Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2019-04-08, 16:59
Medlem
Tema Holmer : Om sanningen om det här kommer fram så kommer det att i grunden förändra det svenska samhället.

Hittade det ett halvdant klipp från kuförhöret med Holmer , Holmer är inte särskilt sugen på att diskutera uttalandet.
Personligen tycker jag att han ser lite pressad ut.
I klippet får man uppfattningen att uttalandet gjordes vid någon av Holmers presskonferenser.

https://www.youtube.com/watch?v=XyTQniL4Co0
Hans Holmer

https://www.oppetarkiv.se/video/5017342/ku-forhor-hans-holmer
KU-förhör Hans Holmer.
Citera
2019-04-08, 17:11
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
Kegö/Barrling-spåret:
Ibland Kauklijas kontakter nämns också "Roy Andersson" (vem är denne?

Ibland kanske det är så enkelt att det är just den personen som avses?
Citat:
Ursprungligen postat av Arthur Dent
Nytt debattinlägg på Aftonbladet undertecknat av;
Wilhelm Agrell
Professor i underrättelseanalys vid Lunds universitet
Inga-Britt Ahlenius
Ledamot av Granskningskommissionen
Roy Andersson
Filmregissör
Jörn Svensson
F d riksdagsledamot, ledamot i Parlamentariska kommissionen med anledning av mordet på Olof Palme
Lars Borgnäs
Journalist och författare
PC Jersild
Författare
Göran Lambertz
Justitieråd
Gun-Britt Mårtensson
Ledamot av Granskningskommissionen
S L Petersson
F d polisintendent, ingick i Palmeutredningens spaningsledning 1986-88
Birger Schlaug
Författare och f d språkrör för Miljöpartiet
KG Svensson
Pensionerad chefsåklagare
Gunnar Wall
Författare och journalist

Vi anser att en förnyad ansträngning att lösa mordet bör innehålla en mer förutsättningslös och detaljerad kartläggning av händelseförloppet på Sveavägen än vad som tidigare skett, grundat på vittnesmål och tekniska data.
Vad gäller motivet bakom mordet påpekade Granskningskommissionen i sin rapport 1999 att vissa tänkbara politiska motivbilder över huvud taget inte finns med i utredningen, eller är ofullständigt belysta. Det gäller bland annat det fullt möjliga politiska motivet att Olof Palme i en del kretsar sågs som opålitlig i sitt förhållande till stormakten Sovjetunionen. Det finns åtskilliga indikationer på att det inom bland annat säkerhets- och underrättelsevärlden fanns sådana farhågor.
Detta mordmotiv, kopplat till Olof Palmes planerade resa till Moskva, har aldrig utretts på något grundligt sätt. Kritiken från Granskningskommissionen på den punkten fick klinga ohörd. Vi anser att denna motivbild måste utredas och resultaten i görligaste mån redovisas offentligt. Det kan kräva att ny kompetens och nya befogenheter kopplas till utredningen.

http://www.aftonbladet.se/debatt/article16394424.ab
Citat:
Ursprungligen postat av Gattoo
Skönt att se tunga namn som trycker på ordentligt!
Senast redigerad av Gothus 2019-04-08 kl. 17:21.
Citera
2019-04-08, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Poängen är, varför ens intressera sig för Palmes eventuella snedsprång? Utom i en skvallertråd då förstås!

Därför att det med största sannolikhet var en "sådan" som gav Palme en fristad.
Citera
2019-04-08, 17:57
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Jag tänker så här:
Bofors hade levt på vapensmugglingsaffärer i åratal, men det var ju stopp nu då tullkriminalen börjat reda i denna härva.
Den utredningen träffar naturligtvis regeringen rakt i mellangärdet, vilket får till följd att all trafik måste upphöra, men då finns inga orderingångar kvar, och företaget är redan i kraftig ekonomisk obalans.
Fanns det i detta läge något mer naturligt än att regeringen engagerar sig för att kompensera med att dra hem denna stororder?
Ganska naturlig tycker jag.

Företagets skulder ligger i miljardklassen och aktiekursen faller.
Den största skuldsättningen ligger i den statligt ägda PK banken där hela LO kollektivet har sina löne och sparkonton.

Kan man inte lite tillspetsat säga att Bofors ägare i praktiken också förvaltade statens egendom?

Vi vet ju vad som hände några år senare.

Sen var ju Palme medlare och hade till uppgift att stoppa vapensmugglingen till området flera personer påpekade det till honom. Skulle tro att indien-ordern var manna från himlen för att ersätta Bofors den vapensmuggling som nu måste strypas. Stor press och ångest för ingående parter....
Citera
2019-04-08, 18:23
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Hans Hederberg är så långt ifrån en palmehatare det går att komma. Bara att läsa hans välskrivna bol ”Offret och gärningsmannen”. Han är förhållandevis hederlig i sitt författarskap när det kommer till faktagranskning . Därför är hans påstående om Olof Palmes förhållande till journalisten Marianne Höök styrkt i mina ögon, även om HH får hänvisa till källor inom sosseteten som vill vara anonyma . Hans påstående bekräftas också av MHs väninna Anette Kullenberg som skrivit om förhållandet som bidrog till att göra MH så deprimerad att hon ändade sitt liv i förtid 1970.

Hederberg betonar att när OP startar förhållandet med MH så är han mitt uppe i att bli ny partiledare . Författaren menar att det talar emot påståendet att OP skulle vara en politisk broiler som gör allt för makten. Hade förhållandet blivit offentligt sommaren 1969 hade OPs möjlighet till statsministerposten och partiledardito minskat drastiskt.

Fotografen Ewa Rudling är en annan älskarinna som berättat om sina möten med OP. En stor del av svenska chefredaktörer sprang på OP med Shirley Mcclaine i Köpenhamn 1977. Expressens legendariske chefredaktör Bo Strömstedt behandlar detta i sina memoarer. Inget av dessa påstående kan hänföras till något palmehat , snarare visar det på en mänsklighet hos OP. Den i mina ögon enda MOP-relaterade frågan är hur hans snedsteg uppfattades av Lisbeth Palme och sönerna.

Annorlunda är det med Påståendena om Emma Rotschild. Även efter MOP har hon hållit en kontinuerlig kontakt med LP och sönerna. Jag har svårt att tänka att så skulle varit fallet om ER haft ett förhållande med OP. LP är inte direkt urtypen för en svänger om man säger så. Lars Krantz beskriver ER som ”den unga vackra miljadärsdottern”. Nu är smaken som baken men jag håller inte med om ER som en femme fatal.

Däremot mot är ERs politiska kontaktnät intressant , inte minst när det gäller föräldrar. Fadern Victor Rotschild var på MI5 under andra världskriget och lånade då ut sin lägenhet till landsförrädartrion Kim Philby, Anthony Blunt och Guy Burgess. Följdaktligen blev han misstänkt som ”femte mannen” i KGBs Cambridegring. Modern Tess Mayor-Rotschild var en av Blunts närmaste vänner åren före andra världskriget.

Andra rykten om OPs kvinnoaffärer kan kallas rent skitsnack som tangerar hatpropaganda . Sådan är till exempel den s.k. ”oslohistorien” som jag hört återberättas i åtskilliga versioner av inte helt palmevänliga personer. Då jag betecknar den som en ”Råttan-i-pizzan” kopia lämnar jag detaljerna därhän. Har aldrig kommit fram en tillstymmelse till bekräftelse på detta påstående.

Håller i princip med, och har själv försökt hålla låg profil i snusksnacket trots att jag sitter på en del info. Men nu har det gått ett tag, LP är död och det handlar mer om historieskrivning, vem var OP, men också om eventuella mordmotiv eller medhjälparmotiv sprungna ur svartsjuka, statistiskt sett det vanligaste motivet. Så "hat-snack" tycket jag är att gå för långt men alla sådan diskussioner bör hållas med viss respekt IMHO, trots att det är flashback. Sen har vi ju detta med hungungfällor och hur sannolik man här att kliva i en sån...

Nä... håller nog med om att det tyder på en mångdimensionalitet som jag inte trodde fanns och mänsklighet om man så vill, så skulle förstås in LP säga men jag ser ingen begränsning i att diskutera sådan när det kan ha bäring på MOP.
Senast redigerad av heheho 2019-04-08 kl. 18:27.
Citera
2019-04-08, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Sen var ju Palme medlare och hade till uppgift att stoppa vapensmugglingen till området flera personer påpekade det till honom. Skulle tro att indien-ordern var manna från himlen för att ersätta Bofors den vapensmuggling som nu måste strypas. Stor press och ångest för ingående parter....
Det kan självfallet vara ytterligare en drivkraft för regeringens engagemang i Indienordern.
Att smuggla vapen till den ena parten och samtidigt medla i konflikten är ingen lysande idé.
Smugglingsintäkterna måste naturligtvis kompenseras på annat håll.
En jävla rävsax helt enkelt.
Någonstans i kedjan från produktion till slutmål fanns troligtvis någon som blev lite arg...
Noterbart är ju att smugglingstrafiken fortskred efter mordet.

Sverige försåg dessutom DDR med krut till sina Kalasjnikovbössor.

Ingen vidare god idé ur neutralitetspolitiskt hänseende kan man tycka.
Citera
2019-04-08, 19:27
Moderator
Schlesiens avatar
Flyttade inlägg

92 st av de senaste 73 timmarnas postande flyttade härifrån till Hedberg & Hall-tråden.
--> (FB) En oväntad vändning, Claes Hedberg och Bo Hall

Posta gärna information så att den anknyter till tidigare diskussion, genom att citera.

/ Moderator
Citera
2019-04-08, 19:44
Medlem
SGDFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Okej. Jag skrev ju att Petterssons soppa är tunn och osmaklig och då frågade du vad jag tycker är det osmakligaste i soppan.

Oskuldspresumtion är ju en grundläggande rättsprincip. Den finns också uttalad i FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna och i Europakonventionen. Det handlar som bekant om att den som är misstänkt för ett brott ska betraktas som oskyldig tills motsatsen har bevisats.
Frågan om en persons eventuella skuld ska avgöras i rätten och ingen annanstans och i den processen finns höga krav på bevisning. Utifrån den principen kan man även döma för förtal av avliden.

Att i massmedia utpeka en person levande eller död som skyldig är i sig en samtida form av lynchning och en sån ordning är det knappast någon som försvarar, men Pettersson och Göransson anser att det i detta fall är berättigat för dom anser sig nämligen ha bevis.
Göransson hävdar att man man är journalistiskt säkra vad nu i hela världen det betyder. Vad jag vet har han inte förklarat det, men bevis är alltså i den specifikt publicistiska kontexten nåt annat än vad det i juridísk mening innebär och det är ju vad vi relaterar till när vi använder ordet bevis.

Pettersson och Göransson har inte tillstymmelse till bevis. Det finns inga vittnesmål, ingen teknisk bevisning och inget vapen som kan knytas till SE, åtminstone inte som Pettersson och Göransson har vetskap om. Kritik mot detta faktum har i massmedia varit begränsad men bl a Leif Silbersky har ifrågasatt det.
Pettersson hävdar att all tillgängliga fakta bevisar att SE är skyldig och dom huvudsakliga argumenten är att SE stämmer på det generella signalement, ljuger om sina förehavanden på brottsplatsen, är palmefientlig, rör sig i kretsar med likasinnade, har skyttevana samt tillgång till vapen. I den värld där de flesta av oss befinner oss utgör inte det bevis och när Pettersson och Göransson blir pressade i den frågan så blir det riktigt absurt. Dom måste ju medge att det inte finns nån teknisk bevisning men det anser dom inte vara relevant för om polisen hade gjort sitt jobb och inte avfört SE så hade det funnits teknisk bevisning.

Pettersson har framställt det som att han gjort en grundligt arbete under 12 års tid och Göransson har sagt att en viktig orsak till att han tog beslutet om samarbetet dem emellan var att Petersson var så noggrann med detaljer. Där har jag en avvikande uppfattning. Det har upprepat visat sig att han inte är insatt i det mest elementära t ex förhållanden på och kring brottsplatsen och uppgifter i vittnesmålen. Det gäller t ex påståendet att bara gärningsmannen kunde ha sett Jeppsson och den omtalade promenaden Grand via Skandiahuset till brottsplatsen. Det har också visat att han inte ens har full koll på SE:s vittnesmål, något som han nästan borde kunna rabbla i sömnen efter 12 år.

Så, vem ska med Leif Silberskys hjälp stämma Filter? Flashback via crowdfunding? Finns det ett case?

Jag tycker det är mycket olyckligt att den naive värmlänningens trams överskuggar Lars Larssons ekvilibrism och tankeinsatser.
Citera
2019-04-08, 20:05
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SGDF
Så, vem ska med Leif Silberskys hjälp stämma Filter? Flashback via crowdfunding? Finns det ett case?

Jag tycker det är mycket olyckligt att den naive värmlänningens trams överskuggar Lars Larssons ekvilibrism och tankeinsatser.
Copyright- och ärekränkningsfrågorna är egentligen inte så viktiga, både Lars Larsson och Thomas Pettersson har grävt fram en del information åt oss.
Citera
2019-04-08, 21:24
Medlem
Gothuss avatar
Roy Andersson ger ett minst sagt förvirrat intryck. Känns inte riktigt som att han är rätt person att skriva under uppropet som uppmanar till granskning av mordet på Olof Palme.
Läs och begrunda:

Citat:
Till de viktigaste kortfilmsproduktionerna från Roy Andersson hör:
Någonting har hänt
Någonting har hänt (1987) började som ett beställningsarbete ifrån Socialstyrelsen, där syftet var att ta fram en informationsfilm om Aids och HIV. Ambitionen hos Andersson och det övriga teamet var att göra en så sanningsenlig film som möjligt varpå förberedelsetiden blev sju månader. Den långa perioden av förundersökning och faktainsamling gjorde att produktionsgruppen fick en egen bild av smittans uppkomst och forskningen runt den. Andersson valde att gå på en av östtyska Stasi skapad teori om att amerikansk militär låg bakom viruset. Roy Andersson hävdar i filmen att HIV-viruset i stor sannolikhet uppkommit i den amerikanska militärens laboratorier. Detta var inte en bild som Socialstyrelsen kunde stå bakom, och de drog sig ur projektet, som till slut fick genomföras på egen hand.
Resultatet blev en film som inte handlar så mycket om sjukdomen i sig, utan mer om samhällets reaktioner och åtgärder kring den. Filmen säger ingenting om sjukdomsförloppet, vilka symptom man kan tänka sig få och så vidare. Det som konstateras i början av filmen är att Aids/HIV är ett nytt virus, som attackerar och bryter ner immunförsvaret och som inte går att bota. Därifrån går filmen vidare med att kritisera de numera helt accepterade teorierna kring om att smittan skulle ha uppstått i Afrika, hos en speciell sorts apa, och sedan överförts till människan. I flertalet scener visas inkompetenta läkare och forskare som uttalar sagda teori på ett sådant sätt att teorin blir rasistisk och därtill otänkbar. Andersson och de andra drar i en (för sin råa, obeslöjade kritik) känd scen paralleller mellan medicinforskning som utfördes på utvecklingshindrade barn och medicinska experiment på judar under förintelsen.
Det senare visas upp i form av en isbassäng där utmärglade människor fryses ihjäl under övervakning av forskare och militär. Allting visas upp till de välkända tonerna av Edvard Persson. Den malplacerade musiken tjänar till att placera detta hemska tillsammans med det familjära och säger oss således att det hemska är kanske inte så främmande som vi vill tro. Regissörens förklaring på denna märkliga kombination är att människorna i Sverige fick lyssna på Edvard Persson medan hemska gärningar pågick. I sitt framträdande i Karlstad (mars, 2009) hävdar han att sådant inte är något ovanligt och att liknande saker händer idag. Andersson hävdar att makthavarna vill att det lätta och trevliga ska leda våra blickar från det allvarliga och farliga.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Roy_Andersson
Citera
2019-04-08, 21:42
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
1. Nej det tror jag inte.
2. Kauklija hade sitt kontor på samma gata som ägaren till Atrium enligt dina egna uppgifter.

Det intressanta är kanske att ta reda på exakt vilket nummer Jerzy(ägaren) bodde på. Kauklija hade kontoret på Grev Turegatan nummer 10...

(69 år) Stockholm | Ratsit
https://www.ratsit.se › ... › Grev Turegatan › Grev Turegatan 10
Född 10 december, 1949 - Jerz* Prosz*nski. är ogift och skriven i lägenhet på Grev Turegatan 10

Varför drog Säkerhetspolisen igång rättsliga åtgärder mot Kauklija?

Jag tror att Kommunisten Jörn Svensson har fel när han kallar de för omotiverade.
Du citerar ett inlägg från sommaren 2016:
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
Nej Fleming Broman och Leif Skiffer Stenberg är resp. var två helt olika irl-personer. Trådar finns.

Nej, Roy Andersson är inte heller Leif Skiffer Stenberg.

Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Roy Andersson ger ett minst sagt förvirrat intryck. Känns inte riktigt som att han är rätt person att skriva under uppropet som uppmanar till granskning av mordet på Olof Palme.
Läs och begrunda:
Du har hamnat långt upp på läktaren. Amfetaminhandlaren Roy Andersson är en helt annan person än den något yngre filmregissören.
Citera
2019-04-08, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Du citerar ett inlägg från sommaren 2016:
Nej Fleming Broman och Leif Skiffer Stenberg är resp. var två helt olika irl-personer. Trådar finns.

Nej, Roy Andersson är inte heller Leif Skiffer Stenberg.

Du har hamnat långt upp på läktaren. Amfetaminhandlaren Roy Andersson är en helt annan person än den något yngre filmregissören.

DET ÄR VERKLIGEN BRA ATT GRANSKA VAD DE FLESTA SKRIVER!!!

Ta dig en funderare på alla som bara hittar fel i vad som skrivs. HÄSTJOBB!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in