2019-06-08, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 35435kjlksfdjsd
sverige är med i eu

eu har klantat sig med tyska banker, de måste hållas flytande

så eu har bett ecb om skyhög inflation

sverige har hoppat på

Varför tror du media undviker att lyfta detta och synar riksbanken? Okunnighet? Eller är det att de flesta journalister har skin in the game och vill undvika högre räntor?
2019-06-08, 09:30
Medlem
Att du valde att köpa en mjukglass för över 40 kr måste väll vara köpkraft om något?
2019-06-08, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wickster
Varför tror du media undviker att lyfta detta och synar riksbanken? Okunnighet? Eller är det att de flesta journalister har skin in the game och vill undvika högre räntor?

höga räntor omöjliggör massinvandring, blir för dyrt
2019-06-08, 11:52
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Synd då att de flesta har sina pensionspengar och egna fonder valutasäkrade.
Sen ligger majoriteten av deras eget kapital inte i USA.
Så det där är självbedrägeri.

Det är fortfarande så att de som har en en del av sina pengar i andra starkare valutor som t.ex. USD blir rikare i SEK räknat när SEK är svag.

Valutasäkring är för övrigt ett lite lustigt begrepp eftersom pengarna knappast är säkrade om de ligger i den svaga valutan SEK, tvärtom snarare.

Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Du är extra fånig nu.

Det är inte en vinst för flertalet svenskar, som bostadsmarknaden är beroende av, att kronan faller och importpriserna stiger. Sådana saker gagnar inte köpkraften. Det påverkar hur mycket svenskarna vill belåna sig för att köpa bostäder.

Sven, på Alpha101-nivå.

T.o.m sonne förstod att ens rikedom i SEK räknat ökar om man har förmögenhet i andra starkare valutor än SEK, vill du verkligen lägga dig på en lägre nivå än honom?

När SEK blir svagare då blir allt som är noterat i SEK billigare i en världsvaluta räknat. Våra löner blir mindre värda, våra bostäder blir mindre värda osv. i SEK räknat. Det skapar ett tryck uppåt på det nominella priset i SEK räknat. Löner pressas uppåt, bopriser pressas uppåt osv. Bolånen påverkas däremot inte, de ligger fast med samma nominella SEK-värde.

Detta leder till att belåningsgraden sjunker även om man inte amorterar en krona.

Och även om just du skulle vara så värdelös att du inte får nominella löneökningar när detta sker så får det ändå samma effekter på bopriserna och bolånen som beskrivet ovan.

Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Det är ju ert eget fel att ungdomarna har det svårt på bostadsmarknaden. När di där bankerna "gör det lättare att låna" med statens stöd "med ungdomarna i åtanke" ökar kreditgivningen och inflationen med den. Just ungdomen kan inte hänga med. Problemen är ju självförvållade av bankerna och där ska ungdomarna riskera bli livegna. När de som åkte dit på 90-talets början var försäljningschefer och andra det hade gått bra för på arbetsmarknaden är ungdomarna i skört läge från första början.

Vi diskuterar här inte vems "fel" det är att olika saker sker, det är en helt annan fråga.
2019-06-08, 12:00
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Köpte en mjukglass med strössel på stan igår, 46 kronor gick den på. Inflationen har varit skyhög senaste decenniet, att penningmängden ökat lavinartat är ett annat bevis på det.

Citat:
Ursprungligen postat av Jajgert
Att du valde att köpa en mjukglass för över 40 kr måste väll vara köpkraft om något?

Det är precis det jag beskrev ovan. SEK faller i förhållande till andra valutor.

- Det ökar vinsten för alla exportföretag som har utgifter (löner t.ex.) i SEK men intäkter i andra valutor.
- Högre vinst i SEK räknat pressar upp lönerna i SEK räknat.
- Mer SEK i plånboken driver upp priser även på varor från företag som inte har någon export (mjukglassen)
- Bostadspriser ökar av samma skäl
- Lånen påverkas däremot inte
- Lånegraden sjunker

Allt detta innebär alltså att priser och löner stiger i SEK räknat när SEK faller mot andra valutor. Köpkraften blir trots det inte högre, du kan inte köpa fler mjukglassar eftersom både pris och lön stigit. De som är obelånade på gynnas därför inte av denna nominella prisökning på bostäder men de flesta har lån och de gynnas starkt av denna effekt då lånen urholkas i värde.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2019-06-08 kl. 12:23.
2019-06-08, 12:09
Medlem
Tror ni räntan kommer fortsätta vara så här låg i framtiden också eller? Så här har det varit sedan 2011. innan dess var det normala räntor. Reporäntan låg på 2-4%. Inte minus. Varför dom sänkte den kraftigt var för att rädda ekonomin. Och nu är vi körda. Bostadskrasch är runt hörnet. Visst, det kan dröja 2-3 år. Men fallet blir bara kraftigare. Räkna med 50-70% nedgång. Nu snackar jag mest om USA men det sprider sig säkert till Sverige också.

Ända anledningen varför det vände 2011 är för att stimulanspaket som fed bombade ut. Biljarders dollar i bostadsmarknaden, börsen obligationer osv. Jag är glad som bor i hyresrätt. Och ni som tror att bostadsrätter är så säkert alternativ tycker jag synd om. Finanskrisen 2008 gick bostadspriserna ner med 50% i usa och större delen av världen. Nu är allt värre. Mer pengar i systemet. Vänta bara till pengarna får cirkulation och inflationen sätter fart. Vad gör dom då? Höja räntan? Då kraschar allt.
2019-06-08, 12:19
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isimagen123
Tror ni räntan kommer fortsätta vara så här låg i framtiden också eller? Så här har det varit sedan 2011. innan dess var det normala räntor. Reporäntan låg på 2-4%. Inte minus. Varför dom sänkte den kraftigt var för att rädda ekonomin. Och nu är vi körda. Bostadskrasch är runt hörnet. Visst, det kan dröja 2-3 år. Men fallet blir bara kraftigare. Räkna med 50-70% nedgång. Nu snackar jag mest om USA men det sprider sig säkert till Sverige också.

Ända anledningen varför det vände 2011 är för att stimulanspaket som fed bombade ut. Biljarders dollar i bostadsmarknaden, börsen obligationer osv. Jag är glad som bor i hyresrätt. Och ni som tror att bostadsrätter är så säkert alternativ tycker jag synd om. Finanskrisen 2008 gick bostadspriserna ner med 50% i usa och större delen av världen. Nu är allt värre. Mer pengar i systemet. Vänta bara till pengarna får cirkulation och inflationen sätter fart. Vad gör dom då? Höja räntan? Då kraschar allt.

Istället för att fråga några få personer kan du fråga hela marknaden om vad den tror, och det är just därför jag alltid hänvisar till den 10-åriga statsobligationen. Den visar vad marknaden begär för ränta under den kommande 10-års perioden och marknaden vill förstås inte binda upp sig till att låna ut till lägre ränta än vad som bedöms gälla under den perioden.

Sedan Januari 2015 har den pendlat mellan 0-1% så det är vad marknaden bedömer är vad som kommer gälla under de kommande 10 åren i snitt. Utöver det tar förstås långivarna ut en räntemarginal när du lånar eftersom du inte är en lika säker låntagare som staten.

https://www.avanza.se/index/om-indexet.html/18995/10-ars-ranta

Folk i den här tråden har däremot ända sedan den startade år 2010 sagt att bokraschen kommer alldeles strax. De väntar fortfarande och de använder exakt samma argument nu som då. Gå gärna tillbaks till t.ex. 2016, 2014, 2012 eller 2010 och se om du märker någon skillnad på deras kommentarer, det är lite kul om inte annat. Under tiden har för övrigt priserna stigit kraftigt även om det skett mindre svängningar under tiden. De spelar obetydlig roll för alla som hängt med ett tag.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2019-06-08 kl. 12:44.
2019-06-08, 13:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan

Folk i den här tråden har däremot ända sedan den startade år 2010 sagt att bokraschen kommer alldeles strax. De väntar fortfarande och de använder exakt samma argument nu som då. Gå gärna tillbaks till t.ex. 2016, 2014, 2012 eller 2010 och se om du märker någon skillnad på deras kommentarer, det är lite kul om inte annat. Under tiden har för övrigt priserna stigit kraftigt även om det skett mindre svängningar under tiden. De spelar obetydlig roll för alla som hängt med ett tag.

Bostadsbubblan senaste 10 åren är som en fet person som fortsätter äta socker, man varnar för att de är livsfarligt, men den fortsätter o fortsätter. 10 år senare är den vid liv och hånar folk som sa att den skulle dö. Dock sitter den feta personen med diabetes, i rullstol och dåliga värden.
2019-06-08, 13:17
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttadsthlmare
Bostadsbubblan senaste 10 åren är som en fet person som fortsätter äta socker, man varnar för att de är livsfarligt, men den fortsätter o fortsätter. 10 år senare är den vid liv och hånar folk som sa att den skulle dö. Dock sitter den feta personen med diabetes, i rullstol och dåliga värden.

Denna kommentar kunde lika gärna ha skrivits när tråden startade för 10 år sedan, exakt samma rappakalja.
2019-06-08, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jajgert
Jag kunde utan problem genomföra ett villaköp vid 25 års ålder trots att jag jobbar inom ett låglöne yrke.
De flesta som skriker bostadsbubbla är de som inte har lyckats spara undan några pengar och nu tvingas bo i dyra hyresrätter.

Klart som fan du kunde det. Politikerna snor ju pengar av småsparare för att du ska få låga räntor. En nolla med kass jobb kan ju få mångmiljonlån idag. Bara rätt åt dig om det blir personlig KK och livslång skuldsättning.
2019-06-08, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perkulatorkaffe
Klart som fan du kunde det. Politikerna snor ju pengar av småsparare för att du ska få låga räntor. En nolla med kass jobb kan ju få mångmiljonlån idag. Bara rätt åt dig om det blir personlig KK och livslång skuldsättning.

Du låter arg och bitter.
Att vara skuldsatt för livet låter illa. Men i själva verket är det tvärtom.
Du kanske tycker det är bättre att bo i en hyresrätt och betala för en annan ägares lån?
2019-06-08, 13:40
Medlem
johannespauluss avatar
Citat:
Köpte en mjukglass med strössel på stan igår, 46 kronor gick den på. Inflationen har varit skyhög senaste decenniet, att penningmängden ökat lavinartat är ett annat bevis på det.

Samtidigt kunde jag köpa mig en riktigt bra TV förra året för 5000kr som innehöll allt.

När jag köpte min första "TV anläggning" för 15 år sedan fick jag nog betala 30-40k för TV, ljudsystem, DVD, olika boxar, mottagnings antenn osv.

Det är mycket som blivit väldigt mycket billigare idag samtidigt som annat blivit dyrare.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in