2019-04-05, 13:03
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollarn
Kylan är tillbaks nästa vecka enlig SMHI. 2-3 grader som max hela nästa vecka i Sthlm !
Precis.

Polarfronten kommer att återkomma nästa vecka.
Och då omsluta hela Skandinaviska halvön - från norr till söder.

Inte mycket av den kontinentala värmen kommer att komma.

---

Vårtecken:

Jag såg Magnoliorna igårkväll ... som hade börjat Slå Ut.

Blomknopparnas skyddande hölje var borta.
Och blommornas vackra vitrosa spetsar syntes klart som dagen.

Det kommer väl innebära isf att Lundasångarna på Valborgsmässoafton får lov att sjunga in våren utan utslagna Magnolior i fonden.
Det går säkert bra ändå.

Koltrasten visslar så vackert om aftnarna nu också.
En koltrast som bor granne med mig har lärt en en spännande melodi.
Jag tror att han har inspirerats av nån mobiltelefons ringsignal faktiskt ... =)

Men det är verkligen mäktigt om kvällarna, hur hela stadsdelen formligen Ekar av koltrastsång.

Mycket vackert.
Citera
2019-04-05, 19:26
Medlem
elastikmandens avatar
Får jag lov att trampa in här i denna tråden? Jag har nog redan en egen tråd om detta, men hittade inte den.

Jag ser samma "soldis" på himmeln, som förra året i april. När det slutade regna här i Skåne! Här regnade det inte från april till Augusti. Det var totaltorka. Jag fick panik. Vad tror ni kunniga? Är det risk för att samma sak händer i år? En likadan torka som varar flera månader?
Citera
2019-04-06, 23:41
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av elastikmanden
Får jag lov att trampa in här i denna tråden? Jag har nog redan en egen tråd om detta, men hittade inte den.

Jag ser samma "soldis" på himmeln, som förra året i april. När det slutade regna här i Skåne! Här regnade det inte från april till Augusti. Det var totaltorka. Jag fick panik. Vad tror ni kunniga? Är det risk för att samma sak händer i år? En likadan torka som varar flera månader?

Inte för att jag är någon expert, men din fråga är omöjlig att svara på.

Atlantlågtrycken rörde sig norr om Sverige förra sommaren, och det var ett väldigt fastlåst väderläge överlag.

Jag skulle dock säga att en torka likt ifjol, skall inträffa även i år ser jag som osannolikt. Förr eller senare tar sig lågtrycken in. Men man vet aldrig med väder.
Citera
2019-04-07, 01:39
Medlem
MDrives avatar
Citat:

Inte heller expert, men nog har risken för en likadan torka ökat markant, ja.

Den berodde först och främst på att jetströmmen som cirklar nord- och sydpolen destabiliserats. Detta medförde att den "skruvar" sig istället för att vara relativt rak. Vad som hände förra sommaren var att ett "band" fastnade vid havet utanför Europa. Allt till öster om bandet fick torka. Allt till väster fick oerhörd nederbörd, och Island hade som ett brev på posten en period med rekordmycket nederbörd. En motsats till vår sommar alltså.

Sedan dess har några saker skett...

I USA fick vi för ca: 1 månad sedan en "bomb cyclone", som även den beror på det här fenomenet. I detta fall gillade man att prata om "polar vortex", som egentligen bara är ett annat skikt på samma band som jetströmmen. Och för ca: 2-3 månader sedan fick Australien en rekordvarm sommar (deras somrar är våra vintrar pga. södra halvklotet). Igen på grund av jetströmmen, om än den östra den här gången.

Så problemet kvarstår helt klart. Jetströmmen är instabil och "knorrar sig" ("snakes" på engelska). Huruvida nästa sommar kommer bli likadan går inte svara på, men nog menar jag att risken är bra mycket större än den var för några år sedan, särskilt med tanke på att liknande väderfenomen varat jorden över sedan dess.
Citera
2019-04-07, 02:38
Medlem
elastikmandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Dags för ny säsongstråd.

Vårtecknen som hittills observerats är följande:

Det var, såklart, länge sedan som snödropparna och vintergäcken började spira.
Detsamma med krokusarna.

Nu börjar det bli alldeles blått och vackert i backarna, av de små blå vårblommorna.

Körsbärshybriderna har redan fått sina vackra rosa trädkronor på sina ställen.
Fler arter är helt utslagna.

De gula Forsythia-buskagen har också börjat dyka upp (jag märkte det först i förrgår kväll ...).

Hängpilen är inte utslagen, men de långa slankorna är Knallgula, och bara väntar på tillfälle att visa sin prakt.

Ja, jag har faktiskt t.o.m. sett ett styck björk som har lättat på förlåten.
Dvs knopparna spruckit, och den skira ljusgröna trädkronan börjar visa sig.

---

Men värmen som vi har just nu, den kommer att försvinna efter helgen.
Just nu sveper varmare luft in från sydvästra Atlanten, raka vägen in över södra Sverige.
Men det försvinner till helgen.

Därefter kommer April att inledas med riktigt kallt nattväder.
Det blir vindar från nordväst, som sveper raka vägen från polarområdet och in över hela Sverige.

Det kalla väderlag kommer att fortsätta iaf hela första veckan i April.
Så det blir lite av ett bakslag för våren.

Men, dagens timmar blir ju bara fler och fler, och ljuset påverkar grönskan.
Oavsett kyla.

Om 14 dagar kommer vi att få se de allra första tecknen på att vi går mot bättre tider.
För det är ungefär vid den tiden som de första stora träden har slagit ut sina blad under de senaste åren.
Men det kan såklart bli annat i år ...

---

Förra årets långa värme satte igång en andra blomning, som vissa av oss kanske minns.
Dvs i höstas så började plötsligt bladen trilla av på vissa individer och de började blomma.

Jag undrade då hur det skulle påverka vårens blomning.
Och det har jag fått svar på nu.

För de individer som fick en andra blomning i höstas, de har oerhört sparsmakad blomning nu i vår.
Träden som står bredvid är fulla av blomsterprakt, men dessa individer har mest nakna grenar, och bara enstaka blommor.

Vi får se hur de gröna bladen kommer att se ut, när det kommer om några veckor ...
Måste bara citera din vackra ts. Då kommer allt upp igen! Visst är det vackert med våren? Nu susar vi ner till Mitt Skåne, och här ser vi även de små blå, en och annan vitsippa sen länge. Men absolut inga blommor på körsbärsträd eller andra fruktträd. Förra året började de i april. Den där hämska torkan. Det regnade inte från mitten på april, till slutet på augusti, här i Skåne där jag bor. Mittskåne. Inte en jävla droppe föll. Jo, ibland en liten skur på 1minut. Kommer ihåg det gula gräset. Träden som tappade alla sina blad. Och att man skulle spara på vattnet?
Citera
2019-04-07, 02:49
Medlem
elastikmandens avatar
Forts. Seer tyvärr exakt samma symtom just nu. Det är ca. En vecka sedan som det regnade i Malmö, nähh, nästan 2? Nu ser jag på himmeln, exakt samma symtom! Hoppas bara att det inte är sant. Men redan nu, d. 6 april är det 22 grader på min uteplats. Molnen som kommer på morgonen blir ett soldis, som övergår i blå himmel mot kvällen. Torka igen? Alltså månader utan en regndroppe? Det var jävligt hämskt. Avenboken har inte orkat med. All avenbok är död här. Hoppas på att vädergudarna delar med sig. Lycka till.
Citera
2019-04-07, 03:02
Medlem
elastikmandens avatar
Forts. Seer tyvärr exakt samma symtom just nu. Det är ca. En vecka sedan som det regnade i Malmö, nähh, nästan 2? Nu ser jag på himmeln, exakt samma symtom! Hoppas bara att det inte är sant. Men redan nu, d. 6 april är det 22 grader på min uteplats. Molnen som kommer på morgonen blir ett soldis, som övergår i blå himmel mot kvällen. Torka igen? Alltså månader utan en regndroppe? Det var jävligt hämskt. Avenboken har inte orkat med. All avenbok är död här. Hoppas på att vädergudarna delar med sig. Lycka till.
Citera
2019-04-07, 03:09
Medlem
elastikmandens avatar
Förlåt att mitt inlägg kom 2 gånger, det var inte meningen, kan inte ta bort.
Citera
2019-04-07, 03:11
Medlem
elastikmandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blaha95
Inte för att jag är någon expert, men din fråga är omöjlig att svara på.

Atlantlågtrycken rörde sig norr om Sverige förra sommaren, och det var ett väldigt fastlåst väderläge överlag.

Jag skulle dock säga att en torka likt ifjol, skall inträffa även i år ser jag som osannolikt. Förr eller senare tar sig lågtrycken in. Men man vet aldrig med väder.
Jag ser på himlen. Moln på morgon, men sen total blå himmel på kvällen.
Citera
2019-04-07, 03:16
Medlem
elastikmandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollarn
Kylan är tillbaks nästa vecka enlig SMHI. 2-3 grader som max hela nästa vecka i Sthlm !
Hoppas verkligen det! För en större panik/ångestkännsla kan man vara utan. Inget vatten, allt dör. Första gången jag såg träd som bara släppte all sin bark. 😲
Citera
2019-04-07, 05:11
Avstängd
Citat:
Jag ser på himlen. Moln på morgon, men sen total blå himmel på kvällen.

Det där är vanligt i samband med högtryck.
Citera
2019-04-07, 08:10
Medlem
Fangfaces avatar
Sa till en kollega på jobbet för ett par veckor sedan att nu blir det inge mer regn förrän september, så nu ska jag köpa hem ett lager med fläktar som jag senare kan sälja dyrt
Men skulle man göra det så kommer det säkert bli en kall och regnig sommar...

Senast det regnade var i mitten av mars (sydöstra Sverige) och jag tror fan att det blir en repris på förra vår/sommaren.

Beroende på om jag köper fläktar givetvis :P
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in