2019-04-13, 08:10
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Är den här setupen moraliskt försvarbart?

Är den här setupen ekonomiskt hållbar?

Nej och nej.

https://www.katalys.org/wp-content/uploads/2019/03/No-68.Kazen-Orrefur.pdf

Mycket bra analys av Katalys. Låt oss gissa att vår frimarknadsreligiösa journalistkår inte kommer att kasta sig över den här rapporten. För dem är statens enda existensberättigande att den skyddar deras rikedomar från den hungriga massan. Det verkligt sorgliga är att boom-bust-ekonomin inte ens är bra för dem själva, för produktiviteten, men det är de allt för obegåvade för att förstå. Det kommer att krävas en katastrof innan något händer, tyvärr. Historien upprepar sig.

Det är, som jag förutspådde, helt tyst om Mäklarinsikt. Rapporten verkar borttagen från hemsidan. Mörkläggning? Metodfel?
2019-04-13, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
Det är, som jag förutspådde, helt tyst om Mäklarinsikt. Rapporten verkar borttagen från hemsidan. Mörkläggning? Metodfel?
Rapporten finns kvar på hemsidan: https://www.maklarsamfundet.se/sites/default/files/Media%20Opinion/pdf/Mäklarinsikt%20%232%202019%20(2).pdf

Länkad från deras egen sida om mäklarinsikt: https://www.maklarsamfundet.se/media-opinion-analyser-och-rapporter/maklarinsikt
2019-04-13, 08:32
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Mycket bra analys av Katalys. Låt oss gissa att vår frimarknadsreligiösa journalistkår inte kommer att kasta sig över den här rapporten. För dem är statens enda existensberättigande att den skyddar deras rikedomar från den hungriga massan. Det verkligt sorgliga är att boom-bust-ekonomin inte ens är bra för dem själva, för produktiviteten, men det är de allt för obegåvade för att förstå. Det kommer att krävas en katastrof innan något händer, tyvärr. Historien upprepar sig.

Helt ärligt så känns Katalys rapport som ett recept för Weimarrepubliken 2.0
2019-04-13, 08:59
Medlem
Läste idag att fritidsboenden var på väg att öka i pris, dels för att fler svenskar ville inte flyga lika mycket på grund av klimatet och dels pga den svaga svenska kronan. Men när väl lågkonjunkturen kommer så lär ju folk sälja sina fritidsboenden före sina bostäder eller vad tror ni?
2019-04-13, 09:08
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tullius
Patricia Hedelius på SvD:

https://www.svd.se/korthusen-rasar--bostadskopare-kan-tvingas-bli-hyresgaster

Så småningom kommer SvD Näringsliv och många av oss i tråden kunna stå där och säga vad var det vi sa...
Skillnaden är väl att du och andra i tråden sagt det ett längre tag. Journalisterna känns tämligen nyvakna.
Själv undrar jag vad en Oscarkonkurs får för effekt på köparnas sentiment? Är det starten på en ökande pessimism, eller kommer marknaden svälja det med hull och hår?
2019-04-13, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Läste idag att fritidsboenden var på väg att öka i pris, dels för att fler svenskar ville inte flyga lika mycket på grund av klimatet och dels pga den svaga svenska kronan. Men när väl lågkonjunkturen kommer så lär ju folk sälja sina fritidsboenden före sina bostäder eller vad tror ni?

Norrmännen köper upp svenska fritidshus som tokar, det är vad som drar upp priserna just nu.
2019-04-13, 09:38
Medlem
Citat:

På vilket sätt är det frimarknadsreligöst att vilja att staten ska skydda någons egendom?

Ingenting med den svenska bostadsmarknaden/bostadsbubblan har med fria marknader att göra.
2019-04-13, 09:56
Medlem
Tulliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Skillnaden är väl att du och andra i tråden sagt det ett längre tag. Journalisterna känns tämligen nyvakna.
Själv undrar jag vad en Oscarkonkurs får för effekt på köparnas sentiment? Är det starten på en ökande pessimism, eller kommer marknaden svälja det med hull och hår?
Jag tror att en framtida eventuell (rätt trolig) OP-konkurs kommer vara skottet i Sarajevo. Den skulle få allmänheten att på riktigt förstå vilka risker som finns i nyproduktionen framförallt pga alla s.k. snyftartiklar som kan pumpas ut. De kommer leda till en heltäckande våt filt över branschen. Det är svårt att sälja på ritning nu, det blir nästan omöjligt efter en konkurs. Det kommer heller inte spela någon roll ifall bostadsutvecklaren har en stark balansräkning eller ej eftersom folk inte kommer lita på att revisionerna gjort sitt jobb. För det har de uppenbarligen inte gjort i OPs fall.
Senast redigerad av Tullius 2019-04-13 kl. 09:59.
2019-04-13, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johnez
Många osålda lägenheter i nytt Årsta-bygge

https://www.stockholmdirekt.se/nyheter/manga-osalda-lagenheter-i-nytt-arsta-bygge/repsdh!GVM1W6YV5zzoI7B8qm@uqA/?fbclid=IwAR0h0E-hcejkomHXZltbYol3WDiwsy7qrrcoCdhffiGJh0ADOTXWxGEiw A4
Fast artikeln verkar ju ha fel - verkar snarare vara 100 av 144 som är sålda, och 4 reserverade. Dvs, de som är sålda visas inte.
(kan exempelvis bekräftas av PresidentBahamas sammanställningar i denna tråd, om man backtrackar lite...)
2019-04-13, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apa123456
Rapporten finns kvar på hemsidan: https://www.maklarsamfundet.se/sites/default/files/Media%20Opinion/pdf/Mäklarinsikt%20%232%202019%20(2).pdf

Länkad från deras egen sida om mäklarinsikt: https://www.maklarsamfundet.se/media-opinion-analyser-och-rapporter/maklarinsikt
Märkligt, nu fungerar inte den länk jag pastade heller... Men den går att nå via länk nr 2 -> "Läs den senaste Mäklarinsikten här." -> "Ta del av hela rapporten här."

Har de måhända något "skydd" mot att länkas från utomstående siter?
2019-04-13, 10:36
Medlem
Citat:
Jag tror att en framtida eventuell (rätt trolig) OP-konkurs kommer vara skottet i Sarajevo. Den skulle få allmänheten att på riktigt förstå vilka risker som finns i nyproduktionen framförallt pga alla s.k. snyftartiklar som kan pumpas ut. De kommer leda till en heltäckande våt filt över branschen. Det är svårt att sälja på ritning nu, det blir nästan omöjligt efter en konkurs. Det kommer heller inte spela någon roll ifall bostadsutvecklaren har en stark balansräkning eller ej eftersom folk inte kommer lita på att revisionerna gjort sitt jobb. För det har de uppenbarligen inte gjort i OPs fall.

Hans Wallenstam har tydligen fått höra att skotten i Sarajevo var var när Wallenstam gjorde om bostadsrätter till hyresrätter sommaren 2017. Kan hålla med om det till viss del. I och med det gick det upp för många att man inte kan sälja obegränsad mängd bostäder och att behovet kan mättas.

Om man följer debatten nu så verkar de flesta tycka/tänka att man får ju i alla fall tillbaka ungefär det man lade på bostaden. Om man tror det så är det fortfarande bra att köpa då räntan är så låg. Men om OP konkar och någon av deras BRFer får stora problem tror jag nog många kan få upp ögonen för pengarna man lagt på köpet inte bara är en månadskostnad utan faktiskt pengar man inte säkert får tillbaka när man säljer.
2019-04-13, 11:54
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Risken är väl att nyprod kommer ta ännu längre tid att sälja.
Men jag har trott att det skulle bromsa in snabbare än vad det gjort. Men konjukturen tuffar på och folk segar sig kvar.
Har lite svårt att smälta att köparna ofta lägger utgångspris eller väldigt nära trots att de är själva att buda.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in