nytt. Ett mer vidskepligt folk får man leta efter.

Okey, om den nu var fejk, varför då så mycket babbel om att åka till Mars när vi inte ens varit på månen? Skulle NASA, väl medvetna om att vi inte ens varit på månen sitta och planera för resor till Mars, make no sense.

Då måste man ställa sig frågan, varför undviker man månen? Kan det finnas någon förklaring? Den enda förklaringen är att vi inte har access till månen, en högre utomjordisk makt kontrollerar det området, vi har inte tillåtelse att resa dit.

Och anledningen till att vi inte har tillträde dit är för att vi redan har varit där och blivit avvisade då vi inte har/hade fredliga avsikter.
Senast redigerad av StraffknullaMig 2019-04-14 kl. 08:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in