Citat:
Ursprungligen postat av
elastikmanden
Måste bara citera din vackra ts. Då kommer allt upp igen! Visst är det vackert med våren? Nu susar vi ner till Mitt Skåne, och här ser vi även de små blå, en och annan vitsippa sen länge. Men absolut inga blommor på körsbärsträd eller andra fruktträd. Förra året började de i april. Den där hämska torkan. Det regnade inte från mitten på april, till slutet på augusti, här i Skåne där jag bor. Mittskåne. Inte en jävla droppe föll. Jo, ibland en liten skur på 1minut. Kommer ihåg det gula gräset. Träden som tappade alla sina blad. Och att man skulle spara på vattnet?
Det finns olika sorters körsbärsträd.
Och de har olika tid för blomning.
Den du går och väntar på ska börja blomma, det är den fruktbärande sorten, eller hur ?
De andra sorterna, de som bara ger blommor men inga körsbär, de har börjar blomma för länge sedan.
Det är helt knallrosa på sina ställen faktiskt.
Körsbärsträd som bara blommar är ofta hybrider.
De är framtagna för att just börja blomma så tidigt som möjligt, men har förlorat sin frukt på kuppen.
Ofta är de korsningar också.
Dvs korsning mellan körsbär och plommon, eller mandel.
---
Förutom körsbärshybriderna som alltså redan står i rosa prakt, så har jag utsikt över en park med stort bokbestånd.
Och när jag promenerade förbi i förrgår, så blev jag nästan chockad när jag fick se knopparna.
De var nämligen nästan lika tjocka och feta som på kastanjeträden.
Dvs boken kommer att slå ut snart.
Och då inte bara enstaka individer här och var, utan alla på en och samma gång.
Då kommer det att bli nästan en hel månad tidigare än normalt.
Och det är inte vanligt ... vi får väl se.
Nu är hela den parken - från avstånd - helt "brunrosa" pga alla dessa tjocka knopparna.
Knopparna blir som blad från ett avstånd.
Annars har jag sett träd med Vita blommor ...
De är helt utslagna, med helt vackert vita trädkronor.