Citat:
Ursprungligen postat av
ben-varfor
Det finns ingen systematik i valet av offer. Om man undantar något
slags psykiatrisk förklaring så återstår att syftet var terrorism.
Bombdådet i Bologna 1980 har likheter förutom metoden.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Bombdådet_i_Bologna
Läget i Italien var spänt med röda brigader och Gladio.
Belgien är en heterogen stat som verkar ha lite problem
med värdegrunden. Det har ju spekulerats i att Italien
och Belgien är exempel på hur Stay behind kan spåra ur.
Alla är inte lika korrekta som Alvar Lindencrona.
Jo, jag kommer naturligtvis till samma slutsats. Det här var terror. Med "det här" menar jag då Brabantmorden.
Vid sidan av dem härjade flera kriminella gäng (Haemers, de Staercke m fl) i Belgien vid denna tid + Westland New Post och andra.
Det var helt enkelt ett h-es skjutande lite varstans.
Såg en intervju med en man som jobbat med informationsinsamling åt WNP. Den finns på Youtube och heter nåt i stil med "right wing in belgium". Mannen som berättade sa att organisationen fanns i 9 europeiska länder med en ledare i varje grupp.
Grupperna visste inget om varandra. Informationsinsamlarna visste inte vad informationen skulle användas till. Det hela var alltså mkt välorganiserat. Clandestine var ordet sa Bill.
Varje medlem i WNP hade förutom sitt vanliga dopnamn även tyska alias.
Det problematiska med den belgiska soppan är att den - precis som Palmemordet - i släptåg fått en förskräcklig massa tilltrasslade rykten och spekulationer utan egentlig förankring i några bevis.
Att Brabantmorden var politiskt initierade betraktar jag personligen faktiskt som en sanning även om hard evidence lyser med sin frånvaro.
Vissa Stay Behind-grupper användes, tror jag, för politisk terror. Exempel: Belgien och Italien.
Den italienske domaren Felice Casson lyckades bevisa att det fanns en hemlig paramilitär organisation i Italien som utfört terrordåd och att denna organisation var sammankopplad med säkerhetstjänsten, vissa delar av militären, politiker, näringslivsfolk m fl. Det var en av fotsoldaterna - Vicenzo Vinciguerra - som började prata. Skandalen var ett faktum och här fanns då även Stay Behind (Gladio) i Italien med i den hemliga organisationen.
Vad har då de belgiska och italienska exemplen med Palmemordet att göra?
Jag vet inte och det vet ingen annan heller som står utanför och betraktar spektaklet. Men den högerextrema terrorn i Belgien och Italien skedde ungefär samtidigt med Palmemordet och var utan tvekan riktad mot sovjetiskt inflytande i Västeuropa.
Det vill säga precis den beskyllning som riktades mot Palme, att han ska ha varit sovjetisk inflytelseagent eller nåt i den stilen.
Att den starkt Palmekritiske svenskkopplade Armfelt fanns i Belgien vid denna tid och kan kopplas till WNP, CIA, MI6, Nato, Stay Behind, Interdoc, WACL m fl borde i alla fall höja något ögonbryn i Palmeutredningen tycker man.
Den svenske WACL-ordföranden Birger Hagård var också moderat riksdagsman vilket inte heller framstår som helt ointressant.
För att förebygga påståenden om att jag nu "politiserar tråden" vill jag understryka att jag inte försöker göra det utan endast redovisar det jag vet om utvecklingen i Belgien och Italien under 80-talet. Och finns faktiskt i verkligheten kopplingar till grupper i Sverige som förekommit flitigt i debatten om Palmemordet, exempelvis WACL och Stay Behind.