Dags för ny säsongstråd.
Vårtecknen som hittills observerats är följande:
Det var, såklart, länge sedan som snödropparna och vintergäcken började spira.
Detsamma med krokusarna.
Nu börjar det bli alldeles blått och vackert i backarna, av de små blå vårblommorna.
Körsbärshybriderna har redan fått sina vackra rosa trädkronor på sina ställen.
Fler arter är helt utslagna.
De gula Forsythia-buskagen har också börjat dyka upp (jag märkte det först i förrgår kväll ...).
Hängpilen är inte utslagen, men de långa slankorna är Knallgula, och bara väntar på tillfälle att visa sin prakt.
Ja, jag har faktiskt t.o.m. sett ett styck björk som har lättat på förlåten.
Dvs knopparna spruckit, och den skira ljusgröna trädkronan börjar visa sig.
---
Men värmen som vi har just nu, den kommer att försvinna efter helgen.
Just nu sveper varmare luft in från sydvästra Atlanten, raka vägen in över södra Sverige.
Men det försvinner till helgen.
Därefter kommer April att inledas med riktigt kallt nattväder.
Det blir vindar från nordväst, som sveper raka vägen från polarområdet och in över hela Sverige.
Det kalla väderlag kommer att fortsätta iaf hela första veckan i April.
Så det blir lite av ett bakslag för våren.
Men, dagens timmar blir ju bara fler och fler, och ljuset påverkar grönskan.
Oavsett kyla.
Om 14 dagar kommer vi att få se de allra första tecknen på att vi går mot bättre tider.
För det är ungefär vid den tiden som de första stora träden har slagit ut sina blad under de senaste åren.
Men det kan såklart bli annat i år ...
---
Förra årets långa värme satte igång en andra blomning, som vissa av oss kanske minns.
Dvs i höstas så började plötsligt bladen trilla av på vissa individer och de började blomma.
Jag undrade då hur det skulle påverka vårens blomning.
Och det har jag fått svar på nu.
För de individer som fick en andra blomning i höstas, de har oerhört sparsmakad blomning nu i vår.
Träden som står bredvid är fulla av blomsterprakt, men dessa individer har mest nakna grenar, och bara enstaka blommor.
Vi får se hur de gröna bladen kommer att se ut, när det kommer om några veckor ...
Vårtecknen som hittills observerats är följande:
Det var, såklart, länge sedan som snödropparna och vintergäcken började spira.
Detsamma med krokusarna.
Nu börjar det bli alldeles blått och vackert i backarna, av de små blå vårblommorna.
Körsbärshybriderna har redan fått sina vackra rosa trädkronor på sina ställen.
Fler arter är helt utslagna.
De gula Forsythia-buskagen har också börjat dyka upp (jag märkte det först i förrgår kväll ...).
Hängpilen är inte utslagen, men de långa slankorna är Knallgula, och bara väntar på tillfälle att visa sin prakt.
Ja, jag har faktiskt t.o.m. sett ett styck björk som har lättat på förlåten.
Dvs knopparna spruckit, och den skira ljusgröna trädkronan börjar visa sig.
---
Men värmen som vi har just nu, den kommer att försvinna efter helgen.
Just nu sveper varmare luft in från sydvästra Atlanten, raka vägen in över södra Sverige.
Men det försvinner till helgen.
Därefter kommer April att inledas med riktigt kallt nattväder.
Det blir vindar från nordväst, som sveper raka vägen från polarområdet och in över hela Sverige.
Det kalla väderlag kommer att fortsätta iaf hela första veckan i April.
Så det blir lite av ett bakslag för våren.
Men, dagens timmar blir ju bara fler och fler, och ljuset påverkar grönskan.
Oavsett kyla.
Om 14 dagar kommer vi att få se de allra första tecknen på att vi går mot bättre tider.
För det är ungefär vid den tiden som de första stora träden har slagit ut sina blad under de senaste åren.
Men det kan såklart bli annat i år ...
---
Förra årets långa värme satte igång en andra blomning, som vissa av oss kanske minns.
Dvs i höstas så började plötsligt bladen trilla av på vissa individer och de började blomma.
Jag undrade då hur det skulle påverka vårens blomning.
Och det har jag fått svar på nu.
För de individer som fick en andra blomning i höstas, de har oerhört sparsmakad blomning nu i vår.
Träden som står bredvid är fulla av blomsterprakt, men dessa individer har mest nakna grenar, och bara enstaka blommor.
Vi får se hur de gröna bladen kommer att se ut, när det kommer om några veckor ...