2019-03-28, 09:22
Medlem
Ambelains avatar
Dags för ny säsongstråd.

Vårtecknen som hittills observerats är följande:

Det var, såklart, länge sedan som snödropparna och vintergäcken började spira.
Detsamma med krokusarna.

Nu börjar det bli alldeles blått och vackert i backarna, av de små blå vårblommorna.

Körsbärshybriderna har redan fått sina vackra rosa trädkronor på sina ställen.
Fler arter är helt utslagna.

De gula Forsythia-buskagen har också börjat dyka upp (jag märkte det först i förrgår kväll ...).

Hängpilen är inte utslagen, men de långa slankorna är Knallgula, och bara väntar på tillfälle att visa sin prakt.

Ja, jag har faktiskt t.o.m. sett ett styck björk som har lättat på förlåten.
Dvs knopparna spruckit, och den skira ljusgröna trädkronan börjar visa sig.

---

Men värmen som vi har just nu, den kommer att försvinna efter helgen.
Just nu sveper varmare luft in från sydvästra Atlanten, raka vägen in över södra Sverige.
Men det försvinner till helgen.

Därefter kommer April att inledas med riktigt kallt nattväder.
Det blir vindar från nordväst, som sveper raka vägen från polarområdet och in över hela Sverige.

Det kalla väderlag kommer att fortsätta iaf hela första veckan i April.
Så det blir lite av ett bakslag för våren.

Men, dagens timmar blir ju bara fler och fler, och ljuset påverkar grönskan.
Oavsett kyla.

Om 14 dagar kommer vi att få se de allra första tecknen på att vi går mot bättre tider.
För det är ungefär vid den tiden som de första stora träden har slagit ut sina blad under de senaste åren.
Men det kan såklart bli annat i år ...

---

Förra årets långa värme satte igång en andra blomning, som vissa av oss kanske minns.
Dvs i höstas så började plötsligt bladen trilla av på vissa individer och de började blomma.

Jag undrade då hur det skulle påverka vårens blomning.
Och det har jag fått svar på nu.

För de individer som fick en andra blomning i höstas, de har oerhört sparsmakad blomning nu i vår.
Träden som står bredvid är fulla av blomsterprakt, men dessa individer har mest nakna grenar, och bara enstaka blommor.

Vi får se hur de gröna bladen kommer att se ut, när det kommer om några veckor ...
Citera
2019-03-29, 17:54
Bannlyst
Varför är det i hela friden alltid gladhammar/oskarshamn som är soligast och varmast? Varenda gång det blir en toppnotering så är det alltid gladhammar.
Citera
2019-03-29, 18:04
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av riksdagsmajoritet
Varför är det i hela friden alltid gladhammar/oskarshamn som är soligast och varmast? Varenda gång det blir en toppnotering så är det alltid gladhammar.

Tror det har att göra med att när vi har västvindar så värms luften över land på väg österut, och därför får östra delarna varmast.

Ja, gladhammar får nästan alltid varmast.
Citera
2019-03-30, 13:45
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blaha95
Tror det har att göra med att när vi har västvindar så värms luften över land på väg österut, och därför får östra delarna varmast.

Ja, gladhammar får nästan alltid varmast.
Det är +16 grader i Köpenhamn idag.
Och på andra sidan sundet, i Malmö är det +13 grader.

Vinden blåser från sydväst, så det kommer från havet när det träffar kuststaden Malmö.
Köpenhamn har lite mer av torra landet för vinden att flyga över innan den når till storbyen.

Så det torde vara liknande för Oskarshamn, om vindarna kommer från landvägen.

För havstemperaturen är inte så hög än.
Det kyler ner luftmassorna, vilket känns i skuggan och så snart solen gått ner.

Men nere på kontinenten är det helt annat.
+20 grader i Berlin idag tex.
Citera
2019-03-30, 14:02
Medlem
gato12s avatar
Har också noterat att Helsingfors tenderar att vara några grader kallare än Stockholm. Även då de ligger ungefär på samma breddgrad geografiskt sett
Oslo kan vara varmare, kanske nås av golfströmmen
Senast redigerad av gato12 2019-03-30 kl. 14:05.
Citera
2019-04-01, 11:07
Medlem
Ambelains avatar
Nu har Verkligen våren anlänt har jag noterat.

I lördags åkte jag förbi ett Kastanjeträd som faktiskt redan hade haft sin bladsprickning.
Knopparna hade alltså spruckit upp och bkaden befriats från sitt hölje.

Det är tidigt.
En månad för tidigt mot det normala.

Om någon i Malmö vill ta en titt på det trädet, så står det vid korsningen mellan polishuset och Rörsjöparken, precis på andra sidan gatan mot det där "Rosthuset" ("Rosthuset" ligger ju på andra sidan gatan om polishuset) och just detta trädet är allra närmast själva korsningen, vid övergångsställena mitt emot polishuset).

Ett annat vårtecken är en buske som har fått stora vit-rosa blommor. Blommor som hänger som en vindruvsklase - hänger neråt alltså. Men jag vet inte vad namnet är, tyvärr ...

Ett annat vårtecken är att väldigt många vanliga, gröna buskar och har fått sina gröna bland nu.
Det gör att det ser trevligt ut när man går förbi rabatterna vid parker och trädgårdar.
Man har ju annars fått vänja sig vid de trista gråa kvistarna i buskarna.
Men nu är de helt gröna ... =)

---

Värmen har emellertid fått ett avbrott.
I lördags var väl sista varma dagen, och t.o.m. på kvällen var det fortfarande förrädiskt ljummet i luften. En närmast sett perfekt vårkväll, med underbart dis i luften, som fick allt att se nästan självlysande ut ... =)

---

Havstemperaturen är fortfarande kall runt Sverige, men man kan ändå se hur det varmare vattnet från nedanför Engelska kanalen så sakta kryper uppåt mot Jylland och in i de danska Bälten.

Utanför svenska kusterna är det fortfarande under +5 grader i vattnet, men inne vid de danska öarna i Bälten har det stigit upp mot en +8 grader.
Det är däremot fortfarande långt borta med vattentemperatur som är över +10.
Som närmast är det faktiskt så långt borta som vid Englands sydvästra spets (Cornwall och däromkring).
Citera
2019-04-05, 00:40
Medlem
NirvanAs avatar
19 grader i götet idag... t-shirt väder :O
Citera
2019-04-05, 00:44
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
19 grader i götet idag... t-shirt väder :O

Och snöfall här i Södra Norrland

Nästa vecka drar kall luft ner över hela landet.
Citera
2019-04-05, 00:47
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blaha95
Och snöfall här i Södra Norrland

Nästa vecka drar kall luft ner över hela landet.
Japp, norrlandskusten ser ut att få det besvärligt enda ner till Gävle med 30-50cm snö på några dagar... sjuka mängder i April ändå.

Som tur är ser Stockholm ut att klara sig, just nu, från de stora mängderna utan småmängder som inte kommer lägga sig.

Hoppas inte folk där har bytt till sommardäck redan
Citera
2019-04-05, 00:50
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Japp, norrlandskusten ser ut att få det besvärligt enda ner till Gävle med 30-50cm snö på några dagar... sjuka mängder i April ändå.

Som tur är ser Stockholm ut att klara sig, just nu, från de stora mängderna utan småmängder som inte kommer lägga sig.

Hoppas inte folk där har bytt till sommardäck redan

Just i det området bor jag också Älskar snö, så jag är glad :=) i väderprognoserna på TV sades det att det skulle komma små mängder, det ändras fort.

Ja, inte smart att byta däck kommande dagarna iaf.
Citera
2019-04-05, 09:52
Medlem
zerxezs avatar
Fan 19 grader redan början av April, gissar att denna sommaren blir ännu värre än förra , AC-försäljning kommer att gå i taket
Citera
2019-04-05, 11:16
Medlem
Kylan är tillbaks nästa vecka enlig SMHI. 2-3 grader som max hela nästa vecka i Sthlm !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in