2019-04-07, 10:30
Avstängd
Faronstreams avatar
Tillfälligt kallare närmaste dagarna med under normala temperaturer för att sedan från slutet av veckan åter börja närma sig mer normalt för årstiden (dagtid 9-12+)

Högtrycksdominerande också närmaste tiden vilket är skönt med tanke på hur blöt mars var, grundvattnet har fyllts på till över normala nivåer i nästan hela landet ( små grundvattenmagasin) medans de stora släpar efter men de har med undermålig infrastruktur att göra
Citera
2019-04-07, 12:46
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blaha95
Inte för att jag är någon expert, men din fråga är omöjlig att svara på.

Atlantlågtrycken rörde sig norr om Sverige förra sommaren, och det var ett väldigt fastlåst väderläge överlag.

Jag skulle dock säga att en torka likt ifjol, skall inträffa även i år ser jag som osannolikt. Förr eller senare tar sig lågtrycken in. Men man vet aldrig med väder.
Det finns ju historiska exempel om berättar om verkligt dåliga år, som får en fortsättning det påföljande året.

Och liknande historier går ju att hitta t.o.m. bland de allra äldsta texterna vi har.
Nödår och missväxt och torka, osv - som upprepas flera säsonger - finns det ju t.o.m. exempel från i Bibeln.

Det finns även modernare källor, som tex de beryktade "hungerstenarna" som ligger strategiskt utplacerade i vattendragen. Men som inte visar sig förrän ett år blivit tillräckligt torrt för att vattnet ska sjunka undan så att man kan se inskriptionerna på stenarna.

De stenarna berättar ibland om en fortsättning det påföljande året.

Så ...
Även om det naturligtvis inte är det vanligaste - alls - att ett års väder kommer att bli likadant det påföljande året, så Kan det kanske hända - i de fall det är ett riktigt extremt väder.

Faktum är ju också, att om vi hade levt för 200 år sedan, så hade vi just nu levt i ett "Nödår."
Det pga att det var extrem torka föregående sommar.
Det hade alltså blivit missväxt. De odlade grödorna hade inte gett oss någon större skörd, och boskapen hade tvingats nödslaktas.

Om detta hade varit för 200 år sedan så hade vi förmodligen upplevt lite panik nu vid detta laget.
För vi hade varit så hemskt beroende av att detta årets väder skulle bli normalt (bra alltså) så att vår sådd skulle klara sig till skörd.

Men om det hade blivit lika dåligt detta året också.
Ja, då hade vi verkligen börjat få panik.
Då hade vi börjat Hungra också.
Citera
2019-04-07, 12:46
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elastikmanden
Måste bara citera din vackra ts. Då kommer allt upp igen! Visst är det vackert med våren? Nu susar vi ner till Mitt Skåne, och här ser vi även de små blå, en och annan vitsippa sen länge. Men absolut inga blommor på körsbärsträd eller andra fruktträd. Förra året började de i april. Den där hämska torkan. Det regnade inte från mitten på april, till slutet på augusti, här i Skåne där jag bor. Mittskåne. Inte en jävla droppe föll. Jo, ibland en liten skur på 1minut. Kommer ihåg det gula gräset. Träden som tappade alla sina blad. Och att man skulle spara på vattnet?
Det finns olika sorters körsbärsträd.

Och de har olika tid för blomning.
Den du går och väntar på ska börja blomma, det är den fruktbärande sorten, eller hur ?

De andra sorterna, de som bara ger blommor men inga körsbär, de har börjar blomma för länge sedan.
Det är helt knallrosa på sina ställen faktiskt.
Körsbärsträd som bara blommar är ofta hybrider.
De är framtagna för att just börja blomma så tidigt som möjligt, men har förlorat sin frukt på kuppen.

Ofta är de korsningar också.
Dvs korsning mellan körsbär och plommon, eller mandel.

---

Förutom körsbärshybriderna som alltså redan står i rosa prakt, så har jag utsikt över en park med stort bokbestånd.
Och när jag promenerade förbi i förrgår, så blev jag nästan chockad när jag fick se knopparna.
De var nämligen nästan lika tjocka och feta som på kastanjeträden.

Dvs boken kommer att slå ut snart.
Och då inte bara enstaka individer här och var, utan alla på en och samma gång.

Då kommer det att bli nästan en hel månad tidigare än normalt.
Och det är inte vanligt ... vi får väl se.

Nu är hela den parken - från avstånd - helt "brunrosa" pga alla dessa tjocka knopparna.
Knopparna blir som blad från ett avstånd.

Annars har jag sett träd med Vita blommor ...
De är helt utslagna, med helt vackert vita trädkronor.
Citera
2019-04-08, 19:56
Bannlyst
Stockholmstrakten och Mälardalen. Intrycket är att det är en kall vår. Mycket nordvindar.

Men om det blir som när jag var barn blir det varmt om än omväxlande med hagel den 20 april och framåt.

Första tussilagon fick jag syn på igår.
Senast redigerad av Mertillen 2019-04-08 kl. 19:58.
Citera
2019-04-09, 11:20
Medlem
Det var tydligen 13 grader i Malmö igår. I Sthlm var det ca 1 grad dock kändes betydligt kallare då det var en för Sthlm ovanligt hård vind. Brrrrr..
Citera
2019-04-09, 11:46
Medlem
Ambelains avatar
Vårtecknen bara fortsätter manifestera sig ...

Nu senast var det Syrén som fått sina gröna blad.
De små blommorna är fortfarande pyttesmå och utan färg, men de ligger och väntar.
Dock är de gröna bladen på syrénbusken utslagna.

Flyttfåglar ser man annars komma flaxande över huvudet på en, och de vet ju vad som vankas.

Hästkastanjen har, som sagt, sina gröna blad utanför sitt fodral.
Och det är praktiskt taget samtliga som spruckit ut nu.
Före helgen fanns det fortfarande kastanjer som bara hade knoppar, men nu är nog de flesta spruckna.

---

Angående det kommande vädret, så ser det tyvärr inte så muntert ut.

Det kommer bara att bli kallare och kallare ju längre in i april månad vi kommer.
Kall luft från norr om Sverige kommer att svepa ner över landet.

Men ett högtryck kommer att etableras över Sverige i slutet av veckan och nästa vecka.
Det kommer förvisso att ge varma Dagar (då solen kan steka på) men med riktigt Kalla kvällar och nätter).
Tyvärr ser det inte ut som att det ska bli tal om någon varmluft som transporteras upp från Sahara eller Azorerna.

Och Tyvärr skriver jag, eftersom det ser ut som att det kommer att göras små "försök" flera gånger.
Men, värmen ser inte ut att nå högre upp än till mitten av Europa.
Det eftersom inga västliga lågtryck kommer att dyka upp och putta upp värmen resten av vägen till Sverige.

Det enda lågtryck som man kan se är ett som bara leker utanför Newfoundland, och går så "långt" österut som till Grand Banks.
Men inget lågtryck som kan hjälpa värmen från söder upp till Sverige ...
Citera
2019-04-09, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Vårtecknen bara fortsätter manifestera sig ...

Nu senast var det Syrén som fått sina gröna blad.
De små blommorna är fortfarande pyttesmå och utan färg, men de ligger och väntar.
Dock är de gröna bladen på syrénbusken utslagna.

Flyttfåglar ser man annars komma flaxande över huvudet på en, och de vet ju vad som vankas.

Hästkastanjen har, som sagt, sina gröna blad utanför sitt fodral.
Och det är praktiskt taget samtliga som spruckit ut nu.
Före helgen fanns det fortfarande kastanjer som bara hade knoppar, men nu är nog de flesta spruckna.

---

Angående det kommande vädret, så ser det tyvärr inte så muntert ut.

Det kommer bara att bli kallare och kallare ju längre in i april månad vi kommer.
Kall luft från norr om Sverige kommer att svepa ner över landet.

Men ett högtryck kommer att etableras över Sverige i slutet av veckan och nästa vecka.
Det kommer förvisso att ge varma Dagar (då solen kan steka på) men med riktigt Kalla kvällar och nätter).
Tyvärr ser det inte ut som att det ska bli tal om någon varmluft som transporteras upp från Sahara eller Azorerna.

Och Tyvärr skriver jag, eftersom det ser ut som att det kommer att göras små "försök" flera gånger.
Men, värmen ser inte ut att nå högre upp än till mitten av Europa.
Det eftersom inga västliga lågtryck kommer att dyka upp och putta upp värmen resten av vägen till Sverige.

Det enda lågtryck som man kan se är ett som bara leker utanför Newfoundland, och går så "långt" österut som till Grand Banks.
Men inget lågtryck som kan hjälpa värmen från söder upp till Sverige ...

Jag ser att värme kan komma runt 17-18 April. Men långt tid tills dess, prognoserna lär ändras flera gånger om.
Citera
2019-04-10, 11:50
Medlem
Det har då i Uppsala varit vårblommor på marken ett tag, men igår hamnade något annat på marken, nederbörd vid temperatur under 0, och då det ännu är under 0 är den kvar, ett litet lager av snö är det, men sen ska det visst bli mycket varmare, så den smälter säkert snart.
Citera
2019-04-11, 08:22
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blaha95
Jag ser att värme kan komma runt 17-18 April. Men långt tid tills dess, prognoserna lär ändras flera gånger om.
Ja, åtminstone efter den 20e april kan det bli tal om varmluft som drar in över landet.

Men innan dess kommer ett större högtryck att bita sig fast rakt över Sverige.
Och det kommer nog att lägga kvar i minst en vecka, kanske tio dagar.
Så länge det ligger fast finns det inga möjligheter för någon införsel av varmluft.

Om det börjar vandra uppåt, norrut, så kommer det öppna för östliga vindar. Dvs torr kontinental luft.
Och samtidigt så ser det inte alls ut som om något motsvarande lågtryck kan komma tutande från Atlanten, som då hade kunnat föra upp sydlig värme.

Men det betyder ju inte att det inte finns värme nere på den europeiska kontinenten, för det finns det.
Rakt mitt i det centrala Europa håller ett stort skikt av varmluft från Sahara på att röra sig uppåt, norrut, och det kommer att fortsätta ett tag till.
Bara det att högtrycket som ligger här, över Sverige, inte kan släppa in det.

Egentligen har vi sett det hela även förr.
Dvs Östersjön fungerar allt som oftast som en nästan ogenomtränglig barriär, en mur nästan, som skiljer det kontinentala klimatet från det skandinaviska.
Det ska mycket till för att sydlig värme ska kunna passera över den barriären, iaf så länge det är så kallt som det alltid är under våren.

Men, det är ju inte särskilt ovanligt med hög värme omkring 20 april.
Vi har sett det flera gånger tidigare. Det kan vara mer än +20 om dagen tex. Mer än tillräckligt för att fylla parkerna med vinterbleka soldyrkare.

---

Vårtecken som jag sett:

Både vitsippor och blåsippor har jag sett fullt utslagna nu.
Citera
2019-04-11, 12:42
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ja, åtminstone efter den 20e april kan det bli tal om varmluft som drar in över landet.

Men innan dess kommer ett större högtryck att bita sig fast rakt över Sverige.
Och det kommer nog att lägga kvar i minst en vecka, kanske tio dagar.
Så länge det ligger fast finns det inga möjligheter för någon införsel av varmluft.

Om det börjar vandra uppåt, norrut, så kommer det öppna för östliga vindar. Dvs torr kontinental luft.
Och samtidigt så ser det inte alls ut som om något motsvarande lågtryck kan komma tutande från Atlanten, som då hade kunnat föra upp sydlig värme.

Men det betyder ju inte att det inte finns värme nere på den europeiska kontinenten, för det finns det.
Rakt mitt i det centrala Europa håller ett stort skikt av varmluft från Sahara på att röra sig uppåt, norrut, och det kommer att fortsätta ett tag till.
Bara det att högtrycket som ligger här, över Sverige, inte kan släppa in det.

Egentligen har vi sett det hela även förr.
Dvs Östersjön fungerar allt som oftast som en nästan ogenomtränglig barriär, en mur nästan, som skiljer det kontinentala klimatet från det skandinaviska.
Det ska mycket till för att sydlig värme ska kunna passera över den barriären, iaf så länge det är så kallt som det alltid är under våren.

Men, det är ju inte särskilt ovanligt med hög värme omkring 20 april.
Vi har sett det flera gånger tidigare. Det kan vara mer än +20 om dagen tex. Mer än tillräckligt för att fylla parkerna med vinterbleka soldyrkare.

---

Vårtecken som jag sett:

Både vitsippor och blåsippor har jag sett fullt utslagna nu.
Vet inte om jag tycker 12-15 grader mitt på dagen i skuggan i kombination med strålande solsken och svag vind (som ser ut att bli nästa vecka) är upplevs som "kallt" eller "inte varmt" för att vara April. Tycker det känns alldeles lagom.
Citera
2019-04-11, 13:00
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Vet inte om jag tycker 12-15 grader mitt på dagen i skuggan i kombination med strålande solsken och svag vind (som ser ut att bli nästa vecka) är upplevs som "kallt" eller "inte varmt" för att vara April. Tycker det känns alldeles lagom.
Nja, nu så kommer det ju inte att bli några "12-13 grader" i Skuggan ...

Skuggtemperaturen är i stort beroende av havets lufttemperatur, liksom under natten.

Det är ju därför som det är så stor skillnad i värme mellan vår och höst - trots att solen står i samma läge. Det beror på hur varmt det är i det kringliggande havet alltså.
Värmen varar längre, trots att solen står lägre efter midsommar och in på hösten.
För att värmen blir kvar i havet.

Men på våren har havet inte blivit uppvärmt än, och därför blir alltid luften så kylig lång tid in på våren.
Det är därför vi kan ha nattfrost långt in på året, men inte lika ofta under hösten och sensommaren.

Det jag menar är att om man är intresserad av frågan om hur vädret ska bli, så måste man alltid jämföra med havstemperaturen. För det är som ett slags stort, nationellt element.

Det Enda som på allvar kan påverka det, det är när det transporteras in stora skikt av varmluft från sydligare breddgrader (eller kalluft från norr under hösten).

T.o.m. under bistraste Januari kan vi plötsligt överraskas av närmast vårvarma dagar (och nätter) om det är de rätta förutsättningarna - som tex en upptransport av varmluft från Sahara.
Och det har hänt.
Förra året tex, kom det in en sådan "varmfront" som inte upphörde trots att solen gått ner.
Man såg hur temperaturen bara fortsatte stiga och stiga, till långt in på natten och morgonen.

Dvs så här tidigt om våren så är det havstemperaturen man måste jämföra med om man vill se vilka "gränsvärden" det kan bli tal om.
Det blir tex sällan kallare än vad havstemperaturen visar, nätterna blir inte kallare än så, liksom skuggan under dagen.
Det enda som kan påverka - det är transporten av varmluft från söder, som sagt.
Citera
2019-04-11, 13:10
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Nja, nu så kommer det ju inte att bli några "12-13 grader" i Skuggan ...

Skuggtemperaturen är i stort beroende av havets lufttemperatur, liksom under natten.

Det är ju därför som det är så stor skillnad i värme mellan vår och höst - trots att solen står i samma läge. Det beror på hur varmt det är i det kringliggande havet alltså.
Värmen varar längre, trots att solen står lägre efter midsommar och in på hösten.
För att värmen blir kvar i havet.

Men på våren har havet inte blivit uppvärmt än, och därför blir alltid luften så kylig lång tid in på våren.
Det är därför vi kan ha nattfrost långt in på året, men inte lika ofta under hösten och sensommaren.

Det jag menar är att om man är intresserad av frågan om hur vädret ska bli, så måste man alltid jämföra med havstemperaturen. För det är som ett slags stort, nationellt element.

Det Enda som på allvar kan påverka det, det är när det transporteras in stora skikt av varmluft från sydligare breddgrader (eller kalluft från norr under hösten).

T.o.m. under bistraste Januari kan vi plötsligt överraskas av närmast vårvarma dagar (och nätter) om det är de rätta förutsättningarna - som tex en upptransport av varmluft från Sahara.
Och det har hänt.
Förra året tex, kom det in en sådan "varmfront" som inte upphörde trots att solen gått ner.
Man såg hur temperaturen bara fortsatte stiga och stiga, till långt in på natten och morgonen.

Dvs så här tidigt om våren så är det havstemperaturen man måste jämföra med om man vill se vilka "gränsvärden" det kan bli tal om.
Det blir tex sällan kallare än vad havstemperaturen visar, nätterna blir inte kallare än så, liksom skuggan under dagen.
Det enda som kan påverka - det är transporten av varmluft från söder, som sagt.

Jag vet bara att SMHI mäter tempen i skuggan och står det 15 på den så är det 15 i skuggan och desto mer i solen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in