Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2019-04-13, 23:24
Medlem
4yoonlys avatar
Jag har själv träffat på en person (15 år yngre än mig) som faktiskt trodde det bara var "fake". Och nu med det privata bolaget ifrån Israel som kraschade på månen (dom ville landa en "sond") så fick jag ett svar (som togs bort av admin) där det var någon som uppenbarligen trodde ingen människa landat på månen någonsin. Min egna förklaring (för jag var inte född när detta hände för första gången) är att mycket pengar/resurser (betydligt mer än vår svenska nationella budget) gick åt att faktiskt göra det möjligt.

Men som helst, det blir lite typ "idag borde det vara enkelt men det är fortfarande inga människor på månen just nu" argument... Och visst det är ett argument men samtidigt inte.

Ett exempel. SR-71. Första flygning 1964, var givetvis utvecklat innan detta årtal. Det har fortfarande rekord, och du kan inte sitta i ett flygplan idag som flyger snabbare. Och detta var på tidigt 60-tal.
Det är absolut inte omöjligt att faktiskt flyga det än idag, alla bevis finns kvar.

Så alltså, på 60-talet fanns det flygplan som i princip kunde göra 3,5 MACH. Idag finns det inga, på 60-talet kunde man landa på månen. Idag är resurser och efterfrågan inte lika stora för att göra detta.

Suma Sumarum, något vi inte gör idag behöver inte innebära att vi aldrig gjort det.
Citera
2019-04-13, 23:28
Medlem
Om man nu säger något är fejk är det ju bra om man har argument som stödjer ens misstanke och inte bara säga det är fake, fejk.
Citera
2019-04-13, 23:29
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Så alltså, på 60-talet fanns det flygplan som i princip kunde göra 3,5 MACH. Idag finns det inga, på 60-talet kunde man landa på månen. Idag är resurser och efterfrågan inte lika stora för att göra detta.
Månlandningen är i mycket en kukmätartävling mellan usa och sovjet, blackbird fanns det ett militärt behov av pga kalla kriget.
Sen många år har det trappats ned mycket, behoven förändras över tid.

Ska man bortförklara det som fake så är det väldigt många olika faktorer som måste bortförklaras och det är svårt, bara det faktum att sovjet inte förnekar månlandningen borde säga en hel del.
Citera
2019-04-13, 23:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Jag har själv träffat på en person (15 år yngre än mig) som faktiskt trodde det bara var "fake". Och nu med det privata bolaget ifrån Israel som kraschade på månen (dom ville landa en "sond") så fick jag ett svar (som togs bort av admin) där det var någon som uppenbarligen trodde ingen människa landat på månen någonsin. Min egna förklaring (för jag var inte född när detta hände för första gången) är att mycket pengar/resurser (betydligt mer än vår svenska nationella budget) gick åt att faktiskt göra det möjligt.

Men som helst, det blir lite typ "idag borde det vara enkelt men det är fortfarande inga människor på månen just nu" argument... Och visst det är ett argument men samtidigt inte.

Ett exempel. SR-71. Första flygning 1964, var givetvis utvecklat innan detta årtal. Det har fortfarande rekord, och du kan inte sitta i ett flygplan idag som flyger snabbare. Och detta var på tidigt 60-tal.
Det är absolut inte omöjligt att faktiskt flyga det än idag, alla bevis finns kvar.

Suma Sumarum, något vi inte gör idag behöver inte innebära att vi aldrig gjort det.

Om jag tolkade dig rätt så finns det fortfarande SR-71 kvar.
Men de har inte ens kvar ritningar för denna månraketen.
Citera
2019-04-13, 23:41
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Månlandningen är i mycket en kukmätartävling mellan usa och sovjet, blackbird fanns det ett militärt behov av pga kalla kriget.

Ska man bortförklara det som fake så är det väldigt många olika faktorer som måste bortförklaras och det är svårt, bara det faktum att sovjet inte förnekar månlandningen borde säga en hel del.

Ja det borde vara det största "aha" grejen (Sovjets tysta bugning åt månlandning och inte kalla det för en "fake"). Men de argumenten just nu verkar handla om att vi kan inte ens göra en mänsklig månlandning idag (och i det privata företaget som befinner sig i Israel inte ens en "automatisk/dator kontrollerad" sådan.

Tycker SR-71 är ett bra funderare för dessa månlandnings förnekare om deras största argument är att det "går ju inte att göra ens idag" hur skulle dom kunna göra det för 60 år sedan typ.
Citera
2019-04-13, 23:43
Medlem
Enzymes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rusur

Det stämmer inte. Det finns dokumenterat. Det är en modern myt att de är borta. Man skulle lätt kunna bygga Saturn V idag men jag tror man skulle välja en annan mera kostnadseffektiv lösning och man vill tillbaka till månen i nutid.
Senast redigerad av Enzyme 2019-04-13 kl. 23:46.
Citera
2019-04-13, 23:45
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enzyme
Det stämmer inte. Det finns dokumenterat. Det är en modern myt att de är borta.

Var då?
Citera
2019-04-13, 23:46
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:

Njae då tolkade du mig fel. Jag ville bara påvisa att argumentet "det går/finns inte något än idag som lyckas/går/fungerar osv så varför skulle det gå/fungera för ca: 60 år sedan".

SR-71 är ju ett bra exempel, då detta fortfarande skulle kunna flyga i hastigheter inget flygplan idag kan flyga i. Och det kunde göra detta på 60-talet.
Citera
2019-04-13, 23:46
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka

Nära 8 av 10 ryssar tror dock det var båg. De som förmodligen driver de flesta sajter kring detta.

Men 1969:
Citat:
This was not always the case. In the Soviet Union, in that landmark year of 1969, no one - neither officials, nor the media - doubted the achievement of the American astronauts.

"When we were receiving signals from the Moon, we were receiving them from the Moon, not from Hollywood," said Russian cosmonaut Georgy Grechko, a member in the Soviet lunar program.
https://www.rbth.com/lifestyle/329840-russians-refuse-apollo-11

Han som var med sammanfattar det hela ganska bra. För att bluffen om det var en sådan skulle funkat hade det kostat mer än att faktiskt skicka upp några gubbar till månen.
Citera
2019-04-13, 23:47
Bannlyst
Citat:
Det stämmer inte. Det finns dokumenterat. Det är en modern myt att de är borta.

Typ något sånt här svar såg jag.

"The plans were not lost. However- the documentation for building it was vast, and incomplete. The rocket designers upgraded and tweaked many systems and parts, but did NOT document exactly how they were changed. Many parts, I understand, were hand modified by experienced workmen, and the exact nature of their modifications were not recorded. "

Är det också bullshit?
Citera
2019-04-13, 23:51
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Blackbird användes fram till 1998 så den används väl bara som museumföremål idag.
Citera
2019-04-13, 23:55
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Det stämmer inte. Det finns dokumenterat. Det är en modern myt att de är borta. Man skulle lätt kunna bygga Saturn V idag men jag tror man skulle välja en annan mera kostnadseffektiv lösning och man vill tillbaka till månen i nutid.
Varför bygga saturn v med dåliga motorer när man kan använda atlas v med bättre och effektivare motorer som utvecklats i ryssland?

(läs: även om dokumentationen finns så är det idag en utdaterad design som förmodligen aldrig kommer att byggas igen)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in